Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Vzácné prototypy sériových aut mohou být brzy minulostí. Díky novince z Finska

Vývoj nového vozu na čistě nové platformě dnes trvá klidně sedm let. Finská společnost Donut Lab ale tvrdí, že díky plně digitálnímu prostředí DonutOS a konceptu Digital Twin 2.0 lze celý proces výrazně zrychlit – od prvních simulací až po přípravu sériové výroby.
auto.cz

Fiat 500 přichází jako mild hybrid. Výkonem neoslní

Víc než rok po konci původní nové pětistovky se vrací spalovací pohon, bohužel však zoufale slabý. K mání aspoň bude i s plátěnou stahovací střechou.
auto.cz

Autobiografie Jaromíra Jágra je i o rychlých autech! A tučňákovi místo espézetky…

Autobiografie JÁ68 není jen nová kniha o jednom z nejlepších hokejistů všech dob Jaromíru Jágrovi. Je to příběh člověka, který se nebál žít naplno. Nejen na ledě, ale i na silnici. Nejen v NHL, ale i v českých devadesátkách, kde platilo, že kdo měl rychlé auto, ten byl někdo — a kdo měl odvahu, ten mohl všechno. Jágr měl obojí.
auto.cz

Co ví Cebia o autech Martina Vaculíka? Tady je rozhovor dvou expertů plný zajímavostí

Už potřetí se v podcastu Za volantem setkávám s Martinem Pajerem z Cebie. Vznikl rozhovor ještě zajímavější než dva předchozí. Nechal jsem si totiž přes Cebii prověřit své tři vozy, o kterých vím vše. A zajímalo mě, proč některé údaje v Cebii chybí.
auto.cz

Po kolika kilometrech je elektromobil zelenější? BMW iX3 brzy

Elektromobily sice nezatěžují okolí výfukovými emisemi, intenzivně se však řeší ekologická zátěž celého jejich životního cyklu. Při jakém nájezdu je nové BMW iX3 skutečně zelenější než spalovací ekvivalent?
auto.cz

Nová Kia K4 konečně dorazila i k nám. Češi ji mohou milovat nejen díky nízké ceně

Kia K4 přebírá štafetu po rodině Ceed a na český trh vstupuje jako benzinový hatchback se sedmiletou zárukou, startovací cenou 509.980 Kč a pěti výbavovými stupni. Čeká ji hlavně srovnání se Škodou Scala, Hyundaiem i30 a Opelem Astra.
auto.cz

Nové Porsche Cayenne Electric naživo: Máme fotky z premiéry v Dubaji!

Světová premiéra nejdůležitějšího SUV značky za poslední dvě dekády, stovky historických i současných modelů a jedinečná atmosféra Dubaje. Byli jsme u toho.
auto.cz

TEST Renault Captur E-Tech 160 – Lepší díky novému srdci

Třídu SUV zastupuje Renault v segmentu B už od roku 2013 model Captur. Po loňské modernizaci a změnám ve výbavách přišel letos na řadu nový plně hybridní pohon. Čím se liší od toho předchozího?
auto.cz

Fiat Brazilcům ukazuje sladký život po italsku. Inspiroval se tamní přírodou i pandou

Fiat si na autosalon v brazilském São Paulu přivezl studii Dolce Camper – rodinné SUV s rozkládacím stanem na střeše, navržené pro víkendová dobrodružství. Spojuje italský cit pro design, retro pixelový styl a praktickou výbavu, která dělá z běžného auta mobilní základnu pro volný čas.
auto.cz

Volkswagen T2 zázračně přežil ohnivý armagedon. Po tisícovkách hodin je opět ve špičkové formě

Když ničivý požár v Kalifornii během pár týdnů proměnil celou čtvrť v nekonečné spáleniště, zdálo se jisté, že i starý „busík“ Martina Presta skončí jako ohořelý vrak. Jenže se mýlil. A tak začal příběh, který zaujal i samotnou německou automobilku.
auto.cz

Toyota představila nový pick-up Hilux pro Rallye Dakar

Sotva Toyota představila nový hilux, už se ukázala i jeho závodní verze GR Hilux pro Rallye Dakar. Proti předchůdci přináší řadu vylepšení. Co konkrétně?
auto.cz

BYD jako parádní obytňák. Tenhle má dokonce dvě patra a luxusní terasu

Segment obytných aut začíná zažívat boom i v Číně. Tam si můžete pořídit například vcelku kompaktní model na základech užitkového vozu BYD s výsuvnou střechou a terasou v druhém patře.
auto.cz

Prkno neprkno. Norris může získat titul už v Kataru

Max Verstappen v Las Vegas stáhl ztrátu na Landa Norrise a to více, než v cíli závodu tušil.
auto.cz

Hledáme nejhorší nešvar řidičů. Který vám pije krev nejvíc?

V klidném čase adventním si trochu odpočineme od předvánočního shonu a zvedneme si tlak přemýšlením nad nešvary řidičů. Který je podle vás ten nejhorší? Hlasujte ve vyřazovací anketě!
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.