Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

ACEA: osobní auta produkují jen procento emisí CO2

Podle údajů evropské asociace ACEA, která cituje IPCC (Mezinárodní panel pro změnu klimatu), celosvětově pouze 3,5 % emisí nyní CO2 vzniká přímou činností člověka, zbytek vytváří sama příroda. Jiné odhady ale udávají, že lidskou činností je produkováno až 10 % emisí CO2.

Z uvedených až 10 % celkového množství CO2 vzniká cca 25% při výrobě elektřiny, 23 % v budovách a domácnostech (zejména při lokálním vytápění), 26 % vyprodukují v souhrnu veškeré dopravní prostředky a zbytek připadá na jiné zdroje (zemědělská produkce, průmyslová výroba atd.).

Z 26 % emisí CO2 vypouštěných dopravními prostředky připadá na osobní automobily 30 až 40 % (v tomto údaji se zdroje značně liší). Pokud však shrneme výše uvedené odhady v té pro dopravu a osobní automobily nejméně příznivé variantě, tak se celosvětově vlivem provozu všech dopravních prostředků dostává do ovzduší cca 2,6 % celkových emisí CO2, přičemž emise osobních automobilů představují pouze necelých 1,04 % celkových emisí CO2.

Je tedy možno konstatovat, že i v případě velmi pesimistických odhadů (silně zeleně a zřejmě i politicky zabarvených) pochází z provozu osobních automobilů něco málo přes jednu setinu celosvětových emisí CO2. Snižování emisí CO2 dané provozem osobních automobilů, čímž je nyní nejen Evropská unie posedlá, se z tohoto pohledu zdá být poněkud nicotné. Zavádějící je i případný argument, že „emise CO2 není třeba snižovat jen globálně, ale i lokálně, hlavně ve městech”. Toto platí v případě snižování oxidů dusíku, uhlovodíků a pevných částic, které jsou skutečně zdraví škodlivé a působí právě jen místně.

Objektivně nutno uvést, že určitý podíl emisí CO2 vzniká též při těžbě a zpracování ropy a při vlastní výrobě osobních automobilů, a to jak klasických tak i elektromobilů.

U elektromobilů se však většinou „zapomíná“ na emise CO2 vznikající při výrobě elektrické energie a možná i jejich baterií. Většina elektřiny ve světě se stále vyrábí především z uhlí a právě spalování uhlí produkuje nejvíc skleníkových plynů ze všech na straně zdrojů.

Ale i jiné zdroje energie nejsou „čisté“ tak, jak se často prezentuje. U jaderných elektráren jsou problémy s ukládáním jaderného odpadu, u fotovoltaických elektráren není dosud jasně vyřešena likvidace panelů po ukončení jejich životnosti stejně tak jako u akumulátorů. V případě rozšíření elektromobility tak sice může dojít k určitému snížení emisí CO2 v silniční dopravě, na druhé straně však se logicky bude muset zvýšit i výroba elektřiny, což může přinést zvýšení emisí či jiných druhů odpadů.

Možno tak položit otázku, „Kde má elektromobil výfuk?“. Odpověď: „V nejbližší elektrárně“. Dle mého názoru totiž pouze tzv. obnovitelné zdroje energie nebudou zřejmě schopny pokrýt zvýšenou spotřebu elektřiny.

Oxid uhličitý je přirozenou součástí naší atmosféry. Zvířata, lidé a částečně rostliny vydechují CO2, přičemž rostliny jej absorbují a využívají ve fotosyntetických procesech k produkci kyslíku. V ideálním systému by se samozřejmě emise oxidu uhličitého měly rovnat jeho spotřebě. Je faktem, že lidská činnost tuto rovnováhu narušuje a podíl CO2 v ovzduší roste.

Evropská unie by se však měla zaměřit na všechny zdroje emisí CO2 stejnou měrou. Automobilky jsou nyní pod tlakem regulačních opatření mnohem více než cokoli jiného. Lze jen doufat, že se vlády jednotlivých států EU při dalších jednáních v této záležitosti dohodnou na technologicky, ekonomicky i ekologicky přijatelném řešení a nepodlehnou přehnaně ambiciózním návrhům Evropského parlamentu a „zelených“ institucí.

Závěrem ještě nutno uvést, že dle statistik OICA je ve světě v provozu téměř 1 miliarda osobních automobilů (údaj za rok 2015 uvádí cca 947 080 000 ks), celosvětové prodeje nových osobních aut za rok 2017 činily 70 849 466 ks a výroba ve světě dosáhla hodnoty 73 456 531 ks, z toho v zemích EU to bylo 16 973 088 ks. Z výše uvedených čísel vyplývá, že dopad na snížení celosvětových emisí CO2 po zavedení přísnějších limitů jen u evropských automobilek bude spíše marginální a navíc se projeví za 13 až 15 let po jejich zavedení.

09.10.2018Autodealers

Informace odjinud

Norris v kvalifikaci v Džiddě boural. Pole position získal Max Verstappen

Pole position na Velkou cenu Saúdské Arábie 2025 získal Max Verstappen. Lando Norris v Q3 boural.
auto.cz

Za volantem Fordu Puma Gen-E: Mrštný i střídmý dravec

Ford rozšiřuje nabídku čistě elektrických modelů o Pumu Gen-E. Ta je postavena na základech úspěšného malého SUV, a tak nás při prvních jízdách hlavně zajímalo, jak se Fordu podařilo tento model přestavět.
auto.cz

Automatické parkoviště v Londýně má poruchu. Auta nevydalo už přes dva roky

Přijít zpátky na parkoviště a nenajít tam své auto je noční můrou snad většiny majitelů. V Londýně se stala zajímavá situace, kde auto sice na parkovišti netknuté zůstalo, ale majitelé o něj v podstatě přišli i tak.
auto.cz

STI zpět v plné síle? Do Subaru se má vrátit sportovnost

Značce Subaru v Evropě chybí sportovnost, nechal se slyšet ředitel místní divize. STI podle něj není možné od Subaru oddělit, a tak se patrně vrátí v podobě elektromobilu.
auto.cz

Zákazníky posloucháme, říká Lars Moravy z automobilky Tesla

Viceprezident pro techniku automobilů Tesla se rozpovídal o nejčerstvější novince, umělé inteligenci nebo výrobě.
auto.cz

Nový Lexus ES poodhalen. Nová generace luxusnější Toyoty Camry už klepe na dveře

Současný Lexus ES technicky vychází z Toyoty Camry, ovšem její dnes už minulé generace. Do premiéry nového vydání Lexusu ES ale zbývají už jen dny.
auto.cz

Jak ušetřit na provozu starých aut: Za 1/12, nebo míň jezdit?

Zdaleka ne každý si může dovolit nové auto. Mnozí ani nechtějí, vždyť nikde není napsáno, že se musí pravidelně obměňovat. Třeba čerstvá třicátnice Felicia mnohde dál slouží celé rodině. Jenže s věkem majitelé hledají, kde na provozu ušetřit. Třeba na pojištění.
auto.cz

Renault 11 GTX Spring: Posel jara jménem Spring

Než se v roce 1995 s velkými ovacemi představil dlouho očekávaný moderní kompakt Mégane, držel u Renaultu žezlo úspěchu model R19. Žádanému modelu vyšlapal cestičku na výsluní hatchback R11. Ten se spolu s odvozeným sedanem R9 prodával i téměř zapomněli. My však ne, Renault 11 právě slaví čtyřicetiny.
auto.cz

TEST Ford Ranger MS-RT – Spěchající náklaďák

Na papíře to nemůže fungovat – rámový pick-up s dobrými jízdními vlastnosti na asfaltu zní jako nesmysl. Jenže čím déle s ním jezdím, čím víc mu věřím, tím víc zjišťuji, že není jen masírkou ega a opravdu spojuje nespojitelné. Jen si bude trochu složitě hledat cílovou skupinu zákazníků.
auto.cz

Nové mazdě s Wankelem už chybí „jen“ funkční ekonomické zdůvodnění

Motor s rotujícími písty je po technické i emisní stránce téměř připraven. Automobilka tak hledá business case – cestu, jak by se vyplatilo ho prodávat. Kombinace s manuální převodovkou a pohonem zadní nápravy to být nemusí.
auto.cz

Známá jména, nové technologie. Renault poodhalil dodávky budoucnosti Estafette, Goelette a Trafic

Renault odhalil názvy a siluety nové řady užitkových vozidel. S tradičními jmény, ale s přídomkem E-Tech budou výhradně elektrické. Při jejich konstruování se navíc uplatnily inovativní metody
auto.cz

Hyundai Inster je světovým elektromobilem roku 2025. Čím porotu tak okouzlil?

Jestliže Kia EV3 se stala světovým autem roku 2025, titul Světové elektrické auto roku si odnesl Hyundai Inster.
auto.cz

Umí Číňani dělat podvozky? Vaculík a Dokoupil hodnotí prémiový Zeekr 001

Automobilky z říše středu mají zálibu ve vytváření nových značek, čímž dělají na trhu zmatek. Zeekr od Geely si ale rychle získal jméno i v Evropě a nově se dá koupit v Česku. Zhodnotili jsme proto, jak si stojí proti zavedené konkurenci.
auto.cz

Volvo S90 má po faceliftu: Dostalo rychlejší palubní techniku a bez benzinu ujede až 80 km

Modernizovaná vlajková loď švédské automobilky se sice drží tradice, ale přináší několik vkusných vylepšení. Elegantní karoserie s novými světly, aktualizovaný infotainment a plug-in hybridní pohon s dojezdem až 80 kilometrů dělají ze S90 důstojnou odpověď na vlnu SUV.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.