Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Hledáme nejhorší nešvar řidičů. Který vám pije krev nejvíc?

V klidném čase adventním si trochu odpočineme od předvánočního shonu a zvedneme si tlak přemýšlením nad nešvary řidičů. Který je podle vás ten nejhorší? Hlasujte ve vyřazovací anketě!
auto.cz

S BMW 5 E39 ujel 1.000.000 km. Zvládne elektrický nástupce podobnou porci?

Příběhy aut, která najedou neskutečné porce kilometrů, bývají většinou o nějaké toyotě, mercecesu nebo volvu. Ale BMW? To se opravdu nevidí každý den.
auto.cz

Návštěva značky Chery v Číně: Zázraky na počkání

Čínský útok na evropský trh už není pouze řečnickým obratem, nýbrž realitou. Logicky tak nemůže chybět ani největší exportní automobilka Číny, značka Chery. Přijali jsme pozvání do její domoviny ve východočínském Wu-chu a nestačili se divit.
auto.cz

Ford končí s oblíbeným dieselem 2.0 EcoBlue s dvěma turby. Jedno musí stačit

S příchodem emisní normy Euro 6 představil Ford zcela nový vznětový dvoulitr. Ten ve vrcholných verzích používal přeplňování se dvěma turbodmychadly. Nově však bude muset stačit jen jedno.
auto.cz

Autem roku 2026 je podle Britů čínské SUV. Mezi nejlepšími je také škodovka

Chery Tiggo 8 ovládlo anketu britského webu Carwow. Jeho experti tvrdí, že je až podezřele dobré. A čísla tomu dávají za pravdu.
auto.cz

Příběh jako z hororu: Dopis se zeleným pruhem odepsal auto

Koupit si vysněnou ojetou dodávku za stovky tisíc a po pár měsících se dozvědět, že vám ji stát chce zabavit kvůli dluhům úplně někoho jiného – to zní jako ze špatného hororového filmu. Je to však běžná praxe. Přesně tohle potkalo muže, který si přál zůstat v anonymitě. Jeho příběh je varováním, jak rychle se může idylka změnit v byrokratickou noční můru.
auto.cz

Audi představilo další novinku pro Čínu. I tentokrát vyjede bez tradiční ozdoby

Německá automobilka zkouší na čínském trhu odlišný koncept, který zahrnuje lokalizované modely bez tradičního znaku v podobě čtyř vzájemně propojených kruhů.
auto.cz

TEST Volkswagen T-Roc 1.5 eTSI R-Line – Evropský bestseller v novém hávu

Možná vás to překvapí, ale aktuálně nejprodávanějším vozem značky Volkswagen v Evropě není legendární golf, ale kompaktní SUV T-Roc. Nyní přichází jeho druhá generace, která chce být ještě osobitější a praktičtější.
auto.cz

Tohle je první vyrobené BMW M v historii. Chcete ho? Tak si připravte balík

Ve Velké Británii je na prodej úplně první BMW vyrobené divizí M. Tenhle konkrétní vůz by se mohl stát jedním z nejdražších vozů mnichovské automobilky v historii.
auto.cz

Jeep Gladiator vzpomíná na válečného hrdinu. Do armády přinesl důležitou novinku

Užitkově zaměřený Jeep Gladiator se v nové sezóně hlásí do služby v edici Willys ’41. Speciální provedení s olivově zelenou karoserií připomíná armádní pick-up Kaiser Jeep M715. Zároveň ale těží z moderní techniky a komfortu pětimístné kabiny.
auto.cz

Nejžádanější ojetiny podzimu 2025: Češi na svůj bestseller nikdy nezanevřou

Současná nabídka ojetin je natolik pestrá, až se v záplavě různorodých modelů kdekdo pomalu ztrácí. Přestože je typický Čech v bazaru i před zimou 2025 ve výbavě stále náročnější, ve výběru konkrétního modelu má překvapivě jasno už dávno před vstupem do areálu.
auto.cz

BYD Atto 2 vstupuje do Česka. Konkurent Hyundaie Kona nabídne hned dva pohony

Největší světový výrobce elektrických aut na český trh uvádí své populární subkompaktní SUV Atto 2. Vedle bezemisní varianty bude k dispozici také plug-in hybrid hned se dvěma kapacitami baterie.
auto.cz

Benzin a nafta v Česku zdražují. Proti roku 2024 ovšem stále ušetříme

Ve srovnání s předchozím týdnem pohonné hmoty v Česku mírně zdražily. Ve srovnání s loňským rokem ovšem za paliva stále zaplatíme o něco méně.
auto.cz

Další čínská automobilka bude vyrábět v Evropě. Pomůže jí v tom slavné jméno

Čínští výrobci už nechtějí pouze vyvážet hotové automobily do Evropy — chtějí je zde rovnou vyrábět. Nejnověji to potvrzuje kontrakt mezi Magna Steyr a GAC Group, díky němuž se v rakouském Štýrském Hradci začne montovat elektromobil Aion V.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.