Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Porsche ČR předvedlo opravu trakční baterie

Tréninkové centrum Porsche ČR ve Zlatníkách hostilo odborný seminář na téma oprav trakčních baterií spojených s platformou MEB koncernu Volkswagen (Audi, VW, Škoda, SEAT i Cupra).

Kdo může v České republice opravovat baterie elektromobilů? V autorizovaných servisech značek koncernu Volkswagen, které se věnují opravám elektromobilů – aktuálně jich je v ČR 15, kde zvládnou kompletní práci na baterii –, existují tři úrovně kvalifikace personálu: elektricky poučená osoba (EPO), vysokonapěťový technik (VNT) a vysokonapěťový expert (VNE).

Odpojení baterie provádí v servisu vysokonapěťový technik. Ten musí být kvalifikovaný podle „padesátky“ – vyhlášky č. 50/1978 Sb. o odborné způsobilosti v elektrotechnice, resp. od července 2022 zákona č. 250/2021 o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení.

Vysokonapěťový expert je člověk, který smí pracovat s baterií pod napětím, smí je opravovat – např. tedy vyměňovat vadné moduly – a také smí odpojovat, demontovat či balit tzv. kritické baterie. To jsou takové, které jsou poškozeny natolik, že z nich vyplývá nějaké nebezpečí pro okolí.

K útrobám smí jen expert

Jak probíhá práce na baterii? Začíná vytvořením tzv. beznapěťového stavu, jehož princip je podobný jako při vypnutí domácího jističe.

Následuje zabezpečení, aby nemohlo dojít k nechtěnému zapojení, a kontrola, zda je skutečně vůz v beznapěťovém stavu. Poté technik vyhotoví protokol, který se archivuje, a označí vůz cedulí vysokonapěťového zařízení a cedulí, že je zařízení vypnuté. Pak už na voze může pracovat člověk s nižší kvalifikací.

Když je baterie z vozu venku, provádí se diagnostika, která může odhalit závadu. Zde už je na práci potřeba vysokonapěťový expert. Po aklimatizaci na okolní teplotu např. přes noc následuje zkouška těsnosti baterie. Po ní je možné baterii otevřít sundáním horního krytu. Jeho zajímavostí je, že na něm je přilepeno pěnové těsnění, které není nutno měnit, pokud není poškozené. Pokud poškozené je, musí se vyměnit celý kryt, neboť těsnění není možné z krytu seškrábat.

Experti musejí pracovat se speciálními ochrannými pomůckami, které zahrnují kromě montérek i izolované boty a rukavice, a také přilbu se zatmaveným obličejovým štítem. Také nářadí je speciální, izolované.

Expert musí rovněž přesně dodržet správný postup. Pokud by to neudělal a například rozpojil nebo zapojil nějakou komponentu v nesprávném pořadí, elektřina by si mohla najít cestu někudy jinudy a přitom třeba zničit řídící jednotku.

Když se mění modul v baterii, je nutné ho napřed tzv. nabalancovat na střední hodnotu napětí článků ostatních modulů v baterii. Není totiž možné do baterie, která na servis přijela se stavem nabití 30 %, instalovat modul, který je nabitý na vyšší či nižší hodnotu. Balancování, při němž se napětí nastavuje s přesností na tisíciny voltu, je poměrně zdlouhavý proces, proto servis někdy řekne předem zákazníkovi, aby na určitý úkon přijel s vozem nabitým do určité míry.

Experti postupně rozpojí potřebné spojky mezi moduly, které jsou v baterii zapojené sériově. Pak odstraní šroubky držící modul v rámu a zvedákem ho zvednou nahoru. Není zas tak těžký, váží okolo 30 kg, ale vytahovat ho rukama by znamenalo riziko nepřesnosti či poškození některé součástky kolem.

Vytáhnou starou vrstvu teplovodivé pasty, prostor vyčistí od zbytků a nanášejí pastu novou. K tomu existuje přesná forma, do níž se pasta vytlačuje pneumatickou pistolí. Není to levná záležitost, aplikace pod jeden modul stojí pouze v materiálu necelých pět tisíc korun.

Následuje umístění nového modulu opět pomocí zvedáku. Ten slouží i zde zejména k tomu, aby modul dosedl přesně na své místo na první pokus. Poté, co dosedne, se už nesmí zvedat, neboť existuje riziko vzniku vzduchových bublin, které by stály v cestě patřičnému přenosu tepla z modulu do chladicího okruhu ve dně baterie.

Následuje vrácení spojek a šroubků, dotažení na předepsaný utahovací moment – druhý expert to kontroluje a fixem značí, který šroubek je správně dotažený – a finální změření napětí, které řekne, zda byla chyba odstraněna. Managementu baterie poté experti skrz počítač zadají, že v baterii je nový modul, a baterie může zpátky do auta. Vůz dostane novou chladicí kapalinu – na té je zajímavé, že se nemění periodicky, nýbrž pouze při servisních úkonech, které ji zahrnují, ovšem při všech takových, i kdyby následovaly týden po sobě – a může zase jezdit.

Výměna modulu s přesně předepsaným postupem je práce pro servis zhruba na osm hodin. Nový modul samotný stojí okolo 35 tisíc korun, s teplovodivou pastou jsme zhruba na 40 tisících a k tomu je nutné připočítat práci, která zahrnuje nejméně dva vysoce kvalifikované lidi.

26.03.2023Autodealers

Informace odjinud

Čtyři displeje a sportovní kokpit: Chevrolet Corvette ladí formu i funkce

Interiér nového Chevroletu Corvette spojuje závodní účel s každodenním luxusem. Poprvé může mít řidič jinou barvu interiéru než spolujezdec. 
auto.cz

Letecká společnost začala prodávat vlastní auto. Možná přijde do Evropy

Z historie známe více případů, kdy se výrobce letadel pustil i do automobilů. Že něco takového zkusí i letecká společnost, je však unikátní. Přesně to se však stalo v Číně a první automobil aerolinky Juneyao Air je již v prodeji.
auto.cz

Fiat Uno Turbo i.e.: Italský rebel slaví čtyřicítku

Fiat Uno s přeplňovaným benzinovým motorem nezapřel sportovní ambice – a skutečně je dodržel. Opravdovému hot-hatchi je čtyřicet.
auto.cz

Co stálo v garáži Jiřího Bartošky? Jezdil embéčkem i phantomem a děsila ho D1

Začínal za volantem Škody 1000 MB, pro ocenění na Hrad si však přijel rolls-roycem. V posledních letech sedlal Jiří Bartoška zejména vozy značek Audi a BMW, naopak motorky rád neměl.
auto.cz

MS v ledním hokeji opět vsadí na vozy Škoda. Je z toho dokonce světový rekord!

Letošní ročník mistrovství světa v hokeji odstartuje již v pátek 9. května. A chybět u toho nebude ani Škoda, která je partnerem tohoto sportovního svátku již 32. rokem.
auto.cz

Úpravce našel skrytý potenciál Mini Countryman. Teď zvládne i ty nejdrsnější podmínky

Není to závodník, ale má k němu blíž než většina SUV. Countryman jako doprovodné vozidlo pro Dakar má podvozek, kola i výbavu, která obstojí v terénu i na asfaltu.
auto.cz

Elektrický Mercedes-Benz CLA nebude možné nabíjet na 400V stojanech

Nová generace prémiového kompaktního sedanu od Mercedesu zatím spoléhá pouze na elektřinu. Díky 800V architektuře podporuje rychlodobíjení, na starších stojanech s polovičním napětím ho ovšem nenabijete.
auto.cz

Xiaomi updatem omezilo extrémní výkon verze Ultra. Po silné kritice změnilo názor

Elektromobily jsou levnější cestou, jak se dostat k výkonům dříve vyhrazeným supersportům. Nejvíce to platí v Číně, kde jedno z nejvýkonnějších aut vůbec nabízí Xiaomi. Jenže po sérii nehod se automobilka rozhodla, že mít přes 1.000 kW na běžné ulici možná není nejlepší nápad.
auto.cz

Jak pomáhají Trumpova cla americkým dělníkům? Volvo jich 5 % propustí

Zhruba 125 lidí přijde o práci v továrně Volva v Severní Karolíně, mimo jiné kvůli clům Donalda Trumpa. Plán na vytvoření čtyř tisíc nových pracovních míst však zůstává.
auto.cz

Hodně ojetá Toyota Corolla, čínská bestie i Karlík a dopravní hřiště: Sledujte nový Svět motorů!

I na tento čtvrtek jsme pro vás přichystali celou řadu novinek a zajímavostí ze světa automobilů. Na co konkrétně se můžete těšit?
auto.cz

Záblesk jistoty pro automobilky? Prošel návrh, který by jim mohl ulehčit

Evropský parlament (EP) dal zelenou možnosti urychleně schválit návrh Evropské komise (EK) poskytnout automobilkám více času na splnění emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok.
auto.cz

Yugo vstane z popela díky německé technice. Překvapivě nedostane elektrický pohon

Yugo si drží jméno, i půvpdní myšlenku. Přijde ale se zcela novým kabátem a moderními motory. Na finální verzi si ještě počkáme. 
auto.cz

TEST Volkswagen Multivan 1.5 TSI eHybrid 4Motion – Konečně čtyřkolka! Jenže trochu jiná

Nová generace velkoprostorového volkswagenu dostala po letech pohon všech kol. Ten je však řešen zcela jinak než jsme na to u největší evropské automobilky zvyklí.
auto.cz

Alfa Romeo v letošním roce úspěšnější. Jak si stojí u nás?

Letošní rok začal pro milánskou automobilku šťastně, když zaznamenala zvýšený zájem zákazníků o svá auta. O kolik se zvýšily její prodeje?
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.