Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

TEST Hyundai Ioniq 9 Performance – I silák ví, co chce

Ioniq 9 je největším a nejdražším vozem v současné nabídce značky Hyundai. V redakčním testu jsme nyní vyzkoušeli úplný vrchol, tedy motorizaci Performance a výbavu Calligraphy.
auto.cz

Nová Toyota RAV 4 má české ceny! Nastupuje proti rozmanité konkurenci

Nová RAV4 vstupuje na český trh zatím pouze s hybridním pohonem a možností výběru mezi předokolkou a čtyřkolkou. Později se přidá i plug-in hybrid. Konkurence nabízí různé variace motorizací i výbav a cenové rozpětí je rovněž pestré.
auto.cz

Manuály nevymírají! Na chuť jim totiž přicházejí ti nejbohatší

Zatímco v běžných autech spousta z nás preferuje samočinné převodovky, existuje segment, kde má klasická řadicí páka stále silnější postavení.
auto.cz

Tuning elektromobilů nabírá na popularitě. Frčí podvodné krabičky, ale i skutečná zlepšení

Funkční tuning elektromobilů je možný, ale ne jednoduchý. Levné „krabičky“ nepřidají motoru ani kilowatt navíc, jejich účinek většinou končí u změny pocitu z pedálu. Jedinou cestou k reálným výsledkům je přístup do řídicí jednotky, důkladná diagnostika a měření na brzdě.
auto.cz

Němci budou zase dotovat elektromobily a plug-iny. Lidé si přijdou na slušný bonus

Vláda v Německu se dohodla na dalším kole dotací na pořízení elektrických aut a plug-in hybridů. Na příspěvek ve výši až 5000 eur dosáhne většina obyvatel.
auto.cz

Tahle kompaktní SUV Češi milují! 150 koní a bohatá výbava bývají standard

Středně velké SUV dnes jen těžko pořídíte pod tři čtvrtě milionu, na oplátku ale dostanete výbavu, která ještě nedávno patřila prémiovým modelům. 
auto.cz

Volkswagen Amarok Dark Label zamířil do českého konfigurátoru. Černý lak není podmínkou

Volkswagen Amarok Dark Label kombinuje osvědčený třílitrový šestiválec TDI, desetistupňový automat a pohon 4MOTION s paketem černých designových doplňků a prvky výbavy, které z pracovního pick-upu dělají pohodlný dálniční křižník.
auto.cz

Návrat kompaktního sedanu Ford? Čtyřdveřový mustang nemusí být daleko

Pro sedany existuje velký trh, řekl šéf Fordu Jim Farley a naznačil, že by automobilka mohla postavit sedan se zadním pohonem a vysokým výkonem. Osmiválec však pod kapotou bohužel nečekejme.
auto.cz

Znáte Škodaboxy od Škoda Auto? Používání je pohodlné, bezpečné a digitální

V rámci servisních služeb zavedla Škoda Auto praktické Škodaboxy, což jsou speciální schránky pro předání klíčků od vozu. Jak to celé funguje?
auto.cz

Pražští radní se konečně dohodli. Známe nová pravidla pro elektromobily

Od ledna 2026 končí bezplatné parkování aut se značkou „EL“ v pražských ulicích. Jak se na to připravit? A kolik bude stát jízdné v MHD?
auto.cz

Zákaz prodeje spalovacích aut v EU v roce 2035 je asi passé. Brusel pod tlakem ustupuje

Dlouho proklamovaný zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory v Evropské unii za deset let se otřásá, ačkoliv to bylo již několik let zřejmé.
auto.cz

Britské legendy v Česku: Jaké to je mít caterham nebo morgan?

Ručně stavěné britské sporťáky, které nehrají podle moderních trendů. Každý morgan je řemeslným mistrovským dílem, caterham zase vyrábí striktně lehké sporťáky. V pražských Dolních Počernicích teď sídlí oficiální české zastoupení obou těchto legendárních značek.
auto.cz

Peugeot 108 se může vrátit. Nebude to ale jenom tak

Nejmenší peugeot už není v prodeji několik let kvůli rostoucím výrobním nákladům, daným homologačními pravidly. Nevznikne-li kategorie E-Car s mírnějšími předpisy, nevrátí se.
auto.cz

Hledáme nejhorší nešvar řidičů. Mlhovkáři stále ve hře

Osmifinále trochu nečekaně vyřadilo skutečně nebezpečné nešvary a poslalo dál sice nepříjemné, ale reálně život a zdraví neohrožující problémy. Jak to bude vypadat dál?
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.