Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Nabídka ojetých vozidel je nejnižší za 5 let

Zájemci o koupi auta z druhé ruky nyní v kamenných prodejnách vybírají z nejomezenější a taky nejdražší nabídky za poslední roky. Počet dostupných ojetých aut v Evropě je nejnižší za uplynulých pět let a jejich ceny navíc tlačí nahoru poptávka, která stále silněji převyšuje nabídku.

Cena prodaného ojetého vozu stoupla v průměru o 5-6 procent, u nejpoptávanějších modelů dokonce o 13 procent. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v dohledné době změnit. Zároveň ovšem současný stav přináší příležitost všem, kteří se správně zorientují.

Faktorů, které celý trh dovedly až do současné situace, je několik. Evropský trh trpí dlouhodobým zpožděním dodávek nově vyrobených aut zákazníkům. Automobilky se spoléhají na propracovaný subdodavatelský řetězec, který se ale v důsledku pandemie zadrhnul. Z důvodu výpadku produkce především čipů, ale i dalších nezbytně potřebných komponentů, dodávají nyní automobilky nová auta zákazníkům i s ročním zpožděním a někteří prodejci už přestali dávat na nové vozy slevy.

Bez čipů se moderní auto ani nerozjede. Řídicí jednotky motoru, airbagů, automatické převodovky, přístrojové desky, ovládací moduly či různé kontrolní jednotky, to vše jsou systémy řízené vlastními procesory. Dávno neplatí rčení, že auta jsou pouhé “kusy železa a plastu”. Funkčnost každého vozu dnes mimo jiné závisí na zhruba 1500 vodičích, a nejvyspělejší auta jich mají i 3 tisíce. To jsou právě ty součástky, o nichž dnes hovoří celý sektor automotive, který předpokládá, že nedostatek čipů na trhu se podaří dorovnat až na přelomu let 2022 a 2023. Někteří výrobci proto dokonce ruší objednané vozy a navrhuji zákazníkům vybrat si jiné motorizace nebo vozy ze starších modelových řad, pro jejichž výrobu stále mají díly. Automobilky se navíc potýkají i s absencí zaměstnanců na pracovních linkách. Oba epifenomény, tedy nedostatek v subdodávkách a ve vlastní výrobě, přitom kopírují vývoj pandemické křivky a produkci nových aut na čas v podstatě zcela zastavily.

Tyto důsledky kovidové krize přitom dopadají na sektor v momentě sílícího tlaku na omezení spalovacích motorů a protežování elektromobility, která je na startu výrobního boomu. Automobilky, které se pustily do produkce elektromobilů, musí být schopny jejich nákladnou výrobu zaplatit, a to vedlo k prudkému nárůstu ceny nových vozů se spalovacími motory. Kromě toho, že je jich na trhu nedostatek, tak navíc zdražily až o dvacet procent, protože se na ně až na výjimky neuplatňuje žádná sleva. Všechny tyto vlivy přivádí stále víc zákazníků na trh s ojetými vozy, na který ale zároveň míří stále méně aut.

Zákazníci čekající na nové auto odkládají prodej toho starého do doby, než budou mít nový vůz k dispozici, anebo stará auta neprodávají vůbec. Výsledkem je, že do výkupu prodejců míří mnohem menší množství vozů, než je běžné. Zároveň je na trhu stále přítomná početná skupina zákazníků, která svou spotřebu (nákup auta) odložit nechce, a nakupuje. Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen s nepořízenou – anebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc, než měli. Například: Vůz který byl v nabídce bazaru začátkem roku s cenovkou 250 tisíc korun, se nyní tamtéž prodává za víc než 282 tisíc.

Řešením nedostatečné nabídky ojetých vozů může být propojení prodejců napříč celou Evropou a zásadní rozšíření nabídky. Evropské online tržiště Carvago nyní nabízí zákazníkům výběr ze 750 tisíc aut. Celý prodej, od výběru až po přistavení vozu “před dveře”, vyřizuje zákazník online. Carvago garantuje čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení peněz bez udání důvodu a auta podrobuje komplexní certifikované technické inspekci CarAudit, která v průběhu 270 kroků kontroly reflektuje kompletní technický stav vozu. Na důkladném prověření úplné historie vozu spolupracuje i společnost Cebia, která patří ke světové špičce.

Vzhledem k tomu, že trh se bude s nedostatkem aut potýkat i nadále a že primární hybné změny v produkci automotive dopadají na koncové zákazníky se značným zpožděním, nebude situace na lokálním trhu s ojetými auty lepší ani v následujícím roce. Vydělat na ní však mohou zákazníci, kteří nakupují online. A těch rychle přibývá, což dokládá dlouhodobý dvojciferný růst prodejů na platformě Carvago.

24.09.2021Autodealers

Informace odjinud

Jak dlouho se teď čeká na novou škodovku? Ptali jsme se přímo u zdroje

Zájem o nové škodovky je letos tak velký, že automobilka jede na hraně svých kapacit. Závody v Mladé Boleslavi a Kvasinách běží na tři směny a přesto si zákazníci musejí na svůj vůz počkat i půl roku. Nejrychleji se k autu dostanou ti, kteří sáhnou po superbu, zatímco čekání na SUV se může protáhnout.
auto.cz

Němci milují německé elektromobily. A také ty české, Škoda je totiž celkově druhá

Osm z deseti nejprodávanějších elektromobilů v Německu v letošním roce pochází z koncernu Volkswagen. Mezi nejlepšími najdeme i obě elektrické škodovky.
auto.cz

Nový Volkswagen Golf snad nikdy nebyl dostupnější. Stojí méně než 6 tisíc měsíčně

Operativní leasing dělá divy. Díky němu si můžete nový Golf užívat už za částku 5.990 korun včetně DPH měsíčně.
auto.cz

General Motors končí s vodíkem. Byl přitom první, kdo jej použil v autě

Nikdy v historii nebyla tak široká nabídka automobilových pohonů jako dnes. Vedle všemožných hybridů, motorů spalujících benzin, naftu či LPG a elektromobilů si mohou zájemci koupit také auta na vodík. Bohužel takových lidí moc není, a proto vodík přichází o dalšího stoupence.
auto.cz

TEST Honda Civic 2.0 i-MMD – Konečně normální evoluce

Mlhovky zmizely, přibyly chytré detaily. Ale hlavně zůstal ten jedinečný mix precizního řízení, kultivovaného hybridu a interiéru, kde je vše přesně tam, kde čekáte. Po týdnu za volantem je jasné, že Honda Civic nejen zraje, ale i připomíná, proč se bez výstřelků žije lépe. Tak proč jich nevídáme více?
auto.cz

Nová Alfa Romeo Tonale je ještě hezčí a s luxusním interiérem. Ten nejlepší motor vám ale nedá

Alfa Romeo Tonale prošla modernizací zaměřenou na přesnější řízení, atraktivnější design a prémiověji pojatý interiér. Přináší i novou motorizaci potvrzenou zatím pouze pro severoamerický. Nám by se také líbila.
auto.cz

Konec operativního leasingu bez nervů. Vrácení auta zvládnete raz dva

Prověřování aut vracených po uplynutí leasingu řada zákazníků považuje za velmi nepříjemnou věc, ale je třeba si uvědomit, že tyto kontroly přispívají ke kultivaci českého trhu ojetin.
auto.cz

Renault našel super způsob, jak uvést model 4 E-Tech na český trh. Pražáci mu neuniknou

Renault přiváží do Manifesto Marketu Anděl dvouměsíční akci Festiv4L, která podpoří uvedení modelu 4 E-Tech na český trh. Návštěvníky čekají testovací jízdy, hudební večery i interaktivní zóny v živém centru města.
auto.cz

Škoda Elroq vyhrála německé Auto roku 2026 mezi kompakty. Šanci má i na celkové prvenství

Odborná porota vybrala pětici vítězů jednotlivých kategorií, kteří se v listopadu utkají o celkové vítězství v prestižní anketě o Auto roku 2026 v Německu. Chybět nebude ani elektrická Škoda Elroq.
auto.cz

BMW XM bylo loni nejprodávanějším über SUV světa. Proti konkurenci má ovšem velkou výhodu

Obrovité německé SUV se v roce 2024 stalo nejoblíbenějším výkonným SUV světa, když předčilo i konkurenci od Lamborghini a Ferrari. Ve srovnání s ní ovšem vyjde na zlomek. V soutěži krásy by naopak skončilo mezi posledními.
auto.cz

Sporťáky na baterky nikoho nezajímají. Lamborghini z Lanzadoru udělá hybrid

Elektromobily se v některých segmentech uchytily již velmi dobře, zjevně jim ale nepřejí nejvyšší patra automobilové nabídky. Supersporty na baterky prý zákazníky zatím nezajímají a poznává to i Lamborghini, které pravděpodobně oddálí příchod svého prvního elektromobilu.
auto.cz

Toyota mění strategii luxusní divize Century. Nový koncept přináší mnoho otázek

Nižší profil, ostře řezané světlomety, zkosené čelní okno – vizuálně nejodvážnější model Century dosud. Vstup do sériové výroby byl potvrzen, detaily přijdou později.
auto.cz

První u nehody? Vzdělávací aplikace rozšířila portfolio situací

Nebezpečná honička, sražená chodkyně a auto po nehodě mimo vozovku jsou tři nové scénáře, které si můžete nacvičit nanečisto v aplikaci První u nehody.
auto.cz

Martin Vaculík a největší expert na BMW i3 v Česku: Zhoršil spalovací motor spolehlivost elektromobilu?

Minule jsme vám slibovali, že dílů o BMW i3 bude více. Dnes jsme si pro vás připravili ten druhý.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.