Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

Auto nemusí být pěkné jen zvenku. Mrkněte na tyto krásné motorové prostory!

Jak se zvyšovaly nároky na vzhled automobilů, snažili se tvůrci udělat auto estetické i pod povrchem. Přirozeně v kabině, ale v některých případech také pod kapotou.
auto.cz

Videotest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid: Pro důchodce? Ani náhodou!

Suzuki Vitara byste na silnici skoro přehlédli, ve skutečnosti je to ale jedno z nejzábavnějších normálních aut, jaká můžete pořídit.
auto.cz

Elektrifikace GTI začne zanedlouho. Obávat se nemusíte, slibuje VW

Produkční verze konceptu ID. GTI přijde na trh v roce 2026 nebo 2027 a nebude poslední. Golf GTI přijde ještě před koncem tohoto desetiletí.
auto.cz

Ferrari 250 GT California Spyder (1957–1963): Za volantem Alain Delon

Karoserii otevřeného dvoumístného sportovního vozu Ferrari 250 GT California Spyder navrhl Sergio Scaglietti. Vycházel přitom z kabrioletu 250 GT s karoserií od Pinin Fariny. Karoserie vyráběla pro Ferrari karosárna Scaglietti z Modeny. Zadní kola poháněl třílitrový motor V12 „Colombo“.
auto.cz

Nejčastější auta v Německu: Domácí dominance a Škoda mezi nejlepšími hned dvakrát

Na německých silnicích převažují auta domácí produkce. Mezi nejlepší dvacítku se ovšem probojovaly i škodovky. A jak jsou na tom elektromobily?
auto.cz

Jak se Čína valí do nejžádanějšího segmentu: Záplava v procesu

Je to už pár let, co se čínské automobilky začaly více hrnout do Evropy a do Česka. Do slibovaného opanování trhu mají stále velmi daleko, ale nedají se jim upřít některé úspěchy. A to i v nabité kategorii kompaktních SUV, kam zamířily téměř všechny značky z Východu.
auto.cz

Portugalská rallye po 1. dnu: Tänak v Ogierem v patách

Lídrem Portugalské rallye je po prvním dnu Estonec Ott Tänak (Hyundai i20 N Rally1). V pátém podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích je za ním o sedm sekund Fracnouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1), který zde minulý rok zvítězil.
auto.cz

Zvýhodněné parkování pro elektromobily ano, nebo ne? Hlasujte v naší anketě!

Pokud se nic nestane, za měsíc a půl budou elektromobily muset v Praze platit stejné sumy za parkování, jako spalovací auta. Co si o tom myslíte?
auto.cz

BYD se usadí v Maďarsku. Ke dvěma továrnám přidá ředitelství

Maďarsko bude brzy mít nejen dvě fabriky na vozidla značky BYD, nýbrž i ředitelství spolu s centrem prodeje a poprodejních služeb a hlavně vývojovým střediskem.
auto.cz

Ford F-150 v USA poráží Teslu Cybertruck. Prodeje obou aut jsou přesto minoritní

Elektrické pick-upy pro svou velkou sílu dávají v některých případech smysl. Mezi zákazníky ovšem stále platí spíše za menšinovou volbu. I kvůli vyšším cenám.
auto.cz

Xpeng ukázal pohledný liftback. Prodej v Česku je téměř jistý

Čínské vozy zažily v posledních letech obrovský posun vpřed v designu, ale paradoxně dnes vypadají, jako by se vykrádaly navzájem. Odlišit se chce druhá generace Xpengu P7, kterou můžeme velmi pravděpodobně očekávat i v Česku.
auto.cz

TEST Ford Puma ST – Poslední zůstává

Novodobý Ford Puma už sice není kupé, avšak sportovat nezapomněl. Minimálně v ostré verzi ST. A to i přesto, že v rámci loňské modernizace modelu trochu otupěl.  
auto.cz

Mitsubishi láká na nový Eclipse Cross. Ukazuje málo, přesto víme vše

Návraty slavných jmen jsou dnes v automobilovém světě časté, ne vždy ale odpovídají představám fanoušků. Mitsubishi Eclipse Cross mnohé naštvalo, ale prodávalo se dobře. Takže je čas na druhou generaci, která si už vystačí pouze s baterkami.
auto.cz

Spartánský offroad nebude. Americký Bollinger míří do záhuby

Rozjet novou automobilku není snadný počin a přesvědčuje se o tom stále spousta nadšených startupů. Dalším takovým je Bollinger z USA, který už od roku 2017 sliboval zajímavě vypadající offroad.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.