Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Český trh letos cílí na 220 tisíc aut

Výsledky registrací motorových vozidel za říjen ukazují několik zajímavých momentů. Především to, že se registrace osobních automobilů dostaly v posledních měsících konečně na předkovidovou úroveň a u lehkých užitkových vozů překonávají všechny dosavadní rekordy.

Současně potvrzují, že firmy i soukromníci mají stále, navzdory problémům české ekonomiky, inflaci a růstu cen, dostatky prostředků na nákup nových vozidel. Je proto pravděpodobné, že letos dojde k registracím cca 220 tisíc osobních vozů, což bude nejvíce za poslední čtyři roky, ale stále je to o 50 tisíc méně než v roce 2017 a o cca 30 tisíc méně než v předkovidovném roce 2019. Normalizace trhu postupuje sice pomalu, ale je už patrná, a současně vydává i nové signály do budoucna.

Tři až čtyř fleety na jednoho soukromníka

Český trh v poslední době provázejí některé jevy trvalejšího charakteru, které jej budou zřejmě pokračovat i v příštím roce. Jedním z nich je již delší čas přetrvávající vysoce převažující podíl nákupu vozů firmami ve srovnání se soukromými zákazníky. Ten se pohybuje mezi třemi až čtyřmi ku jedné, což není zrovna normální. Svědčí to nejen o tom, že fleety jsou tahounem českého trhu osobních vozidel, ale také o slabé kupní síle a malém zájmu soukromníků. Letos po deseti měsících bylo registrováno na firmy 140 813 osobních vozů a 45 973, což představuje 24,65 % na soukromé odběratele. Určitě by bylo lepší, kdyby podíl firem byl blíže polovině, a samozřejmě ještě lepší, kdyby soukromníci odebrali také přes 140 tisíc aut, což by se rázem promítlo i v omlazení vozového parku, ale to bohužel nehrozí.

Rošády mezi značkami, Toyota se dere vzhůru

Dalším zajímavým faktorem jsou meziroční změny v pořadí úspěšnosti a tržního podílu řady značek. Toyotě například patřil loni v říjnu s prodejem 891 vozů podíl 5,47 %, ale letos už odebralo Toyoty 1722 zákazníků a podíl vystoupal na 8,91 %, což ji vystřelilo na třetí příčku před Hyundai, a to za září už byla Toyota dokonce dvojkou českého trhu. Z 23. místa loni, se na dvanácté vyšvihla značka MG a dalším skokanem je Ssangyong, také už pevně figurující v polovině druhé desítky značek, před tradičními, a dá se bohužel říci, že asi už bývalými předními značkami, jakými byly od sedmnáctého místa dál Citroen, Opel, Seat atd.

Daří se drahým, ale…

Hospodářské situaci a už delší čas trvajícímu „rozevírání se nůžek“ odpovídají také říjnové pozice prémiových značek, když Mercedes-Benz si drží dlouhodobě šestou příčku, BMW se posunulo na sedmou (před Dacii!), Audi na jedenáctou a Volvo na třináctou. Teprve dál jsou mainstreamové značky jako např. Renault (za říjen čtrnáctý) atd. Meziročně se po letošních deseti měsících výrazně lépe daří také dražším Lexusům (+89,92 %), Teslám (+456,05 %), Land Roverům (+29,93 %), Porsche (+37,61 %, a kterých se letos prodalo mimochodem víc než Hond, Fiatů, Jeepů či Mitsubishi), což zní až neskutečně. Od koronaviru se i letos už tradičně daří luxusním vozům Ferrari, Lamborghini, Maserati, Rolls-Royce či Aston Martin, které opět překonávají loňské rekordy.

…mnohé levnější ztrácejí

Zatímco samotný trh osobních vozů meziročně vzrostl o 16,71 %, říjen naznačil a deset měsíců letošního roku to potvrdilo, že registrace cenově dostupnějších, dříve úspěšných značek meziročně klesají. Je až s podivem, jak klesly často i o desítky procent, značkám Peugeot, Seat, Opel, Mazda, Honda, Fiat, Jeep a Mitsubishi. A příčina tohoto jevu? Těžko říct, ale jen nedostatek čipů a koronavir, ani válka na Ukrajině to už asi jen nebudou. Důvody bude potřeba hledat zřejmě ve strategii, ale i jinde.

Příznivá čísla

Říjnových celkem 19 322 registrovaných osobních a 2061 lehkých užitkových automobilů je pro mnohé až překvapující, ale oba pozitivní údaje mají jasné odůvodnění. Je to jednak plnění nevyřízených objednávek z dřívější doby u řady značek osobních vozů a opravdový boom zájmu o dodávkové automobily z titulu výrazného posílení zásilkových a dovážkových služeb. Vždyť říjnové registrace lehkých užitkových vozů vzrostly meziročně o 89,44 % a po 10 měsících o 33,44 %.

Jasným leaderem mezi dodávkami, i když se konkurence hodně snaží, je i letos Renault. Na dalších místech probíhá neúprosný boj a pořadí se mění, podle rozsahu dodávek u jednotlivých značek. Jednou se zadaří VW, který je letos na druhém místě, některý měsíc, jako v říjnu překvapí Citroën, velmi dobré výsledky zaznamenávají také značky Opel, Peugeot, Toyota a Ford. Zajímavý je u nás také velmi úspěšný odbyt velkých pikapů.

Mnoho povyku pro stále jen 2,89 % českého trhu

Kategorie milionářských vozidel, ve kterých vidí především ideologie spásu mobility zaznamenala u nás v říjnu registracemi 735 kusů, doslova dramatický nárůst tržního podílu na 3,8 %, představující meziročním zlepšení o 156 %. Zásluhu na tomto úspěchu mají registrace 265 vozidel Škoda Enyaq, ale i 109 Tesel, což tvoří víc než polovinu ze všech v říjnu registrovaných elektromobilů. Pokud by registrovala Škoda jako v únoru např. jen 24 elektromobilů, byla situace úplně jiná. Cekově bylo letos registrováno, tedy zdaleka ne prodáno koncovým zákazníkům, 5363 elektromobilů, takže tržní podíl vychází na 2,87 % a meziroční zlepšení činí +69,93 %.

Hybridy jedou

Meziročně výrazně víc registrací zaznamenaly letos vozy s vnějším dobíjením, Plug-in hybridy, a to o 70,59 % (z 2 781 na 4 744 ks). Příznivě se vyvíjí odbyt vozů se standardním a mild-hybridním pohonem, když letos bylo už registrováno 28 792 osobních vozů, zatímco loni jen 20 279.

Také motocyklům se stále daří

Zní to už jako obehraná gramofonová deska, prodeje motocyklů u nás lámou i letos rekordy. Už po říjnu nejsme daleko od loňského celoročního výsledku, letos po 10 měsících bylo registrováno 24 955 strojů a loni za celý rok 25 561, takže další rekord je na spadnutí. Pořadí nejlepších je stabilní, jedničkou je Honda s podílem 26,6 % trhu, druhá CF Moto (9,04 %), Yamaha (6,36 %), KTM (4,89 %) a pátá BMW drží 4,42 % českého trhu.

Stagnace dovozu ojetin

Dovozy ojetin a jejich první registrace u nás jsou letos zatím nižší než v minulých dvou letech, takže nevyvolávají tolik pozornosti, ale stejně 132 014 kusů, o které se rozrostl český vozový park není ničím, čím bychom se mohli chlubit. Na druhé straně se může zdát, že se zlepšila průměrná kvalita dovážených ojetých automobilů a sledování jejich skutečného stavu, resp. že dochází k důslednějšímu prověřování podezřelých kusů.

Signály do budoucna

V záplavě nejrůznějších informací a dezinformací není vždy snadné se vyznat. Stále probíhá nesmiřitelný boj mezi prosazováním ideologií a možnostmi technologií, tedy mezi představami politiků a realitou. Podle jedněch (ideologů a politiků) je vše jasné a jiné cesty není, ale vše zase není tak jasné a trh ale říká také své. Některé ambiciózní plány bude zřejmě ještě nutné upravovat a modifikovat, takže uvidíme.

Autor komentáře: Karel Beránek

07.11.2023Autodealers

Informace odjinud

Test pohonů tentokrát ve videu aneb Jak starý rapid zostudil moderní škodovky

V letošním vánočním dvojčísle tištěného Světa motorů, které ještě koupíte na stáncích, vzbudila velký ohlas reportáž, v níž technici Světa motorů měřili akceleraci vozidel za snížené adheze. A proti čtyřem moderním škodovkám postavili i starou Škodu 743, tedy Rapid 130 z roku 1987 s pohonem zadních kol. Z reportáže vzniklo i video, které vám dnes přinášíme.
auto.cz

Trumpova cla zatěžují německý průmysl. Nejvíc to odnáší automobilky

Vývoz aut vyrobených v Německu do USA klesl o 14 % zejména kvůli protekcionistické politice Donalda Trumpa. Rozšířit tamní výrobní kapacity je však běh na dlouhou trať.
auto.cz

TEST Ford Ranger PHEV – První pracant i do města

Pick-up je pro mnohé nejen pracovní nástroj, ale také klukovský sen. Avšak najít nějaký, který by se v realitě každodenního života neukázal trochu nepatřičný, nebylo dosud možné. Teď je tu plug-in hybridní ranger. Je civilizovaný jako obří kombík a dokáže napájet třeba celý tábor.
auto.cz

Zemřel Karel Kadlec. Čechům dal Rolls-Royce i Aston Martin. Vybudoval jeden z nejvlivnějších podniků u nás

Zakladatel společnosti CarTec Group zemřel po krátké a těžké nemoci. Skupinu, která během dvou dekád vyrostla z ostravského zastoupení BMW do sítě poboček napříč republikou a rozšířila se i o ultra-luxusní značky, přebírá jeho dcera Karin Kadlecová.
auto.cz

MotoGP letos zažilo popularitu jako nikdy dřív. Rekordy padaly snad všude!

Dvaadvacet závodů, plné tribuny a statisíce nových fanoušků po celém světě. Sezóna MotoGP 2025 za sebou zanechala čísla, jaká ani královská třída silničních motocyklů dosud nezažila. Rekordy nepadaly jen na tratích a tribunách, ale také u televizních obrazovek a na sociálních sítích.
auto.cz

DS chce vynalézt další nový segment, tentokrát pro městský hatchback

Příští generace DS 3 dostane nejspíš nové jméno a také může být více „rozkročena mezi segmenty“, naznačil šéf značky Xavier Peugeot.
auto.cz

Unikátní test trakce různých pohonů na kluzkém povrchu: Dědci měli pravdu!

Dva centimetry sněhu a s nimi totální kolaps dopravy letos přišly už v půlce listopadu. Byť kolem jezdí už samá moderní auta, jakmile nasněží, plazí se třicítkou. Kde je příčina? V touze po odpovědi Svět motorů uspořádal unikátní test.
auto.cz

Těchto 6 asistentů řízení milujeme a nenávidíme. Jsou tu speciální Auta z pekla!

Asistenční systémy jsou v moderních autech jednou z nejpalčivějších témat, hned po souboji fosilních paliv a elektřiny. Přinášíme stručný přehled vybraných pomocníků, z nichž někteří pomáhají a jiné bychom nejraději vypojili z pojistkové skříně.
auto.cz

Našli jsme nejhorší nešvar řidičů. V těchto dnech otravuje nejvíc

Mlhovkáři a nesvítiči vč. neosvětlených cyklistů se stali tím nejhorším, co můžete potkat nejen na českých silnicích. Ve finále porazili neznalost pravidla zipu.
auto.cz

Jak jsme vezli kapra: I tak banální věc se může zvrtnout!

Někdy je lepší vyrazit pro štědrovečerního kapra rovnou k rybníku tam, kde se ještě nestihl dozvědět, že má být hlavním chodem. Výlov má totiž svoje kouzlo. Žádné fronty u kádí, žádné dramatické debaty o tom, který je méně nervózní. A tak jsme vyrazili pro jednoho kapra i my.
auto.cz

Jak čeští závodníci slaví Vánoce? Ježíšek v karavanu není výjimkou

Po celoročním kolotoči závodů a náročného tréninku si čeští automobiloví a motocykloví závodníci dopřávají zasloužený odpočinek doma. Vánoce jsou pro ně časem návratu k rodinám.
auto.cz

Nissan chce přizpůsobit audio každému řidiči. Ale může to vážně fungovat?

Nissan slibuje přizpůsobení zvuku konkrétnímu sluchu řidiče na základě krátkého sluchového testu. Zní to chytře, ale otázka zní, zda software dokáže vyřešit problém, který je u moderních aut často mnohem hlubší.
auto.cz

Přímé a zároveň nepřímé vstřikování u benzinového motoru: V čem spočívá největší výhoda?

Benzin můžete do motoru aktivně dopravovat dvojím způsobem. Buď přímo do spalovacího prostoru, nebo do sacího potrubí. Oboje má své výhody i nevýhody. Které to jsou?
auto.cz

Renault 4 s pohonem 4x4 do výroby tlačí sám šéf automobilky. Rozhodnutí padne co nevidět

U malých elektromobilů nedává pohon všech kol velký smysl. Přesto se můžeme velmi brzy dočkat jednoho takového modelu od Renaultu. Zájem na tom má i nový šéf francouzské značky.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.