Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

Za volantem Porsche 911 Spirit 70: Pro milovníky sedmdesátek

Sedmdesátá léta minulého století možná nebyla tak designově výrazná, ale Porsche v nich přineslo látku vzoru Pascha a rychlé pruhy na kapoty a střechy svých aut. To jsou hlavní prvky limitky 911 Spirit 70, patřící do série Icons of Cool.
auto.cz

O nové M2 CS je obrovský zájem. BMW proto navyšuje výrobu ultimátního kupé

Mnichovská automobilka se svými sportovními modely slaví úspěchy. Velký hlad není jen po plug-in hybridním M5, ale také ostřejším M2 CS.
auto.cz

Martin Vaculík si spletl Suzuki Swift s terénním vozem. Jak to dopadlo?

Jedním z největších překvapení tohoto roku pro mě bylo Suzuki Swift 4x4. Když malé, lehké a jednoduché auto funguje dobře, považuji to za větší vítězství lidského důvtipu, než když tak činí velký a těžký stroj. Úplně mě nadchnul nový tříválec Z12E, který je typickou ukázkou dobré konstrukce. 
auto.cz

Hyundai chystá elektrickou alternativu k SUV do města. Dostane platformu velkých aut

Navzdory platformě E-GMP bude elektrický hyundai sedící mezi insterem a konou mít pohon předních kol. Základní cena by mohla být relativně nízko, ale pořád skoro dvakrát výš než u bayonu.
auto.cz

Mazda láká na novou CX-5. Tohle o ní zatím víme

Chystaná premiéra Mazdy CX-5 má odhalit zcela nové auto, tedy třetí generaci tohoto modelu. Vypadá to, že si zachová motor napříč před přední nápravou.
auto.cz

Praga Bohema zvládla tři okruhové rekordy za čtyři dny. Bez náhradních gum a po vlastní ose!

Rychlá, lehká a přitom použitelná v provozu. Bohema nastavila nová měřítka výkonu mezi produkčními vozy a zároveň prokázala i praktické schopnosti.
auto.cz

Tohle může být nová ostrá Škoda Fabia! Jezdí v Česku a ani se nesnaží maskovat

Mladoboleslavská automobilka zřejmě brzy představí limitovanou edici modelu Fabia, jehož rallyová varianta patří mezi nejúspěšnější na světě.
auto.cz

Chery míří na český trh se spalovacími SUV. Dovážet je sem budou Kazaši

Příval čínských značek pokračuje. Chery zatím nesází na elektromobily, ale stejně jako už dříve uvedené značky Omoda a Jaecoo chce nejdříve zaujmout spalovacími motory a hybridy. A v Česku také netradičním výběrem partnera, který bude za import zodpovědný.
auto.cz

Je vám z jízdy v elektromobilu zle? Není to náhoda, říkají studie

Důležitým spouštěčem kinetózy je rekuperační brzdění elektromobilů, nevolnost však může přijít i touto funkcí vypnutou. Mozku totiž chybí vjemy, které má ve spalovacím autě.
auto.cz

Unikátní MotoDen Světa motorů 2025: Den, kdy se váš stroj i vy dostanete na limit!

Hvězdní instruktoři, nadějný český profesionál, hodiny na závodním okruhu a jedinečná možnost posunout své jezdecké schopnosti. Svět motorů poprvé pořádá MotoDen – a vy můžete být u toho.
auto.cz

Elektrická budoucnost je nejistá. Lotus dá spalovací motor do elektromobilu

Lotus se do zpráv dostává poslední dobou často a ne vždy to je pozitivní čtení. Kromě nízkých prodejů, finančních problémů a dokonce i zvěstí o ukončení výroby v Británii se letos psalo také o hledání nového motoru pro Emiru a plánu na hybridizaci budoucích modelů.
auto.cz

Dacia Duster má zůstat levnou čtyřkolkou i coby elektromobil

Až za pár let přijde Dacia Duster coby elektromobil, bude mít pohon všech kol a bude jedním z nejdostupnějších takovýchto aut na trhu.
auto.cz

Joyride s hercem Radimem Fialou: Pokec dvou chlapů o autech, práci i Jiřím Bartoškovi

Jsou lidé, se kterými si nemáte co říci po první minutě rozhovoru. A pak jsou lidé, se kterými se můžete bavit a smát ještě dlouho poté, co na paměťových kartách kamer dojde úložiště. Herec Radim Fiala rozhodně patří do té druhé skupiny.
auto.cz

V Česku začnou platit nové dopravní značky. Řidičům uleví a posvítí si na jednu anomálii

Ministerstvo dopravy od 1. července zavádí nová dopravní značení, která mají zjednodušit orientaci řidičů, snížit vizuální smog, zamezit vjezdu nákladních aut do nežádoucích míst a podpořit lepší plánování tras.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.