Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Firmy musí do konce října přiznat emise dovezených produktů

Takzvané „uhlíkové clo“ je regulací, které přesně před rokem začaly podléhat podniky dovážející ze zemí mimo Evropskou unii komodity, jejichž výroba nebo zpracování jsou spojeny s vysokými emisemi skleníkových plynů.

Zatímco v říjnu 2023 jim vznikla povinnost import komodit evidovat a čtvrtletně hlásit celní správě s využitím zjednodušených postupů, do konce října 2024 již budou muset dovozci poprvé odevzdat čtvrtletní hlášení s uvedením skutečných emisí daných produktů a surovin vzniklých při jejich výrobě. Na nové povinnosti vyplývající z nařízení Evropské komise upozorňuje Jitka Mrázková, daňová poradkyně kanceláře Rödl & Partner v Praze.

„Dovozcům přibyla povinnost zjistit u dodavatele komodit informaci o emisích, které při výrobě či zpracování produktu vznikly. Zatímco v dřívějších čtvrtletních hlášeních bylo možné uvést standardizované tabulkové hodnoty emisí, v říjnovém reportu už by se měly za srpen a září objevit skutečné naměřené hodnoty,“ sděluje Jitka Mrázková z poradenské společnosti Rödl & Partner.

Čtvrtletní hlášení bude zahrnovat červenec, a to ještě s možností uvedení standardizovaných hodnot, dále pak již data za srpen a září se skutečnými hodnotami emisí. Podniky mají čas na odevzdání Celní správě do 31. října 2024. Případná dodatečná oprava je pak možná do 30. listopadu 2024. V reportech budou dovozci uvádět zejména celní kód zboží, jeho množství v tunách společně s údajem o emisích.

Jak postupovat, pokud nebude mít dovozce k dispozici skutečné emise vzniklé při výrobě reportovaných komodit? V tomto případě lze při vyplňování reportu využít aktualizovaných pokynů dostupných na stránkách celní správy, nicméně deklarant by měl doložit, že vynaložil veškeré úsilí k získání údajů. „Dostatečným důkazem potvrzujícím tyto kroky může být například e-mailová komunikace s dodavateli (screenshot mailu, kterým údaje žádáte) či s provozovateli zařízení ve třetích zemích, jak vyplývá ze sdělení Ministerstva životního prostředí,“ doporučuje Jitka Mrázková.

Jak již bylo naznačeno, regulace nabíhá postupně v několika fázích. „Pomyslným vrcholem první fáze regulace bude leden 2026, od něhož budou muset dovozci začít za dovoz produktů zatížených vysokými emisemi platit již skutečně uhlíkové clo,“ komentuje poradkyně Jitka Mrázková. „Přechodná etapa spojená pouze s reportováním by měla výrobcům, dovozcům i Celní správě umožnit, aby se na přechod na uhlíkové clo připravily,“ dodává.

Uhlíkové clo se týká dovozu železa a oceli, hliníku, elektrické energie, vodíku, hnojiv, cementu a aktivních katodových materiálů ze třetích zemí s výjimkou Islandu, Lichtenštejnska, Norska a Švýcarska.

Carbon Border Adjustment Mechanism

Nařízení Evropské komise o CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), ze kterého bude vycházet povinnost uhradit uhlíkové clo, vstoupilo v platnost v květnu 2023. Centrálním orgánem správy CBAM je Evropská komise, správním orgánem v České republice je Ministerstvo životního prostředí.

Podle Evropské komise představuje uhlíkové clo ekologický poplatek, který doplňuje stávající systém obchodování s emisními povolenkami. „Přispět by mělo k inovacím, šetrnosti k životnímu prostředí a k tomu, aby unijní výrobci zatížení emisními povolenkami nebyli vůči konkurenci ze třetích zemí s nižšími ekologickými nároky znevýhodněni,“ prohlašuje Jitka Mrázková.

Zdroj: Jitka Mrázková

23.10.2024Autodealers

Informace odjinud

Dálnice D1 je plná zajímavostí: Jak dlouho se staví a kolik na ní nejvíce bouralo aut?

Dálnice D1 je nepochybně nejslavnější českou dopravní komunikací. Přinášíme vám pět zajímavostí, které byste o ní měli vědět.
auto.cz

Africký sen o elektromobilitě naráží na realitu. Lidé se vracejí zpátky k drahým spalovákům

Etiopie letos v lednu zaskočila svět. Oznámila zákaz dovozu aut se spalovacími motory. V podstatě se tak stala první zemí, která alespoň z pohledu nových aut formálně plně přešla na elektromobilitu. Bylo by ale pošetilé si myslet, že předbíhají zbytek světa.
auto.cz

Dodge Charger (1971–1974): Třetí generace dala sbohem šestiválcům

Americká sportovní dvoudveřová kupé Dodge Charger se ve třetí generaci rozloučila s řadovými šestiválci a k pohonu zadních kol začala výhradně používat vidlicové osmiválce s objemem 5,2 až 7,2 litru.
auto.cz

Příští BMW M3 splní tužby většiny nadšenců. Elektromobilita ho nezastaví

BMW M3 se s přechodem řady 3 na elektro-platformu Neue Klasse nezbaví řadového šestiválce, vyplývá ze slov Franka van Meela, šéfa divize M. Na své si přijdou jak fanoušci elektromobilů, tak i spalovacích motorů. Snad jen nízkou hmotnost očekávat nemůžeme.
auto.cz

Problémy s autonomními vozy v Česku: Zákon neřeší řadu situací, resorty ho cupují

Ministerstvo dopravy chystá změnu zákona, která by umožnila provoz automatizovaných vozů. Návrh ale cupují další resorty, podle kterých vzniká příliš mnoho nejasností.
auto.cz

Bizarní Mitsuoka M55 s tváří dodge zná svou cenu. Vznikne jen 100 kusů

Malá japonská automobilka Mitsuoka nasadila tvář muscle caru Dodge Challenger na nejnovější Hondu Civic. Teď vyslechla volání potenciálních zákazníků a novou Mitsuoku M55 začíná prodávat.
auto.cz

Švédský Northvolt krachuje, mizí naděje na elektromobilitu s evropskými bateriemi

Jedna z evropských snah o nezávislost na bateriích z Asie nedopadla slavně. Švédský Northvolt požádal o ochranu před věřiteli. Firma má peníze jen na týden fungování a dluhy skoro šest miliard dolarů.
auto.cz

Jediná Škoda Octavia svého druhu je na prodej. Vznikla v Česku

Sherlog Coupé vzniklo k propagačním účelům, zároveň to je ale jediná octavia s karoserií kupé v novodobé historii tohoto modelu. Smí normálně na silnice a má čerstvou TK, ale cena nízká opravdu není.
auto.cz

Japonská rallye po 1.dnu: Vede Tänak, Neuville měl technické problémy

V Japonské rallye, která je závěrečným podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích, vede po prvním dnu Estonec Ott Tänak (Hyundai i20 N Rally1) a zůstává ve hře o titul. Vedoucí jezdec průběžného pořadí šampionátu Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1) měl problémy s turbodmychadlem a propadl se na patnácté místo.
auto.cz

TEST Audi Q8 60 TFSI e quattro – Na cestě k elektromobilu. Nebo ne?

Nejsilnější plug-in hybridní Audi Q8 má více než dostatek výkonu a po modernizaci také mnohem větší akumulátor. Ten ovšem prémiovému německému SUV k delšímu elektrickému dojezdu moc nepomáhá.
auto.cz

Vrcholná Kia EV9 GT oficiálně: Rodinné SUV má 501 koní, falešné kvalty i aktivní podvozek

Pro nejsilnější verzi svého sedmimístného modelu si Kia připravila více novinek než jen pouhé navýšení výkonu.
auto.cz

Za v Česku běžný přestupek pokuta 25.000 Kč! Během řízení už mobil do ruky nevezmete

Horní komora italského parlamentu schválila reformu silničního zákona, která mimo jiné zpřísňuje pokuty za používání mobilního telefonu za volantem, řízení pod vlivem alkoholu či drog nebo za překročení maximální povolené rychlosti. Informovala o tom agentura ANSA.
auto.cz

Bentley se zase překonalo. Na detailech těchto Continentalů strávilo stovky hodin práce

Ruční prošívání v motivu topografie pouště nebo obložení kamennou dýhou z druhohor, u britské značky je možné doslova cokoliv.
auto.cz

Česko má druhý nejvyšší růst prodejů elektromobilů v Evropě. Jejich podíl ale zůstává malý

Nová data ukazují, že Česko je v prodejích elektromobilů evropským skokanem. Meziročně vzrostly o 61,3 procenta. Překonala jej jen Malta. Prodeje elektromobilů v celé Evropě ale klesají.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.