Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Testy nafty s českou biosložkou TME prokázaly čisticí účinky v motorech

Povinné přimíchávání biosložek do pohonných hmot, benzínu i nafty, už od svého zavedení v roce 2007 vzbuzuje řadu různých diskusí mezi laickou i odbornou veřejností. Ani kontroverzních informací není málo. Ať už směrem ke snižování emisí s cílem snižování uhlíkové stopy, přetřásání ekonomické (ne) výhodnosti nebo jejich přímému vlivu na spalovací motory u automobilů a dalších strojů.

A právě újma na „srdci“ každého vozu vadí mnoha řidičům na biopalivech asi nejvíce. Škodí skutečně veškeré biosložky přimíchávané do motorové nafty, dieselovým/vznětovým motorům nebo to může být i jinak?

Odpověď hledal český výrobce vyšší generace biopaliv – liberecký Temperatior, ve výzkumných laboratořích Centra vozidel udržitelné mobility (CVUM, patří pod ČVUT), kde po dobu zhruba dvou let testoval motorovou naftu právě s příměsí biopaliva vyšší generace označovanou v souladu s evropskou legislativou jako TME (Tallow Methyl Ester). Tu ve svém výrobním závodě v Liberci vyrábí z odpadních živočišných tuků (kafilátu), které by jako výstupní produkt z jatek neměly jinak už žádné uplatnění. Výsledky zkoušek nejednoho motoristu překvapí, možná i zaskočí.

„Opakované testování potvrdilo čistící účinky námi vyráběné biosložky při jejím poměrném přimíchání do nafty v dieselových motorech aut. Navíc se ještě prokázala i úsporu paliva, která při jejím využití činila 3 – 5 %,“ uvedl k souhrnným výsledkům testů v CVUM Michal Fišer, generální ředitel společnosti Temperatior.

Jeho slova potvrzuje technický ředitel CVUM Vojtěch Klír: „Výstupy z mnoha prováděných testů jsou jednoznačné. Biosložka TME od společnosti Temperatior čistí vznětové motory v průběhu běžného provozu. Čisticí účinek lze pozorovat (experimentálně kvantifikovat) už při přidání více než 1 % tohoto biopaliva do běžné (z veřejné sítě dodávané) motorové nafty. Takto vytvořené palivo zajistí postupné snižování usazenin ve spalovacím prostoru, přičemž během spalovacího procesu nebyly pozorovány negativní vlivy na ostatní sledované parametry motoru.“

Zkouškami potvrzené čistící účinky biopaliva TME tak vyvrací všeobecné motoristické povědomí, že veškeré biosložky vznětové motory aut doslova zaneřádí. Nyní platí, jak které. Problémy asi budou nadále přetrvávat u první generace biopaliv, označovaných jako RME (Rapeseed Methyl Ester u nás známé i jako MEŘO) vyráběných většinou z vypěstovaných plodin (řepky olejné). U nich mimo to ještě při delším skladování po cca 6 měsících dochází k degradaci parametrů.

TME, při jehož produkci v Liberci se zpracovávají zmiňované odpadní živočišné tuky, má prokazatelně na vznětové motory aut pozitivní vliv. Zjednodušeně řečeno: Motory, v nichž se pohonné hmoty testovaly a které byly předtím v provozu dlouhá léta, čemuž odpovídal i jejich stav, prošly během zkoušek paliva s příměsí libereckého TME možná trochu neočekávaně očistnou kúrou. TME oproti RME také vykazují stabilní parametry při skladování (až po dobu několik let).

Producent českého TME přimíchaného do nafty při zkouškách v CVUM – společnost Temperatior, není ve výrobě bioaliv žádným nováčkem. Na trhu působí už více než 10 let. Veškerou svoji produkci z výrobního závodu v Liberci exportuje do zemí EU k TOP světovým výrobcům. Jeho roční výroba TME je na úrovni cca 55 tisíc tun. K nejvýznamnějším zákazníkům v současnosti patří největší globální hráči a petrochemické společnosti jako např. Vitol/VARO, ENI, Total, Shell, Petroineos, Alpha Trading, a další. V Česku se zatím v širším měřítku jeho biopalivo přimícháváním do motorové nafty neuplatnilo.

Vývoj optimálního biopaliva z odpadních živočišných produktů trval v Temperatioru několik let a podíleli se na něm odborníci z VŠCHT Praha. V Liberci vyvinuté a odzkoušené TME se může buď přimíchávat do motorové nafty, nebo i používat samostatně. Jeho hlavními výhodami jsou nižší emise CO2 oproti běžným palivům a tedy výrazně nižší uhlíková stopa. Po technické stránce pak má zmiňovaný pozitivní vliv na chod vznětových motorů díky své čistící schopnosti.

Další laboratorní testy paliva s příměsí TME potvrdily také splnění závazné normy pro motorovou naftu

Laboratorní zkoušky/testy prováděné testovací a certifikační společností SGS Czech Republic pak též potvrdily, že směs motorové nafty s povolenou příměsí biosložky TME z produkce Temperatioru splňují závaznou normu pro motorovou naftu EN 590 pro letní, zimní i přechodné období.

Zdroj: Svengali

10.06.2024Autodealers

Informace odjinud

Může být auto se jménem postavou ve filmu? Podle soudu je spíš kulisou

Ford Mustang „Eleanor“ není dost charakteristické auto na to, aby požívalo ochranu autorských práv stejně jako postava ve filmu, rozhodl americký odvolací soud.
auto.cz

BYD rozpoutal další cenovou válku. Konkurenci už tak likviduje déle

V Číně bylo minulý rok podle prodejních statistik 151 aktivních značek. Dost jich ale poslední dobou zkrachovalo, a podíl na tom má BYD, který díky své silné pozici může útočit výraznými slevami na své modely. Další taková se rozjela nedávno a už si vyžádala ostré reakce.
auto.cz

Jak nabíjet elektrický bagr? Třeba obří autonomní pojízdnou baterií

Dobíjení elektrických stavebních strojů zní jednoduše v teorii, ale reálně už je o kus náročnější. S novým řešením přišel člověk, který stál u počátků Tesly. Jeho startup na staveniště vypustí obří pojízdnou baterii.
auto.cz

TEST Hyundai Inster Power 49 kWh – Koncept skvělý, ale co ta cena?

Druhý nejmenší hyundai na evropském trhu přijíždí výhradně s elektrickým pohonem a pyšní se dospělým jízdním projevem. Přesto je dražší, než byste čekali.
auto.cz

Nová Toyota Aygo X Hybrid oficiálně: Revoluce v segmentu miniaut má 115 koní!

Nový modelový ročník přináší první hybrid do segmentu miniaut. Nabízí vyšší výkon, moderní technologie a kompaktní rozměry ideální do města.
auto.cz

Mercedes slaví 30 let na českém trhu výjimečným klenotem pro deset vyvolených

Mercedes-Benz oslavil kulaté výročí limitovanou edicí deseti vozů Edition 30 Years. Vkusné zpracování se inspirovalo symboly české státnosti.
auto.cz

Osekání emisních kreditů je nefér, říká Bill Ford

Nejen dotace spotřebitelům na pořízení elektromobilu, ale také výroba baterií coby zdroj emisních kreditů pro automobilky mají v budoucích letech skončit, dosáhne-li Donald Trump svého.
auto.cz

Hyundai konečně nabídne pořádný pick-up. Postaví se v Česku známým legendám

Přinejmenším pro australský trh chce Hyundai nabídnout pick-up, který se postaví Fordu Ranger či Toyotě Hilux. Na modelu Tasman sesterské Kie však být založen nemusí.
auto.cz

Výkon ani výbava auta děti nezajímá. Po čem tedy doopravdy touží?

Když přijde řeč na výběr auta, je pro dětské pasažéry nejdůležitější jeho barva. A pokud si myslíte, že děti výběr auta neovlivňují, pak budete možná překvapeni.
auto.cz

Obrněnec Zetor Gerlach chce i do české armády. První kusy už objednalo Slovensko

Zetor si v poslední době získává jméno také v rámci armádních složek. Jeho obrněné vozidlo Gerlach by rádo sloužilo i Čechům.
auto.cz

Český vozový park se propadá. Některé majitele i drobná porucha zruinuje

Rumunsko a Maďarsko mají v průměru mladší auta než Česká republika. Snažíme se o ně pečovat, výměnu za novější si může dovolit málokdo. 
auto.cz

Piastri vyhrál Grand Prix Španělska 2025, Verstappen v cíli penalizován

Průběžné zpravodajství a výsledky z Grand Prix Španělska 2025.
auto.cz

Mototest Piaggio MP3 Sport 310: Pevně ve třech stopách

Malý tříkolový skútr od značky Piaggio dorazil se sportovnějším vzhledem i modernější technikou. Větší motor má potom zajistit lepší dynamiku i nižší spotřebu.
auto.cz

Koncern GM masivně investuje do vývoje osmiválce. Z elektrifikace se na zadek neposadil

Ani v době masivní elektrifikace se Američané nechtějí vzdát osmiválce. Za dva roky dokonce plánují uvést novou generaci. Levné to však nebude.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.