Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Letecká společnost začala prodávat vlastní auto. Možná přijde do Evropy

Z historie známe více případů, kdy se výrobce letadel pustil i do automobilů. Že něco takového zkusí i letecká společnost, je však unikátní. Přesně to se však stalo v Číně a první automobil aerolinky Juneyao Air je již v prodeji.
auto.cz

Fiat Uno Turbo i.e.: Italský rebel slaví čtyřicítku

Fiat Uno s přeplňovaným benzinovým motorem nezapřel sportovní ambice – a skutečně je dodržel. Opravdovému hot-hatchi je čtyřicet.
auto.cz

Co stálo v garáži Jiřího Bartošky? Jezdil embéčkem i phantomem a děsila ho D1

Začínal za volantem Škody 1000 MB, pro ocenění na Hrad si však přijel rolls-roycem. V posledních letech sedlal Jiří Bartoška zejména vozy značek Audi a BMW, naopak motorky rád neměl.
auto.cz

MS v ledním hokeji opět vsadí na vozy Škoda. Je z toho dokonce světový rekord!

Letošní ročník mistrovství světa v hokeji odstartuje již v pátek 9. května. A chybět u toho nebude ani Škoda, která je partnerem tohoto sportovního svátku již 32. rokem.
auto.cz

Úpravce našel skrytý potenciál Mini Countryman. Teď zvládne i ty nejdrsnější podmínky

Není to závodník, ale má k němu blíž než většina SUV. Countryman jako doprovodné vozidlo pro Dakar má podvozek, kola i výbavu, která obstojí v terénu i na asfaltu.
auto.cz

Elektrický Mercedes-Benz CLA nebude možné nabíjet na 400V stojanech

Nová generace prémiového kompaktního sedanu od Mercedesu zatím spoléhá pouze na elektřinu. Díky 800V architektuře podporuje rychlodobíjení, na starších stojanech s polovičním napětím ho ovšem nenabijete.
auto.cz

Xiaomi updatem omezilo extrémní výkon verze Ultra. Po silné kritice změnilo názor

Elektromobily jsou levnější cestou, jak se dostat k výkonům dříve vyhrazeným supersportům. Nejvíce to platí v Číně, kde jedno z nejvýkonnějších aut vůbec nabízí Xiaomi. Jenže po sérii nehod se automobilka rozhodla, že mít přes 1.000 kW na běžné ulici možná není nejlepší nápad.
auto.cz

Jak pomáhají Trumpova cla americkým dělníkům? Volvo jich 5 % propustí

Zhruba 125 lidí přijde o práci v továrně Volva v Severní Karolíně, mimo jiné kvůli clům Donalda Trumpa. Plán na vytvoření čtyř tisíc nových pracovních míst však zůstává.
auto.cz

Hodně ojetá Toyota Corolla, čínská bestie i Karlík a dopravní hřiště: Sledujte nový Svět motorů!

I na tento čtvrtek jsme pro vás přichystali celou řadu novinek a zajímavostí ze světa automobilů. Na co konkrétně se můžete těšit?
auto.cz

Záblesk jistoty pro automobilky? Prošel návrh, který by jim mohl ulehčit

Evropský parlament (EP) dal zelenou možnosti urychleně schválit návrh Evropské komise (EK) poskytnout automobilkám více času na splnění emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok.
auto.cz

Yugo vstane z popela díky německé technice. Překvapivě nedostane elektrický pohon

Yugo si drží jméno, i půvpdní myšlenku. Přijde ale se zcela novým kabátem a moderními motory. Na finální verzi si ještě počkáme. 
auto.cz

TEST Volkswagen Multivan 1.5 TSI eHybrid 4Motion – Konečně čtyřkolka! Jenže trochu jiná

Nová generace velkoprostorového volkswagenu dostala po letech pohon všech kol. Ten je však řešen zcela jinak než jsme na to u největší evropské automobilky zvyklí.
auto.cz

Alfa Romeo v letošním roce úspěšnější. Jak si stojí u nás?

Letošní rok začal pro milánskou automobilku šťastně, když zaznamenala zvýšený zájem zákazníků o svá auta. O kolik se zvýšily její prodeje?
auto.cz

Registrace nových vozů v Česku za první kvartál 2025: Každý druhý osobák je SUV!

Za první čtvrtletí letošního roku bylo v Česku registrováno celkem 80.912 osobních automobilů. Je to více než ve stejném období loňského roku.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.