Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

Lotus přehodnocuje plány elektromobility. Spalováky vrátí do hry jako prodlužovače dojezdu

Ve výrobě elektrických vozů Lotus hodlá sice pokračovat, jejich schopnosti se však v dohledné době pokusí vylepšit v kombinaci se spalovací technikou.
auto.cz

Před startem Japonské rallye 2024: Získá titul Neuville, nebo Tänak?

Na Japonské rallye, která uzavírá letošní seriál mistrovství světa v automobilových soutěžích, se rozhodne o titulu mistra světa. Získá ho poprvé Belgičan Thierry Neuville, nebo podruhé Estonec Ott Tänak? Oba startují s vozy Hyundai i20N Rally1 v barvách továrního týmu, který bojuje s Toyotou o prvenství v hodnocení značek.
auto.cz

Slabý zájem o elektrické Fordy připraví v Evropě o místo až 4000 lidí

Americká automobilka Ford v Evropě zruší kolem 4000 pracovních míst, což odpovídá asi 14 procentům její pracovní síly v regionu. Zdůvodnila to značnými ztrátami v posledních letech. Ty podle ní zapříčinila slabá poptávka po elektromobilech, nedostatečná vládní podpora přechodu na elektrická vozidla a rostoucí konkurence.
auto.cz

Opravdu se máme v Česku tak špatně? Zaměstnanec v autoprůmyslu stojí skoro 600 Kč na hodinu

Mzdové náklady v českých automobilkách už jsou prakticky stejné jako ty v Japonsku, kdy byly ještě před dekádou více než dvojnásobné. Levnější už je i Portugalsko. Zaměstnanec v Česku stojí automobilky 582 korun za hodinu.
auto.cz

Škoda Citigo dostala naftový motor. Čtyřkolka s 267 koňmi jde do prodeje

Městská škodovka se očividně nebojí různých rolí. Někdo ji používá k rozvozu pizzy a někdo zase k vývoji tuningových dílů pro ladění naftových motorů.
auto.cz

Jaguar ukázal první ochutnávku nového konceptu. Vypadá jako klimatizace

Jaguar Design Vision Concept se ukazuje na prvním obrázku. Celý se představí už začátkem prosince.
auto.cz

Taxikáři trápí pojišťovny, výrazně jich přibylo a častěji bourají

Před čtyřmi lety došlo k výrazné liberalizaci taxislužeb. Zvítězily platformy typu Uber, Bolt nebo Liftago a vozit pasažéry může dnes kdekdo. To vše se ale negativně projevilo v nehodovosti. 
auto.cz

Nový Hyundai Ioniq 9 oficiálně: Má 6 i 7 míst a obrovskou baterii

Největší elektromobil značky Hyundai z rodiny Ioniq se oficiálně představuje. Má prostorný interiér pro až 7 lidí a udávaný dojezd přes 600 kilometrů.
auto.cz

Trochu jiný návrat Jaguaru: TWR Supercat je XJS na steroidech, jeho V12 má 670 koní

Tohle je teprve začátek. Znovuzrozená britská společnost totiž plánuje do budoucna další obdobné přestavby.
auto.cz

Veteránské přírůstky v roce 2025: Dostane se i na Peugeot 406, Renault Mégane či Hondu CR-V

V roce 2025 uplyne třicet let od premiéry mnoha zajímavých aut. V druhém díle se podíváme třeba na francouzskou klasiku nebo jedno z nejprodávanějších aut ve Spojených státech.
auto.cz

Facel Vega FV (1954-1958): Luxusní kupé a kabriolety z Francie s V8 od Chrysleru

Jean Daninos si stavbou automobilů Facel Vega splnil sen. Byly drahé, kupovaly si je filmové hvězdy a bohatí a slavní lidé. Historicky prvními vlastními vozy značky se stali zástupci série FV.
auto.cz

Nové malé elektromobily Stellantisu přijdou za dva roky

Platforma STLA Small se jako poslední ze své rodiny odhalí zhruba za rok, možná rok a čtvrt. Stane se základem pro městská supermini i auta nižší střední třídy. Naopak elektrifikované „ramky“ naberou několikaměsíční zpoždění.
auto.cz

Odbory Volkswagenu souhlasí se škrty. Jsou ale ostře proti zavírání závodů

Jednání vedení Volkswagenu s odboráři má dílčí posun. Odborový svaz navrhuje ústupky, které mají ušetřit 1,5 miliardy eur. Hrozí ale masivními protesty, pokud by se zavíral byť jediný německý závod, nebo pokud by automobilka chtěla ušetřit víc.
auto.cz

České ceny elektrického Audi A6 e-tron: Konkurence BMW i5 je tady!

Audi zveřejnilo tuzemský ceník svého nového elektromobilu s klasickou karoserií liftback a kombi s přídomkem Avant.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.