Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

CDV: Česko má 5200 dobíjecích bodů pro 28 000 elektroaut

V Česku je provozováno 5 184 veřejných dobíjecích bodů pro 27 658 osobních bateriových elektrických vozidel. Podíl vysoce výkonných veřejných dobíjecích bodů s velmi rychlým dobíjením (150+ kW) dosáhl na konci června 6,6 % (344 bodů), uvádí Centrum dopravního výzkumu.

Z pohledu značek jsou nejčastěji zastoupeny elektromobily Tesla (6 055), Škoda (4 365), Volkswagen (2 948), BMW (2 613) a Hyundai (2 047), vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropské observatoře pro alternativní paliva a Ministerstva dopravy.

Bateriové elektromobily v Česku

Celkem bylo k 30. červnu 2024 v Centrálním registru vozidel Ministerstva dopravy evidováno 40 584 BEVs: 11 092 kat. L, 27 658 kat. M1, 2 kat. M2, 167 kat. M3, 1 606 kat. N1, 10 kat. N2, 21 kat. N3 a 28 BEVs zařazených jako ostatní.

Nejregistrovanější bateriová elektrická vozidla dle kategorie a značky:

– Kategorie L: HECHT (3 169), SUPER SOCO (526), AKUMOTO (490)

– Kategorie M1: TESLA (6 055), ŠKODA (4 365), VOLKSWAGEN (2 948)

– Kategorie M3: SOR (79), ŠKODA (43), SOLARIS (27)

– Kategorie N1: RENAULT (179), FORD (163), MERCEDES-BENZ (158)

– Kategorie N2: FUSO (5), FORD (4), FIAT (1)

– Kategorie N3: VOLVO (11), MERCEDES-BENZ (6), FRAMO (3)

Během uplynulého půlroku bylo v Česku registrováno celkem 5 622 BEVs kategorie M1, 1 460 z nich bylo ojetých, tj. 26,0 %, v součtu si v letošním roce (zatím) připsala nejvíce registrací Tesla (1 987 ks, z toho 274 ojetých, tj. 13,8 %) před Škodou (489 ks, z toho 55 ojetých, tj. 11,2 %) a BMW (476 ks, z toho 264 ojetých, tj. 55,5 %).

K nejpopulárnějším ojetinám z pohledu značek patřily v letošním roce Tesla (274), BMW (264), Volkswagen (220), Hyundai (105) a Nissan (66). Firemní zákazníci nejčastěji volili značky Tesla (1 538), Škoda (458) a BMW (347), ti soukromí pak značku Tesla (449 ks), před BMW (129) a Volkswagenem (128).

Nové bateriové elektromobily v zemích EU meziročně vzrostly o 1,3 %

V EU bylo od ledna do června tohoto roku registrováno 5 683 843 nových osobních vozidel (meziročně o 4,5 % více), z nich 712 637 bylo bateriových elektrických (meziročně o 1,3 % více).

Bateriové elektromobily se s podílem 12,5 % staly čtvrtou nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (35,3% podíl; meziročně -0,5 %), před hybridními bez externího dobíjení (29,2% podíl; meziročně +22,3 %) a dieselovými (12,9% podíl; meziročně -7,4 %), plug-in hybridy pak dosáhly podílu 6,9 % (meziročně -2,5 %).

Na relativně nízký, pouze 1,3% meziroční růst registrací nových osobních bateriových elektromobilů během uplynulých šesti měsíců v zemích EU, měla vliv zejména situace na největším evropském trhu – v Německu, kde bylo letos registrováno téměř 185 tis. BEVs, což představovalo 16,4% meziroční pokles registrací. Ještě větší relativní pokles byl evidován ve Švédsku, kde bylo registrováno téměř 42 tis. BEVs, meziročně o 19,9 % méně, a také ve Finsku (10 569 BEVs, -30,9 %).

Naopak další významné trhy EU zaznamenaly růst, např. Francie (158 402 BEVs, +14,9 %), Belgie (64 404 BEVs, +47,8 %), Nizozemsko (60 338 BEVs, +4,1 %), Dánsko (38 961 BEVs, +49,0 %). V 16 zemích EU byl evidován meziroční nárůst registrací BEVs, v 10 zemích pokles, v Bulharsku pak stagnace.

„V Česku bylo registrováno 4 146 nových BEVs, což představuje meziroční nárůst o 38,6 %. 3,6% podíl BEVs na registracích napříč palivy nás mezi zeměmi EU řadí na 24. pozici, kdy za námi skončilo Polsko, Slovensko a Chorvatsko. Zásadní vliv na meziroční růst BEVs v Česku měl bezesporu také postupný náběh Záručního programu ELEKTROMOBILITA Národní rozvojové banky, který byl spuštěn v průběhu března a zejména pak poslední měsíc – červen, během něhož bylo registrováno do té doby rekordních 1 524 nových BEVs, což představovalo podíl 6,8 %.

Ke konci června bylo v Česku provozováno 27 658 bateriových elektrických vozidel kat. M1, což představovalo 0,42% podíl na všech osobních vozidlech napříč palivy. V hl. m. Praze bylo registrováno 10 840 BEVs (39,2 %), následoval Středočeský (4 454), Jihomoravský (2 693) a Moravskoslezský kraj (1 727). K dispozici bylo 5 184 veřejných dobíjecích bodů, z toho 6,6 % vysoce výkonných s velmi rychlým dobíjením nad 150 kW, v zemích EU jsou tyto body zastoupeny 8,2 %,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

V zemích Evropské unie je provozováno téměř 770 tisíc veřejných dobíjecích bodů

V zemích Evropské unie je provozováno 767 925 veřejných dobíjecích bodů, v Česku pak počet veřejných dobíjecích bodů dosáhl téměř na 5 200, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropské observatoře pro alternativní paliva.

Téměř šest z deseti, přesněji 59,5 %, veřejných dobíjecích bodů, je k dispozici ve třech zemích EU: v Nizozemsku 21,8 %, v Německu 19,8 % a ve Francii 17,9 %. Celkem 5 184 veřejných dobíjecích bodů nás mezi zeměmi EU řadí na 14. místo, za Řecko a před Maďarsko. Z celkem 5 184 provozovaných veřejných dobíjecích bodů v Česku bylo 3 768 běžných (72,7 % AC), 1 072 výkonných s rychlým dobíjením (20,7 % DC do 149 kW) a 344 vysoce výkonných s velmi rychlým dobíjením (6,6 %).

Provoz webových stránek www.cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací.

Zdroj: Centrum dopravního výzkumu

25.07.2024Autodealers

Informace odjinud

Přímé a zároveň nepřímé vstřikování u benzinového motoru: V čem spočívá největší výhoda?

Benzin můžete do motoru aktivně dopravovat dvojím způsobem. Buď přímo do spalovacího prostoru, nebo do sacího potrubí. Oboje má své výhody i nevýhody. Které to jsou?
auto.cz

Renault 4 s pohonem 4x4 do výroby tlačí sám šéf automobilky. Rozhodnutí padne co nevidět

U malých elektromobilů nedává pohon všech kol velký smysl. Přesto se můžeme velmi brzy dočkat jednoho takového modelu od Renaultu. Zájem na tom má i nový šéf francouzské značky.
auto.cz

Za volantem Hondy N-Box: Pro opravdové nadšence

Nejprodávanějším autem Japonska je už roky malá hranatá krabice s posuvnými dveřmi po stranách. Vydali jsme se proto na Východ vyzkoušet, čím si Honda N-Box získala srdce tamního lidu.
auto.cz

Kdy v Evropě uvidíme autonomní kamiony? USA jsou napřed, Scania však pilně pracuje

Nedostatek řidičů dlouhodobě trápí nejen dopravu nákladní, ale i tu autobusovou. Samočinné řízení by tento problém mohlo zlepšit, ale až v dlouhodobém horizontu. Alespoň osobní auta však brzy budou v Česku po stránce autonomní jízdy schopnější.
auto.cz

Jaguar: Stará strategie nefungovala, museli jsme přijít s novou. Je však ta pravá?

Britská automobilka se v roce 2026 chystá na restart, který ji přenese do čistě elektrické éry. Segment luxusních aut s lokálně bezemisním pohonem ovšem klesá, což Jaguaru vůbec nehraje do karet.
auto.cz

Jaké vozy se proslavily ve videoklipech? Hurikán na motorce, Láďa v autobuse

Na jaké motorce jezdil Hurikán Dalibora Jandy? A jakou barvu má takový auťák na lásku, o kterém zpívala Hana Zagorová? Nakoukali jsme hodiny videoklipů převážně k českým a slovenským songům a všechno zjistili.
auto.cz

Čechie-Böhmerland: Století unikátních motorek z Krásné Lípy a Kunratic

Litá kola, vlastní trubkové rámy i motory. Albin Liebisch konstruoval vpravdě kuriózní motorky, nejdelší na světě, které si bylo možné koupit. Sám byl velmi neortodoxní osobností.
auto.cz

Elektrické pojistky jsou v autě stále klíčové. Poznáte, která je vadná?

Zatímco v domácnostech se už tavné pojistky v elektrorozvodech nepoužívají, v autech je stále najdete. Poznat, která je vadná, je velmi snadné a ani výměna není složitá.
auto.cz

Dálnice D1 je po 58 letech konečně kompletní. Z Prahy vede až do Polska

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek po poledni zprovoznilo u Přerova poslední úsek dálnice D1. Dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice tak je kompletní.
auto.cz

Evropská divize Kie má nového ředitele, přichází z Afriky

Suhang Čang, dosavadní šéf divize Kie pro blízký východ a Afriku přichází na pozici ředitele Kia Europe. Za úkol bude mít zvýšit konkurenceschopnost a zrychlit elektrifikaci.
auto.cz

Šéf Volkswagenu Schäfer: Nástupce modelu Polo bude už jen na elektřinu

Přísné emisní normy v Evropě brzy „zabijí“ malá auta se spalovacími motory. Budoucnost tohoto segmentu je v elektřině, tvrdí šéf Volkswagenu Thomas Schäfer.
auto.cz

TEST BYD Seal 6 DM-i Touring – Ještě kousek chybí

Plug-in hybridní kombi střední třídy je v Česku mezi mainstreamem doménou zejména koncernu Volkswagen v čele se Škodou Superb. Čínská alternativa je sice zajímavá, zdejší konkurenci ovšem do země nezašlape. Zatím.
auto.cz

WRC konečně brzdí náklady a vrací se ke kořenům. A nový tým už je u toho

Světová rallye stojí na prahu největší změny za poslední dekádu. FIA připravila pravidla, která mají vrátit WRC to, co mu v posledních letech chybělo – dostupnost, pestrost a nové tváře. A zatímco mnozí ještě váhají, jeden projekt už do rozjetého vlaku naskočil.
auto.cz

EU podpoří malé elektromobily. Dá jim více emisních kreditů, aby se vůbec vyplatily

Navzdory zmírnění zákazu spalovacích motorů po roce 2035 se Evropská unie elektrické budoucnosti nevzdává. Aby podpořila výrobu dostupných modelů, podpoří je vyšším počtem tzv. emisních kreditů v rámci flotilových emisí.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.