Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Audi představilo další novinku pro Čínu. I tentokrát vyjede bez tradiční ozdoby

Německá automobilka zkouší na čínském trhu odlišný koncept, který zahrnuje lokalizované modely bez tradičního znaku v podobě čtyř vzájemně propojených kruhů.
auto.cz

TEST Volkswagen T-Roc 1.5 eTSI R-Line – Evropský bestseller v novém hávu

Možná vás to překvapí, ale aktuálně nejprodávanějším vozem značky Volkswagen v Evropě není legendární golf, ale kompaktní SUV T-Roc. Nyní přichází jeho druhá generace, která chce být ještě osobitější a praktičtější.
auto.cz

Tohle je první vyrobené BMW M v historii. Chcete ho? Tak si připravte balík

Ve Velké Británii je na prodej úplně první BMW vyrobené divizí M. Tenhle konkrétní vůz by se mohl stát jedním z nejdražších vozů mnichovské automobilky v historii.
auto.cz

Jeep Gladiator vzpomíná na válečného hrdinu. Do armády přinesl důležitou novinku

Užitkově zaměřený Jeep Gladiator se v nové sezóně hlásí do služby v edici Willys ’41. Speciální provedení s olivově zelenou karoserií připomíná armádní pick-up Kaiser Jeep M715. Zároveň ale těží z moderní techniky a komfortu pětimístné kabiny.
auto.cz

Nejžádanější ojetiny podzimu 2025: Češi na svůj bestseller nikdy nezanevřou

Současná nabídka ojetin je natolik pestrá, až se v záplavě různorodých modelů kdekdo pomalu ztrácí. Přestože je typický Čech v bazaru i před zimou 2025 ve výbavě stále náročnější, ve výběru konkrétního modelu má překvapivě jasno už dávno před vstupem do areálu.
auto.cz

BYD Atto 2 vstupuje do Česka. Konkurent Hyundaie Kona nabídne hned dva pohony

Největší světový výrobce elektrických aut na český trh uvádí své populární subkompaktní SUV Atto 2. Vedle bezemisní varianty bude k dispozici také plug-in hybrid hned se dvěma kapacitami baterie.
auto.cz

Benzin a nafta v Česku zdražují. Proti roku 2024 ovšem stále ušetříme

Ve srovnání s předchozím týdnem pohonné hmoty v Česku mírně zdražily. Ve srovnání s loňským rokem ovšem za paliva stále zaplatíme o něco méně.
auto.cz

Další čínská automobilka bude vyrábět v Evropě. Pomůže jí v tom slavné jméno

Čínští výrobci už nechtějí pouze vyvážet hotové automobily do Evropy — chtějí je zde rovnou vyrábět. Nejnověji to potvrzuje kontrakt mezi Magna Steyr a GAC Group, díky němuž se v rakouském Štýrském Hradci začne montovat elektromobil Aion V.
auto.cz

U Mercedesu se spalovacího motoru nebojí. Navzdory přísně normě Euro 7 si velké kubatury zachovají

Blížící se platnost velmi přísné emisní normy Euro 7 nutí mnoho výrobců aut omezit výrobu i nabídku spalovacích agregátů. U Mercedesu ale nic takového neplánují.
auto.cz

TEST Hyundai Ioniq 9 – Uhlazený obr

Největší elektromobil značky Hyundai mi skvěle sedl do noty svými schopnostmi, prostorností i jízdními vlastnostmi. Nehraje si na sporťák a je skvěle komfortní i tichý. Přidejte dobře odladěné jízdní asistenty včetně schopnosti téměř samočinné jízdy po dálnici a máte před sebou skvělý vůz, jehož jedinou nevýhodou je vyšší spotřeba, když se nechcete při delším cestování omezovat.
auto.cz

Durango je i po 24 letech nejoblíbenějším SUV na trhu. Do nabídky vrací šestiválec, páteř tvoří V8

Třetí generace Dodge Durango se z plánovaného běžného modelového cyklu nenápadně přehoupla do kategorie dlouhověkých ikon. I po více než dvou dekádách na trhu si drží pozici rodinného SUV s duší muscle caru. 
auto.cz

Toyota a Isuzu plánují vodíkové autobusy. Takové větší Toyoty Mirai pro spoustu lidí

Na nové generaci autobusů poháněných vodíkovými palivovými články vyvíjejí Toyota spolu s Isuzu. První dodávky by měly být zahájeny už v příštím roce.
auto.cz

Bugatti Veyron Nocturne v zrcadlovém lesku jde do aukce v Dubaji. Existuje jen pět kusů

Limitovaná edice Bugatti Veyron 16.4 Nocturne vznikla v pěti kusech výhradně pro zákazníky na Blízkém východě. Jeden z těchto automobilových šperků nyní nabízí aukční síň RM Sotheby's s odhadovanou cenou mezi 41,5 a 52,5 milionu korun.
auto.cz

Umíte správně používat parkovací brzdu? Není to tak snadné, jak se zdá

Už v autoškole se učí, že po každém odstavení vozidla by měl jeho řidič „zatáhnout“ parkovací brzdu. Její správné používání ale zdaleka tak jednoduché není.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.