Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Nejen italská policie jezdí v lamborghini. V New Jersey mají dokonce Huracán Sterrato

Exkluzivní italský vůz ve službách města Garfield nebude honit kriminálníky, naopak pomůže v boji s drogami.
auto.cz

Největší perličky z pojišťovny: Nadržení ptáci, trkající kozel i kombajn na zahradě

Mezi miliony pojistných událostí v Česku se každoročně najdou i zajímavé a úsměvné historky. Kooperativa letos například řešila následky řádění trkajícího kozla či řidičské umění manželky jednoho z klientů. Co dalšího jsme ještě zažili?
auto.cz

Peugeoty GTi se vrátí, ale ne, jak si myslíte. Může za to hlavně Francie

Posledním ostrým peugeotem se spalovacím motorem byl skvělý hatchback 308 GTi. Příští rok se dočkáme nového e-208 se slavnou třípísmennou zkratkou, v plánu je také o třídu větší kompakt. Všechny ovšem vsadí na elektřinu, což souvisí s vysokými pokutami za CO2.
auto.cz

Největší světový výrobce elektroniky bude prodávat elektromobily. Už jich má připravených devět

Taiwanský Foxconn se do vývoje automobilů pustil už v roce 2020, nikdy je ale neplánoval prodávat pod svou značkou. Nezájem ze strany zavedených automobilek ale vedl k tomu, že se Foxconn pouští do prodeje sám.
auto.cz

Nestíháte dojet pro vánoční stromek? Tahle corvette vám to usnadní

V předvánočním shonu člověk snadno na některé věci zapomene. Pokud jste zapomněli zrovna na to materiálně nejdůležitější, tedy stromek, a nezbývá vám mnoho času, vytrhne vás Hennessey Chevrolet Corvette C8 ZR1.
auto.cz

Praskne vám čelní sklo, když v mrazu pustíte ofuk? Tomuto autu se to stát může

K prasknutí čelního skla může dojít, když zvolíte špatný postup pro odstranění námrazy. Puštění ofuku skla však nejspíš hlavní přičinou nebude.
auto.cz

Terénní MPV s dieselem může být úspěšné. Mitsubishi jej drží při životě už 18 let

Vozy MPV si zažily relativně krátký čas na výsluní, po kterém byly nekompromisně vytlačeny z trhu současnými SUV. Velmi krátce existovaly také modely, které byly kombinací obou těchto typů. V Evropě jsme se s nimi téměř nesetkali, dodnes ale existují v Japonsku.
auto.cz

Volkswagen uvedl svůj nejdivnější elektromobil. Poprvé využívá čínskou techniku

Řada Volkswagen ID. dnes patří mezi nejprodávanější elektromobily v Evropě. V Číně spíše strádá a napravit to má řada novinek s čínskou technikou. První ukázkou je ID. Unyx 08, které jako první Volkswagen nabídne 800V architekturu.
auto.cz

Nejčastější výmluvy prodejců ojetin: Že už jste to někdy slyšeli?

Prodej ojetiny má svá specifika. Na rozdíl od nových aut má to ojeté vždycky nějaké vady. Poctivý prodejce na ně kupujícího upozorní, nepoctivý se je snaží zakrýt nebo bagatelizovat.
auto.cz

Test pohonů tentokrát ve videu aneb Jak starý rapid zostudil moderní škodovky

V letošním vánočním dvojčísle tištěného Světa motorů, které ještě koupíte na stáncích, vzbudila velký ohlas reportáž, v níž technici Světa motorů měřili akceleraci vozidel za snížené adheze. A proti čtyřem moderním škodovkám postavili i starou Škodu 743, tedy Rapid 130 z roku 1987 s pohonem zadních kol. Z reportáže vzniklo i video, které vám dnes přinášíme.
auto.cz

Trumpova cla zatěžují německý průmysl. Nejvíc to odnáší automobilky

Vývoz aut vyrobených v Německu do USA klesl o 14 % zejména kvůli protekcionistické politice Donalda Trumpa. Rozšířit tamní výrobní kapacity je však běh na dlouhou trať.
auto.cz

TEST Ford Ranger PHEV – První pracant i do města

Pick-up je pro mnohé nejen pracovní nástroj, ale také klukovský sen. Avšak najít nějaký, který by se v realitě každodenního života neukázal trochu nepatřičný, nebylo dosud možné. Teď je tu plug-in hybridní ranger. Je civilizovaný jako obří kombík a dokáže napájet třeba celý tábor.
auto.cz

Zemřel Karel Kadlec. Čechům dal Rolls-Royce i Aston Martin. Vybudoval jeden z nejvlivnějších podniků u nás

Zakladatel společnosti CarTec Group zemřel po krátké a těžké nemoci. Skupinu, která během dvou dekád vyrostla z ostravského zastoupení BMW do sítě poboček napříč republikou a rozšířila se i o ultra-luxusní značky, přebírá jeho dcera Karin Kadlecová.
auto.cz

MotoGP letos zažilo popularitu jako nikdy dřív. Rekordy padaly snad všude!

Dvaadvacet závodů, plné tribuny a statisíce nových fanoušků po celém světě. Sezóna MotoGP 2025 za sebou zanechala čísla, jaká ani královská třída silničních motocyklů dosud nezažila. Rekordy nepadaly jen na tratích a tribunách, ale také u televizních obrazovek a na sociálních sítích.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.