Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Jak si jde odmazat trestné body? Zajímavým kurzem!

Nelíbí se vám, že máte konto řidiče zatížené body? Nechcete-li čekat na vymazání po roce, nebo jste jich nasbírali třeba šest či osm, můžete absolvovat jeden den kurzu bezpečné jízdy – a jste na tom bodově lépe. Jak takový kurz probíhá? Ve videoreportáži ukazuje Marek Bednář.
auto.cz

Poplatek za každou jízdu elektromobilem? Brzy možná realita

Britská vláda zvažuje zavedení poplatku za každou ujetou míli pro elektromobily. Chtějí tak kompenzovat pokles příjmů z benzinu a nafty. Souhlasíte s podobným řešením?
auto.cz

LPG jezdí za půlku a obliba letí nahoru. Jak do ceny promluví ETS2 a ekologické trendy?

Obliba LPG posiluje. Už letos má u nových aut na kontě více registrací, než za celý loňský rok. Lidí jej kombinují i s hybridy, ale jak se vypořádá s emisními povolenkami ETS2? Zůstane nadále tak výhodné?
auto.cz

Naše elektromobily můžou zlevnit, závisí to na pravidlech, zní z Renaultu

Stáří vozového parku roste kvůli přebujelé regulaci, která zdražuje nová auta, hřímal při představení twinga šéf Renaultu Francois Provost.
auto.cz

Japonská rallye po 1. dnu: První je Ogier, Rovanperä poškodil zavěšení kola

Francouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally2) vede po prvním dnu Japonskou rallye, která je předposledním podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Na třetím místě figuruje lídr šampionátu Velšan Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally2).
auto.cz

TEST BMW M3 CS Touring – Dietka za mastný příplatek

Ještě ostřejší verze CS se po sedanu a kupé M4 dočkalo také prodejně nebývale úspěšné kombi. Ve srovnání s konvenčním modelem toho zdánlivě nenabízí tolik navíc, stojí ale o pořádný balík více. Vyplatí se?
auto.cz

Peugeot ukázal koncept Polygon, má být vizí auta budoucnosti

Malý třídveřový hatchback s řízením po drátě se kompletně představí zanedlouho. O pár dnů dřív se budou moci hráči Fortnite podívat na ostrov ve tvaru jeho volantu.
auto.cz

Bentley svou čistě elektrickou budoucnost odsouvá na rok 2035. Ani ten ale není definitivní

Luxusní britská automobilka couvá z původních plánů a přechod na výhradně elektrický pohon odsouvá o pět let. Ani rok 2035 ovšem nemusí být konečný.
auto.cz

Takové krásné Audi TT první generace. Že neuhádnete, co má pod kapotou?

První Audi TT poháněly jen dva motory. Přeplňovaná osmnáctistovka s 20 ventily a dále poslední evoluce původního úzkého šestiválce VW o objemu 3,2 litru. Tak co je to tedy za otázku?
auto.cz

Koupili byste si čínské auto? Pokud ano, tak proč?

Evropští kupci nových aut se pomalu otevírají čínským automobilům. Podle nejnovějšího průzkumu roste zájem o značky, které ještě před pár lety mnozí brali jen okrajově. Jak to vidíte vy?
auto.cz

Exkluzivně: Takhle bude vypadat elektrický Volkswagen ID. Polo! Dočká se i Škoda Fabia?

Německá automobilka chystá elektrickou variantu svého oblíbeného modelu Polo. Studii již známe, jak ale bude vypadat sériová podoba?
auto.cz

Formula E vstupuje do nové éry. Výkonem zatopí i monopostům F1

Svět motoristického sportu se chystá na dramatickou proměnu. Monoposty Formula E GEN4 přinášejí brutální výkon přes 800 koní, pohon všech kol, variabilní aerodynamiku a technologii rekuperace, která mění pravidla hry. Jak si povedou proti F1?
auto.cz

Japonská rallye před startem: Trojice jezdců toyoty se pere o titul

Teoreticky čtyři, reálně spíše tři jezdci mají šanci na titul mistra světa v automobilových soutěžích. Aktuálně vede Velšan Elfyn Evans, o třináct bodů zpět jsou shodně jeho týmoví kolegové od Toyoty - Francouz Sébastien Ogier a Fin Kalle Rovanperä.
auto.cz

Nový Renault Twingo oficiálně! Legenda se vrací jako levný elektromobil pro masy

Po úniku nové generace jsme se dočkali i oficiálních informací o reinkarnovaném twingu, které na rozdíl od minulosti dostane pouze elektrický pohon.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.