Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů

Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů

Členové Svazu dovozců automobilů, jako oficiální zástupci - importéři, organizují a zajišťují prodej nových automobilů a motocyklů všech světově známých značek na území ČR. I proto je hlavní činností našeho svazu v obecné poloze vytváření optimálních podmínek pro uvádění nových vozidel do provozu. Počínaje detailní statistikou prvně registrovaných nových vozidel v ČR a konče projednáváním všech předpisů vztahujících se k uvádění nových vozidel na trh.

 

Problematikou ojetých vozidel se v zásadě detailně nezabýváme. Nicméně v souvislosti s analýzou trhu motorových vozidel v ČR a znalostí technické úrovně vozidel různého stáří, jsme nuceni se v obecné rovině k této problematice vyjádřit. Z přehledu dovozu ojetých osobních automobilů v 1. pololetí 2006 a 2007 (viz příloha č. 1) je zřejmý nárůst zejména u starších vozidel zapříčiněný změnou právních předpisů od 1.7.2006. Můžeme zároveň zaznamenat první smutné výročí - od uvedení účinnosti zákona č. 226/2006 Sb. nebyl doposud (tedy ani za 1 rok) vydán prováděcí předpis, který by alespoň zabránil dovozu vysloveně nebezpečných, přestárlých vozidel. Dovoz přestárlých nebezpečných vozidel výrazně zhoršuje celkový dopad provozu silničních vozidel na životní prostředí (ovzduší) a bezpečnost silničního provozu. Konkrétními nepříznivými dopady na vlastníky takovýchto vozidel se blíže zabývají jiné profesní organizace - Cebia s.r.o. (viz příloha č. 2), nebo sdružení - SOVA, atd.

V současné době vyvíjí EK velký nátlak na výrobce vozidel ohledně snižování produkce CO2, což je velmi podporováno i naším MŽP. Pokud vycházíme ze zpráv odborníků, pak 96% celosvětové produkce CO2 vzniká v přírodě (moře, půda, vegetace, sopky) a 4% lidskou činností - z toho činí podíl silniční dopravy 13%. Podíl silniční dopravy v zemích EU se na celosvětové produkci CO2   podílí cca 0,08%! Je nutno ještě připomenout, že CO2 není škodlivina obsažená ve vzduchu (nejedná se o látku zdraví nebezpečnou). Orgány EU a EK již několik let nutí výrobce vozidel zabývat se touto problematikou, organizují mnohá jednání a medializují produkci CO2 provozem vozidel. Je však otázkou, zda případné snížení celkové produkce CO2 o 0,01% vozidly provozovanými v zemích EU se vůbec může na změně klimatu Země projevit. Nadměrný dovoz ojetých vozidel (do nových zemí EU), z nichž většina vypouští do ovzduší násobně více otravných a karcinogenních látek než současná nová vozidla (tedy pouhý přesun zátěže z ekonomicky silnějších zemí do slabších), však zůstává bez jakéhokoliv povšimnutí odpovědných orgánů EU i ČR.

Hájí vůbec naše instituce zájmy ČR proti postupu a výkladu některých orgánů EU a EK? Vždyť samotná změna zákona č. 56/2001 Sb. platná od 1.7.2006 je postavena na dvou sporných výkladech. Převod (přeregistrace) vozidla z jedné země EU do druhé je vykládán jako převod uvnitř dané země. Na tento argument nelze přistoupit, protože neexistuje centrální evropský registr vozidel a většinou ani jednotné registrační doklady. Podmínky registrací vozidel navíc byly v minulosti v jednotlivých zemích značně rozdílné. Obecně za vozidla a jejich stav odpovídají jednotlivé země, kde je vozidlo registrováno.

Daleko problémovější je však výklad dohod, rozhodnutí a připravovaných nařízení EU k volnému pohybu zboží. Silniční vozidla patří do tzv. „harmonizované oblasti" - to znamená, že pro zajištění nezbytné míry ochrany životního prostředí a bezpečnosti silničního provozu jsou pro ně stanoveny harmonizované předpisy, závazné ve všech zemích EU. Např. jednotné předpisy pro typové schválení osobních automobilů jsou v EU závazné od roku 1997 a byly a jsou v ČR vždy bez jakýchkoliv problémů akceptovány (dokonce i před tímto datem). Do té doby existovaly pro OA národní předpisy, které však pro starší a stará vozidla byly značně rozdílné. Pravidla pro volný pohyb zboží upravují neharmonizovanou sféru výrobků - tedy vyráběné a na trh uváděné zboží (zřejmě nové), pro které existují pouze národní technické předpisy. Uplatnění tohoto principu na stará (ojetá) vozidla, u nichž národní předpisy nevycházely z platných technických směrnic EU a byly tudíž mnohdy výrazně rozdílné, nepovažujeme vzhledem k jejich charakteru (značný dopad na životní prostředí a bezpečnost provozu) za vhodné. Není přece možné, aby výkladem jednoho unijního předpisu byly členské země nucené akceptovat jakékoliv „předunijní" národní předpisy jiných zemí EU (navzájem značně rozdílné se všemi důsledky z toho plynoucími). Nebo snad platí, že v EU jsou přijímány některé předpisy či uplatňovány jejich výklady tak, aby vyhovovaly pouze ekonomicky vyspělejším zemím unie („staré 15") bez ohledu na dopad v nových zemích EU?

 

V Praze dne 9.7.2007                                                                                              SDA / CIA

 

Dokumenty ke stažení:

[DOC]Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů 

[DOC]Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů - příloha č.1 

[DOC]Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů - příloha č.2 

 

15.08.2007SDA

Informace odjinud

Modernizovaná Kia EV6 má novou tvář i interiér, zatím v Koreji

Velký elektrický hatchback značky Kia dostal novou příď, displeje a elektronické možnosti. Také má větší baterii, kterou na 80 % nabije za 18 minut.
auto.cz

TEST BMW X2 M35i xDrive – Jiná forma, větší úspěch?

Druhá generace crossoveru X2 se proměnila z „nafouknutého“ hatchbacku s vyšší světlostí v zajímavě tvarované SUV kupé. S nejsilnějším motorem v nabídce opět míří na nadšence do řízení.
auto.cz

Spalovací Citroën Berlingo se už prodává v Česku. Známe cenu a dostupnost

Nový Citroën Berlingo s faceliftem i spalovacími motory se už prodává v Česku. Máme pro vás nejnovější ceník a zeptali jsme se i na skladovou dostupnost. Kdy můžete mít osobní i užitkovou verzi?
auto.cz

Volkswagen láká na nový speciální Golf GTI. Představí se na Nürburgringu

Už brzy se na Nürburgringu představí nový speciální Volkswagen Golf GTI. Bude oslavovat 50 let od uvedení standardního modelu.
auto.cz

Nová Škoda Octavia po prvních jízdách v Česku: Vaše otázky, naše odpovědi

Facelift nejprodávanější škodovky sice nebyl nijak zvlášť výrazný, některé neduhy původní verze ovšem naštěstí vyřešil. Co všechno vás zajímalo?
auto.cz

Chcete auto, za kterým se otočí opravdu každý? Je k mání v Praze

Barvami a nálepkami může tento Ford Ka připomínat Louise Vuittona, ve skutečnosti to však je Luxusní Vrak.
auto.cz

10 let Lamborghini Huracán: Ohlédnutí za posledním neelektrifikovaným lambem

Desetiválcové Lamborghini Huracán se stalo historicky posledním ryze spalovacím supersportem značky bez elektrifikace. Pojďme si připomenout deset let jeho evoluce.
auto.cz

Zpěvák Michal Hrůza: Nejhezčí píseň v autě je zvuk motoru

Michal Hrůza nazpíval desítky hitů a nařídil stovky tisíc kilometrů. "Po prvním milionu jsem přestal kiláčky počítat," přiznal Davidu Šprinclovi v podcastu Moje auto. Prozradil mu toho o sobě jako řidiči mnohem víc...  
auto.cz

Přežití motoru v 12Cilindri si vyžádalo ohromné úsilí, říká Ferrari. Twin-turbo V12 neplánuje

Do nejnovější evoluce atmosférického motoru V12 vložilo Ferrari takové prostředky, že jednoduché nasazení turbodmychadel a snížení objemu prý nepřipadá v dohledné době v úvahu.
auto.cz

Policie si pořídila ojetý rolls-royce. Veřejnost ho přijala stejně jako Češi zabavené ferrari

Miami Beach má mezi policejními auty dvanáctiletý Rolls-Royce Ghost, za nějž patrně daňoví poplatníci nezaplatili ani cent. Přesto podle reakcí na internetu mohly být sponzorské peníze využity lépe.
auto.cz

Nový symbol českého venkova má kompletní ceník. Hyundai i30 je pořád za super peníze

O řadu elektronických systémů bohatší Hyundai i30 začíná v Česku na 429 tisících, což je po dorovnání výbavy podle automobilky méně než dosud. Už v základu jsou např. parkovací senzory i kamera.
auto.cz

Nová Mazda 6 se zadním pohonem má technická data! Dostane až 258 koní

Nová elektrická Mazda EZ-6 pro Čínu odhaluje první technické informace. Bude mít nejvyšší výkon až 258 koní a maximální rychlost obou variant nepřesáhne 170 km/h.
auto.cz

Za volantem nové Škody Octavia: Po tříválci se nám stýskat nebude

Na krásných a prázdných silnicích v okolí Znojma a Mikulova jsme testovali Škodu Octavia po faceliftu, který přináší nová přední světla či jiný základní motor.
auto.cz

Mini chystá výměnu šéfa. Stefanie Wurstová vedla značku k elektrifikaci a digitalizaci

Wurstovou na pozici první dámy značky Mini nahradí dosavadní šéf korporátní strategie BMW Stefan Richmann, a to od srpna letošního roku. Důvod změny není známý.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Toyota Kolín plánuje nulové emise při výrobě aut

Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.

Celý článek

Ministři testují vodíkovou Toyotu Mirai

Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.