Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

Rozblikáme Česko: Směrovky a parkoviště? Blikat je třeba i při parkování

I parkování patří k řízení, a tak musíme pořád blikat. Sice případná srážka na parkovišti bude jen o odřených plechách, ale je to zbytečné. Blikejme i na parkovišti.
auto.cz

Středoevropská rallye v cíli: Rovanperä vyhrál, potlesk pro Čechy

Vítězem Středoevropské rallye se stal Fin Kalle Rovanperä (Toyota GR Yaris Rally1). Po dvanáctém podniku letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích vede šampionát jeho týmový kolega Elfyn Evans. Titul mistrů světa značek získala Toyota.
auto.cz

Neznámější robotaxíky míří do Evropy. Waymo zde spustí provoz příští rok

S robotaxíky se dnes Evropan setká spíše při cestách mimo kontinent, už příští rok se ale zájemci svezou i zde. Po čínském Baidu totiž vstup na starý kontinent oznámil také jeho vzor Waymo.
auto.cz

SUV Chery přeplulo řeku. Má na to speciální pohon a nátěr jako loď

V silně konkurenčním prostředí čínského automobilového trhu je čím dál náročnější zaujmout. Chery se o to s novým modelem pokouší vskutku netradičně. Jetour G700 má totiž obojživelné schopnosti, včetně speciálního pohonu.
auto.cz

Nejhodnotnější automobilovou značkou světa je Toyota. Muskova Tesla se rekordně propadla

Mezi stovkou nejhodnotnějších světových značek najdeme i několik automobilových brandů. Jestliže Toyotě se daří, Němci a Američané počítají ztráty.
auto.cz

Pole position pro Velkou cenu USA 2025 získal Max Verstappen

Kvalifikaci v Austinu vyhrál Max Verstappen. V první řadě bude vedle něj stát Lando Norris, Oscar Piastri obsadil až šesté místo.
auto.cz

Středoevropská rallye po 3. dnu: Ogier boural, Rovanperä jede pro výhru

Novým lídrem Středoevropské rallye je Fin Kalle Rovanperä (Toyota GR Yaris Rally1). Na začátku soboty se posunul na první místo ve dvanáctém podniku letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích. Jeho týmový kolega Francouz Sébastien Ogier, který vedl soutěž od začátku, totiž během dopoledne havaroval.
auto.cz

Elektrická řada 3 nabídne potěšení z řízení, slibuje BMW

Dojezd přes 800 km, nabíjení až 400 kW, a hlavně, skutečně „řidičské“ jízdní vlastnosti – tak má vypadat elektrické BMW řady 3. Na trhu se má objevit už příští rok. Spalovací verze tím nezanikne.
auto.cz

BYD je čtvrtou nejprodávanější značkou světa. Teď už dobývá i Evropu

BYD táhne exportem a sbírá čísla po celém světě. Letos je čtvrtou nejprodávanější značkou a v Evropě jeho vliv raketově rostě. Registrace sbírá i v České republice. 
auto.cz

Nafukovací brnění pro všechny. Jak fungují airbagy pro motorkáře?

Při jakékoliv nehodě jsou motorkáři vystavováni mnohem většímu nebezpečí, protože nejsou chráněni masou plechu jako cestující v automobilu. I proto se nyní stále více prosazují airbagy na tělo nebo zabudované do oblečení.
auto.cz

Tohle levné subaru určitě neznáte. V Česku by to přitom byl instantní hit

Japonská automobilka na domácím trhu nabízí malý crossover Rex, který s pohonem všech kol vyjde na pakatel. Na českém trhu by se na takové auto s nadsázkou čekaly fronty.
auto.cz

Omoda s motorem od Renaultu? Evropská firma bude dodávat techniku Číňanům

Francouzské automobilky se sice z čínského trhu v podstatě stáhly, Renault ale má stále velké plány. Jeho motory bude využívat plejáda modelů několika tamních značek.
auto.cz

Velké srovnání osobáků podle tažné síly: Jednou si na ně vzpomeneme!

Za deset let by se měla přestat prodávat auta se spalovacími motory. Pro tahání přívěsů je přitom nafta zatím nejlepším řešením. Snažili jsme se zjistit, zda se rýsuje nějaká srovnatelná náhrada, a proto jsme porovnali všechna u nás prodávaná osobní auta podle jejich tažné síly.
auto.cz

Středoevropská rallye po 2. dnu: Rovanperä stíhá Ogiera

Vedoucí jezdec světového šampionátu Francouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1) je na prvním místě po osmi rychlostních zkouškách Středoevropskou rallye. Podnik ve třech zemích je dvanáctým v letošního seriálu v automobilových soutěžích. Šest desetin sekundy za ním je jeho týmový koůega Kalle Rovanperä
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.