Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Porsche ČR předvedlo opravu trakční baterie

Tréninkové centrum Porsche ČR ve Zlatníkách hostilo odborný seminář na téma oprav trakčních baterií spojených s platformou MEB koncernu Volkswagen (Audi, VW, Škoda, SEAT i Cupra).

Kdo může v České republice opravovat baterie elektromobilů? V autorizovaných servisech značek koncernu Volkswagen, které se věnují opravám elektromobilů – aktuálně jich je v ČR 15, kde zvládnou kompletní práci na baterii –, existují tři úrovně kvalifikace personálu: elektricky poučená osoba (EPO), vysokonapěťový technik (VNT) a vysokonapěťový expert (VNE).

Odpojení baterie provádí v servisu vysokonapěťový technik. Ten musí být kvalifikovaný podle „padesátky“ – vyhlášky č. 50/1978 Sb. o odborné způsobilosti v elektrotechnice, resp. od července 2022 zákona č. 250/2021 o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení.

Vysokonapěťový expert je člověk, který smí pracovat s baterií pod napětím, smí je opravovat – např. tedy vyměňovat vadné moduly – a také smí odpojovat, demontovat či balit tzv. kritické baterie. To jsou takové, které jsou poškozeny natolik, že z nich vyplývá nějaké nebezpečí pro okolí.

K útrobám smí jen expert

Jak probíhá práce na baterii? Začíná vytvořením tzv. beznapěťového stavu, jehož princip je podobný jako při vypnutí domácího jističe.

Následuje zabezpečení, aby nemohlo dojít k nechtěnému zapojení, a kontrola, zda je skutečně vůz v beznapěťovém stavu. Poté technik vyhotoví protokol, který se archivuje, a označí vůz cedulí vysokonapěťového zařízení a cedulí, že je zařízení vypnuté. Pak už na voze může pracovat člověk s nižší kvalifikací.

Když je baterie z vozu venku, provádí se diagnostika, která může odhalit závadu. Zde už je na práci potřeba vysokonapěťový expert. Po aklimatizaci na okolní teplotu např. přes noc následuje zkouška těsnosti baterie. Po ní je možné baterii otevřít sundáním horního krytu. Jeho zajímavostí je, že na něm je přilepeno pěnové těsnění, které není nutno měnit, pokud není poškozené. Pokud poškozené je, musí se vyměnit celý kryt, neboť těsnění není možné z krytu seškrábat.

Experti musejí pracovat se speciálními ochrannými pomůckami, které zahrnují kromě montérek i izolované boty a rukavice, a také přilbu se zatmaveným obličejovým štítem. Také nářadí je speciální, izolované.

Expert musí rovněž přesně dodržet správný postup. Pokud by to neudělal a například rozpojil nebo zapojil nějakou komponentu v nesprávném pořadí, elektřina by si mohla najít cestu někudy jinudy a přitom třeba zničit řídící jednotku.

Když se mění modul v baterii, je nutné ho napřed tzv. nabalancovat na střední hodnotu napětí článků ostatních modulů v baterii. Není totiž možné do baterie, která na servis přijela se stavem nabití 30 %, instalovat modul, který je nabitý na vyšší či nižší hodnotu. Balancování, při němž se napětí nastavuje s přesností na tisíciny voltu, je poměrně zdlouhavý proces, proto servis někdy řekne předem zákazníkovi, aby na určitý úkon přijel s vozem nabitým do určité míry.

Experti postupně rozpojí potřebné spojky mezi moduly, které jsou v baterii zapojené sériově. Pak odstraní šroubky držící modul v rámu a zvedákem ho zvednou nahoru. Není zas tak těžký, váží okolo 30 kg, ale vytahovat ho rukama by znamenalo riziko nepřesnosti či poškození některé součástky kolem.

Vytáhnou starou vrstvu teplovodivé pasty, prostor vyčistí od zbytků a nanášejí pastu novou. K tomu existuje přesná forma, do níž se pasta vytlačuje pneumatickou pistolí. Není to levná záležitost, aplikace pod jeden modul stojí pouze v materiálu necelých pět tisíc korun.

Následuje umístění nového modulu opět pomocí zvedáku. Ten slouží i zde zejména k tomu, aby modul dosedl přesně na své místo na první pokus. Poté, co dosedne, se už nesmí zvedat, neboť existuje riziko vzniku vzduchových bublin, které by stály v cestě patřičnému přenosu tepla z modulu do chladicího okruhu ve dně baterie.

Následuje vrácení spojek a šroubků, dotažení na předepsaný utahovací moment – druhý expert to kontroluje a fixem značí, který šroubek je správně dotažený – a finální změření napětí, které řekne, zda byla chyba odstraněna. Managementu baterie poté experti skrz počítač zadají, že v baterii je nový modul, a baterie může zpátky do auta. Vůz dostane novou chladicí kapalinu – na té je zajímavé, že se nemění periodicky, nýbrž pouze při servisních úkonech, které ji zahrnují, ovšem při všech takových, i kdyby následovaly týden po sobě – a může zase jezdit.

Výměna modulu s přesně předepsaným postupem je práce pro servis zhruba na osm hodin. Nový modul samotný stojí okolo 35 tisíc korun, s teplovodivou pastou jsme zhruba na 40 tisících a k tomu je nutné připočítat práci, která zahrnuje nejméně dva vysoce kvalifikované lidi.

26.03.2023Autodealers

Informace odjinud

Jízdní dojmy s Peugeotem 308 SW: Postupná cesta vylepšování

Tradiční zástupce kompaktního segmentu Peugeot 308 dorazil ve zmodernizovaném provedení. Změny v designu i technice jsme zkoumali při prvních jízdách v okolí Lisabonu.
auto.cz

Rocketeer NC MX-5 aneb Zdá se vám vaše miata slabá? Tohle je řešení!

Od začátku vzniku legendární Mazdy MX-5 se najdou tací, kterým přijde její motor málo výkonný. Reakcí na to byla a je celá řada úprav. Ta poslední pochází od britské firmy Rocketeer a vznikla na základě třetí generace modelu.
auto.cz

Registrace nových aut v ČR v listopadu 2025: Čtvrt milionu na dohled

Jedenáctý letošní měsíc nepřinesl žádní dramatické změny, maximálně menší pohyby v rámci dvacítky nejlepších. Celkové registrace nových aut za rok 2025 se letos přiblíží čtvrt milionu, což znamená nejlepší výsledek od roku 2019.
auto.cz

Tříválce: Tři hrnečky stačí

To budeš muset vytáčet, za rok se to rozpadne, vůbec to nejede. To jsou takoví Tři králové každé hospodské debaty o tříválcích, zvěstují ale pravdu? Zkušenosti říkají, že v některých ohledech mají zmiňované motory dokonce navrch.
auto.cz

Fotky hříšníků aneb proto města staví antiparkovací kolíky. Souhlasíte?

Dodávky na přechodech, chodníky plné aut a pěší jako rukojmí. Města proto instalují antiparkovací kolíky. Je to ochrana prostoru, nebo rezignace na řešení zásobování? Podívejme se na argumenty, náklady i paradoxy.
auto.cz

Nový Lexus ES poprvé v Česku. O kolik je dražší než předchůdce?

Japonský Lexus ukázal v české kotlině novou, v pořadí už osmou generaci řady ES. Technikou i výbavou se blíží již nevyráběnému LS, cenově zůstává stále ES.
auto.cz

Křetínský kupuje sít autobazarů AAA Auto a Mototechna

Jeden z nejbohatších Čechů rozšiřuje své portfolio o jednoho z největších obchodníků s ojetými vozy v Evropě.
auto.cz

Jak vypadá ukrajinský trh s auty? Jedničkou je Volkswagen z šedého dovozu

Ukrajina je sice už čtvrtým rokem ve válce, ale nová auta se zde stále prodávají. Pohled na žebříček modelů je fascinující, protože mu dominují elektromobily a modely, které bychom nečekali.
auto.cz

TEST Renault Austral E-Tech – Zlepšení dobrého auta

Austral prošel na jaře letošního roku modernizací, která zlepšila komfort jízdy po všech stránkách a přidala vynikající systém natáčení všech kol 4Control Advanced. Prověřil jsem ho od města přes těsné okresky až po dálnici a mám z něj velkou radost.
auto.cz

Kupujte, dokud je. Volkswagen Touran totiž skončí co nevidět

Vozy kategorie MPV jsou stále vzácnější. Jedním z mála stále nabízených velkoprostorových aut je Volkswagen Touran. Jeho dny se ale již krátí.
auto.cz

Tato bizarní drive-thru v Česku nenajdete. Kterou službu byste u nás uvítali?

Zatímco u nás se průjezdný koncept drží hlavně v gastronomii a několika praktických výjimkách, svět ukazuje, že vyřídit si vše z auta může být překvapivě elegantní, pohodlné i zábavné.
auto.cz

Porsche: Každé čtvrté pracovní místo v Německu v ohrožení. Proč?

Porsche, dlouhá léta synonymum precizního německého luxusu a strojírenské sebejistoty, vstupuje do období, kdy se i tato historická konstantnost začíná viditelně měnit.
auto.cz

Další rána elektromobilům: Rušení levných tarifů. Souhlasíte?

Britští majitelé elektromobilů dostali druhou studenou sprchu v krátkém sledu. Nejdříve přišlo oficiální potvrzení, že od roku 2028 budou platit poplatek za každý ujetý kilometr. Teď jim jejich oblíbený poskytovatel levného tarifu na elektřinu utáhl kohouty.
auto.cz

Peugeot 309: Kompakt ve stínu dvěstěpětky (2. díl)

„Lev“ nižší střední třídy na konci 80. let minulého věku vyměnil motory a skočil si na kosmetiku. Vyrobilo se jich přes 1,6 milionu.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.