Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Firmy musí do konce října přiznat emise dovezených produktů

Takzvané „uhlíkové clo“ je regulací, které přesně před rokem začaly podléhat podniky dovážející ze zemí mimo Evropskou unii komodity, jejichž výroba nebo zpracování jsou spojeny s vysokými emisemi skleníkových plynů.

Zatímco v říjnu 2023 jim vznikla povinnost import komodit evidovat a čtvrtletně hlásit celní správě s využitím zjednodušených postupů, do konce října 2024 již budou muset dovozci poprvé odevzdat čtvrtletní hlášení s uvedením skutečných emisí daných produktů a surovin vzniklých při jejich výrobě. Na nové povinnosti vyplývající z nařízení Evropské komise upozorňuje Jitka Mrázková, daňová poradkyně kanceláře Rödl & Partner v Praze.

„Dovozcům přibyla povinnost zjistit u dodavatele komodit informaci o emisích, které při výrobě či zpracování produktu vznikly. Zatímco v dřívějších čtvrtletních hlášeních bylo možné uvést standardizované tabulkové hodnoty emisí, v říjnovém reportu už by se měly za srpen a září objevit skutečné naměřené hodnoty,“ sděluje Jitka Mrázková z poradenské společnosti Rödl & Partner.

Čtvrtletní hlášení bude zahrnovat červenec, a to ještě s možností uvedení standardizovaných hodnot, dále pak již data za srpen a září se skutečnými hodnotami emisí. Podniky mají čas na odevzdání Celní správě do 31. října 2024. Případná dodatečná oprava je pak možná do 30. listopadu 2024. V reportech budou dovozci uvádět zejména celní kód zboží, jeho množství v tunách společně s údajem o emisích.

Jak postupovat, pokud nebude mít dovozce k dispozici skutečné emise vzniklé při výrobě reportovaných komodit? V tomto případě lze při vyplňování reportu využít aktualizovaných pokynů dostupných na stránkách celní správy, nicméně deklarant by měl doložit, že vynaložil veškeré úsilí k získání údajů. „Dostatečným důkazem potvrzujícím tyto kroky může být například e-mailová komunikace s dodavateli (screenshot mailu, kterým údaje žádáte) či s provozovateli zařízení ve třetích zemích, jak vyplývá ze sdělení Ministerstva životního prostředí,“ doporučuje Jitka Mrázková.

Jak již bylo naznačeno, regulace nabíhá postupně v několika fázích. „Pomyslným vrcholem první fáze regulace bude leden 2026, od něhož budou muset dovozci začít za dovoz produktů zatížených vysokými emisemi platit již skutečně uhlíkové clo,“ komentuje poradkyně Jitka Mrázková. „Přechodná etapa spojená pouze s reportováním by měla výrobcům, dovozcům i Celní správě umožnit, aby se na přechod na uhlíkové clo připravily,“ dodává.

Uhlíkové clo se týká dovozu železa a oceli, hliníku, elektrické energie, vodíku, hnojiv, cementu a aktivních katodových materiálů ze třetích zemí s výjimkou Islandu, Lichtenštejnska, Norska a Švýcarska.

Carbon Border Adjustment Mechanism

Nařízení Evropské komise o CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), ze kterého bude vycházet povinnost uhradit uhlíkové clo, vstoupilo v platnost v květnu 2023. Centrálním orgánem správy CBAM je Evropská komise, správním orgánem v České republice je Ministerstvo životního prostředí.

Podle Evropské komise představuje uhlíkové clo ekologický poplatek, který doplňuje stávající systém obchodování s emisními povolenkami. „Přispět by mělo k inovacím, šetrnosti k životnímu prostředí a k tomu, aby unijní výrobci zatížení emisními povolenkami nebyli vůči konkurenci ze třetích zemí s nižšími ekologickými nároky znevýhodněni,“ prohlašuje Jitka Mrázková.

Zdroj: Jitka Mrázková

23.10.2024Autodealers

Informace odjinud

Online: Kvalifikace na Grand Prix Španělska 2025

Průběžné zpravodajství a výsledky z kvalifikace na GP Španělska.
auto.cz

Tady se zastavil čas. K mání je Dodge Viper RT/10 s 62 najetými km

Tento červený Dodge Viper RT/10 je kosmeticky naprosto dokonalý, ale pokud by měl jezdit, potřeboval by zásadní investice. Je k mání v aukci a mohl by se prodat za zhruba tři miliony korun.
auto.cz

Osobní tramvaj zpěvačky Marty Jandové: Jsme do něj zamilovaní, říká

Úzké městské ulice a malá parkovací místa jsou skvělým životním prostorem kompaktního a navíc elektrického hatchbacku, pochvaluje si zpěvačka Marta Jandová.
auto.cz

Ostrá Toyota GR Corolla se bude vyrábět v Británii. Dočkáme se jí i v Česku?

Japonská automobilka potvrdila, že od roku 2026 bude ve svém britském závodě vyrábět sportovní GR Corollu. O jejím nasazení na evropských trzích včetně Česka ale zatím není rozhodnuto.
auto.cz

Praga Bohema zazářila na trati Top Gearu. Řídil ji Stig

Český hypersport získal rekord produkčních aut bez elektrifikace na trati Top Gearu v britském Dunsfoldu, a to v rukou Bena Collinse, někdejšího ochočeného závodního jezdce a současného testovacího pilota značky Praga.
auto.cz

Výbava, která se nevyplatí. Opatrně na tyto drahé zhoršováky!

Méně je někdy více. Pojďme se podívat na dvanáct prvků výbavy, které je dobré si pořádně rozmyslet.
auto.cz

Spalováky stále trhají pumpám hadice. Teď už to umějí i elektromobily

Rychlý únik s elektromobilem, pokud jste zrovna připojeni na nabíječku, je nemožný bez vystoupení ven. Že to je problém, řeší primárně v USA, kde také jedna firma vymyslela řešení. 
auto.cz

Proč Ford v Evropě prodává elektrické dodávky, ale elektrický pick-up jednoznačně odmítl?

Ford v USA nabízí elektrické pick-upy a brzy jej v Evropě bude mít také Isuzu. Pro Ford jde o segment, do něhož se nechce pouštět. Proč?
auto.cz

Takovou chybu už nikdy neuděláme, říká Volkswagen

Automobilka Volkswagen slibuje, že od produkční verze ID. 2 už budou všechna její auta mít kromě volantu nejméně pět funkcí na fyzických tlačítcích místo dotykového ovládání. Přibližuje také, že v Číně jsou priority zákazníků úplně jiné než v Evropě.
auto.cz

V Londýně budou muset za vjezd do centra platit i elektromobily

Britská metropole od začátku roku 2026 zvýší poplatky za vjezd do vyhrazených částí města a zruší výjimku pro elektrická auta. Ta ve srovnání se spalovacími vozy dostanou pouze slevu.
auto.cz

TEST Dacia Bigster Journey hybrid 155 – Nový model a spousta poprvé

Dacia už řadu let nechce být vnímána na jako lowendová značka. Podpořit tuhle strategii má zbrusu nový model Bigster. Co nabízí jeho nejdražší verze? 
auto.cz

Expediční speciál netřeba: Dacia Duster zvládla skotskou výpravu za válečnými artefakty bez úprav

Dacia Duster v náročné výzvě dokázala, že je stejně dobrá na dopravu dětí do škol i badatelské výpravy v náročném terénu.
auto.cz

BMW kvůli clům ztrácí stovky milionů korun denně. Ve hře je dohoda s Trumpem

Mnichovská automobilka po zavedení cel na zahraniční automobily a komponenty ztrácí miliony dolarů každý den. O moc lépe na tom není ani Mercedes s Volkswagenem. Značky se proto chtějí domluvit na kompromisu.
auto.cz

Nové Alfy Romeo nabírají zpoždění, sázka na elektromobilitu nevyšla

Příští stelvio a giulia přijdou i s hybridním pohonem, ovšem pravděpodobně ne bez zpoždění. Alfa Romeo se spalovacími motory opravdu už nepočítala.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.