Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Nabídka ojetých vozidel je nejnižší za 5 let

Zájemci o koupi auta z druhé ruky nyní v kamenných prodejnách vybírají z nejomezenější a taky nejdražší nabídky za poslední roky. Počet dostupných ojetých aut v Evropě je nejnižší za uplynulých pět let a jejich ceny navíc tlačí nahoru poptávka, která stále silněji převyšuje nabídku.

Cena prodaného ojetého vozu stoupla v průměru o 5-6 procent, u nejpoptávanějších modelů dokonce o 13 procent. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v dohledné době změnit. Zároveň ovšem současný stav přináší příležitost všem, kteří se správně zorientují.

Faktorů, které celý trh dovedly až do současné situace, je několik. Evropský trh trpí dlouhodobým zpožděním dodávek nově vyrobených aut zákazníkům. Automobilky se spoléhají na propracovaný subdodavatelský řetězec, který se ale v důsledku pandemie zadrhnul. Z důvodu výpadku produkce především čipů, ale i dalších nezbytně potřebných komponentů, dodávají nyní automobilky nová auta zákazníkům i s ročním zpožděním a někteří prodejci už přestali dávat na nové vozy slevy.

Bez čipů se moderní auto ani nerozjede. Řídicí jednotky motoru, airbagů, automatické převodovky, přístrojové desky, ovládací moduly či různé kontrolní jednotky, to vše jsou systémy řízené vlastními procesory. Dávno neplatí rčení, že auta jsou pouhé “kusy železa a plastu”. Funkčnost každého vozu dnes mimo jiné závisí na zhruba 1500 vodičích, a nejvyspělejší auta jich mají i 3 tisíce. To jsou právě ty součástky, o nichž dnes hovoří celý sektor automotive, který předpokládá, že nedostatek čipů na trhu se podaří dorovnat až na přelomu let 2022 a 2023. Někteří výrobci proto dokonce ruší objednané vozy a navrhuji zákazníkům vybrat si jiné motorizace nebo vozy ze starších modelových řad, pro jejichž výrobu stále mají díly. Automobilky se navíc potýkají i s absencí zaměstnanců na pracovních linkách. Oba epifenomény, tedy nedostatek v subdodávkách a ve vlastní výrobě, přitom kopírují vývoj pandemické křivky a produkci nových aut na čas v podstatě zcela zastavily.

Tyto důsledky kovidové krize přitom dopadají na sektor v momentě sílícího tlaku na omezení spalovacích motorů a protežování elektromobility, která je na startu výrobního boomu. Automobilky, které se pustily do produkce elektromobilů, musí být schopny jejich nákladnou výrobu zaplatit, a to vedlo k prudkému nárůstu ceny nových vozů se spalovacími motory. Kromě toho, že je jich na trhu nedostatek, tak navíc zdražily až o dvacet procent, protože se na ně až na výjimky neuplatňuje žádná sleva. Všechny tyto vlivy přivádí stále víc zákazníků na trh s ojetými vozy, na který ale zároveň míří stále méně aut.

Zákazníci čekající na nové auto odkládají prodej toho starého do doby, než budou mít nový vůz k dispozici, anebo stará auta neprodávají vůbec. Výsledkem je, že do výkupu prodejců míří mnohem menší množství vozů, než je běžné. Zároveň je na trhu stále přítomná početná skupina zákazníků, která svou spotřebu (nákup auta) odložit nechce, a nakupuje. Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen s nepořízenou – anebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc, než měli. Například: Vůz který byl v nabídce bazaru začátkem roku s cenovkou 250 tisíc korun, se nyní tamtéž prodává za víc než 282 tisíc.

Řešením nedostatečné nabídky ojetých vozů může být propojení prodejců napříč celou Evropou a zásadní rozšíření nabídky. Evropské online tržiště Carvago nyní nabízí zákazníkům výběr ze 750 tisíc aut. Celý prodej, od výběru až po přistavení vozu “před dveře”, vyřizuje zákazník online. Carvago garantuje čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení peněz bez udání důvodu a auta podrobuje komplexní certifikované technické inspekci CarAudit, která v průběhu 270 kroků kontroly reflektuje kompletní technický stav vozu. Na důkladném prověření úplné historie vozu spolupracuje i společnost Cebia, která patří ke světové špičce.

Vzhledem k tomu, že trh se bude s nedostatkem aut potýkat i nadále a že primární hybné změny v produkci automotive dopadají na koncové zákazníky se značným zpožděním, nebude situace na lokálním trhu s ojetými auty lepší ani v následujícím roce. Vydělat na ní však mohou zákazníci, kteří nakupují online. A těch rychle přibývá, což dokládá dlouhodobý dvojciferný růst prodejů na platformě Carvago.

24.09.2021Autodealers

Informace odjinud

Nový šéf Renaultu v tom má jasno: Evropa musí snížit ceny elektromobilů

Elektromobily jsou v Evropě příliš drahé a proto produkujeme více oxidu uhličitého, než je nutné, nechal se slyšet François Provost. Čínským značkám se postaví např. zajímavějším designem. Také se k Renaultu může vrátit sportovnost nejen pod značkou Alpine.
auto.cz

TEST Citroën ë-C3 Aircross – Vlastní názor na věc

Rodinný elektromobil za cenu hluboko pod milion korun je realitou, a to takovou, v níž se nemusíte po prostorové stránce omezovat. Snaha co nejvíc osekat náklady je znát všude, ale taky je znát, že je to Citroën a ten dělal věci vždycky trochu jinak.
auto.cz

Nový hybrid od VW detailněji aneb Čeho se dočkáme i ve škodovkách?

T-Roc druhé generace se stane teprve druhým modelem koncernu Volkswagen s klasickým hybridem pod kapotou. Pojďme si tuhle novinku představit.
auto.cz

Rusové kupují západní auta i přes sankce. Tamní trh si přesto našel nové favority

Sankce uvalené na Rusko zapříčinily mimo jiné překreslení tamního trhu s novými auty. Západní automobilky se propadly, přičemž jejich místo zabrali ambiciózní Číňané.
auto.cz

Těšíte se na levného nástupce elektrické Škody Citigo? Máte smůlu, Škoda jej neudělá

Škoda se svým prvním elektromobilem zabodovala. Dodnes jde o jedno z nejlevnějších elektrických aut, co se u nás kdy prodávalo. Ačkoliv mnozí o nástupce stojí, Škoda jej udělat nechce.
auto.cz

Toyota Eco Race 2025 na vlastní kůži: Být nerd se občas hodí, ale stačí to?

Nejeli jsme nejrychleji ani s nejnižší spotřebou, ale v jedné věci jsme konkurenci rozdrtili a jinou jsme měli usnadněnou zvykem práce s mapou či navigací. Poučení pro příště? Líp číst pravidla.
auto.cz

Chilská rallye v cíli: Ogier vyhrál a vede mistrovství světa

Francouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1) vyhrál Chilskou rallye, která byla jedenáctým podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Vyhrál pátý podnik sezony a zásluhou bodového zisku se dostal na první místo ve světovém šampionátu.
auto.cz

V Mostě vám ukážu svoji mašinu, láká na MotoDen Světa motorů Oliver König

Oliver König je považován za jednoho z nejtalentovanějších motocyklových závodníků nové generace Čechů. Můžete se s ním osobně setkat na MotoDnu Svět motorů.
auto.cz

Rozblikáme Česko: Dokolečka, dokola! Umíte správně blikat na kruhovém objezdu? (3. díl)

V ČR se bliká až při výjezdu z kruhového objezdu. Při nájezdu ne a při kroužení po něm taky ne, leda bychom měnili jízdní pruh. Je to vcelku jednoduché. Ne v každé zemi to ale mají stejně.
auto.cz

Dvanáctiválec Mercedesu hned tak nevymře. Proč jej stále nabízejí?

Dvanáctiválcový motor je stále magnetem pro automobilové nadšence. Jeho výroba je však drahá a z čistě racionálního hlediska zbytečná. Jenže existují výjimky.
auto.cz

Jediné opravdové SUV kupé? Využívá techniku Škody Enyaq, ale moc se na něj netěšte

Že je kategorie „SUV kupé“ marketingový podvod, všichni víme, ale tak nějak to automobilkám akceptujeme. Volkswagen teď ukázal auto, které by se dalo tímto spojením nazvat i bez revolveru u hlavy. Jenže by si ho nikdo nekoupil, a tak určitě nevznikne.
auto.cz

Chilská rallye po 2. dnu: Ogier zatáhl a je první, Tänak se nevzdává

Francouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1) vede po druhém dnu Chilskou rallye, která je jedenáctým podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. V těsném závěsu za ním je týmový kolega Velšan Elfyn Evans, který je stále lídrem šampionátu.
auto.cz

Stará škola neřekla poslední slovo. Kosmické Apollo má V12 Ferrari a žádné ABS

Apollo po šesti letech opět vstupuje na scénu s modelem EVO, který přináší extrémní výkon, radikální design a absolutní okruhový zážitek.
auto.cz

Elektrická Honda za méně než 400.000 Kč? Novinka míří i do Evropy

Malé levné elektromobily jsou dnes doménou hlavně čínských automobilek, probouzet se začínají i ty tradiční. Zajímavý příspěvek do kategorie si připravila Honda, která elektrický Kei car pravděpodobně nabídne i v Evropě.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.