Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Testy nafty s českou biosložkou TME prokázaly čisticí účinky v motorech

Povinné přimíchávání biosložek do pohonných hmot, benzínu i nafty, už od svého zavedení v roce 2007 vzbuzuje řadu různých diskusí mezi laickou i odbornou veřejností. Ani kontroverzních informací není málo. Ať už směrem ke snižování emisí s cílem snižování uhlíkové stopy, přetřásání ekonomické (ne) výhodnosti nebo jejich přímému vlivu na spalovací motory u automobilů a dalších strojů.

A právě újma na „srdci“ každého vozu vadí mnoha řidičům na biopalivech asi nejvíce. Škodí skutečně veškeré biosložky přimíchávané do motorové nafty, dieselovým/vznětovým motorům nebo to může být i jinak?

Odpověď hledal český výrobce vyšší generace biopaliv – liberecký Temperatior, ve výzkumných laboratořích Centra vozidel udržitelné mobility (CVUM, patří pod ČVUT), kde po dobu zhruba dvou let testoval motorovou naftu právě s příměsí biopaliva vyšší generace označovanou v souladu s evropskou legislativou jako TME (Tallow Methyl Ester). Tu ve svém výrobním závodě v Liberci vyrábí z odpadních živočišných tuků (kafilátu), které by jako výstupní produkt z jatek neměly jinak už žádné uplatnění. Výsledky zkoušek nejednoho motoristu překvapí, možná i zaskočí.

„Opakované testování potvrdilo čistící účinky námi vyráběné biosložky při jejím poměrném přimíchání do nafty v dieselových motorech aut. Navíc se ještě prokázala i úsporu paliva, která při jejím využití činila 3 – 5 %,“ uvedl k souhrnným výsledkům testů v CVUM Michal Fišer, generální ředitel společnosti Temperatior.

Jeho slova potvrzuje technický ředitel CVUM Vojtěch Klír: „Výstupy z mnoha prováděných testů jsou jednoznačné. Biosložka TME od společnosti Temperatior čistí vznětové motory v průběhu běžného provozu. Čisticí účinek lze pozorovat (experimentálně kvantifikovat) už při přidání více než 1 % tohoto biopaliva do běžné (z veřejné sítě dodávané) motorové nafty. Takto vytvořené palivo zajistí postupné snižování usazenin ve spalovacím prostoru, přičemž během spalovacího procesu nebyly pozorovány negativní vlivy na ostatní sledované parametry motoru.“

Zkouškami potvrzené čistící účinky biopaliva TME tak vyvrací všeobecné motoristické povědomí, že veškeré biosložky vznětové motory aut doslova zaneřádí. Nyní platí, jak které. Problémy asi budou nadále přetrvávat u první generace biopaliv, označovaných jako RME (Rapeseed Methyl Ester u nás známé i jako MEŘO) vyráběných většinou z vypěstovaných plodin (řepky olejné). U nich mimo to ještě při delším skladování po cca 6 měsících dochází k degradaci parametrů.

TME, při jehož produkci v Liberci se zpracovávají zmiňované odpadní živočišné tuky, má prokazatelně na vznětové motory aut pozitivní vliv. Zjednodušeně řečeno: Motory, v nichž se pohonné hmoty testovaly a které byly předtím v provozu dlouhá léta, čemuž odpovídal i jejich stav, prošly během zkoušek paliva s příměsí libereckého TME možná trochu neočekávaně očistnou kúrou. TME oproti RME také vykazují stabilní parametry při skladování (až po dobu několik let).

Producent českého TME přimíchaného do nafty při zkouškách v CVUM – společnost Temperatior, není ve výrobě bioaliv žádným nováčkem. Na trhu působí už více než 10 let. Veškerou svoji produkci z výrobního závodu v Liberci exportuje do zemí EU k TOP světovým výrobcům. Jeho roční výroba TME je na úrovni cca 55 tisíc tun. K nejvýznamnějším zákazníkům v současnosti patří největší globální hráči a petrochemické společnosti jako např. Vitol/VARO, ENI, Total, Shell, Petroineos, Alpha Trading, a další. V Česku se zatím v širším měřítku jeho biopalivo přimícháváním do motorové nafty neuplatnilo.

Vývoj optimálního biopaliva z odpadních živočišných produktů trval v Temperatioru několik let a podíleli se na něm odborníci z VŠCHT Praha. V Liberci vyvinuté a odzkoušené TME se může buď přimíchávat do motorové nafty, nebo i používat samostatně. Jeho hlavními výhodami jsou nižší emise CO2 oproti běžným palivům a tedy výrazně nižší uhlíková stopa. Po technické stránce pak má zmiňovaný pozitivní vliv na chod vznětových motorů díky své čistící schopnosti.

Další laboratorní testy paliva s příměsí TME potvrdily také splnění závazné normy pro motorovou naftu

Laboratorní zkoušky/testy prováděné testovací a certifikační společností SGS Czech Republic pak též potvrdily, že směs motorové nafty s povolenou příměsí biosložky TME z produkce Temperatioru splňují závaznou normu pro motorovou naftu EN 590 pro letní, zimní i přechodné období.

Zdroj: Svengali

10.06.2024Autodealers

Informace odjinud

Škodovácké odbory kritizují vedení mateřského koncernu Volkswagen

Čtrnáctideník odborů mladoboleslavské automobilky Škodovácký odborář kritizuje chybná rozhodnutí Volkswagenu, kvůli kterým jinak výdělečné české části chybí peníze na domácí investice. 
auto.cz

Volkswagen v Číně ukáže svůj první elektromobil se spalovacím motorem

Pro německou automobilku je čínský trh tím zcela největším. V posledních letech ovšem svou dominantní pozici ztrácí ve prospěch místních značek.
auto.cz

Kia chystá nový spalovací motor. Pohánět bude spalovací auta i elektromobily

Po mnoha slibech o elektrické budoucnosti se většina automobilek vrhla opět zpátky do vývoje spalovacích motorů, minimálně pro užití v hybridech. Další je Kia, která nezavrhuje ani čistě spalovací modely.
auto.cz

Mansory vítá léto s divokým kabrioletem. Má variantu pro extroverty i umírněnější povahy

Německý úpravce oprášil extrémní bodykit a znovu jej použil na kabriolet ve zcela nové barevné kombinaci. Název edice napovídá, že půjde o silně omezenou sérii.
auto.cz

Další miliardář v autoprůmyslu? Bezos investuje do levných pick-upů

Jeden z nejbohatších lidí světa a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se nebojí ani automobilového průmyslu. Již dříve investoval do Rivianu a teď posílá peníze i do nového amerického startupu, který chce také vyrábět elektrický pick-up.
auto.cz

I Stellantis musí poslouchat. Čína asi nařídila ukončit výrobu v Polsku

Politika a auta k sobě patří odjakživa a poslední dobou to je mnohem viditelnější. Příliv čínských automobilek do Evropy sebou přináší i chování, na které nejsme zvyklí. Soukromá značka Leapmotor zřejmě musela ukončit výrobu svého modelu v Polsku, protože tamní vláda hlasovala proti Číně.
auto.cz

Kia snižuje své plány ohledně elektromobilů o stovky tisíc aut ročně

Korejská automobilka je další v řadě, kdo koriguje své předpoklady ohledně prodejů elektrických aut. Ve světě totiž není o tento pohon takový zájem.
auto.cz

Elektronické udělení plné moci výrazně zjednodušuje úkony na odboru dopravy. Uleví se běžným lidem i firmám

Dva roky trvající digitalizace Ministerstva dopravy přináší občanům a firmám stále nové možnosti. Nyní informuje o zjednoduší práce s registrem vozidel a správou karet řidičů.
auto.cz

Krásná Mazda EZ-60 je dalším konkurentem Tesly Y. Opět si bere techniku z Číny

Japonská automobilka představila další produkt ze společného podniku s čínskou automobilkou Changan. Po elektrickém liftbacku 6e je zde atraktivní SUV střední třídy.
auto.cz

Cupra Terramar má 5 hvězd v Euro NCAP. Čekali jsme to, ale co body?

Nové sportovní SUV bouralo v testech Euro NCAP. Asi se nedalo očekávat nic jiného než zisk pěti hvězd. Jak si ale pohledný španěl vedl v jednotlivých disciplínách?
auto.cz

Alfa a Maserati jsou v problémech. Plán na záchranu se chystá, skončit může prodejem

Italské značky Stellantisu jsou ty nejproblémovější. O tragických výsledcích Lancie jsme psali nedávno, Maserati je na tom podobně špatně. Ani v Alfě nemohou slavit a situaci je nutné řešit, jinak může dojít i na prodej značek do Asie.
auto.cz

Chystá se unikátní Škoda na oslavu 130 let značky! I ona sama bude jubilejní

Každoroční napínavé hádání, co zajímavého připravili studenti škodovácké školy, se opět rozjíždí. Auto momentálně míří do lakovny.
auto.cz

Už i bombové útoky. Nenávist vůči Tesle se stupňuje, do vyšetřování vstoupila FBI

Vandalismem nejen na nabíjecích stanicích Tesla Supercharger ve Spojených státech se začala zabývat i FBI. Pro tento účel vytvořila zvláštní skupinu.
auto.cz

Páchne vám klimatizace? Martin Vaculík radí, co s tím

Už koncem tohoto týdne by měly přijít první teplejší dny, kdy mnozí zmáčknou magické tlačítko AC. Z výparníku klimatizace se začne odpařovat vlhkost a vnese do interiéru vše, co se na něm usadilo nebo narostlo. 
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.