Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Toyota ukázala nový supersport ještě před světovou premiérou. Nástupce Lexusu LFA vypadá božsky

Premiéra nového společného sporťáku Toyoty a Lexusu je na dosah. Po studiích GR GT3 a Lexus Sport Concept nyní automobilka v japonské reklamě poprvé ukazuje sériovou podobu vozu bez maskování a láká na prosincové odhalení.
auto.cz

Online: Velká cena Kataru 2025

Průběžné zpravodajství a výsledky z Grand Prix Kataru 2025.
auto.cz

Co bylo před pěti lety hitem, je dneska šrot, říká Libor Hladík

Kam se za poslední dobu posunula elektromobilita v Česku? Máme dost nabíjecích stanic? Jak dopadá srovnání Česka a Evropy? O to vše se v podcastu „Za volantem“ s Liborem Hladíkem z Pražské energetiky zajímal David Šprincl.
auto.cz

Rozhovor s Petrem Skálou z Hondy: České Auto roku je po faceliftu ještě lepší

Honda Civic přichází na trh v modernizované verzi. Technický základ ale zůstává nezměněný, protože zákazníkům zkrátka plně vyhovuje.
auto.cz

Ani Kanaďané se nechtějí vzdát spalovacích motorů. O elektromobilu jich uvažuje jen minimum

Také kanadská vláda míří na zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Průzkum mezi občany ovšem lokálně bezemisním vozům příliš nepřeje.
auto.cz

Věděli jste, že se Honda Integra pořád vyrábí? V Číně z ní udělali nástupce CR-X

Na autosalonu v čínském Kantonu se objevilo překvapení: koncept Honda Integra v dvoudveřové podobě, s odnímatelnou targou a manuální převodovkou.
auto.cz

Jak správně odmrazit auto: Na volnoběh motor jenom trápíte

Zimní provoz s nedávnou sněhovou nadílkou dává motoristům zabrat. Odjet ráno do práce či za zábavou znamená nejprve odmrazit venku stojící auto. Jak to udělat správně?
auto.cz

Lotus chtěl být elektrický, teď couvá. Místo toho vsadí na kompromis

Britská automobilka s čínským majoritním vlastníkem plánovala přepřáhnout na elektrický pohon. Slabá poptávka po luxusních bezemisních autech ji ovšem nutí tento pohled přehodnotit.
auto.cz

Saúdská rallye v cíli: Vyhrál Neuville, Ogier má devátý titul

Saúdskou rallye, která byla posledním podnikem mistrovství světa, vyhrál Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1). Na třetím místě dojel Sébastien Ogier (Toyota GR Yarisa Rally1). Získal devátý titul mistra světa a vyrovnal tak historický rekord svého krajana Sébastiena Loeba.  
auto.cz

Jízdní dojmy s Jeepem Compass: Rodinné geny i se tříválcem pod kapotou

Dokáže nový compass navázat na úspěchy svých předchůdců? Snaha zacílit na široké spektrum zákazníků se mu nedá upřít. Bude to ovšem správně trefený hřebíček na hlavičku?
auto.cz

Zálohu na ojetinu nikdy neposílejte předem! Příběhy z Česka jsou dostatečně odstrašující

Nedávné případy z Česka znovu ukazují, že zaplatit zálohu předem je velmi riskantní. Podvodníci často po obdržení peněz přestanou komunikovat a kupující zůstane bez vozu i bez financí.
auto.cz

Čínské značky sekají nová auta jako Baťa cvičky. Evropané mohou jen závidět

Rychlost je jednou z hlavních věcí, které mohou tradiční automobilky těm čínským závidět. Tempo, s jakým představují novinky, zbytek světa absolutně nestíhá.
auto.cz

Ceny nových aut: Levný už není skoro nikdo. Jak ušetřit?

Všiml si toho každý: nová auta v posledních letech výrazně zdražila. Příčin je víc, řešení naštěstí taky. Od pobídek typu značkového financování přes nabídnutí starého auta na protiúčet až po nové skladové vozy lehce dohledatelné na oficiálních stránkách jednotlivých značek.
auto.cz

Dakar 2026: Trasa, datum, startovní listina a česká želízka v ohni

Přes 8000 km v náročném terénu, 13 ostrých etap a hned několik maratonských úseků. Závod se jede od 3. do 17. ledna 2026 v Saudské Arábii. Zde najdete přehled trasy, etap, možností sledování a dosavadní českou startovní listinu.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.