Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Nabídka ojetých vozidel je nejnižší za 5 let

Zájemci o koupi auta z druhé ruky nyní v kamenných prodejnách vybírají z nejomezenější a taky nejdražší nabídky za poslední roky. Počet dostupných ojetých aut v Evropě je nejnižší za uplynulých pět let a jejich ceny navíc tlačí nahoru poptávka, která stále silněji převyšuje nabídku.

Cena prodaného ojetého vozu stoupla v průměru o 5-6 procent, u nejpoptávanějších modelů dokonce o 13 procent. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v dohledné době změnit. Zároveň ovšem současný stav přináší příležitost všem, kteří se správně zorientují.

Faktorů, které celý trh dovedly až do současné situace, je několik. Evropský trh trpí dlouhodobým zpožděním dodávek nově vyrobených aut zákazníkům. Automobilky se spoléhají na propracovaný subdodavatelský řetězec, který se ale v důsledku pandemie zadrhnul. Z důvodu výpadku produkce především čipů, ale i dalších nezbytně potřebných komponentů, dodávají nyní automobilky nová auta zákazníkům i s ročním zpožděním a někteří prodejci už přestali dávat na nové vozy slevy.

Bez čipů se moderní auto ani nerozjede. Řídicí jednotky motoru, airbagů, automatické převodovky, přístrojové desky, ovládací moduly či různé kontrolní jednotky, to vše jsou systémy řízené vlastními procesory. Dávno neplatí rčení, že auta jsou pouhé “kusy železa a plastu”. Funkčnost každého vozu dnes mimo jiné závisí na zhruba 1500 vodičích, a nejvyspělejší auta jich mají i 3 tisíce. To jsou právě ty součástky, o nichž dnes hovoří celý sektor automotive, který předpokládá, že nedostatek čipů na trhu se podaří dorovnat až na přelomu let 2022 a 2023. Někteří výrobci proto dokonce ruší objednané vozy a navrhuji zákazníkům vybrat si jiné motorizace nebo vozy ze starších modelových řad, pro jejichž výrobu stále mají díly. Automobilky se navíc potýkají i s absencí zaměstnanců na pracovních linkách. Oba epifenomény, tedy nedostatek v subdodávkách a ve vlastní výrobě, přitom kopírují vývoj pandemické křivky a produkci nových aut na čas v podstatě zcela zastavily.

Tyto důsledky kovidové krize přitom dopadají na sektor v momentě sílícího tlaku na omezení spalovacích motorů a protežování elektromobility, která je na startu výrobního boomu. Automobilky, které se pustily do produkce elektromobilů, musí být schopny jejich nákladnou výrobu zaplatit, a to vedlo k prudkému nárůstu ceny nových vozů se spalovacími motory. Kromě toho, že je jich na trhu nedostatek, tak navíc zdražily až o dvacet procent, protože se na ně až na výjimky neuplatňuje žádná sleva. Všechny tyto vlivy přivádí stále víc zákazníků na trh s ojetými vozy, na který ale zároveň míří stále méně aut.

Zákazníci čekající na nové auto odkládají prodej toho starého do doby, než budou mít nový vůz k dispozici, anebo stará auta neprodávají vůbec. Výsledkem je, že do výkupu prodejců míří mnohem menší množství vozů, než je běžné. Zároveň je na trhu stále přítomná početná skupina zákazníků, která svou spotřebu (nákup auta) odložit nechce, a nakupuje. Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen s nepořízenou – anebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc, než měli. Například: Vůz který byl v nabídce bazaru začátkem roku s cenovkou 250 tisíc korun, se nyní tamtéž prodává za víc než 282 tisíc.

Řešením nedostatečné nabídky ojetých vozů může být propojení prodejců napříč celou Evropou a zásadní rozšíření nabídky. Evropské online tržiště Carvago nyní nabízí zákazníkům výběr ze 750 tisíc aut. Celý prodej, od výběru až po přistavení vozu “před dveře”, vyřizuje zákazník online. Carvago garantuje čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení peněz bez udání důvodu a auta podrobuje komplexní certifikované technické inspekci CarAudit, která v průběhu 270 kroků kontroly reflektuje kompletní technický stav vozu. Na důkladném prověření úplné historie vozu spolupracuje i společnost Cebia, která patří ke světové špičce.

Vzhledem k tomu, že trh se bude s nedostatkem aut potýkat i nadále a že primární hybné změny v produkci automotive dopadají na koncové zákazníky se značným zpožděním, nebude situace na lokálním trhu s ojetými auty lepší ani v následujícím roce. Vydělat na ní však mohou zákazníci, kteří nakupují online. A těch rychle přibývá, což dokládá dlouhodobý dvojciferný růst prodejů na platformě Carvago.

24.09.2021Autodealers

Informace odjinud

Toyota v Česku opět zlevní nové vozy až o stovky tisíc! Nabídne i výhodný operák

Pokud hledáte nový vůz a nechcete na něj čekat měsíce, druhý listopadový víkend by vás mohl zajímat. Toyota totiž znovu pořádá akci Toyota Víkend – a slibuje výrazné slevy, bonusy za výkup starého auta i možnost otestovat novinky.  
auto.cz

Mazda má recept na snížení emisí spalováků o 90 %. Škodliviny ničí už ve výfuku

Mazda testuje systém zachycující CO₂, který a uloží do výměnné kazety. V kombinaci s uhlíkově neutrálním palivem má snížit celkové emise a otevřít cestu k sériové integraci.
auto.cz

Jaká je budoucnost českých měst? Ukázala to konference City & Mobility

Svět automobilů prochází velikou transformací a spolu s ním i celé odvětví mobility. Jaká je buducnost pohybu ve městě probírali hosté na konferenci City & Mobility, jejíž partnerem byl i Svět motorů.
auto.cz

TEST Škoda Enyaq RS – Normální auto, „jen“ na elektřinu

Facelift enyaqu přinesl zejména novou přední masku, u níž je škoda, že Škoda omezuje, jak můžete svítit. Technika i elektronika jsou známé – ale na tom není nic špatně, právě naopak. Týden za volantem enyaqu RS mi tak připomněl, proč nechci jezdit smartphony na kolech.
auto.cz

Na Slovensku se budou vyrábět baterie do elektromobilů. Obří investice přišla z východu

O výstavbě továrny na baterie v Česku se často mluví, realita je ale stále vzdálená. Mezitím u sousedů na Slovensku nedávno položili základní kámen nové továrny, která bude baterie pro elektromobily vyrábět už příští rok.
auto.cz

Kladno má elektrické autobusy. Jak se jim zatím daří?

Kladno se stalo jedním z průkopníků elektromobility v rámci MHD u nás. Dopravce zde nasadil do pravidelného provozu 16 elektrobusů značky českého výrobce SOR. Osvědčily se?
auto.cz

Další indicie k návratu Subaru STI. Mohlo by mít i spalovací motor

Subaru na Japan Mobility Show představilo dva koncepty, z nichž jeden by mohl na silnice vyrazit rovnou zítra. Bohužel to nejspíš nebudou silnice evropské. Ty však může čekat elektrické STI.
auto.cz

Za volantem užitkových volkswagenů s pohonem všech kol aneb Najdi pět rozdílů

Pohon všech kol 4Motion nemají pouze osobní volkswageny, ale také ty užitkové. V jejich případě se pod tímhle označením ukrývají dokonce čtyři různé systémy. Krátce jsme je vyzkoušeli mimo zpevněné cesty.
auto.cz

Rozblikáme Česko: Blikání v koloně. Kde dávat výstražné blinkry

Minule jsme si řekli, že stát na blikačkách na zákazu nejde. V posledním díle se podíváme na to, kdy se výstražná světla používat musí. A není to jen při dojíždění do kolony.
auto.cz

Řídili jsme nejvýkonnější Leapmotor C10. Elektro-čtyřkolka má téměř 600 koní

Pouhý týden po jízdní prezentaci kompaktního Leapmotoru B10 jsme si den před světovou premiérou vyzkoušeli v provozu také současnou vlajkovou loď značky: SUV C10 4×4. A pozor – systémový výkon téhle elektrické čtyřkolky odpovídá supersportům typu Audi RS6 či BMW M8.
auto.cz

Nejdrsnější elektromobil? Hyundai ukazuje terénní Ioniq 9

Hyundai se letos na tuningové show SEMA v Las Vegas rozhodl vybočit z řady. Koncept Ioniq 9 BigTime dostal do vínku zvednutý podvozek, terénní pneumatiky, pomocné LED osvětlení a pořádnou dávku dobrodružného stylu.
auto.cz

Moderní nešvar: Auta rostou, výhled se zhoršuje. Všimli jste si?

Auta nikdy nebyla technicky dokonalejší – plná senzorů, kamer a elektroniky. Jenže ta nejzákladnější věc, přímý výhled z kabiny, se v tichosti zhoršuje.
auto.cz

Autonomní řízení: Chceme, aby za nás auto dělalo všechno?

Autonomní vozy už nejsou sci-fi. Testují se po celém světě a automobilky i technologické firmy tvrdí, že brzy sníží počet nehod a vyřeší dopravní chaos. Jenže s tím přichází i otázka, kterou si musíme položit všichni – chceme skutečně odevzdat volant technologiím?
auto.cz

Policie ČR dostane 352 nových kodiaqů. Mají motor z RS a speciální výbavu

Policie ČR rozšíří flotilu o 352 SUV Škoda Kodiaq. Prvních 51 kusů si převzala v Úhelnici za účasti ministra vnitra Víta Rakušana a vedení policie i Škody Auto. Nové vozy navazují na předchozí dodávky a mají zlepšit dostupnost hlídek v náročném terénu i kapacitu pro vestavby a výbavu.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.