Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Nové Porsche Cayenne možná dostane sekvenční řazení, ačkoliv bude elektrické

Porsche do svého prvního elektromobilu Taycan dalo dvoustupňovou převodovku, což je dodnes docela unikátní technika. Nadcházející Cayenne možná dostane stupňů ještě více, ale tentokrát budou falešné.
auto.cz

Leapmotor obnoví výrobu v Evropě. Tentokrát v zemi vyhovující režimu

Čínské automobilky se snaží rozjet výrobu přímo v Evropě, protože na jejich elektromobily jsou vysoká cla. Setkávají se ale s problémy, které pro Evropana zní vskutku bizarně. Jako třeba Leapmotor, který musel ukončit produkci v Polsku z ideologických důvodů.
auto.cz

Volvo XC70 se vrátilo. Už není kombík, spalovací motor mu ale zůstal

Volvo svou řadu s číslem 7 opustilo v minulé dekádě, nakonec se ale rozhodlo k ní vrátit. Nově se tak představila další generace modelu XC70, který se ale transformoval zcela dle moderních trendů.
auto.cz

Čínský BAIC přichází do Česka s terénním hybridem i levným crossoverem

České zastoupení značky BAIC zahajuje prodeje s čtyřmi modely, z nichž ani jeden není elektromobil. Nejmenší model začíná pod půlmilionem, nejlépe vybavené a nejvýkonnější hybridní SUV s pohonem všech kol stojí dvakrát tolik.
auto.cz

Hyundai v Nošovicích zastaví výrobu. Lidé budou doma za zlomek platu, týká se to všech směn

Automobilka Hyundai v Nošovicích příští týden na třech směnách zastaví výrobu. Reaguje tak na aktuální nižší poptávku po vozidlech. ČTK to řekl mluvčí automobilky Jan Rodek. Na zastavení výroby upozornil server Zdopravy.
auto.cz

Ferrari si patentovalo nový asistenční systém. Je zvláštní, že ho nemá už dávno

Vlastnit supersport může být i o strachu z poškození nízkého splitteru. Ferrari však přichází s patentovaným řešením, které ho má ochránit před nechtěnými šrámy.
auto.cz

Muž našel své ukradené lamborghini díky ChatGPT. Také měl obrovské štěstí

Kaliforňan Andrew Garcia se už smířil se ztrátou svého Lamborghini Huracán Evo, ale pak mu naprostou náhodou přistála zpráva s fotografií jeho auta a dotazem, zda se zabývá prodejem supersportů.
auto.cz

Opilý řidič měl smrtelnou nehodu. Rodina z ní viní bar a Teslu

Nouzová manuální klika, kterou má řidič Tesly Cybertruck přímo pod prsty, je údajně obtížná k nalezení. Zejména jste-li namol opilí. Rodina žaluje i bar, protože nezajistil  střízlivého řidiče.
auto.cz

Tenhle Mercedes 190 E s 250.000 km na hrbu může stát miliony. Čím je tak výjimečný?

Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 sice patří mezi nejzajímavější sportovní sedany 80. let, tenhle konkrétní exemplář je ovšem výjimečný. 
auto.cz

Další debaty ohledně emisních cílů EU: Řeklo se jenom to, co tušíme už dávno

Cíle Evropské unie pro snižování automobilových emisí oxidu uhličitého, včetně plánu na dosažení nulových emisí u osobních a dodávkových vozů do roku 2035, už nejsou splnitelné a je zapotřebí je přehodnotit.
auto.cz

Stellantis odkládá autonomní řízení úrovně 3, není pro něj trh

Koncern Stellantis už v únoru představil autonomní řízení úrovně 3 s názvem AutoDrive. Nyní uvádí, že o něco takového není na trhu dost velký zájem.
auto.cz

Volkswagen Golf R konečně dostane pětiválec. Motor dokonce přežije Euro 7

Vrcholný Volkswagen Golf osmé generace dostane konečně pětiválec, který si Audi v současnosti nechává pro svou RS 3. Tento motor tedy neskončí s nástupem emisní normy Euro 7 na podzim 2026.
auto.cz

Šéf Porsche se vzdá vedení značky. Hledá se náhrada, už dlouho se mluví o propouštění

Šéf německého automobilového koncernu Volkswagen Oliver Blume se vzdá vedení značky luxusních vozů Porsche. Ta už začala hledat jeho nástupce. Informoval o tom dnes německý podnikatelský časopis WirtschaftsWoche, který se odvolává na zdroje obeznámené se situací.
auto.cz

TEST BMW M2 Coupé – Manuál jako řidičská nirvána?

Ačkoliv automatické převodovky už dnes bereme jako samozřejmost i u vyloženě řidičských aut, najdou se i tací, kteří nedají na tři pedály dopustit. Ne vždy je to však trefa do černého.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.