Výsledky registrací motorových vozidel za říjen ukazují několik zajímavých momentů. Především to, že se registrace osobních automobilů dostaly v posledních měsících konečně na předkovidovou úroveň a u lehkých užitkových vozů překonávají všechny dosavadní rekordy.
Současně potvrzují, že firmy i soukromníci mají stále, navzdory problémům české ekonomiky, inflaci a růstu cen, dostatky prostředků na nákup nových vozidel. Je proto pravděpodobné, že letos dojde k registracím cca 220 tisíc osobních vozů, což bude nejvíce za poslední čtyři roky, ale stále je to o 50 tisíc méně než v roce 2017 a o cca 30 tisíc méně než v předkovidovném roce 2019. Normalizace trhu postupuje sice pomalu, ale je už patrná, a současně vydává i nové signály do budoucna.
Tři až čtyř fleety na jednoho soukromníka
Český trh v poslední době provázejí některé jevy trvalejšího charakteru, které jej budou zřejmě pokračovat i v příštím roce. Jedním z nich je již delší čas přetrvávající vysoce převažující podíl nákupu vozů firmami ve srovnání se soukromými zákazníky. Ten se pohybuje mezi třemi až čtyřmi ku jedné, což není zrovna normální. Svědčí to nejen o tom, že fleety jsou tahounem českého trhu osobních vozidel, ale také o slabé kupní síle a malém zájmu soukromníků. Letos po deseti měsících bylo registrováno na firmy 140 813 osobních vozů a 45 973, což představuje 24,65 % na soukromé odběratele. Určitě by bylo lepší, kdyby podíl firem byl blíže polovině, a samozřejmě ještě lepší, kdyby soukromníci odebrali také přes 140 tisíc aut, což by se rázem promítlo i v omlazení vozového parku, ale to bohužel nehrozí.
Rošády mezi značkami, Toyota se dere vzhůru
Dalším zajímavým faktorem jsou meziroční změny v pořadí úspěšnosti a tržního podílu řady značek. Toyotě například patřil loni v říjnu s prodejem 891 vozů podíl 5,47 %, ale letos už odebralo Toyoty 1722 zákazníků a podíl vystoupal na 8,91 %, což ji vystřelilo na třetí příčku před Hyundai, a to za září už byla Toyota dokonce dvojkou českého trhu. Z 23. místa loni, se na dvanácté vyšvihla značka MG a dalším skokanem je Ssangyong, také už pevně figurující v polovině druhé desítky značek, před tradičními, a dá se bohužel říci, že asi už bývalými předními značkami, jakými byly od sedmnáctého místa dál Citroen, Opel, Seat atd.
Daří se drahým, ale…
Hospodářské situaci a už delší čas trvajícímu „rozevírání se nůžek“ odpovídají také říjnové pozice prémiových značek, když Mercedes-Benz si drží dlouhodobě šestou příčku, BMW se posunulo na sedmou (před Dacii!), Audi na jedenáctou a Volvo na třináctou. Teprve dál jsou mainstreamové značky jako např. Renault (za říjen čtrnáctý) atd. Meziročně se po letošních deseti měsících výrazně lépe daří také dražším Lexusům (+89,92 %), Teslám (+456,05 %), Land Roverům (+29,93 %), Porsche (+37,61 %, a kterých se letos prodalo mimochodem víc než Hond, Fiatů, Jeepů či Mitsubishi), což zní až neskutečně. Od koronaviru se i letos už tradičně daří luxusním vozům Ferrari, Lamborghini, Maserati, Rolls-Royce či Aston Martin, které opět překonávají loňské rekordy.
…mnohé levnější ztrácejí
Zatímco samotný trh osobních vozů meziročně vzrostl o 16,71 %, říjen naznačil a deset měsíců letošního roku to potvrdilo, že registrace cenově dostupnějších, dříve úspěšných značek meziročně klesají. Je až s podivem, jak klesly často i o desítky procent, značkám Peugeot, Seat, Opel, Mazda, Honda, Fiat, Jeep a Mitsubishi. A příčina tohoto jevu? Těžko říct, ale jen nedostatek čipů a koronavir, ani válka na Ukrajině to už asi jen nebudou. Důvody bude potřeba hledat zřejmě ve strategii, ale i jinde.
Příznivá čísla
Říjnových celkem 19 322 registrovaných osobních a 2061 lehkých užitkových automobilů je pro mnohé až překvapující, ale oba pozitivní údaje mají jasné odůvodnění. Je to jednak plnění nevyřízených objednávek z dřívější doby u řady značek osobních vozů a opravdový boom zájmu o dodávkové automobily z titulu výrazného posílení zásilkových a dovážkových služeb. Vždyť říjnové registrace lehkých užitkových vozů vzrostly meziročně o 89,44 % a po 10 měsících o 33,44 %.
Jasným leaderem mezi dodávkami, i když se konkurence hodně snaží, je i letos Renault. Na dalších místech probíhá neúprosný boj a pořadí se mění, podle rozsahu dodávek u jednotlivých značek. Jednou se zadaří VW, který je letos na druhém místě, některý měsíc, jako v říjnu překvapí Citroën, velmi dobré výsledky zaznamenávají také značky Opel, Peugeot, Toyota a Ford. Zajímavý je u nás také velmi úspěšný odbyt velkých pikapů.
Mnoho povyku pro stále jen 2,89 % českého trhu
Kategorie milionářských vozidel, ve kterých vidí především ideologie spásu mobility zaznamenala u nás v říjnu registracemi 735 kusů, doslova dramatický nárůst tržního podílu na 3,8 %, představující meziročním zlepšení o 156 %. Zásluhu na tomto úspěchu mají registrace 265 vozidel Škoda Enyaq, ale i 109 Tesel, což tvoří víc než polovinu ze všech v říjnu registrovaných elektromobilů. Pokud by registrovala Škoda jako v únoru např. jen 24 elektromobilů, byla situace úplně jiná. Cekově bylo letos registrováno, tedy zdaleka ne prodáno koncovým zákazníkům, 5363 elektromobilů, takže tržní podíl vychází na 2,87 % a meziroční zlepšení činí +69,93 %.
Hybridy jedou
Meziročně výrazně víc registrací zaznamenaly letos vozy s vnějším dobíjením, Plug-in hybridy, a to o 70,59 % (z 2 781 na 4 744 ks). Příznivě se vyvíjí odbyt vozů se standardním a mild-hybridním pohonem, když letos bylo už registrováno 28 792 osobních vozů, zatímco loni jen 20 279.
Také motocyklům se stále daří
Zní to už jako obehraná gramofonová deska, prodeje motocyklů u nás lámou i letos rekordy. Už po říjnu nejsme daleko od loňského celoročního výsledku, letos po 10 měsících bylo registrováno 24 955 strojů a loni za celý rok 25 561, takže další rekord je na spadnutí. Pořadí nejlepších je stabilní, jedničkou je Honda s podílem 26,6 % trhu, druhá CF Moto (9,04 %), Yamaha (6,36 %), KTM (4,89 %) a pátá BMW drží 4,42 % českého trhu.
Stagnace dovozu ojetin
Dovozy ojetin a jejich první registrace u nás jsou letos zatím nižší než v minulých dvou letech, takže nevyvolávají tolik pozornosti, ale stejně 132 014 kusů, o které se rozrostl český vozový park není ničím, čím bychom se mohli chlubit. Na druhé straně se může zdát, že se zlepšila průměrná kvalita dovážených ojetých automobilů a sledování jejich skutečného stavu, resp. že dochází k důslednějšímu prověřování podezřelých kusů.
Signály do budoucna
V záplavě nejrůznějších informací a dezinformací není vždy snadné se vyznat. Stále probíhá nesmiřitelný boj mezi prosazováním ideologií a možnostmi technologií, tedy mezi představami politiků a realitou. Podle jedněch (ideologů a politiků) je vše jasné a jiné cesty není, ale vše zase není tak jasné a trh ale říká také své. Některé ambiciózní plány bude zřejmě ještě nutné upravovat a modifikovat, takže uvidíme.
Autor komentáře: Karel Beránek
07.11.2023Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva