Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Martin Vaculík tvrdí, že Fiat E-Ducato je už použitelná dodávka. Co na to kurýr DPD?

Třetí generace Fiatu Ducato se vyrábí od roku 2006, za chvíli tak na výrobních linkách oslaví 20 let. Montáž moderního elektrického pohonu do starého dobrého veterána je slušnou technickou kuriozitou, které však nelze upřít slušnou funkci.
auto.cz

Velké ledvinky nebyly chybou, ale strategií, říká BMW. Co je pak Neue Klasse?

Ledvinky, které rozdělily automobilový svět, jsou konečně uzavřenou kapitolou. BMW si stojí za svým rozhodnutím a Neue Klasse ukazuje, že kombinace stylu a techniky funguje i v praxi.
auto.cz

Auta nejbohatších mužů světa: Larry Ellison vs. Elon Musk

Patří mezi nejznámější postavy technologického světa. Přestože oba spojuje obrovské jmění i vliv, jejich vztah k automobilům je diametrálně odlišný.
auto.cz

Nový šéf Renaultu v tom má jasno: Evropa musí snížit ceny elektromobilů

Elektromobily jsou v Evropě příliš drahé a proto produkujeme více oxidu uhličitého, než je nutné, nechal se slyšet François Provost. Čínským značkám se postaví např. zajímavějším designem. Také se k Renaultu může vrátit sportovnost nejen pod značkou Alpine.
auto.cz

TEST Citroën ë-C3 Aircross – Vlastní názor na věc

Rodinný elektromobil za cenu hluboko pod milion korun je realitou, a to takovou, v níž se nemusíte po prostorové stránce omezovat. Snaha co nejvíc osekat náklady je znát všude, ale taky je znát, že je to Citroën a ten dělal věci vždycky trochu jinak.
auto.cz

Nový hybrid od VW detailněji aneb Čeho se dočkáme i ve škodovkách?

T-Roc druhé generace se stane teprve druhým modelem koncernu Volkswagen s klasickým hybridem pod kapotou. Pojďme si tuhle novinku představit.
auto.cz

Rusové kupují západní auta i přes sankce. Tamní trh si přesto našel nové favority

Sankce uvalené na Rusko zapříčinily mimo jiné překreslení tamního trhu s novými auty. Západní automobilky se propadly, přičemž jejich místo zabrali ambiciózní Číňané.
auto.cz

Těšíte se na levného nástupce elektrické Škody Citigo? Máte smůlu, Škoda jej neudělá

Škoda se svým prvním elektromobilem zabodovala. Dodnes jde o jedno z nejlevnějších elektrických aut, co se u nás kdy prodávalo. Ačkoliv mnozí o nástupce stojí, Škoda jej udělat nechce.
auto.cz

Toyota Eco Race 2025 na vlastní kůži: Být nerd se občas hodí, ale stačí to?

Nejeli jsme nejrychleji ani s nejnižší spotřebou, ale v jedné věci jsme konkurenci rozdrtili a jinou jsme měli usnadněnou zvykem práce s mapou či navigací. Poučení pro příště? Líp číst pravidla.
auto.cz

Chilská rallye v cíli: Ogier vyhrál a vede mistrovství světa

Francouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1) vyhrál Chilskou rallye, která byla jedenáctým podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Vyhrál pátý podnik sezony a zásluhou bodového zisku se dostal na první místo ve světovém šampionátu.
auto.cz

V Mostě vám ukážu svoji mašinu, láká na MotoDen Světa motorů Oliver König

Oliver König je považován za jednoho z nejtalentovanějších motocyklových závodníků nové generace Čechů. Můžete se s ním osobně setkat na MotoDnu Svět motorů.
auto.cz

Rozblikáme Česko: Dokolečka, dokola! Umíte správně blikat na kruhovém objezdu? (3. díl)

V ČR se bliká až při výjezdu z kruhového objezdu. Při nájezdu ne a při kroužení po něm taky ne, leda bychom měnili jízdní pruh. Je to vcelku jednoduché. Ne v každé zemi to ale mají stejně.
auto.cz

Dvanáctiválec Mercedesu hned tak nevymře. Proč jej stále nabízejí?

Dvanáctiválcový motor je stále magnetem pro automobilové nadšence. Jeho výroba je však drahá a z čistě racionálního hlediska zbytečná. Jenže existují výjimky.
auto.cz

Jediné opravdové SUV kupé? Využívá techniku Škody Enyaq, ale moc se na něj netěšte

Že je kategorie „SUV kupé“ marketingový podvod, všichni víme, ale tak nějak to automobilkám akceptujeme. Volkswagen teď ukázal auto, které by se dalo tímto spojením nazvat i bez revolveru u hlavy. Jenže by si ho nikdo nekoupil, a tak určitě nevznikne.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.