Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Poplatek za každou jízdu elektromobilem definitivně potvrzen! A má dobrý důvod

Britská vláda definitivně potvrdila, že éra bezplatného ježdění s elektromobily skončí. Od dubna 2028 vstoupí v platnost nová daň, která majitelům elektroaut naúčtuje poplatek za každý ujetý kilometr, respektive míli. Zní to jako začátek konce výhod.
auto.cz

Legendární Škoda 100 se vrátila! Je to pocta prvnímu milionáři

Mladoboleslavská automobilka představila moderní vizi Škody 100/110, jež se stala prvním vozem značky, jenž v prodejích překonal milionovou hranici.
auto.cz

Klíček od Porsche má vlastní konfigurátor. Vytvořili jsme bizarní kýč

Porsche posunulo individualizaci další úroveň: konfigurovat si už nemusíte jen barvu laku nebo typ sedaček, ale i samotný klíček od vozu. Ověřili jsme, kam až se dá zajít – a výsledkem je kombinace, která balancuje na hraně luxusu a bizarního kýče.
auto.cz

Za volantem modernizované Toyoty bZ4X: Lepší technika v podobném balení

Facelift přivál elektrické toyotě se složitým názvem lepší baterii, elektromotory i jízdní schopnosti mimo asfalt. Právě ty jsou až šokujícím způsobem dobré, dokud vám stačí světlá výška. Řádně jsme ji vyzkoušeli v terénu i na asfaltu jižního Španělska.
auto.cz

Abarth zvažuje návrat k benzinu. Bude to ale technický oříšek

Abarth se stal ukázkovým příkladem rizik čisté elektromobility. Po ukončení výroby spalovacích verzí se evropské registrace během dvou let propadly na zlomek původních hodnot. Značka tak musí řešit nejen technická omezení nové pětistovky, ale také omezený investiční prostor v rámci koncernu Stellantis.
auto.cz

V Česku lidé chtějí benzin, na Slovensku naftu. Ale co třeba barva či stáří ojetin?

Ačkoliv se trh ojetin v Česku v mnohém podobá tomu slovenskému, preference kupujících jsou překvapivě odlišné. A není to jen v preferenci paliva.
auto.cz

Pět klíčových modelů Audi dostává technický upgrade. Cílí na bezpečnou jízdu i zábavu

Audi vstupuje do nového modelového roku s rozsáhlou modernizací pěti klíčových modelů. S5 a S6 e-tron získávají nový režim Dynamic plus, A6 těží z Matrix LED světel s projekcí a celá paleta novinek cílí na vyšší dynamiku, bezpečnost i komfort v interiéru.
auto.cz

5 nejlepších aut od 100 do 150 tisíc Kč: Kombi, nákupní tašky i SUV

Hledat spolehlivé ojeté auto mezi 100 a 150 tisíci korunami bývá malá loterie. Pořád ale existují modely, které vynikají praktičností, jednoduchou technikou nebo nečekaně vysokou odolností. Vybrali jsme 5 zajímavých příkladů.
auto.cz

Alfa Romeo P2: První mistr světa (1. díl)

Automobilové závody se jezdily dávno před vznikem formule 1. I oficiální světový šampionát Grand Prix má o něco delší delší historii, byť přerušenou. Původně v něm soutěžily pouze značky...
auto.cz

Saúdská rallye rozhodne! Bude to souboj Evans vs. Ogier vs. Rovanperä

Poprvé se pojede podnika mistrovství světa v automobilových soutěžích na území Saúdské Arábie. Ve hře jsou vedoucí jezdec Velšan Elfyn Evans, Francouz Sébastien Ogier a Fin Kalle Rovanperä. Všichni tři jsou členy továrního týmu Toyota a jedou s voze GR Yaris Rally1.
auto.cz

SUV jsou mezi kupujícími ojetin stále oblíbenější. Jak si stojí v letošním roce?

Prodej aut původně určených pro trávení volného času trvale roste. Dokazuje to statistika společnosti Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto.
auto.cz

DS vede dvojí boj. Nová generace vozů rozhodne o všem

Francouzský luxus postavený na designu a komfortu má v koncernu Stellantis stále své místo. Důkazem jsou nové modely N°4 a N°8.
auto.cz

Obytná Tesla Model 3 je tady. S tímhle modulem si vozíte i vlastní WC a lednici

Původně neúspěšný střešní stan Britové proměnily v praktický obytný minipřívěs, který můžete zapřáhnout například za elektrickou Teslu 3. Vedle postele si dopřejete i vlastní záchod či umyvadlo.
auto.cz

TEST Kia EV3 – Zvládne 600 kilometrů na jedno nabití?

Kia EV3 na papíře slibuje dojezd přes 600 kilometrů, vypadá jako malý vesmírný modul a zároveň se tváří jako úplně obyčejné rodinné auto. Pod nenápadností se ale skrývá mnohem víc, než jen čísla.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.