Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Smíte jezdit bez vločky? Změna pravidel značení zimních pneumatik může být matoucí

Navzdory posunu v pravidlech EU pro označování zimních pneumatik ve vztahu k tzv. alpskému symbolu, tedy vločce na pozadí horského štítu, můžete v Česku stále jezdit na pneumatikách, které mají jen M+S. Nejspíš však už budou dost staré a beztak zralé na výměnu.
auto.cz

Martin Vaculík zjišťoval, jak dlouho vydrží baterka elektromobilu!

Kromě lidí, kteří elektromobily odmítají, už je dost i těch, kteří by si rádi nějaký pořídili. Často však čekají na větší nabídku ojetin a příznivější ceny.
auto.cz

Nová silniční Škoda Fabia Rally2 má 190 koní. Vznikne jen 100 kusů

Ve Španělsku se začíná prodávat opravdu speciální Škoda Fabia. Edice Rally2 od „Cohete“ Suáreze má 190 koní i sportovní pneumatiky.
auto.cz

Testujeme nový Renault 5! Ptejte se, co vás zajímá

Automobilka Renault nás pozvala k testování nového Renaultu 5 E-Tech 100% Elektrický, jak zní celé jeho jméno. Odpovíme na otázky, které nám k R5, jak mu budeme říkat, napíšete do zítřejšího večera.
auto.cz

Apelujeme na řidiče: Když to na dálnici jde, dělejte připojujícím se autům místo

Na českých dálnicích mohou vzniknout nebezpečné situace, jimiž se dá jednoduše předejít. Jak na to?
auto.cz

Nová Mazda 6 se má prodávat i v Evropě. Prohlédněte si ji na živých fotkách

Elektrická Mazda EZ-6 by se u nás mohla stát konkurencí pro BMW i4 a Teslu Model 3.
auto.cz

TEST Toyota Corolla TS 2.0 GR Sport – Hybridem i dynamicky

Facelift přivál corolle vyšší výkon a příjemnější chování pohonného ústrojí. Dvoulitrový hybrid dokáže jezdit sportovně díky perfektnímu nastavení podvozku, také ale s nízkou spotřebou. Škoda jen drobných ergonomických přešlapů souvisejících s palubní elektronikou.
auto.cz

Jeremy Clarkson měl vážné zdravotní problémy. Podstoupil operaci srdce

Britský moderátor slavných automobilových pořadů Top Gear a The Grand Tour se s prvními problémy setkal při koupání na dovolené.
auto.cz

Nové Porsche 911 GT3 trochu zpomalilo, zato se bude lépe řídit

Nová evoluce kultovní GT3 sice ztratila trochu ze své síly, ale automobilka zapracovala na tom, aby byla ovladatelnější při rychlém tempu.
auto.cz

Lexus LS 400 měl být postrachem luxusních sedanů. Založil svou značku, vzniklo přes 450 prototypů

V osmdesátých letech se Japonci rozhodli, že otřesou úspěchem evropských luxusních sedanů v USA. Jejich hlavní zbraní byl zbrusu nový Lexus LS 400.
auto.cz

První jízda s novým BMW řady 1: Řídili jsme dvě nejatraktivnější verze

Nové BMW 1 se začíná prodávat v Česku. Při prvních jízdách jsme si vyzkoušeli varianty 120 a 120d, u nichž se očekává největší zájem zákazníků.
auto.cz

Double Ferrari. Velkou cenu USA 2024 vyhrál Charles Leclerc

Průběžné zpravodajství z Velké ceny USA 2024.
auto.cz

Hyundai Ioniq 5 N a MG4 XPower na okruhu: Sportovní elektromobil dvakrát jinak

Elektromobilita se už dostává i do světa sportovních aut. V redakci se nám setkaly dva sportovní hatchbacky na baterky, a tak jsme s nimi vyrazili na malý závodní okruh v Písku. Jak si stojí z hlediska řidičské zábavy? Musíte si koupit ten dražší, nebo vám stačí levnější alternativa?
auto.cz

Středoevropská rally v cíli: Vyhrál Tänak, korunovace mistra odložena

Estonec Ott Tänak (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) vyhrál Středoevropskou rally. Soutěž pořádaná na území České republiky, Německa a Rakouska byla předposledním podnikem letošního mistrovství světa. Třetí skončil Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid), který se mohl stát poprvé šampionem. Možnou korunovaci musí odložit za měsíc do Japonska. 
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.