Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Testy nafty s českou biosložkou TME prokázaly čisticí účinky v motorech

Povinné přimíchávání biosložek do pohonných hmot, benzínu i nafty, už od svého zavedení v roce 2007 vzbuzuje řadu různých diskusí mezi laickou i odbornou veřejností. Ani kontroverzních informací není málo. Ať už směrem ke snižování emisí s cílem snižování uhlíkové stopy, přetřásání ekonomické (ne) výhodnosti nebo jejich přímému vlivu na spalovací motory u automobilů a dalších strojů.

A právě újma na „srdci“ každého vozu vadí mnoha řidičům na biopalivech asi nejvíce. Škodí skutečně veškeré biosložky přimíchávané do motorové nafty, dieselovým/vznětovým motorům nebo to může být i jinak?

Odpověď hledal český výrobce vyšší generace biopaliv – liberecký Temperatior, ve výzkumných laboratořích Centra vozidel udržitelné mobility (CVUM, patří pod ČVUT), kde po dobu zhruba dvou let testoval motorovou naftu právě s příměsí biopaliva vyšší generace označovanou v souladu s evropskou legislativou jako TME (Tallow Methyl Ester). Tu ve svém výrobním závodě v Liberci vyrábí z odpadních živočišných tuků (kafilátu), které by jako výstupní produkt z jatek neměly jinak už žádné uplatnění. Výsledky zkoušek nejednoho motoristu překvapí, možná i zaskočí.

„Opakované testování potvrdilo čistící účinky námi vyráběné biosložky při jejím poměrném přimíchání do nafty v dieselových motorech aut. Navíc se ještě prokázala i úsporu paliva, která při jejím využití činila 3 – 5 %,“ uvedl k souhrnným výsledkům testů v CVUM Michal Fišer, generální ředitel společnosti Temperatior.

Jeho slova potvrzuje technický ředitel CVUM Vojtěch Klír: „Výstupy z mnoha prováděných testů jsou jednoznačné. Biosložka TME od společnosti Temperatior čistí vznětové motory v průběhu běžného provozu. Čisticí účinek lze pozorovat (experimentálně kvantifikovat) už při přidání více než 1 % tohoto biopaliva do běžné (z veřejné sítě dodávané) motorové nafty. Takto vytvořené palivo zajistí postupné snižování usazenin ve spalovacím prostoru, přičemž během spalovacího procesu nebyly pozorovány negativní vlivy na ostatní sledované parametry motoru.“

Zkouškami potvrzené čistící účinky biopaliva TME tak vyvrací všeobecné motoristické povědomí, že veškeré biosložky vznětové motory aut doslova zaneřádí. Nyní platí, jak které. Problémy asi budou nadále přetrvávat u první generace biopaliv, označovaných jako RME (Rapeseed Methyl Ester u nás známé i jako MEŘO) vyráběných většinou z vypěstovaných plodin (řepky olejné). U nich mimo to ještě při delším skladování po cca 6 měsících dochází k degradaci parametrů.

TME, při jehož produkci v Liberci se zpracovávají zmiňované odpadní živočišné tuky, má prokazatelně na vznětové motory aut pozitivní vliv. Zjednodušeně řečeno: Motory, v nichž se pohonné hmoty testovaly a které byly předtím v provozu dlouhá léta, čemuž odpovídal i jejich stav, prošly během zkoušek paliva s příměsí libereckého TME možná trochu neočekávaně očistnou kúrou. TME oproti RME také vykazují stabilní parametry při skladování (až po dobu několik let).

Producent českého TME přimíchaného do nafty při zkouškách v CVUM – společnost Temperatior, není ve výrobě bioaliv žádným nováčkem. Na trhu působí už více než 10 let. Veškerou svoji produkci z výrobního závodu v Liberci exportuje do zemí EU k TOP světovým výrobcům. Jeho roční výroba TME je na úrovni cca 55 tisíc tun. K nejvýznamnějším zákazníkům v současnosti patří největší globální hráči a petrochemické společnosti jako např. Vitol/VARO, ENI, Total, Shell, Petroineos, Alpha Trading, a další. V Česku se zatím v širším měřítku jeho biopalivo přimícháváním do motorové nafty neuplatnilo.

Vývoj optimálního biopaliva z odpadních živočišných produktů trval v Temperatioru několik let a podíleli se na něm odborníci z VŠCHT Praha. V Liberci vyvinuté a odzkoušené TME se může buď přimíchávat do motorové nafty, nebo i používat samostatně. Jeho hlavními výhodami jsou nižší emise CO2 oproti běžným palivům a tedy výrazně nižší uhlíková stopa. Po technické stránce pak má zmiňovaný pozitivní vliv na chod vznětových motorů díky své čistící schopnosti.

Další laboratorní testy paliva s příměsí TME potvrdily také splnění závazné normy pro motorovou naftu

Laboratorní zkoušky/testy prováděné testovací a certifikační společností SGS Czech Republic pak též potvrdily, že směs motorové nafty s povolenou příměsí biosložky TME z produkce Temperatioru splňují závaznou normu pro motorovou naftu EN 590 pro letní, zimní i přechodné období.

Zdroj: Svengali

10.06.2024Autodealers

Informace odjinud

Dálnice D1 je plná zajímavostí: Jak dlouho se staví a kolik na ní nejvíce bouralo aut?

Dálnice D1 je nepochybně nejslavnější českou dopravní komunikací. Přinášíme vám pět zajímavostí, které byste o ní měli vědět.
auto.cz

Japonská rallye po 2.dnu: Tänak zvýšil náskok, Neuville blízko titulu

Estonec Ott Tänak (Hyundai i20 N Rally1) vede po druhém dnu Japonskou rallye, která je závěrečným podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Lídr průběžného pořadí šampionátu Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1) si po pátečních technických problémech polepšil z patnáctého na sedmé místo.
auto.cz

Africký sen o elektromobilitě naráží na realitu. Lidé se vracejí zpátky k drahým spalovákům

Etiopie letos v lednu zaskočila svět. Oznámila zákaz dovozu aut se spalovacími motory. V podstatě se tak stala první zemí, která alespoň z pohledu nových aut formálně plně přešla na elektromobilitu. Bylo by ale pošetilé si myslet, že předbíhají zbytek světa.
auto.cz

Dodge Charger (1971–1974): Třetí generace dala sbohem šestiválcům

Americká sportovní dvoudveřová kupé Dodge Charger se ve třetí generaci rozloučila s řadovými šestiválci a k pohonu zadních kol začala výhradně používat vidlicové osmiválce s objemem 5,2 až 7,2 litru.
auto.cz

Příští BMW M3 splní tužby většiny nadšenců. Elektromobilita ho nezastaví

BMW M3 se s přechodem řady 3 na elektro-platformu Neue Klasse nezbaví řadového šestiválce, vyplývá ze slov Franka van Meela, šéfa divize M. Na své si přijdou jak fanoušci elektromobilů, tak i spalovacích motorů. Snad jen nízkou hmotnost očekávat nemůžeme.
auto.cz

Problémy s autonomními vozy v Česku: Zákon neřeší řadu situací, resorty ho cupují

Ministerstvo dopravy chystá změnu zákona, která by umožnila provoz automatizovaných vozů. Návrh ale cupují další resorty, podle kterých vzniká příliš mnoho nejasností.
auto.cz

Bizarní Mitsuoka M55 s tváří dodge zná svou cenu. Vznikne jen 100 kusů

Malá japonská automobilka Mitsuoka nasadila tvář muscle caru Dodge Challenger na nejnovější Hondu Civic. Teď vyslechla volání potenciálních zákazníků a novou Mitsuoku M55 začíná prodávat.
auto.cz

Švédský Northvolt krachuje, mizí naděje na elektromobilitu s evropskými bateriemi

Jedna z evropských snah o nezávislost na bateriích z Asie nedopadla slavně. Švédský Northvolt požádal o ochranu před věřiteli. Firma má peníze jen na týden fungování a dluhy skoro šest miliard dolarů.
auto.cz

Jediná Škoda Octavia svého druhu je na prodej. Vznikla v Česku

Sherlog Coupé vzniklo k propagačním účelům, zároveň to je ale jediná octavia s karoserií kupé v novodobé historii tohoto modelu. Smí normálně na silnice a má čerstvou TK, ale cena nízká opravdu není.
auto.cz

Japonská rallye po 1.dnu: Vede Tänak, Neuville měl technické problémy

V Japonské rallye, která je závěrečným podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích, vede po prvním dnu Estonec Ott Tänak (Hyundai i20 N Rally1) a zůstává ve hře o titul. Vedoucí jezdec průběžného pořadí šampionátu Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1) měl problémy s turbodmychadlem a propadl se na patnácté místo.
auto.cz

TEST Audi Q8 60 TFSI e quattro – Na cestě k elektromobilu. Nebo ne?

Nejsilnější plug-in hybridní Audi Q8 má více než dostatek výkonu a po modernizaci také mnohem větší akumulátor. Ten ovšem prémiovému německému SUV k delšímu elektrickému dojezdu moc nepomáhá.
auto.cz

Vrcholná Kia EV9 GT oficiálně: Rodinné SUV má 501 koní, falešné kvalty i aktivní podvozek

Pro nejsilnější verzi svého sedmimístného modelu si Kia připravila více novinek než jen pouhé navýšení výkonu.
auto.cz

Za v Česku běžný přestupek pokuta 25.000 Kč! Během řízení už mobil do ruky nevezmete

Horní komora italského parlamentu schválila reformu silničního zákona, která mimo jiné zpřísňuje pokuty za používání mobilního telefonu za volantem, řízení pod vlivem alkoholu či drog nebo za překročení maximální povolené rychlosti. Informovala o tom agentura ANSA.
auto.cz

Bentley se zase překonalo. Na detailech těchto Continentalů strávilo stovky hodin práce

Ruční prošívání v motivu topografie pouště nebo obložení kamennou dýhou z druhohor, u britské značky je možné doslova cokoliv.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.