Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů

Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů

Členové Svazu dovozců automobilů, jako oficiální zástupci - importéři, organizují a zajišťují prodej nových automobilů a motocyklů všech světově známých značek na území ČR. I proto je hlavní činností našeho svazu v obecné poloze vytváření optimálních podmínek pro uvádění nových vozidel do provozu. Počínaje detailní statistikou prvně registrovaných nových vozidel v ČR a konče projednáváním všech předpisů vztahujících se k uvádění nových vozidel na trh.

 

Problematikou ojetých vozidel se v zásadě detailně nezabýváme. Nicméně v souvislosti s analýzou trhu motorových vozidel v ČR a znalostí technické úrovně vozidel různého stáří, jsme nuceni se v obecné rovině k této problematice vyjádřit. Z přehledu dovozu ojetých osobních automobilů v 1. pololetí 2006 a 2007 (viz příloha č. 1) je zřejmý nárůst zejména u starších vozidel zapříčiněný změnou právních předpisů od 1.7.2006. Můžeme zároveň zaznamenat první smutné výročí - od uvedení účinnosti zákona č. 226/2006 Sb. nebyl doposud (tedy ani za 1 rok) vydán prováděcí předpis, který by alespoň zabránil dovozu vysloveně nebezpečných, přestárlých vozidel. Dovoz přestárlých nebezpečných vozidel výrazně zhoršuje celkový dopad provozu silničních vozidel na životní prostředí (ovzduší) a bezpečnost silničního provozu. Konkrétními nepříznivými dopady na vlastníky takovýchto vozidel se blíže zabývají jiné profesní organizace - Cebia s.r.o. (viz příloha č. 2), nebo sdružení - SOVA, atd.

V současné době vyvíjí EK velký nátlak na výrobce vozidel ohledně snižování produkce CO2, což je velmi podporováno i naším MŽP. Pokud vycházíme ze zpráv odborníků, pak 96% celosvětové produkce CO2 vzniká v přírodě (moře, půda, vegetace, sopky) a 4% lidskou činností - z toho činí podíl silniční dopravy 13%. Podíl silniční dopravy v zemích EU se na celosvětové produkci CO2   podílí cca 0,08%! Je nutno ještě připomenout, že CO2 není škodlivina obsažená ve vzduchu (nejedná se o látku zdraví nebezpečnou). Orgány EU a EK již několik let nutí výrobce vozidel zabývat se touto problematikou, organizují mnohá jednání a medializují produkci CO2 provozem vozidel. Je však otázkou, zda případné snížení celkové produkce CO2 o 0,01% vozidly provozovanými v zemích EU se vůbec může na změně klimatu Země projevit. Nadměrný dovoz ojetých vozidel (do nových zemí EU), z nichž většina vypouští do ovzduší násobně více otravných a karcinogenních látek než současná nová vozidla (tedy pouhý přesun zátěže z ekonomicky silnějších zemí do slabších), však zůstává bez jakéhokoliv povšimnutí odpovědných orgánů EU i ČR.

Hájí vůbec naše instituce zájmy ČR proti postupu a výkladu některých orgánů EU a EK? Vždyť samotná změna zákona č. 56/2001 Sb. platná od 1.7.2006 je postavena na dvou sporných výkladech. Převod (přeregistrace) vozidla z jedné země EU do druhé je vykládán jako převod uvnitř dané země. Na tento argument nelze přistoupit, protože neexistuje centrální evropský registr vozidel a většinou ani jednotné registrační doklady. Podmínky registrací vozidel navíc byly v minulosti v jednotlivých zemích značně rozdílné. Obecně za vozidla a jejich stav odpovídají jednotlivé země, kde je vozidlo registrováno.

Daleko problémovější je však výklad dohod, rozhodnutí a připravovaných nařízení EU k volnému pohybu zboží. Silniční vozidla patří do tzv. „harmonizované oblasti" - to znamená, že pro zajištění nezbytné míry ochrany životního prostředí a bezpečnosti silničního provozu jsou pro ně stanoveny harmonizované předpisy, závazné ve všech zemích EU. Např. jednotné předpisy pro typové schválení osobních automobilů jsou v EU závazné od roku 1997 a byly a jsou v ČR vždy bez jakýchkoliv problémů akceptovány (dokonce i před tímto datem). Do té doby existovaly pro OA národní předpisy, které však pro starší a stará vozidla byly značně rozdílné. Pravidla pro volný pohyb zboží upravují neharmonizovanou sféru výrobků - tedy vyráběné a na trh uváděné zboží (zřejmě nové), pro které existují pouze národní technické předpisy. Uplatnění tohoto principu na stará (ojetá) vozidla, u nichž národní předpisy nevycházely z platných technických směrnic EU a byly tudíž mnohdy výrazně rozdílné, nepovažujeme vzhledem k jejich charakteru (značný dopad na životní prostředí a bezpečnost provozu) za vhodné. Není přece možné, aby výkladem jednoho unijního předpisu byly členské země nucené akceptovat jakékoliv „předunijní" národní předpisy jiných zemí EU (navzájem značně rozdílné se všemi důsledky z toho plynoucími). Nebo snad platí, že v EU jsou přijímány některé předpisy či uplatňovány jejich výklady tak, aby vyhovovaly pouze ekonomicky vyspělejším zemím unie („staré 15") bez ohledu na dopad v nových zemích EU?

 

V Praze dne 9.7.2007                                                                                              SDA / CIA

 

Dokumenty ke stažení:

[DOC]Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů 

[DOC]Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů - příloha č.1 

[DOC]Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů - příloha č.2 

 

15.08.2007SDA

Informace odjinud

Light Car Company Rocket: Lehounká vzpomínka na klasické formule

Sporťák, který skoro nic nevážil, pekelně akceleroval a poslouchal na slovo. V současnosti skoro sci-fi, na začátku 90. let se o jeden takový pokusil Gordon Murray...
auto.cz

Krásně šílené nápady Yamahy: Od vodíku až po invalidní vozíky

Yamaha brzy ukáže nemálo prototypů, které posouvají hranice nejen motocyklového světa. Od vodíkového skútru vyvinutého s Toyotou po AI motorku, která se sama učí jezdit a zvedne se ze země.
auto.cz

SPD schválila 3 miliardy na podporu elektromobility. I na ty ojeté

Německo po období bez přímých dotací znovu spouští program podpory elektromobility pro fyzické osoby. Tentokrát v modernizované, sociálně cílené podobě.
auto.cz

Nová Toyota Corolla na obzoru! Taková je budoucnost nejprodávanějšího auta světa

Toyota Corolla je jedním z nejprodávanějších vozů světa a poslední roky je velmi populární i v Česku. Nová generace se už blíží a Toyota na ni poprvé začala poutat. Nový koncept je ale radikálně jiný, než jsme od Toyoty Corolla očekávali.
auto.cz

TEST BMW X3 30e – Kontroverzní, ale jezdí krásně

Nové BMW X3 je příkladem auta, které si koupíte pro jeho jízdní vlastnosti a navzdory zevnějšku či interiéru. Ergonomické nedostatky zamaskovat nezvládá a design je dost kontroverzní, ale poctivě postavená technika nenechá nikoho na pochybách, že tohle není jen další plug-in hybridní crossover pro tabulkové snížení flotilových emisí bez ohledu na řidiče.
auto.cz

Nová definice francouzského luxusu už je v Česku. DS N°8 může stát hodně přes 2 miliony

Nástupce DS 9 přichází na český trh. Namísto nízkého sedanu přijíždí SUV kupé. Tvůrci se kromě komfortu a vzhledu zaměřili také na aerodynamiku. Pohon je výhradně elektrický s dojezdem až 750 km.
auto.cz

Aplikace První u nehody má nové rozšíření. Řidiči mohou trénovat další krizové scénáře

Multimediální vzdělávací nástroj praktickou, poutavou a srozumitelnou formou učí, jak se chovat u dopravní nehody.
auto.cz

BMW M2 po půl století vrací ducha legendárního 2002 Turbo. Za designovou edici si slušně připlatíte

M2 Turbo Design Edition není jen poctou modelu 2002 Turbo, ale také připomínkou zrodu éry přeplňovaných motorů v Evropě. Podle posledních zpráv si tuhle lahůdku ovšem vychutnají pouze Američané.
auto.cz

Vybrali jsme 5 nejlepších motorů pro české řidiče: Výkon není rozhodující!

Jaké jsou nejlepší automobilové motory? Samozřejmě Porsche B6, Ferrari V12 nebo řadové šestiválce BMW. Pokud ale dotaz omezíme na českou kotlinu, budou adepti docela jiní. Velkou roli hraje hospodárnost, ale také spolehlivost, odolnost a možnosti oprav.
auto.cz

Ptáme se vás: Je 130 km/h na dálnici v Česku optimální, nebo rozhodně povolit víc?

Až výjimku znají české dálnice stále jediné číslo – 130 km/h. Někdo říká, že je to zlatý kompromis mezi bezpečností a plynulostí, jiní tvrdí, že v moderní době je to brzda. Poláci už jezdí 140, Němci na velké části dálnic stále žádný limit nemají. Česko už pilotní úsek s 150 km/h na D3 zkouší. Je tedy čas povolit víc?
auto.cz

Auta z pekla: EV Electra. Nejbizarnější autařský příběh, jaký dnes uslyšíte

Život píše všelijaké příběhy. A některé jsou uvěřitelnější než ty ostatní. A právě povídání o konci švédské automobilky Saab mezi důvěryhodné určitě nepatří, i když je to vše pravda.
auto.cz

Rozblikáme Česko: Couvání. Blikej vpřed i vzad

Když měníme směr jízdy, nezáleží, jestli jedeme dopředu, nebo dozadu. Blikat musíme vždycky. A to i při pomalé jízdě sotva krokem na zpátečku.
auto.cz

Šéf Citroënu: Za problémy evropského trhu stojí regulace

Průměrný věk aut v Evropě roste i kvůli přebujelým regulacím a velkému tlaku na snižování emisí CO2, nechal se slyšet Xavier Chardon, nový generální ředitel značky Citroën. Také oznámil, že v prosinci letošního roku čeká značku další změna designu.
auto.cz

Mercedes-Benz testuje megawattové nabíjení i pro osobní auta

Čím kratší doba nabíjení, tím pohodlnější provoz elektromobilu, myslí si Mercedes-Benz a pracuje na pětiminutovém nabíjení extrémními výkony. Je však namístě se ptát, jestli je něco takového z uživatelského hlediska žádoucí.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.