Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Firmy musí do konce října přiznat emise dovezených produktů

Takzvané „uhlíkové clo“ je regulací, které přesně před rokem začaly podléhat podniky dovážející ze zemí mimo Evropskou unii komodity, jejichž výroba nebo zpracování jsou spojeny s vysokými emisemi skleníkových plynů.

Zatímco v říjnu 2023 jim vznikla povinnost import komodit evidovat a čtvrtletně hlásit celní správě s využitím zjednodušených postupů, do konce října 2024 již budou muset dovozci poprvé odevzdat čtvrtletní hlášení s uvedením skutečných emisí daných produktů a surovin vzniklých při jejich výrobě. Na nové povinnosti vyplývající z nařízení Evropské komise upozorňuje Jitka Mrázková, daňová poradkyně kanceláře Rödl & Partner v Praze.

„Dovozcům přibyla povinnost zjistit u dodavatele komodit informaci o emisích, které při výrobě či zpracování produktu vznikly. Zatímco v dřívějších čtvrtletních hlášeních bylo možné uvést standardizované tabulkové hodnoty emisí, v říjnovém reportu už by se měly za srpen a září objevit skutečné naměřené hodnoty,“ sděluje Jitka Mrázková z poradenské společnosti Rödl & Partner.

Čtvrtletní hlášení bude zahrnovat červenec, a to ještě s možností uvedení standardizovaných hodnot, dále pak již data za srpen a září se skutečnými hodnotami emisí. Podniky mají čas na odevzdání Celní správě do 31. října 2024. Případná dodatečná oprava je pak možná do 30. listopadu 2024. V reportech budou dovozci uvádět zejména celní kód zboží, jeho množství v tunách společně s údajem o emisích.

Jak postupovat, pokud nebude mít dovozce k dispozici skutečné emise vzniklé při výrobě reportovaných komodit? V tomto případě lze při vyplňování reportu využít aktualizovaných pokynů dostupných na stránkách celní správy, nicméně deklarant by měl doložit, že vynaložil veškeré úsilí k získání údajů. „Dostatečným důkazem potvrzujícím tyto kroky může být například e-mailová komunikace s dodavateli (screenshot mailu, kterým údaje žádáte) či s provozovateli zařízení ve třetích zemích, jak vyplývá ze sdělení Ministerstva životního prostředí,“ doporučuje Jitka Mrázková.

Jak již bylo naznačeno, regulace nabíhá postupně v několika fázích. „Pomyslným vrcholem první fáze regulace bude leden 2026, od něhož budou muset dovozci začít za dovoz produktů zatížených vysokými emisemi platit již skutečně uhlíkové clo,“ komentuje poradkyně Jitka Mrázková. „Přechodná etapa spojená pouze s reportováním by měla výrobcům, dovozcům i Celní správě umožnit, aby se na přechod na uhlíkové clo připravily,“ dodává.

Uhlíkové clo se týká dovozu železa a oceli, hliníku, elektrické energie, vodíku, hnojiv, cementu a aktivních katodových materiálů ze třetích zemí s výjimkou Islandu, Lichtenštejnska, Norska a Švýcarska.

Carbon Border Adjustment Mechanism

Nařízení Evropské komise o CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), ze kterého bude vycházet povinnost uhradit uhlíkové clo, vstoupilo v platnost v květnu 2023. Centrálním orgánem správy CBAM je Evropská komise, správním orgánem v České republice je Ministerstvo životního prostředí.

Podle Evropské komise představuje uhlíkové clo ekologický poplatek, který doplňuje stávající systém obchodování s emisními povolenkami. „Přispět by mělo k inovacím, šetrnosti k životnímu prostředí a k tomu, aby unijní výrobci zatížení emisními povolenkami nebyli vůči konkurenci ze třetích zemí s nižšími ekologickými nároky znevýhodněni,“ prohlašuje Jitka Mrázková.

Zdroj: Jitka Mrázková

23.10.2024Autodealers

Informace odjinud

Může být auto se jménem postavou ve filmu? Podle soudu je spíš kulisou

Ford Mustang „Eleanor“ není dost charakteristické auto na to, aby požívalo ochranu autorských práv stejně jako postava ve filmu, rozhodl americký odvolací soud.
auto.cz

BYD rozpoutal další cenovou válku. Konkurenci už tak likviduje déle

V Číně bylo minulý rok podle prodejních statistik 151 aktivních značek. Dost jich ale poslední dobou zkrachovalo, a podíl na tom má BYD, který díky své silné pozici může útočit výraznými slevami na své modely. Další taková se rozjela nedávno a už si vyžádala ostré reakce.
auto.cz

Jak nabíjet elektrický bagr? Třeba obří autonomní pojízdnou baterií

Dobíjení elektrických stavebních strojů zní jednoduše v teorii, ale reálně už je o kus náročnější. S novým řešením přišel člověk, který stál u počátků Tesly. Jeho startup na staveniště vypustí obří pojízdnou baterii.
auto.cz

TEST Hyundai Inster Power 49 kWh – Koncept skvělý, ale co ta cena?

Druhý nejmenší hyundai na evropském trhu přijíždí výhradně s elektrickým pohonem a pyšní se dospělým jízdním projevem. Přesto je dražší, než byste čekali.
auto.cz

Nová Toyota Aygo X Hybrid oficiálně: Revoluce v segmentu miniaut má 115 koní!

Nový modelový ročník přináší první hybrid do segmentu miniaut. Nabízí vyšší výkon, moderní technologie a kompaktní rozměry ideální do města.
auto.cz

Mercedes slaví 30 let na českém trhu výjimečným klenotem pro deset vyvolených

Mercedes-Benz oslavil kulaté výročí limitovanou edicí deseti vozů Edition 30 Years. Vkusné zpracování se inspirovalo symboly české státnosti.
auto.cz

Osekání emisních kreditů je nefér, říká Bill Ford

Nejen dotace spotřebitelům na pořízení elektromobilu, ale také výroba baterií coby zdroj emisních kreditů pro automobilky mají v budoucích letech skončit, dosáhne-li Donald Trump svého.
auto.cz

Hyundai konečně nabídne pořádný pick-up. Postaví se v Česku známým legendám

Přinejmenším pro australský trh chce Hyundai nabídnout pick-up, který se postaví Fordu Ranger či Toyotě Hilux. Na modelu Tasman sesterské Kie však být založen nemusí.
auto.cz

Výkon ani výbava auta děti nezajímá. Po čem tedy doopravdy touží?

Když přijde řeč na výběr auta, je pro dětské pasažéry nejdůležitější jeho barva. A pokud si myslíte, že děti výběr auta neovlivňují, pak budete možná překvapeni.
auto.cz

Obrněnec Zetor Gerlach chce i do české armády. První kusy už objednalo Slovensko

Zetor si v poslední době získává jméno také v rámci armádních složek. Jeho obrněné vozidlo Gerlach by rádo sloužilo i Čechům.
auto.cz

Český vozový park se propadá. Některé majitele i drobná porucha zruinuje

Rumunsko a Maďarsko mají v průměru mladší auta než Česká republika. Snažíme se o ně pečovat, výměnu za novější si může dovolit málokdo. 
auto.cz

Piastri vyhrál Grand Prix Španělska 2025, Verstappen v cíli penalizován

Průběžné zpravodajství a výsledky z Grand Prix Španělska 2025.
auto.cz

Mototest Piaggio MP3 Sport 310: Pevně ve třech stopách

Malý tříkolový skútr od značky Piaggio dorazil se sportovnějším vzhledem i modernější technikou. Větší motor má potom zajistit lepší dynamiku i nižší spotřebu.
auto.cz

Koncern GM masivně investuje do vývoje osmiválce. Z elektrifikace se na zadek neposadil

Ani v době masivní elektrifikace se Američané nechtějí vzdát osmiválce. Za dva roky dokonce plánují uvést novou generaci. Levné to však nebude.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.