Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Online: Kvalifikace na Grand Prix Španělska 2025

Průběžné zpravodajství a výsledky z kvalifikace na GP Španělska.
auto.cz

Tady se zastavil čas. K mání je Dodge Viper RT/10 s 62 najetými km

Tento červený Dodge Viper RT/10 je kosmeticky naprosto dokonalý, ale pokud by měl jezdit, potřeboval by zásadní investice. Je k mání v aukci a mohl by se prodat za zhruba tři miliony korun.
auto.cz

Osobní tramvaj zpěvačky Marty Jandové: Jsme do něj zamilovaní, říká

Úzké městské ulice a malá parkovací místa jsou skvělým životním prostorem kompaktního a navíc elektrického hatchbacku, pochvaluje si zpěvačka Marta Jandová.
auto.cz

Ostrá Toyota GR Corolla se bude vyrábět v Británii. Dočkáme se jí i v Česku?

Japonská automobilka potvrdila, že od roku 2026 bude ve svém britském závodě vyrábět sportovní GR Corollu. O jejím nasazení na evropských trzích včetně Česka ale zatím není rozhodnuto.
auto.cz

Praga Bohema zazářila na trati Top Gearu. Řídil ji Stig

Český hypersport získal rekord produkčních aut bez elektrifikace na trati Top Gearu v britském Dunsfoldu, a to v rukou Bena Collinse, někdejšího ochočeného závodního jezdce a současného testovacího pilota značky Praga.
auto.cz

Výbava, která se nevyplatí. Opatrně na tyto drahé zhoršováky!

Méně je někdy více. Pojďme se podívat na dvanáct prvků výbavy, které je dobré si pořádně rozmyslet.
auto.cz

Spalováky stále trhají pumpám hadice. Teď už to umějí i elektromobily

Rychlý únik s elektromobilem, pokud jste zrovna připojeni na nabíječku, je nemožný bez vystoupení ven. Že to je problém, řeší primárně v USA, kde také jedna firma vymyslela řešení. 
auto.cz

Proč Ford v Evropě prodává elektrické dodávky, ale elektrický pick-up jednoznačně odmítl?

Ford v USA nabízí elektrické pick-upy a brzy jej v Evropě bude mít také Isuzu. Pro Ford jde o segment, do něhož se nechce pouštět. Proč?
auto.cz

Takovou chybu už nikdy neuděláme, říká Volkswagen

Automobilka Volkswagen slibuje, že od produkční verze ID. 2 už budou všechna její auta mít kromě volantu nejméně pět funkcí na fyzických tlačítcích místo dotykového ovládání. Přibližuje také, že v Číně jsou priority zákazníků úplně jiné než v Evropě.
auto.cz

V Londýně budou muset za vjezd do centra platit i elektromobily

Britská metropole od začátku roku 2026 zvýší poplatky za vjezd do vyhrazených částí města a zruší výjimku pro elektrická auta. Ta ve srovnání se spalovacími vozy dostanou pouze slevu.
auto.cz

TEST Dacia Bigster Journey hybrid 155 – Nový model a spousta poprvé

Dacia už řadu let nechce být vnímána na jako lowendová značka. Podpořit tuhle strategii má zbrusu nový model Bigster. Co nabízí jeho nejdražší verze? 
auto.cz

Expediční speciál netřeba: Dacia Duster zvládla skotskou výpravu za válečnými artefakty bez úprav

Dacia Duster v náročné výzvě dokázala, že je stejně dobrá na dopravu dětí do škol i badatelské výpravy v náročném terénu.
auto.cz

BMW kvůli clům ztrácí stovky milionů korun denně. Ve hře je dohoda s Trumpem

Mnichovská automobilka po zavedení cel na zahraniční automobily a komponenty ztrácí miliony dolarů každý den. O moc lépe na tom není ani Mercedes s Volkswagenem. Značky se proto chtějí domluvit na kompromisu.
auto.cz

Nové Alfy Romeo nabírají zpoždění, sázka na elektromobilitu nevyšla

Příští stelvio a giulia přijdou i s hybridním pohonem, ovšem pravděpodobně ne bez zpoždění. Alfa Romeo se spalovacími motory opravdu už nepočítala.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.