Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Poznaň hostila autosalon, v Polsku sílí invaze čínských vozů

Ve stínu monstrózního autosalonu v Šanghaji a v téměř stejném termínu zahájení se konal u nás trochu opomíjený autosalon v nedaleké polské Poznani. Na akci se byl podívat redaktor Karel Beránek.

Salon pregnantně naznačil, co zřejmě už velmi brzo čeká také Česko – skutečná invaze automobilů: Made in China. Poznaň totiž tentokrát byla, co do aktuální nabídky čínských automobilů, jejich výkladní skříní pro Východní Evropu, s řadou evropských premiér, což pochopitelně neuniklo naší pozornosti.

Ve znamení dalších čínských značek

Jestliže se u nás zatím úspěšně prodávají z čínských vozů jen modely MG a trochu auta koncernu Dongfeng (DFSK), zatímco další čtveřice značek – BYD, Omoda, Jaecoo a BAIC jen avizovala brzké zahájení prodejů, poznaňský autosalon už signalizoval daleko víc.

K vidění zde byly vozy pro naši část Evropy méně známých značek, jako např. Hongqi, Bestune, Foton, Leapmotor, Mhero a JAC, z nichž se některé už ani netají přípravami vstoupit po polském, také brzo i na český trh. V nabídce čínských vozů nechybí ani drsný off-road Mhero

Který směr bude úspěšnější?

Je celkem jisté, že se na obzoru rýsuje tvrdý střet evropských a neevropských automobilových filozofií, který zřejmě rozhodnou až zákazníci. Zatímco Evropa se v duchu nerealisticky ambiciózních vizí bruselských mocipánů a z nich vyplývajících sebepoškozujících plánů plných omezení, zdražování a zákazů, prezentovala v podstatě očekávanou „normální“ a nepřekvapující produkcí, čínské značky, kterých bylo v Poznani na dvě desítky vytáhly do boje o přízeň zákazníků jiné zbraně na čtyřech kolech.

Dá se proto očekávat, jak mocná ruka trhu – v podobě zákazníků, v kontrastu s regulacemi EU – ukáže, komu pomůže Green Deal a jemu podlézající politici i výrobci k prosperitě nebo k úpadku a zániku. V současnosti se míchají karty a všichni hráči si věří, že to budou právě oni, kdo získají z banku evropského trhu nejvíc. Zda na správnou kartu vsadil např. Jaguar, když se vydal na cestu elektrického luxusu, nebo značky, které jsou s vnucováním ambicí EU opatrnější, se uvidí už brzo. Hongqi H9 je pětimetrová luxusní limuzína

Kdo z koho?

Svět, ale i Amerika jsou dnes úplně jinde než v dobách, kdy se horlivě schvaloval Green Deal. A mezitím se největší světový producent automobilů – Čína – rozhodl skončit s jejich masivním dovážením, a sám začal chystat velkou expanzi automobilů všude, kam to bude jen trochu možné. A Evropa, konkrétně EU, jí k tomu vytváří už řadu let skvělé podmínky.

Bitva kdo z koho, to sice nebude jednoduchá, ani blesková, ale obvykle vítězí větší a silnější, takže šance těch, které řídí evropská ministerstva komplikací, regulací a energetické drahoty, nejsou do budoucna za daných podmínek příliš lákavé ani moc jisté.

Bohatá, ale někdy dost zvláštní nabídka

Evropské automobily charakterizuje široká paleta hlavně ve vyšších kategoriích, kde se dosahuje vyšších zisků. Proto zde dochází k omezování produkce levnějších modelů. Čínská produkce se naopak zaměřuje ve většině kategorií na cenově zajímavé modely.

Přestože se u nás velmi často píše o čínské mobilitě, jako o veskrze elektrické, nabídka pro Evropu zahrnuje převážně pohon středněobjemovými zážehovými motory, případně kombinovanými s různými hybridními technologiemi. U velkých pikapů a dodávek nechybí v nabídce ani vznětové motory. Přitom čínští výrobci automobilů mají samozřejmě v nabídce i cenově zajímavé elektromobily.

Určitou kuriozitou je např. čínský 5,15 m dlouhý vůz Hongqi H9, který se tváří jako konkurent Maybachu a byl vystavený dokonce ve dvoubarevném provedení s mimořádně luxusním interiérem. Ten je ale poháněný dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 252 k, což je tolik, jako měl před 45ti lety pullman Mercedes-Benz 600, ale H9 má deklarovanou spotřebu 7,1 l/100 km.

Někdy nepochopitelné technické údaje

Určité pochybnosti mohou vyvolávat technická data mnohých čínských automobilů. Pečlivější pozorovatele určitě mohou zarazit údaje o některých čínských modelech, jako např. spotřeba paliva u kompaktního modelu X3, u kterého je výrobcem deklarováno 8,5 l/100 km, což je hodnota, převyšující až o 50 % spotřebu obdobně malých konkurenčních crossoverů.

U stejného modelu s benzinovou patnáctistovkou je také uveden emisní údaj 198 gramů CO2/km, což je hodnota vyšší, než má Ford Mustang s pětilitrovým osmiválcem. A aby toho nebylo málo, tak se výrobce chlubí u jiného 475 cm dlouhého SUV zavazadlovým prostorem o objemu pouhých 350 litrů, ale když jsme se podívali pod páté dveře, zjevil se prostor, jako stodola. Zřejmě si s „popletenými“ technickými údaji čínští výrobci nelámou hlavu.

Na leccos si budeme muset zvyknout

Je velmi pravděpodobné, že druhá polovina letošního roku přinese na českém automobilovém trhu období velkých změn, které ovlivní prodeje některých tradičních značek. Několik velkých čínských automobilek, resp. dovozců čínských vozů určitě přejde od mediálních proklamací k opravdové prodejní ofenzivě. Ta přinese zejména pro české zákazníky novou éru, ve které budou ceny lámat dosavadní pohledy na poměry cena/výkon.

Dá se totiž očekávat i nemalá vzájemná konkurence čínských značek, která se může zákonitě projevit v cenové oblasti a v takovém případě budou noví vítězové, ale také poražení. Lpění na minulých pořádcích a zvyklostech i v tak tradiční komoditě, jakou jsou osobní automobily dostane vážné rány. A to nepůjde jen o osobní auta, ale čínské značky mají nachystané i lehké užitkové modely, stejně jako velká SUV, off-roady a Pick-upy, takže se mají čeští zákazníci na co těšit a prodejci tradičních, zejména mainstreamových značek, čeho obávat.

Karel Beránek, Poznaň

28.04.2025Autodealers

Informace odjinud

Jízdní dojmy s Peugeotem 308 SW: Postupná cesta vylepšování

Tradiční zástupce kompaktního segmentu Peugeot 308 dorazil ve zmodernizovaném provedení. Změny v designu i technice jsme zkoumali při prvních jízdách v okolí Lisabonu.
auto.cz

Rocketeer NC MX-5 aneb Zdá se vám vaše miata slabá? Tohle je řešení!

Od začátku vzniku legendární Mazdy MX-5 se najdou tací, kterým přijde její motor málo výkonný. Reakcí na to byla a je celá řada úprav. Ta poslední pochází od britské firmy Rocketeer a vznikla na základě třetí generace modelu.
auto.cz

Registrace nových aut v ČR v listopadu 2025: Čtvrt milionu na dohled

Jedenáctý letošní měsíc nepřinesl žádní dramatické změny, maximálně menší pohyby v rámci dvacítky nejlepších. Celkové registrace nových aut za rok 2025 se letos přiblíží čtvrt milionu, což znamená nejlepší výsledek od roku 2019.
auto.cz

Tříválce: Tři hrnečky stačí

To budeš muset vytáčet, za rok se to rozpadne, vůbec to nejede. To jsou takoví Tři králové každé hospodské debaty o tříválcích, zvěstují ale pravdu? Zkušenosti říkají, že v některých ohledech mají zmiňované motory dokonce navrch.
auto.cz

Fotky hříšníků aneb proto města staví antiparkovací kolíky. Souhlasíte?

Dodávky na přechodech, chodníky plné aut a pěší jako rukojmí. Města proto instalují antiparkovací kolíky. Je to ochrana prostoru, nebo rezignace na řešení zásobování? Podívejme se na argumenty, náklady i paradoxy.
auto.cz

Nový Lexus ES poprvé v Česku. O kolik je dražší než předchůdce?

Japonský Lexus ukázal v české kotlině novou, v pořadí už osmou generaci řady ES. Technikou i výbavou se blíží již nevyráběnému LS, cenově zůstává stále ES.
auto.cz

Křetínský kupuje sít autobazarů AAA Auto a Mototechna

Jeden z nejbohatších Čechů rozšiřuje své portfolio o jednoho z největších obchodníků s ojetými vozy v Evropě.
auto.cz

Jak vypadá ukrajinský trh s auty? Jedničkou je Volkswagen z šedého dovozu

Ukrajina je sice už čtvrtým rokem ve válce, ale nová auta se zde stále prodávají. Pohled na žebříček modelů je fascinující, protože mu dominují elektromobily a modely, které bychom nečekali.
auto.cz

TEST Renault Austral E-Tech – Zlepšení dobrého auta

Austral prošel na jaře letošního roku modernizací, která zlepšila komfort jízdy po všech stránkách a přidala vynikající systém natáčení všech kol 4Control Advanced. Prověřil jsem ho od města přes těsné okresky až po dálnici a mám z něj velkou radost.
auto.cz

Kupujte, dokud je. Volkswagen Touran totiž skončí co nevidět

Vozy kategorie MPV jsou stále vzácnější. Jedním z mála stále nabízených velkoprostorových aut je Volkswagen Touran. Jeho dny se ale již krátí.
auto.cz

Tato bizarní drive-thru v Česku nenajdete. Kterou službu byste u nás uvítali?

Zatímco u nás se průjezdný koncept drží hlavně v gastronomii a několika praktických výjimkách, svět ukazuje, že vyřídit si vše z auta může být překvapivě elegantní, pohodlné i zábavné.
auto.cz

Porsche: Každé čtvrté pracovní místo v Německu v ohrožení. Proč?

Porsche, dlouhá léta synonymum precizního německého luxusu a strojírenské sebejistoty, vstupuje do období, kdy se i tato historická konstantnost začíná viditelně měnit.
auto.cz

Další rána elektromobilům: Rušení levných tarifů. Souhlasíte?

Britští majitelé elektromobilů dostali druhou studenou sprchu v krátkém sledu. Nejdříve přišlo oficiální potvrzení, že od roku 2028 budou platit poplatek za každý ujetý kilometr. Teď jim jejich oblíbený poskytovatel levného tarifu na elektřinu utáhl kohouty.
auto.cz

Peugeot 309: Kompakt ve stínu dvěstěpětky (2. díl)

„Lev“ nižší střední třídy na konci 80. let minulého věku vyměnil motory a skočil si na kosmetiku. Vyrobilo se jich přes 1,6 milionu.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.