Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Stará škola neřekla poslední slovo. Kosmické Apollo má V12 Ferrari a žádné ABS

Apollo po šesti letech opět vstupuje na scénu s modelem EVO, který přináší extrémní výkon, radikální design a absolutní okruhový zážitek.
auto.cz

Elektrická Honda za méně než 400.000 Kč? Novinka míří i do Evropy

Malé levné elektromobily jsou dnes doménou hlavně čínských automobilek, probouzet se začínají i ty tradiční. Zajímavý příspěvek do kategorie si připravila Honda, která elektrický Kei car pravděpodobně nabídne i v Evropě.
auto.cz

Mototest Triumph Tiger Sport 800 – Nový druh predátora

Označení Tiger jsme měli v případě značky Triumph vždy spojeno s cestovními endury, která se dobře cítila i v terénu. Nyní ale přichází ještě dravější tiger s dodatkem Sport, jehož přirozeným prostředím jsou hlavně hezké silnice.
auto.cz

BMW iX3 vs. Mercedes GLC EQ: Kdo vládne nové éře SUV?

Na autosalonu v Mnichově se svět automobilů dočkal dvou premiér, které definují další směřování německého prémiového segmentu. BMW představilo novou generaci modelu iX3 postavenou na revoluční platformě Neue Klasse, zatímco Mercedes odhalil zcela elektrickou verzi svého bestselleru GLC.
auto.cz

Jsou výsuvné kliky nebezpečné? Největší trh je chce zakázat

Moderní vozy se zhlédly v minimalizaci, která se projevuje zejména v interiéru. Že to má negativní vliv na bezpečnost, se ví a třeba Euro NCAP už nebude dávat pět hvězd vozům, které některé důležité ovládací prvky přemisťují na displej. Nově to vypadá, že Čína zakáže plně zásuvné kliky, které jsou prý také bezpečnostní hrozbou.
auto.cz

Drogy za volantem v Česku: S vědou se nemá cenu hádat, jeďte raději autobusem

Bylo to jen jedno pivo k obědu nebo joint předevčírem? Raději jeďte autobusem. I když je současná legislativa platná již několik let, mezi lidmi koluje stále mnoho mylných informací a nepravd. Podívali jsme se na problematiku blíže a uživatele drog, byť občasné, opravdu nepotěšíme.
auto.cz

Chilská rallye po 1. dnu: Tänak měl problémy s motorem, vede Fourmaux

Francouz Adrien Fourmaux (Hyundai i20 N Rally1) vede po prvním dnu Chilskou rallye, která je jedenáctým podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Na první místo se dostal poté, co jeho týmového kolegu Otta Tänaka vyřadily z boje o vítězství a titul problémy s motorem.
auto.cz

Češi milují hybridy! Jejich prodej prudce stoupl, jasně dominuje Toyota

Prodej nových aut s hybridním pohonem v Česku za osm měsíců vzrostl o 26 procent na 42.965 vozů. Z toho plug-in hybridy rostly o 73 procent na 6866 prodaných aut. Registrace elektromobilů se zvýšily o 53 procent na 8820 aut. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.
auto.cz

Zavede Evropa speciální třídu nejlevnějších aut? Šéfka Evropské komise je pro

Levné malé elektromobily jsou dnes běžné na mnoha místech světa, Evropané ale mají v podstatě smůlu. Množství regulací, které musí auta zde prodávaná splňovat, totiž nízkou cenu v podstatě vylučuje. Změnit to chtějí evropské automobilky a nově mají i podporu z vysokého místa.
auto.cz

Rudá vlajka uvedla konkurenta Škody Enyaq. Brzy nás zasype dalšími patnácti modely

Autosalon v Mnichově byl letos zaplaven čínskými značkami. Mnohé z nich už jsou aktivní i u nás a platí to i pro ikonu tamního automobilového průmyslu Hongqi. S novinkou EHS5 se chce postavit třeba proti Škodě Enyaq.
auto.cz

Chilská rallye před startem: Tři toyoty proti Tänakovi

Pouhých devět bodů dělí první tři jezdce v aktuálním pořadí mistrovství světa v automobilových soutěžích. Trojice Elfyn Evans, Kalle Rovanperä a Sébastien Ogier startuje s vozy Toyota GR Yaris Rally1. V jedenáctém podniku, kterým je Chilská rallye, může do hry zasáhnout také Ott Tänak s vozem Hyundai i20 N Rally1.
auto.cz

Stellantis ukázal konkurenta pro Volkswagen ID.3. Dostane i ostrou verzi

Stellantis má dnes nejširší nabídku elektromobilů ze všech koncernů v Evropě, stále ale přidává nové modely. Další novinkou je hatchback Leapmotor B05, který míří do jednoho z nejpopulárnějších segmentů starého kontinentu.
auto.cz

TEST BMW 740d xDrive - Jediný „normální“ motor

Nová generace luxusní řady 7 od BMW Evropanům „naordinovala“ elektrickou dietu. Kdo však požaduje spalovací motor bez externího dobíjení, skončí zákonitě u dieselu. A není to vůbec na škodu.
auto.cz

Kdo hlídá při závodech? Vznikající kniha přibližuje historii okruhových záchranářů

Okruhoví záchranáři brzy oslaví 50 let od začátku svého fungování. Říkalo se jim „narexáci“. Jejich zakladatel stál také u zrodu MTX Tatry V8.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.