Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Mlhovkáři pokračují v krasojízdě! Hledáme nejhorší nešvar řidičů

Kdo neumí správně používat osvětlení svého vozidla, pije krev čtenářům Auto.cz. Co myslíte, dotáhnou to mlhovkáři, nesvítiči a neosvětlení cyklisté na zlatou medaili?
auto.cz

Max Verstappen vyhrál Grand Prix Abú Zabí 2025. Lando Norris je mistrem světa

Velkou cenu Abú Zabí 2025 vyhrál Max Verstappen před Oscarem Piastrim a Landem Norrisem. Tomu třetí místo stačilo k zisku titulu mistra světa.
auto.cz

Na kolik vyjde provoz Bentley? Jenom palivo za 6 let stálo jako nejdražší Škoda Kodiaq!

Kdo v minulosti potřeboval hodně jezdit, většinou volil vznětový motor kvůli hospodárnosti provozu. Nizozemec na to šel jinak. Roční výkon 50.000 km absolvoval s Bentley W12.
auto.cz

Na návštěvě v muzeu BMW v Mnichově: Prohlédněte si ho v obrovské galerii!

Spolu s nástupem podzimu většina automobilových muzeí ukončuje sezonu. Pro tovární expozice to naštěstí neplatí. Vyrazili jsme tedy do Mnichova prozkoumat oficiální sbírku BMW. A objevili v ní netušené poklady.
auto.cz

Elektrické SUV za 400 tisíc? Řešení prý našli v Malajsii

Levné elektromobily dnes chrlí zejména Čína, zkouší to ale i jiné exotické automobilky. Další takovou je méně známá Perodua z Malajsie, která se tentokrát obešla bez pomoci z Japonska.
auto.cz

Už žádné závady. BYD zavádí nový ambiciózní program na výrobu baterií

Závady trakčního akumulátoru mohou u elektromobilů způsobit imobilitu. BYD coby přední výrobce trakčních baterií nyní vyhlásil doktrínu příznačně pojmenovanou „nulové vady“.
auto.cz

Cupra Tavascan by se mohla zbavit cla z Číny. Zadarmo to ale nebude

Evropská komise zavedla dodatečná cla především jako ochranu vlastního trhu před státem dotovanými elektromobily z Číny. Poplatek se týká i Cupry Tavascan, jež by se z něj ovšem mohla vyvázat.
auto.cz

Totální elektrická stylovka už za 260.000 Kč! A není to žádná Čína

Francouzská firma Kilow přišla s vozítkem, které se nesnaží ohromit technickými vychytávkami ani výbavou. Jmenuje se La Bagnole a je to taková milá, jednoduchá dvoumístná bugina. 
auto.cz

První jízda s novým BYD Atto 2: Seriózní výzva!

Kompaktní crossovery aktuálně s přehledem vládnou evropskému trhu. Svůj podíl si nechce nechat ujít ani čínský BYD s novinkou Atto 2. Ta přijde na náš trh ve dvou plug-in hybridních a elektrických verzích a vypadá to, že má opravdu co nabídnout.
auto.cz

Trump se zamiloval do japonských kei cars a chce je i v USA. Má to ovšem háček

Americký prezident bojuje za možnost prodávat velmi kompaktní auta segmentu Kei, která jsou populární zejména v rodném Japonsku. Budou ovšem Američané sdílet Trumpovo nadšení z takto malých vozítek?
auto.cz

Thule uvádí praktickou dvojklec pro větší psy. Je tichá a plná chytrých detailů

Švédská společnost nabízí mimo jiné i transportní boxy pro domácí mazlíčky. V portfoliu Thule nechybí ani dvojklec, kterou lze jednoduše proměnit v prostornou přepravku pro větší psy.
auto.cz

Nabíjení elektromobilů může být pro hendikepované peklo. Co všechno musejí překonávat?

Při zavádění elektromobility se trochu zapomnělo na vozíčkáře. Pokud si člověk s hendikepem pořídí elektromobil, má problém, kde ho nabít. Ne všechny nabíjecí stanice jsou totiž bezbariérové.
auto.cz

Patrik Hezucký měl rád auta. Měl volvo i fabii, miloval jaguary

Zemřel Patrik Hezucký, bylo mu 55 let. Bezmála tři dekády dokázal miliony z nás rozesmát každé všední ráno na rádiu Evropa 2. Kromě toho měl také vynikající vkus na auta, miloval totiž jaguáry.
auto.cz

Spousta českých řidičů u pneumatik opomíjí důležitý parametr. Může to mít kruté následky

Spousta řidičů má již přezuto z letních na zimní pneumatiky. Jen to ale samo o sobě nestačí. Nejde jen o hloubku dezénu minimálně 4 mm, ale i o celkový stav obutí.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.