Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Porsche ČR předvedlo opravu trakční baterie

Tréninkové centrum Porsche ČR ve Zlatníkách hostilo odborný seminář na téma oprav trakčních baterií spojených s platformou MEB koncernu Volkswagen (Audi, VW, Škoda, SEAT i Cupra).

Kdo může v České republice opravovat baterie elektromobilů? V autorizovaných servisech značek koncernu Volkswagen, které se věnují opravám elektromobilů – aktuálně jich je v ČR 15, kde zvládnou kompletní práci na baterii –, existují tři úrovně kvalifikace personálu: elektricky poučená osoba (EPO), vysokonapěťový technik (VNT) a vysokonapěťový expert (VNE).

Odpojení baterie provádí v servisu vysokonapěťový technik. Ten musí být kvalifikovaný podle „padesátky“ – vyhlášky č. 50/1978 Sb. o odborné způsobilosti v elektrotechnice, resp. od července 2022 zákona č. 250/2021 o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení.

Vysokonapěťový expert je člověk, který smí pracovat s baterií pod napětím, smí je opravovat – např. tedy vyměňovat vadné moduly – a také smí odpojovat, demontovat či balit tzv. kritické baterie. To jsou takové, které jsou poškozeny natolik, že z nich vyplývá nějaké nebezpečí pro okolí.

K útrobám smí jen expert

Jak probíhá práce na baterii? Začíná vytvořením tzv. beznapěťového stavu, jehož princip je podobný jako při vypnutí domácího jističe.

Následuje zabezpečení, aby nemohlo dojít k nechtěnému zapojení, a kontrola, zda je skutečně vůz v beznapěťovém stavu. Poté technik vyhotoví protokol, který se archivuje, a označí vůz cedulí vysokonapěťového zařízení a cedulí, že je zařízení vypnuté. Pak už na voze může pracovat člověk s nižší kvalifikací.

Když je baterie z vozu venku, provádí se diagnostika, která může odhalit závadu. Zde už je na práci potřeba vysokonapěťový expert. Po aklimatizaci na okolní teplotu např. přes noc následuje zkouška těsnosti baterie. Po ní je možné baterii otevřít sundáním horního krytu. Jeho zajímavostí je, že na něm je přilepeno pěnové těsnění, které není nutno měnit, pokud není poškozené. Pokud poškozené je, musí se vyměnit celý kryt, neboť těsnění není možné z krytu seškrábat.

Experti musejí pracovat se speciálními ochrannými pomůckami, které zahrnují kromě montérek i izolované boty a rukavice, a také přilbu se zatmaveným obličejovým štítem. Také nářadí je speciální, izolované.

Expert musí rovněž přesně dodržet správný postup. Pokud by to neudělal a například rozpojil nebo zapojil nějakou komponentu v nesprávném pořadí, elektřina by si mohla najít cestu někudy jinudy a přitom třeba zničit řídící jednotku.

Když se mění modul v baterii, je nutné ho napřed tzv. nabalancovat na střední hodnotu napětí článků ostatních modulů v baterii. Není totiž možné do baterie, která na servis přijela se stavem nabití 30 %, instalovat modul, který je nabitý na vyšší či nižší hodnotu. Balancování, při němž se napětí nastavuje s přesností na tisíciny voltu, je poměrně zdlouhavý proces, proto servis někdy řekne předem zákazníkovi, aby na určitý úkon přijel s vozem nabitým do určité míry.

Experti postupně rozpojí potřebné spojky mezi moduly, které jsou v baterii zapojené sériově. Pak odstraní šroubky držící modul v rámu a zvedákem ho zvednou nahoru. Není zas tak těžký, váží okolo 30 kg, ale vytahovat ho rukama by znamenalo riziko nepřesnosti či poškození některé součástky kolem.

Vytáhnou starou vrstvu teplovodivé pasty, prostor vyčistí od zbytků a nanášejí pastu novou. K tomu existuje přesná forma, do níž se pasta vytlačuje pneumatickou pistolí. Není to levná záležitost, aplikace pod jeden modul stojí pouze v materiálu necelých pět tisíc korun.

Následuje umístění nového modulu opět pomocí zvedáku. Ten slouží i zde zejména k tomu, aby modul dosedl přesně na své místo na první pokus. Poté, co dosedne, se už nesmí zvedat, neboť existuje riziko vzniku vzduchových bublin, které by stály v cestě patřičnému přenosu tepla z modulu do chladicího okruhu ve dně baterie.

Následuje vrácení spojek a šroubků, dotažení na předepsaný utahovací moment – druhý expert to kontroluje a fixem značí, který šroubek je správně dotažený – a finální změření napětí, které řekne, zda byla chyba odstraněna. Managementu baterie poté experti skrz počítač zadají, že v baterii je nový modul, a baterie může zpátky do auta. Vůz dostane novou chladicí kapalinu – na té je zajímavé, že se nemění periodicky, nýbrž pouze při servisních úkonech, které ji zahrnují, ovšem při všech takových, i kdyby následovaly týden po sobě – a může zase jezdit.

Výměna modulu s přesně předepsaným postupem je práce pro servis zhruba na osm hodin. Nový modul samotný stojí okolo 35 tisíc korun, s teplovodivou pastou jsme zhruba na 40 tisících a k tomu je nutné připočítat práci, která zahrnuje nejméně dva vysoce kvalifikované lidi.

26.03.2023Autodealers

Informace odjinud

Martin Vaculík vyzkoušel nový elektrický Volkswagen ID. Polo. Bude to přelomový model?

Koncern VW rozšiřuje paletu elektromobilů směrem dolů. Ve španělské Pamploně už jedou ověřovací série nových modelů Cupra Raval a Volkswagen ID. Polo. Zúčastnil jsem se testování zamaskovaných prototypů nedaleko Barcelony.
auto.cz

Sériové hybridy také pro Evropu? Zvažuje je i Volkswagen

Ještě než auta kompletně přejdou na bateriové pohony, dočkáme se dlouhé hybridní éry. Její součástí budou i sériové hybridy, kterým dnes důvěřují hlavně čínské automobilky. Věnovat se jim ale začínají i západní značky - třeba Volkswagen.
auto.cz

Dongfeng se chlubí rekordní účinností spalovacího motoru. Nemá to ale jak dokázat

Zatímco západní značky se vývoje spalovacích motorů zbavují, čínské v něm nepolevují. Za poslední roky se k nám z Číny dostaly zkazky o úchvatných průlomech v dosažené termální účinnosti. Další taková přišla z Dongfengu, který už je na dohled 50 %.
auto.cz

Čtrnáct značek, jedna realita. Proč Stellantis v EU hledá nový řád

Řízení zásob, výkyvy poptávky a dočasné zásahy do výroby ukazují, jak křehká je evropská rovnice Stellantisu. Do toho vstupují emisní cíle a riziko miliardových nákladů, které mohou urychlit rozhodování o budoucnosti jednotlivých značek.
auto.cz

TEST Opel Astra ST Hybrid – Hezké svezení za málo benzinu

Dá se dnes ještě koupit dobrý kompaktní kombík evropské značky hluboko pod milion korun? Opel ukazuje, že ano, a že není nutné dělat ani příliš kompromisů. Astra možná není dokonalá, ale šetření výrobních nákladů nejde do extrému, svezení je to příjemné a spotřeba může být dost nízká.
auto.cz

Policejní akce Alkohol a drogy: Dnes startují rozsáhlé kontroly

Od 15. do 21. prosince 2025 probíhá v Česku i napříč Evropou rozsáhlá policejní akce Alkohol a drogy. Jak akce probíhá, na co se policie zaměřuje a proč je předvánoční období z hlediska alkoholu za volantem nejrizikovější?
auto.cz

Bezpečí, nebo pohodlí? Souhlasíte s vypínatelnými asistenty?

Čínské SUV se dostalo do názorového střetu poté, co jeho výrobce umožnil řidičům trvale vypnout systém sledování pozornosti. Euro NCAP kvůli tomu autu snížilo bezpečnostní hodnocení a jeho pětihvězdičkový rating se ocitl v ohrožení. 
auto.cz

Registrace elektromobilů v Česku v listopadu 2025: Za Českem zeje obrovská díra

Měsíční registrace elektrických aut na českém trhu přesáhly 1100 kusů, přesto tahle třída tvoří pouze malou část trhu. Nepřekvapí, že dominantním hráčem je domácí automobilka se silnou dvojicí modelů.
auto.cz

Mitsubishi L200 se vrací do Evropy. Nechá si dieselový motor i schopnou čtyřkolku

Evropa není zrovna zaslíbená pick-upům, jejich nabídka proto v posledních letech řídne. Trh opustily japonské stálice Nissan Navara a Mitsubishi L200, druhé jmenované se ale už příští rok vrátí. Jen není jisté, jestli i k nám.
auto.cz

Hybrid, plug-in nebo diesel? Velká SUV ukazují, jak dnes vypadá rodinný kompromis

Potřebujete velké rodinné auto a rozpočet máte okolo milionu korun? Podívali jsme se na pět větších SUV, která vsadila na mild-hybridy, plug-in hybridy i poctivý diesel. Zjišťovali jsme, co za své peníze dostanete, kdo nabídne sedm míst bez příplatku a s jakým autem vám zůstane i na dovolenou k moři.
auto.cz

Mlhovkáři bojují o zlato! Hledáme nejhorší nešvar řidičů

Řidiči, kteří neumí správně používat osvětlení svého vozu, jdou do finále – mají šanci stát se těmi nejhoršími podle čtenářů Auto.cz. Utkají se s těmi, kteří nedodržují pravidlo zipu.
auto.cz

Zimní motorkářské srazy: Zima v jedné stopě

Prahou se každý rok v prosinci prožene výprava Mikulášů a Santa Clausů na skútrech. Není to jediná zimní akce v jedné stopě. Motorkáři mají i své štědrodenní vyjížďky.
auto.cz

Elektrické MG4 prošlo modernizací. Řeší jednu z největších slabin soupeře Volkswagenu ID.3

S hatchbackem MG4 se čínské automobilce podařilo uchytit v typicky evropském segmentu. A to i přesto, že vůz byl mnohdy kritizován. Hlavní výtky směřovaly na interiér a software, což zjevně řeší modernizované provedení nedávno odhalené v Brazílii.
auto.cz

Renault Clio R.S. se dost možná vrátí! První informace zní slibně, elektřině se ale nevyhne

Renault Sport se po letech mlčení znovu probouzí a s ním i naděje na návrat jednoho z nejikoničtějších hot-hatchů posledních dvou dekád. Těšíte se?
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.