Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Trumpova cla zatěžují německý průmysl. Nejvíc to odnáší automobilky

Vývoz aut vyrobených v Německu do USA klesl o 14 % zejména kvůli protekcionistické politice Donalda Trumpa. Rozšířit tamní výrobní kapacity je však běh na dlouhou trať.
auto.cz

TEST Ford Ranger PHEV – První pracant i do města

Pick-up je pro mnohé nejen pracovní nástroj, ale také klukovský sen. Avšak najít nějaký, který by se v realitě každodenního života neukázal trochu nepatřičný, nebylo dosud možné. Teď je tu plug-in hybridní ranger. Je civilizovaný jako obří kombík a dokáže napájet třeba celý tábor.
auto.cz

Zemřel Karel Kadlec. Čechům dal Rolls-Royce i Aston Martin. Vybudoval jeden z nejvlivnějších podniků u nás

Zakladatel společnosti CarTec Group zemřel po krátké a těžké nemoci. Skupinu, která během dvou dekád vyrostla z ostravského zastoupení BMW do sítě poboček napříč republikou a rozšířila se i o ultra-luxusní značky, přebírá jeho dcera Karin Kadlecová.
auto.cz

MotoGP letos zažilo popularitu jako nikdy dřív. Rekordy padaly snad všude!

Dvaadvacet závodů, plné tribuny a statisíce nových fanoušků po celém světě. Sezóna MotoGP 2025 za sebou zanechala čísla, jaká ani královská třída silničních motocyklů dosud nezažila. Rekordy nepadaly jen na tratích a tribunách, ale také u televizních obrazovek a na sociálních sítích.
auto.cz

DS chce vynalézt další nový segment, tentokrát pro městský hatchback

Příští generace DS 3 dostane nejspíš nové jméno a také může být více „rozkročena mezi segmenty“, naznačil šéf značky Xavier Peugeot.
auto.cz

Unikátní test trakce různých pohonů na kluzkém povrchu: Dědci měli pravdu!

Dva centimetry sněhu a s nimi totální kolaps dopravy letos přišly už v půlce listopadu. Byť kolem jezdí už samá moderní auta, jakmile nasněží, plazí se třicítkou. Kde je příčina? V touze po odpovědi Svět motorů uspořádal unikátní test.
auto.cz

Těchto 6 asistentů řízení milujeme a nenávidíme. Jsou tu speciální Auta z pekla!

Asistenční systémy jsou v moderních autech jednou z nejpalčivějších témat, hned po souboji fosilních paliv a elektřiny. Přinášíme stručný přehled vybraných pomocníků, z nichž někteří pomáhají a jiné bychom nejraději vypojili z pojistkové skříně.
auto.cz

Našli jsme nejhorší nešvar řidičů. V těchto dnech otravuje nejvíc

Mlhovkáři a nesvítiči vč. neosvětlených cyklistů se stali tím nejhorším, co můžete potkat nejen na českých silnicích. Ve finále porazili neznalost pravidla zipu.
auto.cz

Jak jsme vezli kapra: I tak banální věc se může zvrtnout!

Někdy je lepší vyrazit pro štědrovečerního kapra rovnou k rybníku tam, kde se ještě nestihl dozvědět, že má být hlavním chodem. Výlov má totiž svoje kouzlo. Žádné fronty u kádí, žádné dramatické debaty o tom, který je méně nervózní. A tak jsme vyrazili pro jednoho kapra i my.
auto.cz

Jak čeští závodníci slaví Vánoce? Ježíšek v karavanu není výjimkou

Po celoročním kolotoči závodů a náročného tréninku si čeští automobiloví a motocykloví závodníci dopřávají zasloužený odpočinek doma. Vánoce jsou pro ně časem návratu k rodinám.
auto.cz

Nissan chce přizpůsobit audio každému řidiči. Ale může to vážně fungovat?

Nissan slibuje přizpůsobení zvuku konkrétnímu sluchu řidiče na základě krátkého sluchového testu. Zní to chytře, ale otázka zní, zda software dokáže vyřešit problém, který je u moderních aut často mnohem hlubší.
auto.cz

Přímé a zároveň nepřímé vstřikování u benzinového motoru: V čem spočívá největší výhoda?

Benzin můžete do motoru aktivně dopravovat dvojím způsobem. Buď přímo do spalovacího prostoru, nebo do sacího potrubí. Oboje má své výhody i nevýhody. Které to jsou?
auto.cz

Renault 4 s pohonem 4x4 do výroby tlačí sám šéf automobilky. Rozhodnutí padne co nevidět

U malých elektromobilů nedává pohon všech kol velký smysl. Přesto se můžeme velmi brzy dočkat jednoho takového modelu od Renaultu. Zájem na tom má i nový šéf francouzské značky.
auto.cz

Za volantem Hondy N-Box: Pro opravdové nadšence

Nejprodávanějším autem Japonska je už roky malá hranatá krabice s posuvnými dveřmi po stranách. Vydali jsme se proto na Východ vyzkoušet, čím si Honda N-Box získala srdce tamního lidu.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.