Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

ACEA: osobní auta produkují jen procento emisí CO2

Podle údajů evropské asociace ACEA, která cituje IPCC (Mezinárodní panel pro změnu klimatu), celosvětově pouze 3,5 % emisí nyní CO2 vzniká přímou činností člověka, zbytek vytváří sama příroda. Jiné odhady ale udávají, že lidskou činností je produkováno až 10 % emisí CO2.

Z uvedených až 10 % celkového množství CO2 vzniká cca 25% při výrobě elektřiny, 23 % v budovách a domácnostech (zejména při lokálním vytápění), 26 % vyprodukují v souhrnu veškeré dopravní prostředky a zbytek připadá na jiné zdroje (zemědělská produkce, průmyslová výroba atd.).

Z 26 % emisí CO2 vypouštěných dopravními prostředky připadá na osobní automobily 30 až 40 % (v tomto údaji se zdroje značně liší). Pokud však shrneme výše uvedené odhady v té pro dopravu a osobní automobily nejméně příznivé variantě, tak se celosvětově vlivem provozu všech dopravních prostředků dostává do ovzduší cca 2,6 % celkových emisí CO2, přičemž emise osobních automobilů představují pouze necelých 1,04 % celkových emisí CO2.

Je tedy možno konstatovat, že i v případě velmi pesimistických odhadů (silně zeleně a zřejmě i politicky zabarvených) pochází z provozu osobních automobilů něco málo přes jednu setinu celosvětových emisí CO2. Snižování emisí CO2 dané provozem osobních automobilů, čímž je nyní nejen Evropská unie posedlá, se z tohoto pohledu zdá být poněkud nicotné. Zavádějící je i případný argument, že „emise CO2 není třeba snižovat jen globálně, ale i lokálně, hlavně ve městech”. Toto platí v případě snižování oxidů dusíku, uhlovodíků a pevných částic, které jsou skutečně zdraví škodlivé a působí právě jen místně.

Objektivně nutno uvést, že určitý podíl emisí CO2 vzniká též při těžbě a zpracování ropy a při vlastní výrobě osobních automobilů, a to jak klasických tak i elektromobilů.

U elektromobilů se však většinou „zapomíná“ na emise CO2 vznikající při výrobě elektrické energie a možná i jejich baterií. Většina elektřiny ve světě se stále vyrábí především z uhlí a právě spalování uhlí produkuje nejvíc skleníkových plynů ze všech na straně zdrojů.

Ale i jiné zdroje energie nejsou „čisté“ tak, jak se často prezentuje. U jaderných elektráren jsou problémy s ukládáním jaderného odpadu, u fotovoltaických elektráren není dosud jasně vyřešena likvidace panelů po ukončení jejich životnosti stejně tak jako u akumulátorů. V případě rozšíření elektromobility tak sice může dojít k určitému snížení emisí CO2 v silniční dopravě, na druhé straně však se logicky bude muset zvýšit i výroba elektřiny, což může přinést zvýšení emisí či jiných druhů odpadů.

Možno tak položit otázku, „Kde má elektromobil výfuk?“. Odpověď: „V nejbližší elektrárně“. Dle mého názoru totiž pouze tzv. obnovitelné zdroje energie nebudou zřejmě schopny pokrýt zvýšenou spotřebu elektřiny.

Oxid uhličitý je přirozenou součástí naší atmosféry. Zvířata, lidé a částečně rostliny vydechují CO2, přičemž rostliny jej absorbují a využívají ve fotosyntetických procesech k produkci kyslíku. V ideálním systému by se samozřejmě emise oxidu uhličitého měly rovnat jeho spotřebě. Je faktem, že lidská činnost tuto rovnováhu narušuje a podíl CO2 v ovzduší roste.

Evropská unie by se však měla zaměřit na všechny zdroje emisí CO2 stejnou měrou. Automobilky jsou nyní pod tlakem regulačních opatření mnohem více než cokoli jiného. Lze jen doufat, že se vlády jednotlivých států EU při dalších jednáních v této záležitosti dohodnou na technologicky, ekonomicky i ekologicky přijatelném řešení a nepodlehnou přehnaně ambiciózním návrhům Evropského parlamentu a „zelených“ institucí.

Závěrem ještě nutno uvést, že dle statistik OICA je ve světě v provozu téměř 1 miliarda osobních automobilů (údaj za rok 2015 uvádí cca 947 080 000 ks), celosvětové prodeje nových osobních aut za rok 2017 činily 70 849 466 ks a výroba ve světě dosáhla hodnoty 73 456 531 ks, z toho v zemích EU to bylo 16 973 088 ks. Z výše uvedených čísel vyplývá, že dopad na snížení celosvětových emisí CO2 po zavedení přísnějších limitů jen u evropských automobilek bude spíše marginální a navíc se projeví za 13 až 15 let po jejich zavedení.

09.10.2018Autodealers

Informace odjinud

Bizarní Mitsuoka M55 s tváří dodge zná svou cenu. Vznikne jen 100 kusů

Malá japonská automobilka Mitsuoka nasadila tvář muscle caru Dodge Challenger na nejnovější Hondu Civic. Teď vyslechla volání potenciálních zákazníků a novou Mitsuoku M55 začíná prodávat.
auto.cz

Švédský Northvolt krachuje, mizí naděje na elektromobilitu s evropskými bateriemi

Jedna z evropských snah o nezávislost na bateriích z Asie nedopadla slavně. Švédský Northvolt požádal o ochranu před věřiteli. Firma má peníze jen na týden fungování a dluhy skoro šest miliard dolarů.
auto.cz

Jediná Škoda Octavia svého druhu je na prodej. Vznikla v Česku

Sherlog Coupé vzniklo k propagačním účelům, zároveň to je ale jediná octavia s karoserií kupé v novodobé historii tohoto modelu. Smí normálně na silnice a má čerstvou TK, ale cena nízká opravdu není.
auto.cz

Japonská rallye po 1.dnu: Vede Tänak, Neuville měl technické problémy

V Japonské rallye, která je závěrečným podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích, vede po prvním dnu Estonec Ott Tänak (Hyundai i20 N Rally1) a zůstává ve hře o titul. Vedoucí jezdec průběžného pořadí šampionátu Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1) měl problémy s turbodmychadlem a propadl se na patnácté místo.
auto.cz

TEST Audi Q8 60 TFSI e quattro – Na cestě k elektromobilu. Nebo ne?

Nejsilnější plug-in hybridní Audi Q8 má více než dostatek výkonu a po modernizaci také mnohem větší akumulátor. Ten ovšem prémiovému německému SUV k delšímu elektrickému dojezdu moc nepomáhá.
auto.cz

Vrcholná Kia EV9 GT oficiálně: Rodinné SUV má 501 koní, falešné kvalty i aktivní podvozek

Pro nejsilnější verzi svého sedmimístného modelu si Kia připravila více novinek než jen pouhé navýšení výkonu.
auto.cz

Za v Česku běžný přestupek pokuta 25.000 Kč! Během řízení už mobil do ruky nevezmete

Horní komora italského parlamentu schválila reformu silničního zákona, která mimo jiné zpřísňuje pokuty za používání mobilního telefonu za volantem, řízení pod vlivem alkoholu či drog nebo za překročení maximální povolené rychlosti. Informovala o tom agentura ANSA.
auto.cz

Bentley se zase překonalo. Na detailech těchto Continentalů strávilo stovky hodin práce

Ruční prošívání v motivu topografie pouště nebo obložení kamennou dýhou z druhohor, u britské značky je možné doslova cokoliv.
auto.cz

Česko má druhý nejvyšší růst prodejů elektromobilů v Evropě. Jejich podíl ale zůstává malý

Nová data ukazují, že Česko je v prodejích elektromobilů evropským skokanem. Meziročně vzrostly o 61,3 procenta. Překonala jej jen Malta. Prodeje elektromobilů v celé Evropě ale klesají.
auto.cz

První jízda s novým BMW X3: Interiérem trochu zklame, odhlučněním nadchne

Nové BMW X3 se konečně objevuje v Česku. Při prvních jízdách jsme se svezli základním turbodieselem 20d xDrive a sportovním modelem M50 xDrive.
auto.cz

Lotus přehodnocuje plány elektromobility. Spalováky vrátí do hry jako prodlužovače dojezdu

Ve výrobě elektrických vozů Lotus hodlá sice pokračovat, jejich schopnosti se však v dohledné době pokusí vylepšit v kombinaci se spalovací technikou.
auto.cz

Před startem Japonské rallye 2024: Získá titul Neuville, nebo Tänak?

Na Japonské rallye, která uzavírá letošní seriál mistrovství světa v automobilových soutěžích, se rozhodne o titulu mistra světa. Získá ho poprvé Belgičan Thierry Neuville, nebo podruhé Estonec Ott Tänak? Oba startují s vozy Hyundai i20N Rally1 v barvách továrního týmu, který bojuje s Toyotou o prvenství v hodnocení značek.
auto.cz

Slabý zájem o elektrické Fordy připraví v Evropě o místo až 4000 lidí

Americká automobilka Ford v Evropě zruší kolem 4000 pracovních míst, což odpovídá asi 14 procentům její pracovní síly v regionu. Zdůvodnila to značnými ztrátami v posledních letech. Ty podle ní zapříčinila slabá poptávka po elektromobilech, nedostatečná vládní podpora přechodu na elektrická vozidla a rostoucí konkurence.
auto.cz

Opravdu se máme v Česku tak špatně? Zaměstnanec v autoprůmyslu stojí skoro 600 Kč na hodinu

Mzdové náklady v českých automobilkách už jsou prakticky stejné jako ty v Japonsku, kdy byly ještě před dekádou více než dvojnásobné. Levnější už je i Portugalsko. Zaměstnanec v Česku stojí automobilky 582 korun za hodinu.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.