Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Český trh letos cílí na 220 tisíc aut

Výsledky registrací motorových vozidel za říjen ukazují několik zajímavých momentů. Především to, že se registrace osobních automobilů dostaly v posledních měsících konečně na předkovidovou úroveň a u lehkých užitkových vozů překonávají všechny dosavadní rekordy.

Současně potvrzují, že firmy i soukromníci mají stále, navzdory problémům české ekonomiky, inflaci a růstu cen, dostatky prostředků na nákup nových vozidel. Je proto pravděpodobné, že letos dojde k registracím cca 220 tisíc osobních vozů, což bude nejvíce za poslední čtyři roky, ale stále je to o 50 tisíc méně než v roce 2017 a o cca 30 tisíc méně než v předkovidovném roce 2019. Normalizace trhu postupuje sice pomalu, ale je už patrná, a současně vydává i nové signály do budoucna.

Tři až čtyř fleety na jednoho soukromníka

Český trh v poslední době provázejí některé jevy trvalejšího charakteru, které jej budou zřejmě pokračovat i v příštím roce. Jedním z nich je již delší čas přetrvávající vysoce převažující podíl nákupu vozů firmami ve srovnání se soukromými zákazníky. Ten se pohybuje mezi třemi až čtyřmi ku jedné, což není zrovna normální. Svědčí to nejen o tom, že fleety jsou tahounem českého trhu osobních vozidel, ale také o slabé kupní síle a malém zájmu soukromníků. Letos po deseti měsících bylo registrováno na firmy 140 813 osobních vozů a 45 973, což představuje 24,65 % na soukromé odběratele. Určitě by bylo lepší, kdyby podíl firem byl blíže polovině, a samozřejmě ještě lepší, kdyby soukromníci odebrali také přes 140 tisíc aut, což by se rázem promítlo i v omlazení vozového parku, ale to bohužel nehrozí.

Rošády mezi značkami, Toyota se dere vzhůru

Dalším zajímavým faktorem jsou meziroční změny v pořadí úspěšnosti a tržního podílu řady značek. Toyotě například patřil loni v říjnu s prodejem 891 vozů podíl 5,47 %, ale letos už odebralo Toyoty 1722 zákazníků a podíl vystoupal na 8,91 %, což ji vystřelilo na třetí příčku před Hyundai, a to za září už byla Toyota dokonce dvojkou českého trhu. Z 23. místa loni, se na dvanácté vyšvihla značka MG a dalším skokanem je Ssangyong, také už pevně figurující v polovině druhé desítky značek, před tradičními, a dá se bohužel říci, že asi už bývalými předními značkami, jakými byly od sedmnáctého místa dál Citroen, Opel, Seat atd.

Daří se drahým, ale…

Hospodářské situaci a už delší čas trvajícímu „rozevírání se nůžek“ odpovídají také říjnové pozice prémiových značek, když Mercedes-Benz si drží dlouhodobě šestou příčku, BMW se posunulo na sedmou (před Dacii!), Audi na jedenáctou a Volvo na třináctou. Teprve dál jsou mainstreamové značky jako např. Renault (za říjen čtrnáctý) atd. Meziročně se po letošních deseti měsících výrazně lépe daří také dražším Lexusům (+89,92 %), Teslám (+456,05 %), Land Roverům (+29,93 %), Porsche (+37,61 %, a kterých se letos prodalo mimochodem víc než Hond, Fiatů, Jeepů či Mitsubishi), což zní až neskutečně. Od koronaviru se i letos už tradičně daří luxusním vozům Ferrari, Lamborghini, Maserati, Rolls-Royce či Aston Martin, které opět překonávají loňské rekordy.

…mnohé levnější ztrácejí

Zatímco samotný trh osobních vozů meziročně vzrostl o 16,71 %, říjen naznačil a deset měsíců letošního roku to potvrdilo, že registrace cenově dostupnějších, dříve úspěšných značek meziročně klesají. Je až s podivem, jak klesly často i o desítky procent, značkám Peugeot, Seat, Opel, Mazda, Honda, Fiat, Jeep a Mitsubishi. A příčina tohoto jevu? Těžko říct, ale jen nedostatek čipů a koronavir, ani válka na Ukrajině to už asi jen nebudou. Důvody bude potřeba hledat zřejmě ve strategii, ale i jinde.

Příznivá čísla

Říjnových celkem 19 322 registrovaných osobních a 2061 lehkých užitkových automobilů je pro mnohé až překvapující, ale oba pozitivní údaje mají jasné odůvodnění. Je to jednak plnění nevyřízených objednávek z dřívější doby u řady značek osobních vozů a opravdový boom zájmu o dodávkové automobily z titulu výrazného posílení zásilkových a dovážkových služeb. Vždyť říjnové registrace lehkých užitkových vozů vzrostly meziročně o 89,44 % a po 10 měsících o 33,44 %.

Jasným leaderem mezi dodávkami, i když se konkurence hodně snaží, je i letos Renault. Na dalších místech probíhá neúprosný boj a pořadí se mění, podle rozsahu dodávek u jednotlivých značek. Jednou se zadaří VW, který je letos na druhém místě, některý měsíc, jako v říjnu překvapí Citroën, velmi dobré výsledky zaznamenávají také značky Opel, Peugeot, Toyota a Ford. Zajímavý je u nás také velmi úspěšný odbyt velkých pikapů.

Mnoho povyku pro stále jen 2,89 % českého trhu

Kategorie milionářských vozidel, ve kterých vidí především ideologie spásu mobility zaznamenala u nás v říjnu registracemi 735 kusů, doslova dramatický nárůst tržního podílu na 3,8 %, představující meziročním zlepšení o 156 %. Zásluhu na tomto úspěchu mají registrace 265 vozidel Škoda Enyaq, ale i 109 Tesel, což tvoří víc než polovinu ze všech v říjnu registrovaných elektromobilů. Pokud by registrovala Škoda jako v únoru např. jen 24 elektromobilů, byla situace úplně jiná. Cekově bylo letos registrováno, tedy zdaleka ne prodáno koncovým zákazníkům, 5363 elektromobilů, takže tržní podíl vychází na 2,87 % a meziroční zlepšení činí +69,93 %.

Hybridy jedou

Meziročně výrazně víc registrací zaznamenaly letos vozy s vnějším dobíjením, Plug-in hybridy, a to o 70,59 % (z 2 781 na 4 744 ks). Příznivě se vyvíjí odbyt vozů se standardním a mild-hybridním pohonem, když letos bylo už registrováno 28 792 osobních vozů, zatímco loni jen 20 279.

Také motocyklům se stále daří

Zní to už jako obehraná gramofonová deska, prodeje motocyklů u nás lámou i letos rekordy. Už po říjnu nejsme daleko od loňského celoročního výsledku, letos po 10 měsících bylo registrováno 24 955 strojů a loni za celý rok 25 561, takže další rekord je na spadnutí. Pořadí nejlepších je stabilní, jedničkou je Honda s podílem 26,6 % trhu, druhá CF Moto (9,04 %), Yamaha (6,36 %), KTM (4,89 %) a pátá BMW drží 4,42 % českého trhu.

Stagnace dovozu ojetin

Dovozy ojetin a jejich první registrace u nás jsou letos zatím nižší než v minulých dvou letech, takže nevyvolávají tolik pozornosti, ale stejně 132 014 kusů, o které se rozrostl český vozový park není ničím, čím bychom se mohli chlubit. Na druhé straně se může zdát, že se zlepšila průměrná kvalita dovážených ojetých automobilů a sledování jejich skutečného stavu, resp. že dochází k důslednějšímu prověřování podezřelých kusů.

Signály do budoucna

V záplavě nejrůznějších informací a dezinformací není vždy snadné se vyznat. Stále probíhá nesmiřitelný boj mezi prosazováním ideologií a možnostmi technologií, tedy mezi představami politiků a realitou. Podle jedněch (ideologů a politiků) je vše jasné a jiné cesty není, ale vše zase není tak jasné a trh ale říká také své. Některé ambiciózní plány bude zřejmě ještě nutné upravovat a modifikovat, takže uvidíme.

Autor komentáře: Karel Beránek

07.11.2023Autodealers

Informace odjinud

Dálnice D1 je plná zajímavostí: Jak dlouho se staví a kolik na ní nejvíce bouralo aut?

Dálnice D1 je nepochybně nejslavnější českou dopravní komunikací. Přinášíme vám pět zajímavostí, které byste o ní měli vědět.
auto.cz

Japonská rallye po 2.dnu: Tänak zvýšil náskok, Neuville blízko titulu

Estonec Ott Tänak (Hyundai i20 N Rally1) vede po druhém dnu Japonskou rallye, která je závěrečným podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Lídr průběžného pořadí šampionátu Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1) si po pátečních technických problémech polepšil z patnáctého na sedmé místo.
auto.cz

Africký sen o elektromobilitě naráží na realitu. Lidé se vracejí zpátky k drahým spalovákům

Etiopie letos v lednu zaskočila svět. Oznámila zákaz dovozu aut se spalovacími motory. V podstatě se tak stala první zemí, která alespoň z pohledu nových aut formálně plně přešla na elektromobilitu. Bylo by ale pošetilé si myslet, že předbíhají zbytek světa.
auto.cz

Dodge Charger (1971–1974): Třetí generace dala sbohem šestiválcům

Americká sportovní dvoudveřová kupé Dodge Charger se ve třetí generaci rozloučila s řadovými šestiválci a k pohonu zadních kol začala výhradně používat vidlicové osmiválce s objemem 5,2 až 7,2 litru.
auto.cz

Příští BMW M3 splní tužby většiny nadšenců. Elektromobilita ho nezastaví

BMW M3 se s přechodem řady 3 na elektro-platformu Neue Klasse nezbaví řadového šestiválce, vyplývá ze slov Franka van Meela, šéfa divize M. Na své si přijdou jak fanoušci elektromobilů, tak i spalovacích motorů. Snad jen nízkou hmotnost očekávat nemůžeme.
auto.cz

Problémy s autonomními vozy v Česku: Zákon neřeší řadu situací, resorty ho cupují

Ministerstvo dopravy chystá změnu zákona, která by umožnila provoz automatizovaných vozů. Návrh ale cupují další resorty, podle kterých vzniká příliš mnoho nejasností.
auto.cz

Bizarní Mitsuoka M55 s tváří dodge zná svou cenu. Vznikne jen 100 kusů

Malá japonská automobilka Mitsuoka nasadila tvář muscle caru Dodge Challenger na nejnovější Hondu Civic. Teď vyslechla volání potenciálních zákazníků a novou Mitsuoku M55 začíná prodávat.
auto.cz

Švédský Northvolt krachuje, mizí naděje na elektromobilitu s evropskými bateriemi

Jedna z evropských snah o nezávislost na bateriích z Asie nedopadla slavně. Švédský Northvolt požádal o ochranu před věřiteli. Firma má peníze jen na týden fungování a dluhy skoro šest miliard dolarů.
auto.cz

Jediná Škoda Octavia svého druhu je na prodej. Vznikla v Česku

Sherlog Coupé vzniklo k propagačním účelům, zároveň to je ale jediná octavia s karoserií kupé v novodobé historii tohoto modelu. Smí normálně na silnice a má čerstvou TK, ale cena nízká opravdu není.
auto.cz

Japonská rallye po 1.dnu: Vede Tänak, Neuville měl technické problémy

V Japonské rallye, která je závěrečným podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích, vede po prvním dnu Estonec Ott Tänak (Hyundai i20 N Rally1) a zůstává ve hře o titul. Vedoucí jezdec průběžného pořadí šampionátu Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1) měl problémy s turbodmychadlem a propadl se na patnácté místo.
auto.cz

TEST Audi Q8 60 TFSI e quattro – Na cestě k elektromobilu. Nebo ne?

Nejsilnější plug-in hybridní Audi Q8 má více než dostatek výkonu a po modernizaci také mnohem větší akumulátor. Ten ovšem prémiovému německému SUV k delšímu elektrickému dojezdu moc nepomáhá.
auto.cz

Vrcholná Kia EV9 GT oficiálně: Rodinné SUV má 501 koní, falešné kvalty i aktivní podvozek

Pro nejsilnější verzi svého sedmimístného modelu si Kia připravila více novinek než jen pouhé navýšení výkonu.
auto.cz

Za v Česku běžný přestupek pokuta 25.000 Kč! Během řízení už mobil do ruky nevezmete

Horní komora italského parlamentu schválila reformu silničního zákona, která mimo jiné zpřísňuje pokuty za používání mobilního telefonu za volantem, řízení pod vlivem alkoholu či drog nebo za překročení maximální povolené rychlosti. Informovala o tom agentura ANSA.
auto.cz

Bentley se zase překonalo. Na detailech těchto Continentalů strávilo stovky hodin práce

Ruční prošívání v motivu topografie pouště nebo obložení kamennou dýhou z druhohor, u britské značky je možné doslova cokoliv.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.