Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Tohle se redaktorům televizního Světa motorů fakt nepovedlo!

V letošním roce jsme pro vás natočili přes třicet dílů televizního Světa motorů. A to se samozřejmě neobešlo bez přeřeků a vtipných situací, které se do vysílání nedostaly.
auto.cz

Nejčtenější testy roku 2025: Česká stálice vítězí

Ze stovek různých testovaných aut i jejich verzí může být to nejčtenější jen jediné. Je to zbrusu nový drahý elektromobil, anebo malé auto do města se spalovacím motorem?
auto.cz

Šéf FBI vyměnil domácí chevrolet za BMW. Je prý levnější

Může být BMW X5 levnější než Chevrolet Suburban? Velmi snadno a velmi výrazně, pokud chcete jeho obrněnou verzi.
auto.cz

Škoda Elroq sbírá ceny napříč Evropou. A prodeje to jen potvrzují

Rok 2025 se pro Škodu Elroq stal mimořádně silným z hlediska odborného uznání. Během roku 2025 nasbírala řadu mezinárodních ocenění. Design, jízdní vlastnosti, uživatelská přívětivost i technologická vyspělost byly pozitivně hodnoceny napříč Evropou.
auto.cz

Neomezená rychlost v USA? Z Arizony by se mohlo stát zámořské Německo

Některé úseky dálnic v řídce osídlených oblastech Arizony by se mohly stát úseky s neomezenou rychlostí. Zákon, který by dal řidičům více svobody, je však zatím ve stadiu návrhu.
auto.cz

Fiat Panda 141 (1980-2003): Kontejner na kolech

První generace Pandy byla opravdovou lidovkou, která si na nic nehrála. Vynikala strohostí vně i uvnitř. Přesto, nebo spíše právě proto vydržela ve výrobě celých třiadvacet let...
auto.cz

Nejsledovanější videa roku 2025: Martin Vaculík vítězí na celé čáře

Z desítek videí, která jste si u nás mohli pustit, na počet shlédnutí drtivě vyhrál kousek Martina Vaculíka. Zájem však byl i o výcvik na řidičák či modernizovanou Škodu Enyaq.
auto.cz

Číňané zamíří do Le Mans. Půjdou se tam ztrapnit, nebo zazáří?

Čínská automobilka Chery se velmi pravděpodobně stane první značkou z druhé nejlidnatější země světa, která se zúčastní legendárního vytrvalostního závodu ve francouzském Le Mans.
auto.cz

Na českých kruhových objezdech můžete vidět zvláštní ozdoby. Tady jsou ty nejlepší!

Sokola, medvěda, volavky, raka, kapra, sochu Svobody nebo lahev rumu. To všechno můžete potkat na českých kruhových objezdech. Podívali jsme se na ozdoby okružních křižovatek podrobněji.
auto.cz

Obří zakázka pro Tatru Defence Systems. Na Slovensko dodá auta až za 25 miliard

Česká automobilka uzavřela se slovenskou stranou obří smlouvu na dodávky téměř 1300 nákladních automobilů. K zakázce se mohou přidat i další státy, výsledný objem tudíž může ještě narůst.
auto.cz

Registrace elektromobilů v Evropě dramaticky rostou. Jejich podíl je však stále nízký

V listopadu bylo v Evropě zaregistrováno meziročně o 44 procent více elektrických aut. Ačkoliv se měsíční přírůstky letos pravidelně výrazně překračují 100 tisíc aut, přesto je jejich význam nadále spíše okrajový.
auto.cz

Ford skončil s výrobou americké verze SUV Kuga. Přímého nástupce neplánuje

Americká automobilka v půlce prosince ukončila výrobu oblíbeného kompaktního SUV Escape, který je zámořským sourozencem „našeho“ modelu Kuga. Ford se chce zaměřit na jiné vozy, tamní dealeři ovšem mají strach.
auto.cz

Poslední rozloučení s božskou Alpine A110 S: Na tohle auto nikdy nezapomenu!

Lehké sporťáky s motory uprostřed jsou druh na vyhynutí. Jsem rád, že jsem se stihl projet v božské Alpine A110 ještě dříve, než její výroba skončí.
auto.cz

Šroub, který nikdo jiný nepovolí? S vychytávkou od BMW si vesnický opravář neporadí

BMW si patentovalo šroub s hlavou ve tvaru svého loga. Další rána pro každého, kdo nechce jezdit se svým autem výhradně do značkového servisu. S příchodem aut, která stojí především na softwaru, to ale bude ten nejmenší problém.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.