Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Stárnutí českého vozového parku zpomaluje

Stáří automobilů na českých silnicích je jedno z nejvyšších ze všech zemí Evropy a tempo jeho stárnutí se v covidových letech 2020 a 2021 zrychlilo. Přesto je možné pozorovat jisté indicie, které mohou napovídat, že se nepříznivý trend pomalu otáčí.

Jedním z ukazatelů může být rozdíl mezi počtem poprvé registrovaných nových osobních automobilů a počtem ojetých vozů individuálně dovezených. Ten v loňském roce činil 67 509 ks ve prospěch nových automobilů a je tak nejvyšší od roku 2019,

kdy rozdíl činil 72 654 ks, a to bylo registrováno o takřka o 30 000 nových osobních automobilů více než v roce 2023. Jen pro srovnání, rozdíl mezi počtem přírůstků do registru nových a ojetých OA byl v roce 2022 méně než poloviční – 30 901 ks – a v roce 2019 dokonce jen 21 213 ks. Pozitivní trend v posledních dvou letech se projevil na zpomalení tempa stárnutí českého vozového parku OA.

Svou roli by ovšem mohl sehrávat fakt, že aktuálně je na trhu dostatek nových vozů a celá řada výrobců přichází se zvýhodněnými cenami, což by kupující mohlo motivovat k nákupu nového vozu namísto ojetiny.

Řada lidí si také spočítala, že se jim vyplatí provozovat bateriový elektromobil. A vzhledem k tomu, že výrobci dávají na kapacitu baterie dlouhé záruční lhůty, nebo že například podle studie přední britské společnosti Start Rescue vychází, že u EV do stáří 10 let je o 59 % nižší pravděpodobnost poruchy než u vozu s konvenčním spalovacím motorem, je u českých řidičů patrný zájem o mladé ojeté elektromobily. Ty nahrazují druhý, třetí vůz v rodině, což je ve většině případů dosluhující již dříve pořízený automobil se spalovacím motorem.

Naopak stagnující průměrné stáří dovážených vozů okolo 10,5 roku přirozené obměně, a tedy i udržování nízkého průměrného stáří osobních automobilů na českých silnicích příliš neprospívá. Nelze také nezmínit skutečnost, že rychlejší obměna, a tedy v konečném důsledku omlazení vozového parku na českých silnicích se nesetkává s prakticky žádnou propracovanou dlouhodobou podporou ze strany státu, jak je tomu v zemích, s výrazně mladším vozovým parkem. Přitom je třeba si uvědomit, že i nové, popřípadě mladé osobní automobily se spalovacím motorem nepřináší pouze benefit v podobě nízkých emisí ve výfukových plynech, ale i nízké zatížení životního prostředí v celém svém životním cyklu vozu (výroba s využitím obnovitelných zdrojů energie, použití recyklovaných materiálů, větší míra možné recyklace na konci životního cyklu atd.) a v neposlední řadě násobně vyšší bezpečnost.

 

17.04.2024

Informace odjinud

Česko má druhý nejvyšší růst prodejů elektromobilů v Evropě. Jejich podíl ale zůstává malý

Nová data ukazují, že Česko je v prodejích elektromobilů evropským skokanem. Meziročně vzrostly o 61,3 procenta. Překonala jej jen Malta. Prodeje elektromobilů v celé Evropě ale klesají.
auto.cz

První jízda s novým BMW X3: Interiérem trochu zklame, odhlučněním nadchne

Nové BMW X3 se konečně objevuje v Česku. Při prvních jízdách jsme se svezli základním turbodieselem 20d xDrive a sportovním modelem M50 xDrive.
auto.cz

Lotus přehodnocuje plány elektromobility. Spalováky vrátí do hry jako prodlužovače dojezdu

Ve výrobě elektrických vozů Lotus hodlá sice pokračovat, jejich schopnosti se však v dohledné době pokusí vylepšit v kombinaci se spalovací technikou.
auto.cz

Před startem Japonské rallye 2024: Získá titul Neuville, nebo Tänak?

Na Japonské rallye, která uzavírá letošní seriál mistrovství světa v automobilových soutěžích, se rozhodne o titulu mistra světa. Získá ho poprvé Belgičan Thierry Neuville, nebo podruhé Estonec Ott Tänak? Oba startují s vozy Hyundai i20N Rally1 v barvách továrního týmu, který bojuje s Toyotou o prvenství v hodnocení značek.
auto.cz

Slabý zájem o elektrické Fordy připraví v Evropě o místo až 4000 lidí

Americká automobilka Ford v Evropě zruší kolem 4000 pracovních míst, což odpovídá asi 14 procentům její pracovní síly v regionu. Zdůvodnila to značnými ztrátami v posledních letech. Ty podle ní zapříčinila slabá poptávka po elektromobilech, nedostatečná vládní podpora přechodu na elektrická vozidla a rostoucí konkurence.
auto.cz

Opravdu se máme v Česku tak špatně? Zaměstnanec v autoprůmyslu stojí skoro 600 Kč na hodinu

Mzdové náklady v českých automobilkách už jsou prakticky stejné jako ty v Japonsku, kdy byly ještě před dekádou více než dvojnásobné. Levnější už je i Portugalsko. Zaměstnanec v Česku stojí automobilky 582 korun za hodinu.
auto.cz

Škoda Citigo dostala naftový motor. Čtyřkolka s 267 koňmi jde do prodeje

Městská škodovka se očividně nebojí různých rolí. Někdo ji používá k rozvozu pizzy a někdo zase k vývoji tuningových dílů pro ladění naftových motorů.
auto.cz

Jaguar ukázal první ochutnávku nového konceptu. Vypadá jako klimatizace

Jaguar Design Vision Concept se ukazuje na prvním obrázku. Celý se představí už začátkem prosince.
auto.cz

Taxikáři trápí pojišťovny, výrazně jich přibylo a častěji bourají

Před čtyřmi lety došlo k výrazné liberalizaci taxislužeb. Zvítězily platformy typu Uber, Bolt nebo Liftago a vozit pasažéry může dnes kdekdo. To vše se ale negativně projevilo v nehodovosti. 
auto.cz

Nový Hyundai Ioniq 9 oficiálně: Má 6 i 7 míst a obrovskou baterii

Největší elektromobil značky Hyundai z rodiny Ioniq se oficiálně představuje. Má prostorný interiér pro až 7 lidí a udávaný dojezd přes 600 kilometrů.
auto.cz

Trochu jiný návrat Jaguaru: TWR Supercat je XJS na steroidech, jeho V12 má 670 koní

Tohle je teprve začátek. Znovuzrozená britská společnost totiž plánuje do budoucna další obdobné přestavby.
auto.cz

Veteránské přírůstky v roce 2025: Dostane se i na Peugeot 406, Renault Mégane či Hondu CR-V

V roce 2025 uplyne třicet let od premiéry mnoha zajímavých aut. V druhém díle se podíváme třeba na francouzskou klasiku nebo jedno z nejprodávanějších aut ve Spojených státech.
auto.cz

Facel Vega FV (1954-1958): Luxusní kupé a kabriolety z Francie s V8 od Chrysleru

Jean Daninos si stavbou automobilů Facel Vega splnil sen. Byly drahé, kupovaly si je filmové hvězdy a bohatí a slavní lidé. Historicky prvními vlastními vozy značky se stali zástupci série FV.
auto.cz

Nové malé elektromobily Stellantisu přijdou za dva roky

Platforma STLA Small se jako poslední ze své rodiny odhalí zhruba za rok, možná rok a čtvrt. Stane se základem pro městská supermini i auta nižší střední třídy. Naopak elektrifikované „ramky“ naberou několikaměsíční zpoždění.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.