Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Nabídka ojetých vozidel je nejnižší za 5 let

Zájemci o koupi auta z druhé ruky nyní v kamenných prodejnách vybírají z nejomezenější a taky nejdražší nabídky za poslední roky. Počet dostupných ojetých aut v Evropě je nejnižší za uplynulých pět let a jejich ceny navíc tlačí nahoru poptávka, která stále silněji převyšuje nabídku.

Cena prodaného ojetého vozu stoupla v průměru o 5-6 procent, u nejpoptávanějších modelů dokonce o 13 procent. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v dohledné době změnit. Zároveň ovšem současný stav přináší příležitost všem, kteří se správně zorientují.

Faktorů, které celý trh dovedly až do současné situace, je několik. Evropský trh trpí dlouhodobým zpožděním dodávek nově vyrobených aut zákazníkům. Automobilky se spoléhají na propracovaný subdodavatelský řetězec, který se ale v důsledku pandemie zadrhnul. Z důvodu výpadku produkce především čipů, ale i dalších nezbytně potřebných komponentů, dodávají nyní automobilky nová auta zákazníkům i s ročním zpožděním a někteří prodejci už přestali dávat na nové vozy slevy.

Bez čipů se moderní auto ani nerozjede. Řídicí jednotky motoru, airbagů, automatické převodovky, přístrojové desky, ovládací moduly či různé kontrolní jednotky, to vše jsou systémy řízené vlastními procesory. Dávno neplatí rčení, že auta jsou pouhé “kusy železa a plastu”. Funkčnost každého vozu dnes mimo jiné závisí na zhruba 1500 vodičích, a nejvyspělejší auta jich mají i 3 tisíce. To jsou právě ty součástky, o nichž dnes hovoří celý sektor automotive, který předpokládá, že nedostatek čipů na trhu se podaří dorovnat až na přelomu let 2022 a 2023. Někteří výrobci proto dokonce ruší objednané vozy a navrhuji zákazníkům vybrat si jiné motorizace nebo vozy ze starších modelových řad, pro jejichž výrobu stále mají díly. Automobilky se navíc potýkají i s absencí zaměstnanců na pracovních linkách. Oba epifenomény, tedy nedostatek v subdodávkách a ve vlastní výrobě, přitom kopírují vývoj pandemické křivky a produkci nových aut na čas v podstatě zcela zastavily.

Tyto důsledky kovidové krize přitom dopadají na sektor v momentě sílícího tlaku na omezení spalovacích motorů a protežování elektromobility, která je na startu výrobního boomu. Automobilky, které se pustily do produkce elektromobilů, musí být schopny jejich nákladnou výrobu zaplatit, a to vedlo k prudkému nárůstu ceny nových vozů se spalovacími motory. Kromě toho, že je jich na trhu nedostatek, tak navíc zdražily až o dvacet procent, protože se na ně až na výjimky neuplatňuje žádná sleva. Všechny tyto vlivy přivádí stále víc zákazníků na trh s ojetými vozy, na který ale zároveň míří stále méně aut.

Zákazníci čekající na nové auto odkládají prodej toho starého do doby, než budou mít nový vůz k dispozici, anebo stará auta neprodávají vůbec. Výsledkem je, že do výkupu prodejců míří mnohem menší množství vozů, než je běžné. Zároveň je na trhu stále přítomná početná skupina zákazníků, která svou spotřebu (nákup auta) odložit nechce, a nakupuje. Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen s nepořízenou – anebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc, než měli. Například: Vůz který byl v nabídce bazaru začátkem roku s cenovkou 250 tisíc korun, se nyní tamtéž prodává za víc než 282 tisíc.

Řešením nedostatečné nabídky ojetých vozů může být propojení prodejců napříč celou Evropou a zásadní rozšíření nabídky. Evropské online tržiště Carvago nyní nabízí zákazníkům výběr ze 750 tisíc aut. Celý prodej, od výběru až po přistavení vozu “před dveře”, vyřizuje zákazník online. Carvago garantuje čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení peněz bez udání důvodu a auta podrobuje komplexní certifikované technické inspekci CarAudit, která v průběhu 270 kroků kontroly reflektuje kompletní technický stav vozu. Na důkladném prověření úplné historie vozu spolupracuje i společnost Cebia, která patří ke světové špičce.

Vzhledem k tomu, že trh se bude s nedostatkem aut potýkat i nadále a že primární hybné změny v produkci automotive dopadají na koncové zákazníky se značným zpožděním, nebude situace na lokálním trhu s ojetými auty lepší ani v následujícím roce. Vydělat na ní však mohou zákazníci, kteří nakupují online. A těch rychle přibývá, což dokládá dlouhodobý dvojciferný růst prodejů na platformě Carvago.

24.09.2021Autodealers

Informace odjinud

Za volantem Hondoy N-Box: Pro opravdové nadšence

Nejprodávanějším autem Japonska je už roky malá hranatá krabice s posuvnými dveřmi po stranách. Vydali jsme se proto na Východ vyzkoušet, čím si Honda N-Box získala srdce tamního lidu.
auto.cz

Kdy v Evropě uvidíme autonomní kamiony? USA jsou napřed, Scania však pilně pracuje

Nedostatek řidičů dlouhodobě trápí nejen dopravu nákladní, ale i tu autobusovou. Samočinné řízení by tento problém mohlo zlepšit, ale až v dlouhodobém horizontu. Alespoň osobní auta však brzy budou v Česku po stránce autonomní jízdy schopnější.
auto.cz

Jaguar: Stará strategie nefungovala, museli jsme přijít s novou. Je však ta pravá?

Britská automobilka se v roce 2026 chystá na restart, který ji přenese do čistě elektrické éry. Segment luxusních aut s lokálně bezemisním pohonem ovšem klesá, což Jaguaru vůbec nehraje do karet.
auto.cz

Jaké vozy se proslavily ve videoklipech? Hurikán na motorce, Láďa v autobuse

Na jaké motorce jezdil Hurikán Dalibora Jandy? A jakou barvu má takový auťák na lásku, o kterém zpívala Hana Zagorová? Nakoukali jsme hodiny videoklipů převážně k českým a slovenským songům a všechno zjistili.
auto.cz

Čechie-Böhmerland: Století unikátních motorek z Krásné Lípy a Kunratic

Litá kola, vlastní trubkové rámy i motory. Albin Liebisch konstruoval vpravdě kuriózní motorky, nejdelší na světě, které si bylo možné koupit. Sám byl velmi neortodoxní osobností.
auto.cz

Elektrické pojistky jsou v autě stále klíčové. Poznáte, která je vadná?

Zatímco v domácnostech se už tavné pojistky v elektrorozvodech nepoužívají, v autech je stále najdete. Poznat, která je vadná, je velmi snadné a ani výměna není složitá.
auto.cz

Dálnice D1 je po 58 letech konečně kompletní. Z Prahy vede až do Polska

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek po poledni zprovoznilo u Přerova poslední úsek dálnice D1. Dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice tak je kompletní.
auto.cz

Evropská divize Kie má nového ředitele, přichází z Afriky

Suhang Čang, dosavadní šéf divize Kie pro blízký východ a Afriku přichází na pozici ředitele Kia Europe. Za úkol bude mít zvýšit konkurenceschopnost a zrychlit elektrifikaci.
auto.cz

Šéf Volkswagenu Schäfer: Nástupce modelu Polo bude už jen na elektřinu

Přísné emisní normy v Evropě brzy „zabijí“ malá auta se spalovacími motory. Budoucnost tohoto segmentu je v elektřině, tvrdí šéf Volkswagenu Thomas Schäfer.
auto.cz

TEST BYD Seal 6 DM-i Touring – Ještě kousek chybí

Plug-in hybridní kombi střední třídy je v Česku mezi mainstreamem doménou zejména koncernu Volkswagen v čele se Škodou Superb. Čínská alternativa je sice zajímavá, zdejší konkurenci ovšem do země nezašlape. Zatím.
auto.cz

WRC konečně brzdí náklady a vrací se ke kořenům. A nový tým už je u toho

Světová rallye stojí na prahu největší změny za poslední dekádu. FIA připravila pravidla, která mají vrátit WRC to, co mu v posledních letech chybělo – dostupnost, pestrost a nové tváře. A zatímco mnozí ještě váhají, jeden projekt už do rozjetého vlaku naskočil.
auto.cz

EU podpoří malé elektromobily. Dá jim více emisních kreditů, aby se vůbec vyplatily

Navzdory zmírnění zákazu spalovacích motorů po roce 2035 se Evropská unie elektrické budoucnosti nevzdává. Aby podpořila výrobu dostupných modelů, podpoří je vyšším počtem tzv. emisních kreditů v rámci flotilových emisí.
auto.cz

Nejspolehlivější značky aut v roce 2025: Japonci na špici, Tesla si výrazně polepšila

Tradiční hodnocení spolehlivosti automobilových značek opět potvrdilo, že nejlepší jsou dlouhodobě ty japonské. V meziročním srovnání zaujme posun Tesly, na chvostu opět skončil americký Rivian, který se zaměřuje hlavně na elektromobily.
auto.cz

Víte, k čemu je u silnice modrý patník? Když ho vidíte v zimě, je lepší zpomalit

Podél českých silnic se občas objevují patníky v modré barvě. Řada řidičů jim nepřikládá větší význam, ale zejména v zimních měsících jde o velmi užitečné indikátory možného náledí.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.