Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

ACEA: osobní auta produkují jen procento emisí CO2

Podle údajů evropské asociace ACEA, která cituje IPCC (Mezinárodní panel pro změnu klimatu), celosvětově pouze 3,5 % emisí nyní CO2 vzniká přímou činností člověka, zbytek vytváří sama příroda. Jiné odhady ale udávají, že lidskou činností je produkováno až 10 % emisí CO2.

Z uvedených až 10 % celkového množství CO2 vzniká cca 25% při výrobě elektřiny, 23 % v budovách a domácnostech (zejména při lokálním vytápění), 26 % vyprodukují v souhrnu veškeré dopravní prostředky a zbytek připadá na jiné zdroje (zemědělská produkce, průmyslová výroba atd.).

Z 26 % emisí CO2 vypouštěných dopravními prostředky připadá na osobní automobily 30 až 40 % (v tomto údaji se zdroje značně liší). Pokud však shrneme výše uvedené odhady v té pro dopravu a osobní automobily nejméně příznivé variantě, tak se celosvětově vlivem provozu všech dopravních prostředků dostává do ovzduší cca 2,6 % celkových emisí CO2, přičemž emise osobních automobilů představují pouze necelých 1,04 % celkových emisí CO2.

Je tedy možno konstatovat, že i v případě velmi pesimistických odhadů (silně zeleně a zřejmě i politicky zabarvených) pochází z provozu osobních automobilů něco málo přes jednu setinu celosvětových emisí CO2. Snižování emisí CO2 dané provozem osobních automobilů, čímž je nyní nejen Evropská unie posedlá, se z tohoto pohledu zdá být poněkud nicotné. Zavádějící je i případný argument, že „emise CO2 není třeba snižovat jen globálně, ale i lokálně, hlavně ve městech”. Toto platí v případě snižování oxidů dusíku, uhlovodíků a pevných částic, které jsou skutečně zdraví škodlivé a působí právě jen místně.

Objektivně nutno uvést, že určitý podíl emisí CO2 vzniká též při těžbě a zpracování ropy a při vlastní výrobě osobních automobilů, a to jak klasických tak i elektromobilů.

U elektromobilů se však většinou „zapomíná“ na emise CO2 vznikající při výrobě elektrické energie a možná i jejich baterií. Většina elektřiny ve světě se stále vyrábí především z uhlí a právě spalování uhlí produkuje nejvíc skleníkových plynů ze všech na straně zdrojů.

Ale i jiné zdroje energie nejsou „čisté“ tak, jak se často prezentuje. U jaderných elektráren jsou problémy s ukládáním jaderného odpadu, u fotovoltaických elektráren není dosud jasně vyřešena likvidace panelů po ukončení jejich životnosti stejně tak jako u akumulátorů. V případě rozšíření elektromobility tak sice může dojít k určitému snížení emisí CO2 v silniční dopravě, na druhé straně však se logicky bude muset zvýšit i výroba elektřiny, což může přinést zvýšení emisí či jiných druhů odpadů.

Možno tak položit otázku, „Kde má elektromobil výfuk?“. Odpověď: „V nejbližší elektrárně“. Dle mého názoru totiž pouze tzv. obnovitelné zdroje energie nebudou zřejmě schopny pokrýt zvýšenou spotřebu elektřiny.

Oxid uhličitý je přirozenou součástí naší atmosféry. Zvířata, lidé a částečně rostliny vydechují CO2, přičemž rostliny jej absorbují a využívají ve fotosyntetických procesech k produkci kyslíku. V ideálním systému by se samozřejmě emise oxidu uhličitého měly rovnat jeho spotřebě. Je faktem, že lidská činnost tuto rovnováhu narušuje a podíl CO2 v ovzduší roste.

Evropská unie by se však měla zaměřit na všechny zdroje emisí CO2 stejnou měrou. Automobilky jsou nyní pod tlakem regulačních opatření mnohem více než cokoli jiného. Lze jen doufat, že se vlády jednotlivých států EU při dalších jednáních v této záležitosti dohodnou na technologicky, ekonomicky i ekologicky přijatelném řešení a nepodlehnou přehnaně ambiciózním návrhům Evropského parlamentu a „zelených“ institucí.

Závěrem ještě nutno uvést, že dle statistik OICA je ve světě v provozu téměř 1 miliarda osobních automobilů (údaj za rok 2015 uvádí cca 947 080 000 ks), celosvětové prodeje nových osobních aut za rok 2017 činily 70 849 466 ks a výroba ve světě dosáhla hodnoty 73 456 531 ks, z toho v zemích EU to bylo 16 973 088 ks. Z výše uvedených čísel vyplývá, že dopad na snížení celosvětových emisí CO2 po zavedení přísnějších limitů jen u evropských automobilek bude spíše marginální a navíc se projeví za 13 až 15 let po jejich zavedení.

09.10.2018Autodealers

Informace odjinud

Peugeot e-3008 v zimě i v létě: Reálný provoz elektromobilu napříč obdobími

Podle některých názorů elektromobil stojí a padá s možností nabíjet pomalu střídavým proudem doma či v zaměstnání. Podle jiných to neplatí a stačí veřejná dobíjecí síť. Půlrok s Peugeotem e-3008 odhalil, jak je to ve skutečnosti.
auto.cz

Nissan plánuje snížit svůj podíl v Renaultu. Jde o velké peníze

Japonský výrobce automobilů Nissan Motor plánuje snížit svůj podíl ve francouzském partnerovi Renault.
auto.cz

Uplynulo 70 let od katastrofy, která navždy změnila motorsport. Takto k ní došlo

Při závodě v Le Mans roku 1955 zahynulo přes 80 diváků a jeden z jezdců. Mercedes-Benz se na dekády stáhl ze závodění. Jak přesně došlo k tragédii, která otřásla Evropou?
auto.cz

TEST Tesla Model Y Long Range AWD – Dobrá, ale pořád to nestačí

Modernizovaná Tesla Model Y Juniper není bez výhod  –  letí jak vítr a mobilní aplikace je perfektní. Ale dopouští se naprosto absurdních chyb, které by za charakter nedokázal při vší snaze označit ani ten nejvěrnější fanoušek Alfy Romeo.
auto.cz

Které ojetiny jsou letos nejrizikovější? Tyhle prověřujte raději dvakrát

Trh s ojetými auty může přinést zájemci o ojetinu spoustu radosti, ale také může být pověstnou noční můrou. Vybrat si špatně je totiž až příliš snadné.
auto.cz

Za volantem nejrychlejší škodovky v historii: Elroq RS zaujme nejen dynamikou

Díky menším rozměrům a lepší baterii je elroq RS škodovkou s nejlepším časem zrychlení z nuly na sto, kterou kdy firma pustila do prodeje. Zkusil jsem ji však i v zatáčkách a prozkoumal také zásadně vylepšenou mobilní aplikaci.
auto.cz

Luca de Meo nečekaně opouští Renault. Míří za módou

Po pěti letech ve vedení Renaultu odchází Luca de Meo. Jeho éra byla spojena s elektrifikací, rekordními výsledky i proměnou celé skupiny.
auto.cz

Nové MGS5 proti konkurenci: Škoda Elroq bude hlavním vyzyvatelem

Čínská automobilka na český trh uvedla nové kompaktní SUV S5, které se zařadí do zatím nepříliš početné skupiny modelů s délkou pod 4,5 metru.
auto.cz

Velkou cenu Kanady 2025 vyhrál George Russell. Norris po souboji s Piastrim boural

Grand Prix Kanady 2025 vyhrál George Russell před Maxem Verstappenem a Kimim Antonellim. Závod se dojel za safety carem po nehodě Landa Norrise.
auto.cz

Plánujete jet letos autem k moři? Dojeli jsme k Jadranu za 2454 Kč!

Jako vždy před létem jsme se vydali zmapovat cestu k moři. Zvládli jsme ji za deset hodin a na dálničních poplatcích zaplatili 754 Kč. I s palivem jsme se tak vešli pod dva a půl tisíce.
auto.cz

Chcete skútr zkřížený s dronem? Můžete si ho objednat na čínském eshopu

Skútr zní jako ideální řešení šílené pražské dopravy. Na čínském e-shopu se ale dá objednat model, který celý koncept posouvá ještě o úroveň dále. Během chvíle totiž dokáže roztáhnout vrtule a z kolony odletět.
auto.cz

Mototest QJ Motor MTX 125: Silný vítr z východu

O stopětadvacítky, na něž stačí řidičský průkaz skupiny B, je v poslední době obrovský zájem. Prosadit se v tomto segmentu skútrů ale není jednoduché, zejména pro nové značky. Takovou je i čínská QJ Motor, která nabízí zajímavý model MTX 125.
auto.cz

Registrace nových aut v Německu v květnu: Škoda v desítce nejoblíbenějších modelů

Největší evropský trh s automobily zaznamenal v květnu téměř 240 tisíc nových registrací. Mezi deset nejprodávanějších modelů se dostala i jedna škodovka.
auto.cz

Zapomenutý Triplex Ten Twenty Special měl zvláštní úkol. Uvezl nebývalý počet lidí

V 70. letech vznikla celá řada konceptů sportovně laděných vozů. Jedním z nich je téměř neznámý Triplex Ten Twenty Special. Měl ukázat možnosti využití skla u automobilů.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.