Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

LG chce stavět gigafactory na severní Moravě

Obří továrnu na výrobu baterií pro elektromobily, tzv. gigafactory, by v Česku nemusel jako první postavit Volkswagen, nýbrž jihokorejská LG. Podle informací Práva je firma v pokročilém stádiu důvěrných jednání s vládou a zájem má o Moravskoslezský kraj. Vybudovat továrnu by chtěla co nejrychleji.

„LG i vzhledem k přítomnosti jihokorejských automobilek Hyundai v Nošovicích a KIA na Slovensku má zájem o Moravskoslezský kraj. Továrnu chtějí postavit co nejrychleji, ideálně už příští rok,“ potvrdil Právu obeznámený zdroj.

Volkswagen by v případě, že se rozhodne pro Českou republiku, mohl podle člena představenstva Škoda Auto Martina Jahna stavbu v Líních u Plzně zahájit až ve třetím čtvrtletí roku 2024 a továrna by mohla vyrábět v roce 2027. Korejci chtějí spustit výrobu mnohem dříve.

Mošnov i Karvinsko

Podle zdroje ale není k dispozici moc pozemků, které by jim stát či kraj mohly nabídnout. „Greenfieldů (zelených luk) je málo a vhodných brownfieldů (nevyužitých areálů) vlastně také, navíc každý má nějaký problém a většinou nejsou ani dostatečně velké,“ dodal zdroj. Stát chce s obcemi směnit pozemky pod gigafactory

Potíž s adekvátními pozemky pro podobné projekty po celé republice potvrdil Právu i mluvčí agentury CzechInvest David Hořínek. „V případě investic s potřebou více než sta hektarů je nabídka pozemků značně omezená. Pro investici gigafactory bylo zvažováno 13 lokalit po celé ČR, ale téměř žádná nesplňuje požadavky připravenosti či technické vybavenosti,“ uvedl.

Zdroj Práva doplnil, že LG se o Česko zajímá už delší dobu a zástupci vlády korejské společnosti nabízeli i lokality v jiných regionech, například v Karlovarském kraji. Pozornost LG se ale soustřeďuje na severní Moravu a Slezsko.

„Poohlížejí se však i v jiných zemích, určitě v Polsku,“ upozornil zdroj Práva. LG přitom už u polské Vratislavi továrnu má a nyní ji rozšiřuje tak, aby ročně vyráběla baterie o kapacitě až 100 gigawatthodin, což by stačilo pro více než milion elektromobilů. Tímto se stane největší továrnou na baterie na světě.

Míst pro gigafactory LG se v moravskoslezském regionu nabízí několik. „V úvahu připadá zóna u mošnovského letiště, kterou kraj rozšiřuje i kvůli plánovanému logistickému centru armády, případně některý z brownfieldů po těžbě uhlí na Karvinsku,“ řekl Právu další zdroj. V případě, že by byl závod menší, mohl by podle něj vzniknout i v některé menší průmyslové zóně, kterých je na severu Moravy a ve Slezsku víc.

V Mošnově navíc nedávno vznikl největší terminál kombinované dopravy v Česku, v němž je propojena železniční, silniční a letecká nákladní doprava. Vznikl v těsném sousedství Letiště Leoše Janáčka Ostrava, na někdejších pozemcích města Ostravy.

To, že o továrně jednají s českým státem vedle německého Volkswagenu i Jihokorejci, připouštěl už v minulém volebním období tehdejší ministr průmyslu Karel Havlíček (ANO) a to, že jednání pokračují, nedávno potvrdil i premiér Petr Fiala (ODS).

Další dobře informovaný zdroj Právu sdělil, že velká investice by skutečně mohla přijít brzy. „Roky 2023 a 2024 by se mohly stát roky velkých investic,“ poznamenal. „Klíčový projekt pro ekonomiku“

Ačkoliv se v posledních týdnech ve veřejném prostoru živě debatuje o gigafactory Volkswagenu na Plzeňsku, podle něj „paradoxně blíže k realizaci má ta druhá v Moravskoslezském regionu“. Existuje podle něj zájem, aby zde bylo více hráčů a ukázalo se koncernu Volkswagen, že Česko „nedrží úplně v hrsti“.

„Zaslechl jsem, že se jednání s LG obnovila. Pokud to tak je, tak je to jedině dobře,“ reagoval nyní pro Právo Havlíček.

Výši potenciální jihokorejské investice zdroje nezmínily, ani výši pobídky ze strany státu. Avšak Volkswagen v případě realizace stavby letištního areálu Líně u Plzně předpokládá investice až za 120 miliard korun. Byla by to nejvyšší zahraniční investice do výstavby podniku v Česku.

Pro porovnání, továrna americké Tesly u německého Berlína, která zahájila výrobu elektromobilů letos v březnu, vyšla na 5,5 miliardy eur (zhruba 134 miliard korun).

Továrny na baterie by v Česku zaměstnaly tisíce lidí, u Volkswagenu se mluví o čtyřech tisících pracovních míst.

Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN) už dříve Právu řekl, že realizace gigafactory je klíčová. „Rozdílový projekt to může být pro celou naši ekonomiku. Nechci nikomu připomínat, co býval (automobilový) Detroit kdysi a čím je dnes,“ podotkl.

Síkela připustil, že by příprava pozemků mohla stát vyjít na devět miliard korun, ale přínos ekonomice by podle něj byl mnohonásobně vyšší. „Bavíme se o kumulovaných nárůstech HDP – za roky 2024 až 2033 je to 770 miliard korun,“ sdělil Právu. Továrny nakonec mohou být tři

Mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Vojtěch Srnka Právu nyní potvrdil, že jednání o gigafactory s druhým možným investorem pokračují. „Zatím je nebudeme blíže komentovat. Důvodem je snaha, aby probíhala co nejvíce hladce,“ uvedl.

Podle Miroslavy Chlebounové z odboru kanceláře hejtmana Moravskoslezský kraj potřebuje, aby se v regionu usídlily prosperující firmy, a kraj dlouhodobě pracuje na tom, aby byl pro nově příchozí investory atraktivní.

„S potenciálními zahraničními investory jsou vedeny i konzultace o možnosti postavit v Moravskoslezském kraji gigafactory, stejně jako další projekty, které by doplnily stávající mozaiku automobilového průmyslu v našem kraji. V této fázi jednání však není možné poskytnout žádné další informace a komentáře,“ napsala v úterý Právu Chlebounová.

Volkswagen chce rozhodnout o stavbě továrny v těchto dnech, do konce roku. Také postoj Jihokorejců by mohl být jasnější v blízkých týdnech. I Volkswagen alternativně zvažuje gigafactory v Polsku, nebo v Maďarsku.

Pokud by obě firmy zvolily Českou republiku, mohly by v tuzemsku nakonec stát tři továrny, jelikož zájem postavit gigafactory má také energetický gigant ČEZ. Ten podle finančního ředitele Martina Nováka jedná s možnými investory o realizaci továrny v lokalitě hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1. O té se dříve mluvilo v souvislosti s Volkswagenem.

„Lokalita elektrárny disponuje dostatečnou plochou, robustní technickou i dopravní infrastrukturou, což jsou klíčové aspekty pro možnost realizace gigafactory. Vzhledem k odstavení této elektrárny dojde k efektivnímu využití brownfieldového pozemku, který je svou rozlohou vhodný pro tento projekt,“ řekl Právu mluvčí ČEZ Roman Gazdík. Předpokládaná výrobní kapacita továrny podle něj činí 40 GWh.

Do konce příštího roku chce firma rovněž rozhodnout o tom, zda nakonec přikročí k těžbě lithia, které se pro výrobu baterií využívá. V Česku jsou odhadem asi tři procenta světových zásob lithia, a to hlavně na Cínovci na Krušnohorsku.

07.12.2022Autodealers

Informace odjinud

Oslava 50 milionů aut GM: Chevy Bel Air ukradli pro zlato, připomíná ho replika

V Americe se bude prodávat replika zlatého Chevroletu Bel Air, kterým General Motors v padesátých letech oslavoval 50 milionů vyrobených aut. Originál se ztratil už tehdy, protože byl plný pravého zlata.
auto.cz

Alpine chystá nové SUV a dvoumístný sporťák. Už jen na elektřinu

Francouzská značka se svého sportovního ducha nevzdá ani s elektrickým pohonem. Už za měsíc ukáže výkonnější derivát Renaultu 5 E-Tech Electric a v dalších letech přidá i nízké kupé.
auto.cz

Další čínská značka s ambicí uspět v Evropě: Avatr chystá dobrodružné elektrické SUV

Novinka doplní v portfoliu mladé značky dvojici již existujících modelů. Terénně zaměřené SUV by mohlo zaujmout právě i evropské publikum.
auto.cz

Martin Vaculík a BMW i3: Vizionářský elektromobil z dob, kdy proti nim nikdo nic neměl

BMW i3 s hliníkovým podvozkovým rámem, karbonovým skeletem, motorem vzadu a baterií chlazenou okruhem klimatizace bylo v roce 2013 vizionářským počinem a ukázalo, jak má být konstruován elektromobil, aby se co nejlépe eliminovaly jeho přirozené nectnosti.
auto.cz

Co stojí před novým šéfem Audi? Takovou ofenzivu jsem nezažil, říká Gernot Döllner

Nový generální ředitel čtyř kruhů pracuje na tom, aby Audi nezaostávalo za konkurencí, a stojí před ním odhalení 18 nových modelů během roku a půl. Nejméně dva z nich budou stát na nové platformě pro spalovací vozy.
auto.cz

BMW kvůli Neue Klasse v Mexiku investuje 20 miliard korun

Mnichovská automobilka kvůli příchodu elektrické řady Neue Klasse investuje do svých závodů po celém světě. Do svého mexického závodu kvůli rozšíření výroby trakčních akumulátorů nalije okolo 800 milionů eur.
auto.cz

Nesmrtelný Mercedes-Benz G: Většina vyrobených aut stále žije!

Legendární německý off-road z konce sedmdesátých let patří k nejtrvanlivějším autům na trhu. Do šrotu šla od té doby totiž jen menšina z více než půl milionu vyrobených aut.
auto.cz

Splněný sen fanoušků Lancie: Kimera EVO37 v ikonických barvách Martini Racing

Restomod Kimera EVO37 je velkým snem všech milovníků historických závodních Lancií. A teď jej můžete mít ve snad nejslavnějších barvách spojených s italskou značkou.
auto.cz

TEST Renault Scenic E-Tech EV87 – Bez strachu z dojezdu

Renault Scenic opouští segment kompaktních MPV, který kdysi založil. Pod jeho kapotou také již nenajdete spalovací motor. Kdo má odvahu ke změně, získá v něm díky velké baterce a chytrému ukazateli dojezdu velmi spolehlivého parťáka.
auto.cz

Tesla znovu šokuje: Propouští všech 500 lidí starajících se o nabíječky

Americká Tesla neprodává elektromobily tak, jak by si ráda představovala, a v reakci na mizerné obchodní výsledky masově propouští. A bude to mít dopad i na nabíjení.
auto.cz

Cadillac couvá, spalovací motory v roce 2030 prodávat nepřestane

Další automobilkou, která upouští od plánu během pár let vyřadit spalovací motory z nabídky, je Cadillac, luxusní značka koncernu General Motors.
auto.cz

Znáte RAM Rampage? Čtyřválec přijíždí ve speciální verzi Night Edition

V Brazílii se začíná prodávat nová speciální edice užitkového pick-upu RAM Rampage. Je kompletně černá a má pouze dvoulitrový čtyřválec Hurricane.
auto.cz

Saleen se nedrží zkrátka. Nový Mustang naladil na 800 koní a nechce za něj moc

Za pořádné stádo koní a jedinečný styling si americký úpravce nežádá ani kdovíjak přehnané peníze.
auto.cz

Lando Norris vyhrál Velkou cenu Miami 2024 a získal první vítězství ve F1

Velkou cenu Miami ovlivnil výjezd safety caru po kolizi Magnussena a Sargeanta. Vyhrál Lando Norris před Verstappenem a Leclercem.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Toyota Kolín plánuje nulové emise při výrobě aut

Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.

Celý článek

Ministři testují vodíkovou Toyotu Mirai

Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.