Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Pražští radní se konečně dohodli. Známe nová pravidla pro elektromobily

Od ledna 2026 končí bezplatné parkování aut se značkou „EL“ v pražských ulicích. Jak se na to připravit? A kolik bude stát jízdné v MHD?
auto.cz

Zákaz prodeje spalovacích aut v EU v roce 2035 je asi passé. Brusel pod tlakem ustupuje

Dlouho proklamovaný zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory v Evropské unii za deset let se otřásá, ačkoliv to bylo již několik let zřejmé.
auto.cz

Britské legendy v Česku: Jaké to je mít caterham nebo morgan?

Ručně stavěné britské sporťáky, které nehrají podle moderních trendů. Každý morgan je řemeslným mistrovským dílem, caterham zase vyrábí striktně lehké sporťáky. V pražských Dolních Počernicích teď sídlí oficiální české zastoupení obou těchto legendárních značek.
auto.cz

Peugeot 108 se může vrátit. Nebude to ale jenom tak

Nejmenší peugeot už není v prodeji několik let kvůli rostoucím výrobním nákladům, daným homologačními pravidly. Nevznikne-li kategorie E-Car s mírnějšími předpisy, nevrátí se.
auto.cz

Hledáme nejhorší nešvar řidičů. Mlhovkáři stále ve hře

Osmifinále trochu nečekaně vyřadilo skutečně nebezpečné nešvary a poslalo dál sice nepříjemné, ale reálně život a zdraví neohrožující problémy. Jak to bude vypadat dál?
auto.cz

Alfa Romeo P2: Vítěz Targa Florio (2. díl)

Alfa Romeo P2 pokračovala v úspěších i po zisku titulu mistra světa výrobců. Pro poslední sezónu prošla radikálními úpravami.
auto.cz

Jak vyzrát se starým dieselem na měření emisí a nepodvádět? Martin Vaculík poradí!

Kdyby na světě bylo vše v pořádku, nemuseli by se ani majitelé starších dieselů bez filtrů pevných částic bát měření emisí. Situace je bohužel složitější, naštěstí pro mnohé z nich je zde jednoduché řešení v podobě nových parafinických naft XTL, například už běžně dostupného hydrogenovaného rostlinného oleje HVO.
auto.cz

Chybí vám kabriolety? Alpine pracuje hned na dvou!

Francouzská automobilka Alpine pracuje na dvou autech se skládací střechou, jedno bude čtyřmístné, druhé nejspíš dvoumístné. Spalovací motor však pod kapotou nečekejte.
auto.cz

Škodovka otevřela nový depozitář. Prohlédněte si ho v obrovské galerii!

Škoda Muzeum zpřístupňuje nový depozitář historických automobilů. Návštěvníci se tu setkají s 23 vozy většinou v původním, nálezovém stavu.
auto.cz

Kia chystá premiéru zásadního modelu. Proč ho ale nedostane Evropa?

Druhá generace Kie Seltos naváže na úspěch globálního bestselleru, který se prodává od jižní a severní Afriky přes Indii a Čínu až po Severní a Latinskou Ameriku. Modernizovaný design, nové světelné podpisy a hi-tech detaily mají posílit jeho pozici v nabitém segmentu B-SUV.
auto.cz

TEST Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x2 7DCT – Proč měnit něco, co funguje

Kia Sportage páté generace se vyrábí od roku 2021. Letos v létě prošla modernizací, která toho ale navenek změnila jen málo. Z bohaté nabídky pohonů jsme vyzkoušeli benzinový agregát 1.6 T-GDI v kombinaci s automatickou převodovkou.
auto.cz

Unikátní český roadster vznikl z nabourané dodávky. Nestál moc a měl diesel bez turba

Exotický kabriolet na bázi užitkového Citroënu budil zhruba před dvaceti lety velkou pozornost. Potkali jste ho někdy na silnici?
auto.cz

Portrét staronového mistra světa rallye: Sébastien Ogier podeváté

Francouz Sébastien Ogier získal devátý titul mistra světa v automobilových soutěžích, stalo se tak po čtyřech letech od zisku posledního. Vyrovnal tak historický výsledek svého francouzského krajan Sébastiena Loeba. Ve věku 41 let a 347 dnů se stal nejstarším světovým šampionem v dějinách.
auto.cz

Němci se zbláznili. Na Rolls-Royce Phantom místo disků kol namontovali ciferníky

Když se vám klasický Rolls-Royce Phantom zdá málo okázalý, přichází na scénu Klaus Gawron. Majitel klenotnictví z düsseldorfské Königsallee spojil síly s Novitecem a proměnil svůj černý phantom v pojízdný billboard.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.