Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Testy nafty s českou biosložkou TME prokázaly čisticí účinky v motorech

Povinné přimíchávání biosložek do pohonných hmot, benzínu i nafty, už od svého zavedení v roce 2007 vzbuzuje řadu různých diskusí mezi laickou i odbornou veřejností. Ani kontroverzních informací není málo. Ať už směrem ke snižování emisí s cílem snižování uhlíkové stopy, přetřásání ekonomické (ne) výhodnosti nebo jejich přímému vlivu na spalovací motory u automobilů a dalších strojů.

A právě újma na „srdci“ každého vozu vadí mnoha řidičům na biopalivech asi nejvíce. Škodí skutečně veškeré biosložky přimíchávané do motorové nafty, dieselovým/vznětovým motorům nebo to může být i jinak?

Odpověď hledal český výrobce vyšší generace biopaliv – liberecký Temperatior, ve výzkumných laboratořích Centra vozidel udržitelné mobility (CVUM, patří pod ČVUT), kde po dobu zhruba dvou let testoval motorovou naftu právě s příměsí biopaliva vyšší generace označovanou v souladu s evropskou legislativou jako TME (Tallow Methyl Ester). Tu ve svém výrobním závodě v Liberci vyrábí z odpadních živočišných tuků (kafilátu), které by jako výstupní produkt z jatek neměly jinak už žádné uplatnění. Výsledky zkoušek nejednoho motoristu překvapí, možná i zaskočí.

„Opakované testování potvrdilo čistící účinky námi vyráběné biosložky při jejím poměrném přimíchání do nafty v dieselových motorech aut. Navíc se ještě prokázala i úsporu paliva, která při jejím využití činila 3 – 5 %,“ uvedl k souhrnným výsledkům testů v CVUM Michal Fišer, generální ředitel společnosti Temperatior.

Jeho slova potvrzuje technický ředitel CVUM Vojtěch Klír: „Výstupy z mnoha prováděných testů jsou jednoznačné. Biosložka TME od společnosti Temperatior čistí vznětové motory v průběhu běžného provozu. Čisticí účinek lze pozorovat (experimentálně kvantifikovat) už při přidání více než 1 % tohoto biopaliva do běžné (z veřejné sítě dodávané) motorové nafty. Takto vytvořené palivo zajistí postupné snižování usazenin ve spalovacím prostoru, přičemž během spalovacího procesu nebyly pozorovány negativní vlivy na ostatní sledované parametry motoru.“

Zkouškami potvrzené čistící účinky biopaliva TME tak vyvrací všeobecné motoristické povědomí, že veškeré biosložky vznětové motory aut doslova zaneřádí. Nyní platí, jak které. Problémy asi budou nadále přetrvávat u první generace biopaliv, označovaných jako RME (Rapeseed Methyl Ester u nás známé i jako MEŘO) vyráběných většinou z vypěstovaných plodin (řepky olejné). U nich mimo to ještě při delším skladování po cca 6 měsících dochází k degradaci parametrů.

TME, při jehož produkci v Liberci se zpracovávají zmiňované odpadní živočišné tuky, má prokazatelně na vznětové motory aut pozitivní vliv. Zjednodušeně řečeno: Motory, v nichž se pohonné hmoty testovaly a které byly předtím v provozu dlouhá léta, čemuž odpovídal i jejich stav, prošly během zkoušek paliva s příměsí libereckého TME možná trochu neočekávaně očistnou kúrou. TME oproti RME také vykazují stabilní parametry při skladování (až po dobu několik let).

Producent českého TME přimíchaného do nafty při zkouškách v CVUM – společnost Temperatior, není ve výrobě bioaliv žádným nováčkem. Na trhu působí už více než 10 let. Veškerou svoji produkci z výrobního závodu v Liberci exportuje do zemí EU k TOP světovým výrobcům. Jeho roční výroba TME je na úrovni cca 55 tisíc tun. K nejvýznamnějším zákazníkům v současnosti patří největší globální hráči a petrochemické společnosti jako např. Vitol/VARO, ENI, Total, Shell, Petroineos, Alpha Trading, a další. V Česku se zatím v širším měřítku jeho biopalivo přimícháváním do motorové nafty neuplatnilo.

Vývoj optimálního biopaliva z odpadních živočišných produktů trval v Temperatioru několik let a podíleli se na něm odborníci z VŠCHT Praha. V Liberci vyvinuté a odzkoušené TME se může buď přimíchávat do motorové nafty, nebo i používat samostatně. Jeho hlavními výhodami jsou nižší emise CO2 oproti běžným palivům a tedy výrazně nižší uhlíková stopa. Po technické stránce pak má zmiňovaný pozitivní vliv na chod vznětových motorů díky své čistící schopnosti.

Další laboratorní testy paliva s příměsí TME potvrdily také splnění závazné normy pro motorovou naftu

Laboratorní zkoušky/testy prováděné testovací a certifikační společností SGS Czech Republic pak též potvrdily, že směs motorové nafty s povolenou příměsí biosložky TME z produkce Temperatioru splňují závaznou normu pro motorovou naftu EN 590 pro letní, zimní i přechodné období.

Zdroj: Svengali

10.06.2024Autodealers

Informace odjinud

Tři vraky za miliony: Tahle Lamborghini Miura budou už brzy na prodej

Aukční dům RM Sotheby's připravuje prodej sbírky exkluzivních vraků historických aut z Los Angeles. Jsou mezi nimi i tři vzácná Lamborghini Miura.
auto.cz

Lexus Business Week startuje už příští týden. LBX bude od 569 tisíc korun

Český Lexus si na příští týden připravil velké slevy na nejoblíbenější modely.
auto.cz

Nový Volkswagen Transporter oficiálně: Obecně schopnější pracant s rozmanitou technikou

Spolupráce německé značky a Fordu vylepšuje známou dodávku nejen po stránce pracovního využití, ale také zahrnutou výbavou nebo širokou paletou motorizací.
auto.cz

TEST Renault Scenic E-Tech EV87 – Druhý pokus

Elektrický nástupce rodinného sceniku se po čtyřech měsících opět objevuje v testu. Tentokrát to bude mít novinka těžší. Konkurence totiž docela razantně zlevnila.
auto.cz

Poslechněte si novou Škodu Elroq. Dostane i sportovní režim s vlastním zvukem

Trendů sportovních režimů a specifického ozvučení se chytne i nejnovější SUV od škodovky.
auto.cz

Víte, co znamená tato ikonka? Pomůže vám ušetřit

Auta dnes poznají, kdy se blíží ke křižovatce či zatáčce, a mohou vám navrhnout, abyste sundali nohu z plynu pro co největší využití kinetické energie vozu.
auto.cz

Dodávky Mercedesu slaví výročí: Sprinter čekají třicátiny, užitkáče značka vyrábí už 55 let

Čas letí a kromě výroby osobáků se Mercedes už dobrých padesát let nebojí nabízet i čistě pracovní modely.
auto.cz

Lego postavilo repliku McLarenu P1. Pojízdný model v měřítku 1:1 má opět českou stopu

Designéři a inženýři z firmy Lego opět posunují úroveň svých projektů. Tentokrát dokonce nechali svůj výtvor otestovat pilotem formule 1.
auto.cz

Jak se testují světlomety? Efekt lupy na slunci je jen jedním z parametrů

Světlomet nového auta musí odolat vysokým teplotním rozdílům a jeho optika nesmí fungovat na součástky jako lupa. Ke zkouškám, jestli tomu tak opravdu je, slouží ve Škodovce simulace mrazu, vedra i slunečního svitu.
auto.cz

Soletta 750 (1956): Švýcarský koncept s originální zadní nápravou

Dvoudveřový čtyřmístný koncept Soletta 750 švýcarského konstruktéra Salzmanna. Zadní kola poháněl čtyřdobý dvouválec, umístěný před patentovanou zadní nápravou.
auto.cz

Velkou cenu Ázerbájdžánu 2024 vyhrál Oscar Piastri. V závěru kolidovali Sainz a Pérez

Grand Prix Ázerbájdžánu 2024 vyhrál Oscar Piastri, který se krátce po zastávkách v boxech dostal před Leclerca. V závěru závodu kolidovali Sergio Pérez a Carlos Sainz.
auto.cz

Mototest CFMOTO 450MT-RX: Do sucha i do vodičky

Do světa dorosteneckých cestovních endur vstoupil nový zajímavý stroj. Čtyřistapadesátka CFMOTO s označením MT zaujme líbivým designem, schopnostmi a příznivou cenou.
auto.cz

Volkswagen Caddy vrací do hry pohon 4x4. Základní cena je rozumná

Kompaktní osobní a užitková dodávka je nově opět dostupná s pohonem všech kol 4Motion, který je tradičně spojen se vznětovým čtyřválcem 2.0 TDI.
auto.cz

Jezdili jsme s Geely EX5: První globální geely

Máme za sebou první jízdy s novým Geely EX5. Pod povrchem ukrývá mnoho inovativních řešení, ale jinak je to vcelku normální moderní auto – za tímto fádním hodnocením se však skrývá přesně to, o co obří čínský výrobce usiloval.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.