Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Nabídka ojetých vozidel je nejnižší za 5 let

Zájemci o koupi auta z druhé ruky nyní v kamenných prodejnách vybírají z nejomezenější a taky nejdražší nabídky za poslední roky. Počet dostupných ojetých aut v Evropě je nejnižší za uplynulých pět let a jejich ceny navíc tlačí nahoru poptávka, která stále silněji převyšuje nabídku.

Cena prodaného ojetého vozu stoupla v průměru o 5-6 procent, u nejpoptávanějších modelů dokonce o 13 procent. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v dohledné době změnit. Zároveň ovšem současný stav přináší příležitost všem, kteří se správně zorientují.

Faktorů, které celý trh dovedly až do současné situace, je několik. Evropský trh trpí dlouhodobým zpožděním dodávek nově vyrobených aut zákazníkům. Automobilky se spoléhají na propracovaný subdodavatelský řetězec, který se ale v důsledku pandemie zadrhnul. Z důvodu výpadku produkce především čipů, ale i dalších nezbytně potřebných komponentů, dodávají nyní automobilky nová auta zákazníkům i s ročním zpožděním a někteří prodejci už přestali dávat na nové vozy slevy.

Bez čipů se moderní auto ani nerozjede. Řídicí jednotky motoru, airbagů, automatické převodovky, přístrojové desky, ovládací moduly či různé kontrolní jednotky, to vše jsou systémy řízené vlastními procesory. Dávno neplatí rčení, že auta jsou pouhé “kusy železa a plastu”. Funkčnost každého vozu dnes mimo jiné závisí na zhruba 1500 vodičích, a nejvyspělejší auta jich mají i 3 tisíce. To jsou právě ty součástky, o nichž dnes hovoří celý sektor automotive, který předpokládá, že nedostatek čipů na trhu se podaří dorovnat až na přelomu let 2022 a 2023. Někteří výrobci proto dokonce ruší objednané vozy a navrhuji zákazníkům vybrat si jiné motorizace nebo vozy ze starších modelových řad, pro jejichž výrobu stále mají díly. Automobilky se navíc potýkají i s absencí zaměstnanců na pracovních linkách. Oba epifenomény, tedy nedostatek v subdodávkách a ve vlastní výrobě, přitom kopírují vývoj pandemické křivky a produkci nových aut na čas v podstatě zcela zastavily.

Tyto důsledky kovidové krize přitom dopadají na sektor v momentě sílícího tlaku na omezení spalovacích motorů a protežování elektromobility, která je na startu výrobního boomu. Automobilky, které se pustily do produkce elektromobilů, musí být schopny jejich nákladnou výrobu zaplatit, a to vedlo k prudkému nárůstu ceny nových vozů se spalovacími motory. Kromě toho, že je jich na trhu nedostatek, tak navíc zdražily až o dvacet procent, protože se na ně až na výjimky neuplatňuje žádná sleva. Všechny tyto vlivy přivádí stále víc zákazníků na trh s ojetými vozy, na který ale zároveň míří stále méně aut.

Zákazníci čekající na nové auto odkládají prodej toho starého do doby, než budou mít nový vůz k dispozici, anebo stará auta neprodávají vůbec. Výsledkem je, že do výkupu prodejců míří mnohem menší množství vozů, než je běžné. Zároveň je na trhu stále přítomná početná skupina zákazníků, která svou spotřebu (nákup auta) odložit nechce, a nakupuje. Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen s nepořízenou – anebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc, než měli. Například: Vůz který byl v nabídce bazaru začátkem roku s cenovkou 250 tisíc korun, se nyní tamtéž prodává za víc než 282 tisíc.

Řešením nedostatečné nabídky ojetých vozů může být propojení prodejců napříč celou Evropou a zásadní rozšíření nabídky. Evropské online tržiště Carvago nyní nabízí zákazníkům výběr ze 750 tisíc aut. Celý prodej, od výběru až po přistavení vozu “před dveře”, vyřizuje zákazník online. Carvago garantuje čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení peněz bez udání důvodu a auta podrobuje komplexní certifikované technické inspekci CarAudit, která v průběhu 270 kroků kontroly reflektuje kompletní technický stav vozu. Na důkladném prověření úplné historie vozu spolupracuje i společnost Cebia, která patří ke světové špičce.

Vzhledem k tomu, že trh se bude s nedostatkem aut potýkat i nadále a že primární hybné změny v produkci automotive dopadají na koncové zákazníky se značným zpožděním, nebude situace na lokálním trhu s ojetými auty lepší ani v následujícím roce. Vydělat na ní však mohou zákazníci, kteří nakupují online. A těch rychle přibývá, což dokládá dlouhodobý dvojciferný růst prodejů na platformě Carvago.

24.09.2021Autodealers

Informace odjinud

Ptali jste se, odpovídáme: Nové BMW iX3 v dotazech čtenářů

O novém BMW iX3 vás zajímala řada věcí. Snažili jsme se najít odpovědi na co nejvíce otázek – a tady jsou.
auto.cz

Fólie PPF chrání lak, umějí změnit barvu auta a dokážou se samy „zahojit“

Transparentní fólie jsou jedním z nejlepších způsobů ochrany laku automobilu. Vedle zachování původního odstínu můžete exteriér také kompletně změnit, ochranná funkce přitom zůstane.
auto.cz

Vozy Kia a Hyundai šlo ukrást šroubovákem. Miliony aut čeká oprava

Zní to neuvěřitelně, moderní auta šla ukrást během několika desítek sekund. Viník? Technická úspora, jejíž náprava teď vyjde pěkně draho. K opravě budou svolány 4 miliony aut.
auto.cz

Pětiválec Audi slaví 50 let. Studenti mu postavili minimalistickou poctu

Audi GT50 je studentským konceptem závoďáku, který oslavuje půlstoletí pětiválce u Audi. Nemůže ho tedy pohánět nic jiného než čtyřsetkoňový motor EA855.  
auto.cz

Hyundai Staria prošel faceliftem. Největší změny ale nejsou vidět

Po téměř pěti letech na trhu přichází modernizovaná verze Hyundai Staria. Bude se v něm lépe jezdit, zvenčí však je změny třeba hledat lupou.
auto.cz

První sériový hybrid Fordu míří do světa. Největší Ford Bronco myslí i na kempování

Ford se koncem letošního roku rozhodl změnit plány a zpomalit elektrifikaci portfolia. Větší důraz bude nově na hybridy, a to i na ty sériové. První takový model už vyrábí v Číně a nově je potvrzeno, že se podívá i dále do světa.
auto.cz

Nejméně praktický náklaďák? Daihatsu se pustilo do bizarního tuningu

Japonsko je s tuningem spojené a vznikly zde ty vůbec nejbizarnější styly. Vedle známého Bosozoku nebo Bippu se místní úpravci věnují i úpravě užitkových vozů. Styl Dekotora zjevně uznávají i místní automobilky a svůj příspěvek ukázalo i Daihatsu.
auto.cz

Je konec: Továrna Volkswagenu v Drážďanech ukončila provoz, poslední vůz jde do muzea

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech po 24 letech ukončila provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz - červený Volkswagen ID.3.
auto.cz

Jak předejít řízení pod vlivem? Mitsubishi navrhuje sledovat řidiče

Druhé využití již přítomných systémů vozu by mohlo sledovat, zda je řidič pod vlivem alkoholu, aniž by ten musel do něčeho foukat.
auto.cz

Kufr jako příplatková výbava? Ford se rozhodl šetřit na nečekaném místě

Příplatek za prostor na zavazadla zní jako bizarní koncept, Ford v Americe zkouší přesně toto. Elektrický Mustang Mach-E v základní výbavě přišel o kufr pod přední kapotou, místo něj se tak majitelé budou dívat jen na díru mezi výkonovou elektronikou.
auto.cz

Nový Volkswagen T-Roc má po české premiéře. Tohle všechno byste o něm měli vědět

Druhé vydání t-rocu jsme měli možnost vidět už před letními prázdninami. Nyní poté, co dorazil do české kotliny, jsme si jej krátce vyzkoušeli na silnicích v okolí Miličína. Co nabízí nová generace nejprodávanějšího modelu skupiny VW?
auto.cz

Šroubky místo lepidla. Mercedes-Benz zlepšuje udržitelnost snazšími opravami

Poškození malé části dílu často znamená nutnost výměny celého kusu, což není zrovna ekologické. Mercedes-Benz to navrhuje změnit.
auto.cz

Korejské BMW slaví 30 let. Limitky M2 či M5 navrhli sami fanoušci

Pětice speciálních edic omezených výrobou na pouhých pár kusů je výsledkem návrhů fanoušků značky. Automobilka konfigurátorovou akci, z nichž vzešly, uspořádala k příležitosti oslav 30. výročí na jihokorejském trhu. Tomu také všechny kusy zůstanou.
auto.cz

Renault končí s Mobilize, nástupci twizy se přestanou vyrábět

Divize Mobilize končí a elektrické čtyřkolky Duo a Bento tak jdou k ledu. Aktivity spojené s nabíjením doma i na cestách, které byly hlavním účelem této odnože skupiny Renault, zůstanou, jen budou fungovat pod jinou hlavičkou.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.