Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Nabídka ojetých vozidel je nejnižší za 5 let

Zájemci o koupi auta z druhé ruky nyní v kamenných prodejnách vybírají z nejomezenější a taky nejdražší nabídky za poslední roky. Počet dostupných ojetých aut v Evropě je nejnižší za uplynulých pět let a jejich ceny navíc tlačí nahoru poptávka, která stále silněji převyšuje nabídku.

Cena prodaného ojetého vozu stoupla v průměru o 5-6 procent, u nejpoptávanějších modelů dokonce o 13 procent. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v dohledné době změnit. Zároveň ovšem současný stav přináší příležitost všem, kteří se správně zorientují.

Faktorů, které celý trh dovedly až do současné situace, je několik. Evropský trh trpí dlouhodobým zpožděním dodávek nově vyrobených aut zákazníkům. Automobilky se spoléhají na propracovaný subdodavatelský řetězec, který se ale v důsledku pandemie zadrhnul. Z důvodu výpadku produkce především čipů, ale i dalších nezbytně potřebných komponentů, dodávají nyní automobilky nová auta zákazníkům i s ročním zpožděním a někteří prodejci už přestali dávat na nové vozy slevy.

Bez čipů se moderní auto ani nerozjede. Řídicí jednotky motoru, airbagů, automatické převodovky, přístrojové desky, ovládací moduly či různé kontrolní jednotky, to vše jsou systémy řízené vlastními procesory. Dávno neplatí rčení, že auta jsou pouhé “kusy železa a plastu”. Funkčnost každého vozu dnes mimo jiné závisí na zhruba 1500 vodičích, a nejvyspělejší auta jich mají i 3 tisíce. To jsou právě ty součástky, o nichž dnes hovoří celý sektor automotive, který předpokládá, že nedostatek čipů na trhu se podaří dorovnat až na přelomu let 2022 a 2023. Někteří výrobci proto dokonce ruší objednané vozy a navrhuji zákazníkům vybrat si jiné motorizace nebo vozy ze starších modelových řad, pro jejichž výrobu stále mají díly. Automobilky se navíc potýkají i s absencí zaměstnanců na pracovních linkách. Oba epifenomény, tedy nedostatek v subdodávkách a ve vlastní výrobě, přitom kopírují vývoj pandemické křivky a produkci nových aut na čas v podstatě zcela zastavily.

Tyto důsledky kovidové krize přitom dopadají na sektor v momentě sílícího tlaku na omezení spalovacích motorů a protežování elektromobility, která je na startu výrobního boomu. Automobilky, které se pustily do produkce elektromobilů, musí být schopny jejich nákladnou výrobu zaplatit, a to vedlo k prudkému nárůstu ceny nových vozů se spalovacími motory. Kromě toho, že je jich na trhu nedostatek, tak navíc zdražily až o dvacet procent, protože se na ně až na výjimky neuplatňuje žádná sleva. Všechny tyto vlivy přivádí stále víc zákazníků na trh s ojetými vozy, na který ale zároveň míří stále méně aut.

Zákazníci čekající na nové auto odkládají prodej toho starého do doby, než budou mít nový vůz k dispozici, anebo stará auta neprodávají vůbec. Výsledkem je, že do výkupu prodejců míří mnohem menší množství vozů, než je běžné. Zároveň je na trhu stále přítomná početná skupina zákazníků, která svou spotřebu (nákup auta) odložit nechce, a nakupuje. Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen s nepořízenou – anebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc, než měli. Například: Vůz který byl v nabídce bazaru začátkem roku s cenovkou 250 tisíc korun, se nyní tamtéž prodává za víc než 282 tisíc.

Řešením nedostatečné nabídky ojetých vozů může být propojení prodejců napříč celou Evropou a zásadní rozšíření nabídky. Evropské online tržiště Carvago nyní nabízí zákazníkům výběr ze 750 tisíc aut. Celý prodej, od výběru až po přistavení vozu “před dveře”, vyřizuje zákazník online. Carvago garantuje čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení peněz bez udání důvodu a auta podrobuje komplexní certifikované technické inspekci CarAudit, která v průběhu 270 kroků kontroly reflektuje kompletní technický stav vozu. Na důkladném prověření úplné historie vozu spolupracuje i společnost Cebia, která patří ke světové špičce.

Vzhledem k tomu, že trh se bude s nedostatkem aut potýkat i nadále a že primární hybné změny v produkci automotive dopadají na koncové zákazníky se značným zpožděním, nebude situace na lokálním trhu s ojetými auty lepší ani v následujícím roce. Vydělat na ní však mohou zákazníci, kteří nakupují online. A těch rychle přibývá, což dokládá dlouhodobý dvojciferný růst prodejů na platformě Carvago.

24.09.2021Autodealers

Informace odjinud

Nový Volkswagen T-Roc se prý dočká ostré verze R. A má mít všechno, co k tomu patří

Nový Volkswaagen T-Roc je už v předprodeji jako 48V mild-hybrid o výkonu 85 a 110 kW, přičemž první dodávky jsou naplánovány na přelom roku. Zahraniční zdroje zároveň naznačují příchod ostré verze R s dvoulitrovým TSI z Golfu R, chytrým zadním diferenciálem a jízdním režimem Drift.
auto.cz

Toto Ferrari 458 najelo skoro 400.000 km. Majitel vypráví celý příběh bez příkras

Co se stane, když vezmete Ferrari 458 Italia a místo víkendového leštění mu dopřejete stovky tisíc kilometrů každodenní reality? Extrémní nájezd, bolestivé opravy, rozmary elektroniky a spousta příběhů.
auto.cz

Elektromobilům se v Česku daří, letos jich přibyly desítky tisíc. Pořád jsou ale v menšině

Autům s lokálně bezemisním pohonem se na našem trhu daří i bez přímých dotací ze strany státu. Ve srovnání s ostatními pohony je ovšem elektřina stále marginální.
auto.cz

Konec jedné éry: Ford Focus se definitivně loučí. Američany navíc trápí velký bolehlav

Výroba ikony kompaktního segmentu v Evropě skončila. Ford tím opouští kategorii, v které vždy patřil mezi nejlepší. Americké automobilce se navíc v segmentu elektromobilů nedaří, spalovací modely přitom táhnou.
auto.cz

Konečně rozhovor o kvalitě paliv! Martin Vaculík zpovídá manažerku kvality Shellu

Motorová paliva, zejména jejich kvalita, jsou úplně mýtické téma. Motoristé se vydrží hodiny hádat, která značka je má nejlepší a zda se vůbec vyplatí za lepší paliva připlácet. Vyloženě českým národním obyčejem pak je obviňování paliva ze závady motoru, k čemuž se rády uchylují i odborné autoservisy, když se jim nedaří odhalit skutečnou příčinu závady. Jen málokdy je však takové obvinění podloženo laboratorní zkouškou paliva z nádrže vozidla.
auto.cz

Levné cestování elektromobilem? Týden mě stál, skoro jako bych jezdil s V12

Sem tam slyším, že cestování elektromobilem moc nestojí. V týdnu s luxusním elektrickým SUV, které jsem nabíjel jen na veřejných rychlonabíječkách, mě kilometr stál zhruba stejně, jako bych jezdil dvanáctiválcovou limuzínou.
auto.cz

TEST Omoda 9 Premium – Luxus nemusí být drahý

Omoda coby značka skupiny Chery nedávno uvedla druhou modelovou řadu Omoda 9. SUV formátu Volkswagenu Tayron poháněné vyspělým plug-in hybridem. Jak jezdí čínský luxus za relativně příznivou cenu? 
auto.cz

Znovuzrozený Ford Escort RS bude točit jako superbiky

V Británii vzniká Ford Escort RS podle původního receptu, ale vyrobený moderními postupy. A hlavně, s 2,1l čtyřválcem, který točí 10 tisíc a bez turba dává 329 koní. Astronomickým parametrům ovšem odpovídá astronomická cenovka.
auto.cz

Volkswagen Passat v tichosti dostal nový základní motor. Je to slušný nafťák za cenu benzinu!

Legenda mezi služebními auty se v generaci s označením B9 dočkala nového motoru, který zároveň plní roli nejslabšího pohonu v nabídce.
auto.cz

Naladit sportovní zvuk výfuku je věda! Potřebujete k tomu i umělé hlavy

Moderní sportovní výfuky jsou mistrovskou ukázkou kompromisu. Umějí znít hlasitě, ale při měření hluku zůstanou pod limitem. Jak to dělají? Hraje se s mechanikou, frekvencemi, ventily a lidským vnímáním zvuku.
auto.cz

Aston Martin se spojil s Glenfiddich, výsledkem je lahev whisky za miliony. Jedna je i v Česku

Britská automobilka se spojila se slavnou skotskou palírnou a představila exkluzivní sérii 65leté whisky. Jedna z pouhých sedmi lahví zamířila také do českých rukou.
auto.cz

36 let od brutálního zásahu na Národní třídě: V čem jezdili příslušníci pohotovostního pluku?

Zásah 17. listopadu 1989 stál na jednoduché logistice: rychle přesunout velké množství příslušníků pořádkových jednotek na malé území. K tomu sloužila veškerá užitková technika, kterou měla Veřejná bezpečnost a Pohotovostní pluk k dispozici.
auto.cz

Elektromobil do půl milionu? Nový BYD Dolphin Surf je dlouhý jako fabia

Velkoryse prostorným autem pro rodinu sice není, ale jako vůz do města a jeho nejbližšího okolí může BYD Dolphin Surf klidně fungovat. Značka na e-Salonu představila také nabíjení výkonem 1 megawattu – a nešlo o simulaci.
auto.cz

Novou dálnici D4 opravují pomocí velké mikrovlnky. Je to rychlé a nehrozí ani kolony

Tradiční záplaty často nevydrží více než pár zim, protože voda se dostane do spár a asfalt znovu popraská. Nová technika vytvoří jednolitý povrch, který mráz nenaruší. Oprava navíc trvá jen pár minut a je ekologicky šetrná. 
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.