Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Nabídka ojetých vozidel je nejnižší za 5 let

Zájemci o koupi auta z druhé ruky nyní v kamenných prodejnách vybírají z nejomezenější a taky nejdražší nabídky za poslední roky. Počet dostupných ojetých aut v Evropě je nejnižší za uplynulých pět let a jejich ceny navíc tlačí nahoru poptávka, která stále silněji převyšuje nabídku.

Cena prodaného ojetého vozu stoupla v průměru o 5-6 procent, u nejpoptávanějších modelů dokonce o 13 procent. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v dohledné době změnit. Zároveň ovšem současný stav přináší příležitost všem, kteří se správně zorientují.

Faktorů, které celý trh dovedly až do současné situace, je několik. Evropský trh trpí dlouhodobým zpožděním dodávek nově vyrobených aut zákazníkům. Automobilky se spoléhají na propracovaný subdodavatelský řetězec, který se ale v důsledku pandemie zadrhnul. Z důvodu výpadku produkce především čipů, ale i dalších nezbytně potřebných komponentů, dodávají nyní automobilky nová auta zákazníkům i s ročním zpožděním a někteří prodejci už přestali dávat na nové vozy slevy.

Bez čipů se moderní auto ani nerozjede. Řídicí jednotky motoru, airbagů, automatické převodovky, přístrojové desky, ovládací moduly či různé kontrolní jednotky, to vše jsou systémy řízené vlastními procesory. Dávno neplatí rčení, že auta jsou pouhé “kusy železa a plastu”. Funkčnost každého vozu dnes mimo jiné závisí na zhruba 1500 vodičích, a nejvyspělejší auta jich mají i 3 tisíce. To jsou právě ty součástky, o nichž dnes hovoří celý sektor automotive, který předpokládá, že nedostatek čipů na trhu se podaří dorovnat až na přelomu let 2022 a 2023. Někteří výrobci proto dokonce ruší objednané vozy a navrhuji zákazníkům vybrat si jiné motorizace nebo vozy ze starších modelových řad, pro jejichž výrobu stále mají díly. Automobilky se navíc potýkají i s absencí zaměstnanců na pracovních linkách. Oba epifenomény, tedy nedostatek v subdodávkách a ve vlastní výrobě, přitom kopírují vývoj pandemické křivky a produkci nových aut na čas v podstatě zcela zastavily.

Tyto důsledky kovidové krize přitom dopadají na sektor v momentě sílícího tlaku na omezení spalovacích motorů a protežování elektromobility, která je na startu výrobního boomu. Automobilky, které se pustily do produkce elektromobilů, musí být schopny jejich nákladnou výrobu zaplatit, a to vedlo k prudkému nárůstu ceny nových vozů se spalovacími motory. Kromě toho, že je jich na trhu nedostatek, tak navíc zdražily až o dvacet procent, protože se na ně až na výjimky neuplatňuje žádná sleva. Všechny tyto vlivy přivádí stále víc zákazníků na trh s ojetými vozy, na který ale zároveň míří stále méně aut.

Zákazníci čekající na nové auto odkládají prodej toho starého do doby, než budou mít nový vůz k dispozici, anebo stará auta neprodávají vůbec. Výsledkem je, že do výkupu prodejců míří mnohem menší množství vozů, než je běžné. Zároveň je na trhu stále přítomná početná skupina zákazníků, která svou spotřebu (nákup auta) odložit nechce, a nakupuje. Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen s nepořízenou – anebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc, než měli. Například: Vůz který byl v nabídce bazaru začátkem roku s cenovkou 250 tisíc korun, se nyní tamtéž prodává za víc než 282 tisíc.

Řešením nedostatečné nabídky ojetých vozů může být propojení prodejců napříč celou Evropou a zásadní rozšíření nabídky. Evropské online tržiště Carvago nyní nabízí zákazníkům výběr ze 750 tisíc aut. Celý prodej, od výběru až po přistavení vozu “před dveře”, vyřizuje zákazník online. Carvago garantuje čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení peněz bez udání důvodu a auta podrobuje komplexní certifikované technické inspekci CarAudit, která v průběhu 270 kroků kontroly reflektuje kompletní technický stav vozu. Na důkladném prověření úplné historie vozu spolupracuje i společnost Cebia, která patří ke světové špičce.

Vzhledem k tomu, že trh se bude s nedostatkem aut potýkat i nadále a že primární hybné změny v produkci automotive dopadají na koncové zákazníky se značným zpožděním, nebude situace na lokálním trhu s ojetými auty lepší ani v následujícím roce. Vydělat na ní však mohou zákazníci, kteří nakupují online. A těch rychle přibývá, což dokládá dlouhodobý dvojciferný růst prodejů na platformě Carvago.

24.09.2021Autodealers

Informace odjinud

Šroub, který nikdo jiný nepovolí? S vychytávkou od BMW si vesnický opravář neporadí

BMW si patentovalo šroub s hlavou ve tvaru svého loga. Další rána pro každého, kdo nechce jezdit se svým autem výhradně do značkového servisu. S příchodem aut, která stojí především na softwaru, to ale bude ten nejmenší problém.
auto.cz

Masivní výpadek elektřiny v San Francisku zastavil robotické taxíky. Tudy cesta zatím nevede

V ulicích San Franciska v uplynulých dnech zavládl chaos, kterému napomohly i desítky nehybných robotických taxi Waymo, které se kvůli výpadku elektřiny zastavily uprostřed silnic.
auto.cz

TEST Opel Frontera Hybrid 1.2 Turbo Hit – Nenechte se ošálit

Sourozenec Fiatu Grande Panda se u Opelu jmenuje Frontera. Nabízí se s dvěma pohonnými jednotkami. Vedle elektrické verze můžete mít také mild-hybrid s přeplňovanou dvanáctistovkou, kterou jsme vyzkoušeli.
auto.cz

Vyrobili poslední jaguar se spalovacím motorem. Nástupce má 1000 koní a prý jezdí skvěle

Jaguar tiše ukončil výrobu posledního modelu se spalovacím motorem. Bez rozluček a bez symbolických gest. Od této chvíle značka staví celou svou budoucnost výhradně na elektromobilech. První novináři se už první a značně kontroverzní novinkou svezli.
auto.cz

Proč barvy na semaforu vidíme za všech světelných podmínek? Poděkujme Francouzům

Světelné semafory používáme na silnicích zcela běžně. Na první pohled vypadají jako obyčejná barevná světla. Ve skutečnosti se ale za nimi ukrývá speciální optika.
auto.cz

Videotest brutálního BMW M5 Touring: Jiná osobnost, ale cílovku si najde

BMW už dávno oznámilo, že se nehodlá zbavovat spalovacích motorů. Do budoucna to ale znamená, že v autě nemusí být samy. Jak funguje moderní plug-in hybrid v ostrém modelu M5, jsme se podívali ve videu.
auto.cz

Prodeje aut v Evropské unii v listopadu stouply. Rostou hlavně hybridy a elektromobily

Po krizích způsobených covidem a ruskou invazí na Ukrajinu se prodeje nových aut v Evropské unii začínají pomalu vracet k normálu. V listopadu zaznamenaly mírný meziroční růst, přičemž pozitivní vývoj trvá již pátý měsíc v řadě.
auto.cz

Ford Fiesta se vrátí! Vsadí na francouzskou techniku a staromilce moc nepotěší

Konec jedné z nejstarších automobilových dynastií není definitivní. Fiesta se totiž má v roce 2028 vrátit, ovšem místo na benzin bude jezdit na elektřinu. Podobný vývoj ostatně můžeme čekat u téměř všech malých aut.
auto.cz

Porsche ruší vlastní síť veřejných nabíječek. Nabídlo ji jen v jedné zemi

Že by si automobilky stavěly vlastní sítě nabíječek, zní v Evropě jako sci-fi. Kromě Tesly se zde žádná další automobilka k podobnému kroku neodhodlala. Čína proto působí jako alternativní realita, kde i evropské značky mají vlastní veřejné dobíjecí stojany.
auto.cz

Suzuki Across jako konkurence pro Dacii? Druhá generace se zbavila drahého pohonu

Suzuki před pár lety doplnilo své portfolio o dva modely Toyoty. Kombík Swace už zase potichu zmizel, SUV Across to zřejmě brzy čeká. Jak by mohla vypadat budoucnost tohoto modelu, se ukázalo na nečekaném místě.
auto.cz

Auto z klipu a filmu skupiny Elán: Pohnutý příběh Škody Rabaka

Jezdila v kinech, televizi i klipu, rezla na zahradě, aby dnes opět zářila novotou: představujeme osud Škody 110 R z československého filmu Rabaka, v němž před šestatřiceti lety hrála, zpívala i řídila kapela Elán.
auto.cz

Unikátní rozhovor s tvůrcem slavného Upíra z Feratu: Chvílemi šlo i o život!

Supersportovní škodovku představil Svět motorů už před téměř 55 lety. V upíra se na plátnech kin proměnila o deset let později. A po dalším skoro půlstoletí nám o feratu v uvolněné předvánoční atmosféře vypráví jeho tvůrce i filmový řidič Stanislav Cinkl. Jeho jméno dokonce najdete v závěrečných titulcích filmu.
auto.cz

Jak se o svátcích za volantem nenervovat? Vánoce jsou rizikové

Období Vánoc provází očekávání klidu i na silnicích. Čísla však dlouhodobě ukazují, že jde o rizikové období.
auto.cz

TEST Aston Martin Vanquish – Dokonalý britský šlechtic

Prší a přede mnou stojí temná hromada karbonu, skla a oceli, dvanáct zatím dřímajících válců a výhled na den, na který se nezapomíná. Těšil jsem se měsíc – za volant Astonu Martin Vanquish se totiž člověk jen tak nepodívá.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.