Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Soumrak osmiválců? Kdepak. U BMW zažily rekordní rok. Které modely je nabízejí?

Navzdory neustálému tlaku na snižování emisí se stále najde spousta zákazníků, kteří chtějí a vyžadují velké motory. I proto osmiválce v BMW zaznamenaly nejlepší prodeje v historii.
auto.cz

Středoevropská rallye po 1. etapě: Nejrychleji začal lídr Ogier

Vedoucí jezdec světového šampionátu Francouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1) je na prvním místě po úvodních dvou rychlostních zkouškách Středoevropskou rallye. Podnik tří zemí je dvanáctým v letošním mistrovství světa v automobilových soutěžích.
auto.cz

Honda S600 a S800 (1964–1970): Prvními auty Hondy byly sportovní roadstery a kupé

Malé sportovní roadstery a kupé série S byly prvními automobily vyráběnými sériově motocyklovou továrnou Honda. Nejvíce bylo vyrobeno modelů S600 a S800 s pohonem zadních kol malými řadovými čtyřválci s objemem 606 a 791 cm3. 
auto.cz

Nové Maserati Grecale Il Bruciato vzdává hold Toskánsku. Má mimořádně sytý lak

Grecale Tributo Il Bruciato sází na barvu sklizně hroznů a promyšlené detaily. Černá kola i třmeny dodávají správný charakter exteriéru. Uvnitř nadchne červeno-hnědým čalouněním a prémiovou audiosoustavou.
auto.cz

Auto nakreslené pomocí AI? Renaultu to umožnilo postavit levný elektromobil

Nejlevnějším elektromobilem Renaultu bude nové Twingo, které se představí už příští měsíc. Vyvinuto bylo v Evropě, bude se zde také vyrábět, a přesto nabídne cenu pod půl milionu korun. Částečně za to může extrémní urychlení vývoje.
auto.cz

Jeep na čínském základě? Využije techniku, kterou známe i od nás

Zatímco dříve čínské automobilky zakládaly své modely na licencované i kradené technice ze Západu, dnes sledujeme spíše opačný vývoj. Další značkou, která se o něco takového pokusí, bude Jeep, který využije základ, který známe i od nás.
auto.cz

Volkswagen zcela vyklidil trh a nahradil jej čínský BYD. V první zemi je to realita

Volkswagen je za loňský rok druhou největší automobilkou světa a jeho vozy jsou dostupné skoro všude. Jenže třeba v jihovýchodní Asii se mu moc nedaří a začíná opouštět první trhy, kde jej drtí i čínské automobilky.
auto.cz

Škoda uvádí nové akční modely Classic a Dynamic. Ušetříte s nimi až přes 150 tisíc

Mladoboleslavská automobilka navazuje na úspěšnou akční nabídku k 130letému výročí a uvádí na trh hned dvojici dalších zvýhodněných modelů. Označení Classic si určitě mnozí pamatují, ve srovnání s minulostí je ovšem z pohledu výbavy výrazně štědřejší.
auto.cz

Středoevropská rallye před startem: Kdo z toyoty se přiblíží titulu?

Osminásobný světový šampion Sébastien Ogier z Francie bude na nadcházející Středoevropské rallye hájit těsný dvoubodový náskok na britského týmového kolegu Elfyna Evanse v čele průběžného pořadí seriálu. Tři závody před koncem sezony se ve hře o titul reálně drží i třetí jezdec Toyoty Kalle Rovanperä z Finska, na Ogiera ztrácí 21 bodů.
auto.cz

Stará panda, nový tayron i papírový Vaculík: Sedmý Svět motorů už ve čtvrtek na Nova Action!

Nový díl televizního Světa motorů nabídne stará auta, nové motorky, užitečnou webovou aplikaci i herečku a spisovatelku v naší crazy káře.
auto.cz

Registrace elektromobilů v Česku v září 2025: Škoda suverénní, nahoru šplhá Toyota

I v září se nejúspěšnějšími elektromobily na českém trhu staly vozy Škoda. Nahoru se vedle tradičních hráčů dere i japonská Toyota, která za to vděčí SUV bZ4X.
auto.cz

Nová dvouspojková převodovka Stellantis eDCT7 do detailu: Je zajímavější, než jsme si mysleli!

Zatímco šestistupňová dvouspojka je u hybridních vozů skupiny Stellantis běžnou záležitostí, sedmistupňové ústrojí je stále novinkou, uplatněnou třeba v novém DS N°4.
auto.cz

Pro mokré léto: Otestovali jsme Nokian Powerproof 2, novinku pro výkonná auta

Značka známá zimním obutím se pustila do letní pneumatiky pro silná auta. Jak to může dopadnout? To jsme se vydali zjišťovat na vývojový a testovací polygon Hakka Ring nedaleko Madridu.
auto.cz

Jak dlouho se teď čeká na novou škodovku? Ptali jsme se přímo u zdroje

Zájem o nové škodovky je letos tak velký, že automobilka jede na hraně svých kapacit. Závody v Mladé Boleslavi a Kvasinách běží na tři směny a přesto si zákazníci musejí na svůj vůz počkat i půl roku. Nejrychleji se k autu dostanou ti, kteří sáhnou po superbu, zatímco čekání na SUV se může protáhnout.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.