Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Nabídka ojetých vozidel je nejnižší za 5 let

Zájemci o koupi auta z druhé ruky nyní v kamenných prodejnách vybírají z nejomezenější a taky nejdražší nabídky za poslední roky. Počet dostupných ojetých aut v Evropě je nejnižší za uplynulých pět let a jejich ceny navíc tlačí nahoru poptávka, která stále silněji převyšuje nabídku.

Cena prodaného ojetého vozu stoupla v průměru o 5-6 procent, u nejpoptávanějších modelů dokonce o 13 procent. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v dohledné době změnit. Zároveň ovšem současný stav přináší příležitost všem, kteří se správně zorientují.

Faktorů, které celý trh dovedly až do současné situace, je několik. Evropský trh trpí dlouhodobým zpožděním dodávek nově vyrobených aut zákazníkům. Automobilky se spoléhají na propracovaný subdodavatelský řetězec, který se ale v důsledku pandemie zadrhnul. Z důvodu výpadku produkce především čipů, ale i dalších nezbytně potřebných komponentů, dodávají nyní automobilky nová auta zákazníkům i s ročním zpožděním a někteří prodejci už přestali dávat na nové vozy slevy.

Bez čipů se moderní auto ani nerozjede. Řídicí jednotky motoru, airbagů, automatické převodovky, přístrojové desky, ovládací moduly či různé kontrolní jednotky, to vše jsou systémy řízené vlastními procesory. Dávno neplatí rčení, že auta jsou pouhé “kusy železa a plastu”. Funkčnost každého vozu dnes mimo jiné závisí na zhruba 1500 vodičích, a nejvyspělejší auta jich mají i 3 tisíce. To jsou právě ty součástky, o nichž dnes hovoří celý sektor automotive, který předpokládá, že nedostatek čipů na trhu se podaří dorovnat až na přelomu let 2022 a 2023. Někteří výrobci proto dokonce ruší objednané vozy a navrhuji zákazníkům vybrat si jiné motorizace nebo vozy ze starších modelových řad, pro jejichž výrobu stále mají díly. Automobilky se navíc potýkají i s absencí zaměstnanců na pracovních linkách. Oba epifenomény, tedy nedostatek v subdodávkách a ve vlastní výrobě, přitom kopírují vývoj pandemické křivky a produkci nových aut na čas v podstatě zcela zastavily.

Tyto důsledky kovidové krize přitom dopadají na sektor v momentě sílícího tlaku na omezení spalovacích motorů a protežování elektromobility, která je na startu výrobního boomu. Automobilky, které se pustily do produkce elektromobilů, musí být schopny jejich nákladnou výrobu zaplatit, a to vedlo k prudkému nárůstu ceny nových vozů se spalovacími motory. Kromě toho, že je jich na trhu nedostatek, tak navíc zdražily až o dvacet procent, protože se na ně až na výjimky neuplatňuje žádná sleva. Všechny tyto vlivy přivádí stále víc zákazníků na trh s ojetými vozy, na který ale zároveň míří stále méně aut.

Zákazníci čekající na nové auto odkládají prodej toho starého do doby, než budou mít nový vůz k dispozici, anebo stará auta neprodávají vůbec. Výsledkem je, že do výkupu prodejců míří mnohem menší množství vozů, než je běžné. Zároveň je na trhu stále přítomná početná skupina zákazníků, která svou spotřebu (nákup auta) odložit nechce, a nakupuje. Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen s nepořízenou – anebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc, než měli. Například: Vůz který byl v nabídce bazaru začátkem roku s cenovkou 250 tisíc korun, se nyní tamtéž prodává za víc než 282 tisíc.

Řešením nedostatečné nabídky ojetých vozů může být propojení prodejců napříč celou Evropou a zásadní rozšíření nabídky. Evropské online tržiště Carvago nyní nabízí zákazníkům výběr ze 750 tisíc aut. Celý prodej, od výběru až po přistavení vozu “před dveře”, vyřizuje zákazník online. Carvago garantuje čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení peněz bez udání důvodu a auta podrobuje komplexní certifikované technické inspekci CarAudit, která v průběhu 270 kroků kontroly reflektuje kompletní technický stav vozu. Na důkladném prověření úplné historie vozu spolupracuje i společnost Cebia, která patří ke světové špičce.

Vzhledem k tomu, že trh se bude s nedostatkem aut potýkat i nadále a že primární hybné změny v produkci automotive dopadají na koncové zákazníky se značným zpožděním, nebude situace na lokálním trhu s ojetými auty lepší ani v následujícím roce. Vydělat na ní však mohou zákazníci, kteří nakupují online. A těch rychle přibývá, což dokládá dlouhodobý dvojciferný růst prodejů na platformě Carvago.

24.09.2021Autodealers

Informace odjinud

Poprvé zadokolka! Automobilka Bentley poodhalila Continental GT Supersports

Britská značka Bentley znovu oživuje jedno z nejznámějších jmen ve své historii — Supersports. Nová generace vychází z nejnovějšího Continentalu GT, ale přináší zásadní změnu, kterou málokdo čekal: poprvé v historii bude mít pohon pouze zadních kol.
auto.cz

Novinky v povinném ručení: Aplikace místo papíru, ale co ještě?

Zvýšení limitu na 200 000 Kč u nehod s asistencí policie, aplikace místo papírového záznamu o nehodě? Povinné ručení se dál zjednodušuje. Co to řidičům přináší?
auto.cz

Jak si jde odmazat trestné body? Zajímavým kurzem!

Nelíbí se vám, že máte konto řidiče zatížené body? Nechcete-li čekat na vymazání po roce, nebo jste jich nasbírali třeba šest či osm, můžete absolvovat jeden den kurzu bezpečné jízdy – a jste na tom bodově lépe. Jak takový kurz probíhá? Ve videoreportáži ukazuje Marek Bednář.
auto.cz

Poplatek za každou jízdu elektromobilem? Brzy možná realita

Britská vláda zvažuje zavedení poplatku za každou ujetou míli pro elektromobily. Chtějí tak kompenzovat pokles příjmů z benzinu a nafty. Souhlasíte s podobným řešením?
auto.cz

LPG jezdí za půlku a obliba letí nahoru. Jak do ceny promluví ETS2 a ekologické trendy?

Obliba LPG posiluje. Už letos má u nových aut na kontě více registrací, než za celý loňský rok. Lidí jej kombinují i s hybridy, ale jak se vypořádá s emisními povolenkami ETS2? Zůstane nadále tak výhodné?
auto.cz

Naše elektromobily můžou zlevnit, závisí to na pravidlech, zní z Renaultu

Stáří vozového parku roste kvůli přebujelé regulaci, která zdražuje nová auta, hřímal při představení twinga šéf Renaultu Francois Provost.
auto.cz

Japonská rallye po 1. dnu: První je Ogier, Rovanperä poškodil zavěšení kola

Francouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally2) vede po prvním dnu Japonskou rallye, která je předposledním podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Na třetím místě figuruje lídr šampionátu Velšan Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally2).
auto.cz

TEST BMW M3 CS Touring – Dietka za mastný příplatek

Ještě ostřejší verze CS se po sedanu a kupé M4 dočkalo také prodejně nebývale úspěšné kombi. Ve srovnání s konvenčním modelem toho zdánlivě nenabízí tolik navíc, stojí ale o pořádný balík více. Vyplatí se?
auto.cz

Peugeot ukázal koncept Polygon, má být vizí auta budoucnosti

Malý třídveřový hatchback s řízením po drátě se kompletně představí zanedlouho. O pár dnů dřív se budou moci hráči Fortnite podívat na ostrov ve tvaru jeho volantu.
auto.cz

Bentley svou čistě elektrickou budoucnost odsouvá na rok 2035. Ani ten ale není definitivní

Luxusní britská automobilka couvá z původních plánů a přechod na výhradně elektrický pohon odsouvá o pět let. Ani rok 2035 ovšem nemusí být konečný.
auto.cz

Takové krásné Audi TT první generace. Že neuhádnete, co má pod kapotou?

První Audi TT poháněly jen dva motory. Přeplňovaná osmnáctistovka s 20 ventily a dále poslední evoluce původního úzkého šestiválce VW o objemu 3,2 litru. Tak co je to tedy za otázku?
auto.cz

Koupili byste si čínské auto? Pokud ano, tak proč?

Evropští kupci nových aut se pomalu otevírají čínským automobilům. Podle nejnovějšího průzkumu roste zájem o značky, které ještě před pár lety mnozí brali jen okrajově. Jak to vidíte vy?
auto.cz

Exkluzivně: Takhle bude vypadat elektrický Volkswagen ID. Polo! Dočká se i Škoda Fabia?

Německá automobilka chystá elektrickou variantu svého oblíbeného modelu Polo. Studii již známe, jak ale bude vypadat sériová podoba?
auto.cz

Formula E vstupuje do nové éry. Výkonem zatopí i monopostům F1

Svět motoristického sportu se chystá na dramatickou proměnu. Monoposty Formula E GEN4 přinášejí brutální výkon přes 800 koní, pohon všech kol, variabilní aerodynamiku a technologii rekuperace, která mění pravidla hry. Jak si povedou proti F1?
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.