Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Český trh letos cílí na 220 tisíc aut

Výsledky registrací motorových vozidel za říjen ukazují několik zajímavých momentů. Především to, že se registrace osobních automobilů dostaly v posledních měsících konečně na předkovidovou úroveň a u lehkých užitkových vozů překonávají všechny dosavadní rekordy.

Současně potvrzují, že firmy i soukromníci mají stále, navzdory problémům české ekonomiky, inflaci a růstu cen, dostatky prostředků na nákup nových vozidel. Je proto pravděpodobné, že letos dojde k registracím cca 220 tisíc osobních vozů, což bude nejvíce za poslední čtyři roky, ale stále je to o 50 tisíc méně než v roce 2017 a o cca 30 tisíc méně než v předkovidovném roce 2019. Normalizace trhu postupuje sice pomalu, ale je už patrná, a současně vydává i nové signály do budoucna.

Tři až čtyř fleety na jednoho soukromníka

Český trh v poslední době provázejí některé jevy trvalejšího charakteru, které jej budou zřejmě pokračovat i v příštím roce. Jedním z nich je již delší čas přetrvávající vysoce převažující podíl nákupu vozů firmami ve srovnání se soukromými zákazníky. Ten se pohybuje mezi třemi až čtyřmi ku jedné, což není zrovna normální. Svědčí to nejen o tom, že fleety jsou tahounem českého trhu osobních vozidel, ale také o slabé kupní síle a malém zájmu soukromníků. Letos po deseti měsících bylo registrováno na firmy 140 813 osobních vozů a 45 973, což představuje 24,65 % na soukromé odběratele. Určitě by bylo lepší, kdyby podíl firem byl blíže polovině, a samozřejmě ještě lepší, kdyby soukromníci odebrali také přes 140 tisíc aut, což by se rázem promítlo i v omlazení vozového parku, ale to bohužel nehrozí.

Rošády mezi značkami, Toyota se dere vzhůru

Dalším zajímavým faktorem jsou meziroční změny v pořadí úspěšnosti a tržního podílu řady značek. Toyotě například patřil loni v říjnu s prodejem 891 vozů podíl 5,47 %, ale letos už odebralo Toyoty 1722 zákazníků a podíl vystoupal na 8,91 %, což ji vystřelilo na třetí příčku před Hyundai, a to za září už byla Toyota dokonce dvojkou českého trhu. Z 23. místa loni, se na dvanácté vyšvihla značka MG a dalším skokanem je Ssangyong, také už pevně figurující v polovině druhé desítky značek, před tradičními, a dá se bohužel říci, že asi už bývalými předními značkami, jakými byly od sedmnáctého místa dál Citroen, Opel, Seat atd.

Daří se drahým, ale…

Hospodářské situaci a už delší čas trvajícímu „rozevírání se nůžek“ odpovídají také říjnové pozice prémiových značek, když Mercedes-Benz si drží dlouhodobě šestou příčku, BMW se posunulo na sedmou (před Dacii!), Audi na jedenáctou a Volvo na třináctou. Teprve dál jsou mainstreamové značky jako např. Renault (za říjen čtrnáctý) atd. Meziročně se po letošních deseti měsících výrazně lépe daří také dražším Lexusům (+89,92 %), Teslám (+456,05 %), Land Roverům (+29,93 %), Porsche (+37,61 %, a kterých se letos prodalo mimochodem víc než Hond, Fiatů, Jeepů či Mitsubishi), což zní až neskutečně. Od koronaviru se i letos už tradičně daří luxusním vozům Ferrari, Lamborghini, Maserati, Rolls-Royce či Aston Martin, které opět překonávají loňské rekordy.

…mnohé levnější ztrácejí

Zatímco samotný trh osobních vozů meziročně vzrostl o 16,71 %, říjen naznačil a deset měsíců letošního roku to potvrdilo, že registrace cenově dostupnějších, dříve úspěšných značek meziročně klesají. Je až s podivem, jak klesly často i o desítky procent, značkám Peugeot, Seat, Opel, Mazda, Honda, Fiat, Jeep a Mitsubishi. A příčina tohoto jevu? Těžko říct, ale jen nedostatek čipů a koronavir, ani válka na Ukrajině to už asi jen nebudou. Důvody bude potřeba hledat zřejmě ve strategii, ale i jinde.

Příznivá čísla

Říjnových celkem 19 322 registrovaných osobních a 2061 lehkých užitkových automobilů je pro mnohé až překvapující, ale oba pozitivní údaje mají jasné odůvodnění. Je to jednak plnění nevyřízených objednávek z dřívější doby u řady značek osobních vozů a opravdový boom zájmu o dodávkové automobily z titulu výrazného posílení zásilkových a dovážkových služeb. Vždyť říjnové registrace lehkých užitkových vozů vzrostly meziročně o 89,44 % a po 10 měsících o 33,44 %.

Jasným leaderem mezi dodávkami, i když se konkurence hodně snaží, je i letos Renault. Na dalších místech probíhá neúprosný boj a pořadí se mění, podle rozsahu dodávek u jednotlivých značek. Jednou se zadaří VW, který je letos na druhém místě, některý měsíc, jako v říjnu překvapí Citroën, velmi dobré výsledky zaznamenávají také značky Opel, Peugeot, Toyota a Ford. Zajímavý je u nás také velmi úspěšný odbyt velkých pikapů.

Mnoho povyku pro stále jen 2,89 % českého trhu

Kategorie milionářských vozidel, ve kterých vidí především ideologie spásu mobility zaznamenala u nás v říjnu registracemi 735 kusů, doslova dramatický nárůst tržního podílu na 3,8 %, představující meziročním zlepšení o 156 %. Zásluhu na tomto úspěchu mají registrace 265 vozidel Škoda Enyaq, ale i 109 Tesel, což tvoří víc než polovinu ze všech v říjnu registrovaných elektromobilů. Pokud by registrovala Škoda jako v únoru např. jen 24 elektromobilů, byla situace úplně jiná. Cekově bylo letos registrováno, tedy zdaleka ne prodáno koncovým zákazníkům, 5363 elektromobilů, takže tržní podíl vychází na 2,87 % a meziroční zlepšení činí +69,93 %.

Hybridy jedou

Meziročně výrazně víc registrací zaznamenaly letos vozy s vnějším dobíjením, Plug-in hybridy, a to o 70,59 % (z 2 781 na 4 744 ks). Příznivě se vyvíjí odbyt vozů se standardním a mild-hybridním pohonem, když letos bylo už registrováno 28 792 osobních vozů, zatímco loni jen 20 279.

Také motocyklům se stále daří

Zní to už jako obehraná gramofonová deska, prodeje motocyklů u nás lámou i letos rekordy. Už po říjnu nejsme daleko od loňského celoročního výsledku, letos po 10 měsících bylo registrováno 24 955 strojů a loni za celý rok 25 561, takže další rekord je na spadnutí. Pořadí nejlepších je stabilní, jedničkou je Honda s podílem 26,6 % trhu, druhá CF Moto (9,04 %), Yamaha (6,36 %), KTM (4,89 %) a pátá BMW drží 4,42 % českého trhu.

Stagnace dovozu ojetin

Dovozy ojetin a jejich první registrace u nás jsou letos zatím nižší než v minulých dvou letech, takže nevyvolávají tolik pozornosti, ale stejně 132 014 kusů, o které se rozrostl český vozový park není ničím, čím bychom se mohli chlubit. Na druhé straně se může zdát, že se zlepšila průměrná kvalita dovážených ojetých automobilů a sledování jejich skutečného stavu, resp. že dochází k důslednějšímu prověřování podezřelých kusů.

Signály do budoucna

V záplavě nejrůznějších informací a dezinformací není vždy snadné se vyznat. Stále probíhá nesmiřitelný boj mezi prosazováním ideologií a možnostmi technologií, tedy mezi představami politiků a realitou. Podle jedněch (ideologů a politiků) je vše jasné a jiné cesty není, ale vše zase není tak jasné a trh ale říká také své. Některé ambiciózní plány bude zřejmě ještě nutné upravovat a modifikovat, takže uvidíme.

Autor komentáře: Karel Beránek

07.11.2023Autodealers

Informace odjinud

Znáte pravidla v obytné zóně? Rychlost a přednost nejsou ta jediná!

Obytná zóna má svá jasná pravidla. Maximálně 20 km/h, zákaz parkování mimo vyznačená místa a povinnost dát přednost při výjezdu. Vysvětlujeme, co přesně znamená značka obytná zóna, jaká pravidla platí pro řidiče i chodce a proč se často pletou s pěší zónou.
auto.cz

Lexus natáčel reklamu na LBX přímo v centru Prahy! Poznáte, kde všude vůz jezdil?

Praha se stala kulisou pro natáčení nového Lexusu LBX. Městské ulice, historické památky a moderní architektura doplňují příběh crossoveru, který je dostupný za akční cenu.
auto.cz

Martin Vaculík tvrdí, že Fiat E-Ducato je už použitelná dodávka. Co na to kurýr DPD?

Třetí generace Fiatu Ducato se vyrábí od roku 2006, za chvíli tak na výrobních linkách oslaví 20 let. Montáž moderního elektrického pohonu do starého dobrého veterána je slušnou technickou kuriozitou, které však nelze upřít slušnou funkci.
auto.cz

Velké ledvinky nebyly chybou, ale strategií, říká BMW. Co je pak Neue Klasse?

Ledvinky, které rozdělily automobilový svět, jsou konečně uzavřenou kapitolou. BMW si stojí za svým rozhodnutím a Neue Klasse ukazuje, že kombinace stylu a techniky funguje i v praxi.
auto.cz

Auta nejbohatších mužů světa: Larry Ellison vs. Elon Musk

Patří mezi nejznámější postavy technologického světa. Přestože oba spojuje obrovské jmění i vliv, jejich vztah k automobilům je diametrálně odlišný.
auto.cz

Nový šéf Renaultu v tom má jasno: Evropa musí snížit ceny elektromobilů

Elektromobily jsou v Evropě příliš drahé a proto produkujeme více oxidu uhličitého, než je nutné, nechal se slyšet François Provost. Čínským značkám se postaví např. zajímavějším designem. Také se k Renaultu může vrátit sportovnost nejen pod značkou Alpine.
auto.cz

TEST Citroën ë-C3 Aircross – Vlastní názor na věc

Rodinný elektromobil za cenu hluboko pod milion korun je realitou, a to takovou, v níž se nemusíte po prostorové stránce omezovat. Snaha co nejvíc osekat náklady je znát všude, ale taky je znát, že je to Citroën a ten dělal věci vždycky trochu jinak.
auto.cz

Nový hybrid od VW detailněji aneb Čeho se dočkáme i ve škodovkách?

T-Roc druhé generace se stane teprve druhým modelem koncernu Volkswagen s klasickým hybridem pod kapotou. Pojďme si tuhle novinku představit.
auto.cz

Rusové kupují západní auta i přes sankce. Tamní trh si přesto našel nové favority

Sankce uvalené na Rusko zapříčinily mimo jiné překreslení tamního trhu s novými auty. Západní automobilky se propadly, přičemž jejich místo zabrali ambiciózní Číňané.
auto.cz

Těšíte se na levného nástupce elektrické Škody Citigo? Máte smůlu, Škoda jej neudělá

Škoda se svým prvním elektromobilem zabodovala. Dodnes jde o jedno z nejlevnějších elektrických aut, co se u nás kdy prodávalo. Ačkoliv mnozí o nástupce stojí, Škoda jej udělat nechce.
auto.cz

Toyota Eco Race 2025 na vlastní kůži: Být nerd se občas hodí, ale stačí to?

Nejeli jsme nejrychleji ani s nejnižší spotřebou, ale v jedné věci jsme konkurenci rozdrtili a jinou jsme měli usnadněnou zvykem práce s mapou či navigací. Poučení pro příště? Líp číst pravidla.
auto.cz

Chilská rallye v cíli: Ogier vyhrál a vede mistrovství světa

Francouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1) vyhrál Chilskou rallye, která byla jedenáctým podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Vyhrál pátý podnik sezony a zásluhou bodového zisku se dostal na první místo ve světovém šampionátu.
auto.cz

V Mostě vám ukážu svoji mašinu, láká na MotoDen Světa motorů Oliver König

Oliver König je považován za jednoho z nejtalentovanějších motocyklových závodníků nové generace Čechů. Můžete se s ním osobně setkat na MotoDnu Svět motorů.
auto.cz

Rozblikáme Česko: Dokolečka, dokola! Umíte správně blikat na kruhovém objezdu? (3. díl)

V ČR se bliká až při výjezdu z kruhového objezdu. Při nájezdu ne a při kroužení po něm taky ne, leda bychom měnili jízdní pruh. Je to vcelku jednoduché. Ne v každé zemi to ale mají stejně.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.