Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Poznaň hostila autosalon, v Polsku sílí invaze čínských vozů

Ve stínu monstrózního autosalonu v Šanghaji a v téměř stejném termínu zahájení se konal u nás trochu opomíjený autosalon v nedaleké polské Poznani. Na akci se byl podívat redaktor Karel Beránek.

Salon pregnantně naznačil, co zřejmě už velmi brzo čeká také Česko – skutečná invaze automobilů: Made in China. Poznaň totiž tentokrát byla, co do aktuální nabídky čínských automobilů, jejich výkladní skříní pro Východní Evropu, s řadou evropských premiér, což pochopitelně neuniklo naší pozornosti.

Ve znamení dalších čínských značek

Jestliže se u nás zatím úspěšně prodávají z čínských vozů jen modely MG a trochu auta koncernu Dongfeng (DFSK), zatímco další čtveřice značek – BYD, Omoda, Jaecoo a BAIC jen avizovala brzké zahájení prodejů, poznaňský autosalon už signalizoval daleko víc.

K vidění zde byly vozy pro naši část Evropy méně známých značek, jako např. Hongqi, Bestune, Foton, Leapmotor, Mhero a JAC, z nichž se některé už ani netají přípravami vstoupit po polském, také brzo i na český trh. V nabídce čínských vozů nechybí ani drsný off-road Mhero

Který směr bude úspěšnější?

Je celkem jisté, že se na obzoru rýsuje tvrdý střet evropských a neevropských automobilových filozofií, který zřejmě rozhodnou až zákazníci. Zatímco Evropa se v duchu nerealisticky ambiciózních vizí bruselských mocipánů a z nich vyplývajících sebepoškozujících plánů plných omezení, zdražování a zákazů, prezentovala v podstatě očekávanou „normální“ a nepřekvapující produkcí, čínské značky, kterých bylo v Poznani na dvě desítky vytáhly do boje o přízeň zákazníků jiné zbraně na čtyřech kolech.

Dá se proto očekávat, jak mocná ruka trhu – v podobě zákazníků, v kontrastu s regulacemi EU – ukáže, komu pomůže Green Deal a jemu podlézající politici i výrobci k prosperitě nebo k úpadku a zániku. V současnosti se míchají karty a všichni hráči si věří, že to budou právě oni, kdo získají z banku evropského trhu nejvíc. Zda na správnou kartu vsadil např. Jaguar, když se vydal na cestu elektrického luxusu, nebo značky, které jsou s vnucováním ambicí EU opatrnější, se uvidí už brzo. Hongqi H9 je pětimetrová luxusní limuzína

Kdo z koho?

Svět, ale i Amerika jsou dnes úplně jinde než v dobách, kdy se horlivě schvaloval Green Deal. A mezitím se největší světový producent automobilů – Čína – rozhodl skončit s jejich masivním dovážením, a sám začal chystat velkou expanzi automobilů všude, kam to bude jen trochu možné. A Evropa, konkrétně EU, jí k tomu vytváří už řadu let skvělé podmínky.

Bitva kdo z koho, to sice nebude jednoduchá, ani blesková, ale obvykle vítězí větší a silnější, takže šance těch, které řídí evropská ministerstva komplikací, regulací a energetické drahoty, nejsou do budoucna za daných podmínek příliš lákavé ani moc jisté.

Bohatá, ale někdy dost zvláštní nabídka

Evropské automobily charakterizuje široká paleta hlavně ve vyšších kategoriích, kde se dosahuje vyšších zisků. Proto zde dochází k omezování produkce levnějších modelů. Čínská produkce se naopak zaměřuje ve většině kategorií na cenově zajímavé modely.

Přestože se u nás velmi často píše o čínské mobilitě, jako o veskrze elektrické, nabídka pro Evropu zahrnuje převážně pohon středněobjemovými zážehovými motory, případně kombinovanými s různými hybridními technologiemi. U velkých pikapů a dodávek nechybí v nabídce ani vznětové motory. Přitom čínští výrobci automobilů mají samozřejmě v nabídce i cenově zajímavé elektromobily.

Určitou kuriozitou je např. čínský 5,15 m dlouhý vůz Hongqi H9, který se tváří jako konkurent Maybachu a byl vystavený dokonce ve dvoubarevném provedení s mimořádně luxusním interiérem. Ten je ale poháněný dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 252 k, což je tolik, jako měl před 45ti lety pullman Mercedes-Benz 600, ale H9 má deklarovanou spotřebu 7,1 l/100 km.

Někdy nepochopitelné technické údaje

Určité pochybnosti mohou vyvolávat technická data mnohých čínských automobilů. Pečlivější pozorovatele určitě mohou zarazit údaje o některých čínských modelech, jako např. spotřeba paliva u kompaktního modelu X3, u kterého je výrobcem deklarováno 8,5 l/100 km, což je hodnota, převyšující až o 50 % spotřebu obdobně malých konkurenčních crossoverů.

U stejného modelu s benzinovou patnáctistovkou je také uveden emisní údaj 198 gramů CO2/km, což je hodnota vyšší, než má Ford Mustang s pětilitrovým osmiválcem. A aby toho nebylo málo, tak se výrobce chlubí u jiného 475 cm dlouhého SUV zavazadlovým prostorem o objemu pouhých 350 litrů, ale když jsme se podívali pod páté dveře, zjevil se prostor, jako stodola. Zřejmě si s „popletenými“ technickými údaji čínští výrobci nelámou hlavu.

Na leccos si budeme muset zvyknout

Je velmi pravděpodobné, že druhá polovina letošního roku přinese na českém automobilovém trhu období velkých změn, které ovlivní prodeje některých tradičních značek. Několik velkých čínských automobilek, resp. dovozců čínských vozů určitě přejde od mediálních proklamací k opravdové prodejní ofenzivě. Ta přinese zejména pro české zákazníky novou éru, ve které budou ceny lámat dosavadní pohledy na poměry cena/výkon.

Dá se totiž očekávat i nemalá vzájemná konkurence čínských značek, která se může zákonitě projevit v cenové oblasti a v takovém případě budou noví vítězové, ale také poražení. Lpění na minulých pořádcích a zvyklostech i v tak tradiční komoditě, jakou jsou osobní automobily dostane vážné rány. A to nepůjde jen o osobní auta, ale čínské značky mají nachystané i lehké užitkové modely, stejně jako velká SUV, off-roady a Pick-upy, takže se mají čeští zákazníci na co těšit a prodejci tradičních, zejména mainstreamových značek, čeho obávat.

Karel Beránek, Poznaň

28.04.2025Autodealers

Informace odjinud

Za 160 km/h vězení. Řidič dostal pouta jen minuty poté, co začal platit přísnější zákon

Čerstvé zpřísnění trestů za překročení rychlosti na Floridě znamená, že za to, co v Česku ústí „jen“ v pokutu a body, tam hrozí vězení. Tak přísné nejsou ani Švýcarsko a Španělsko.
auto.cz

Elektrická dodávka za cenu naftové? U Fordu Transit je to realita už teď

Český trh s elektromobily stále zaostává. Ford však přichází s atraktivní nabídkou, která může změnit pravidla hry – plně elektrický E-Transit Custom Van je dostupný už za 799.000 Kč bez DPH.
auto.cz

Spojené státy přestanou dotovat elektromobily. Očekává se propad prodejů

Za necelé tři měsíce skončí v USA podpora prodejů elektromobilů, která má dosud výši 7500 dolarů. V prodejích se očekává růst a následný prudký propad.
auto.cz

TEST Audi RS Q8 performance 4.0 TFSI – Lamborghini z Bratislavy

Nejvýkonnější sériové audi se spalovacím motorem je v reálném životě velmi vřelé, docela nenápadné a komfortní. Ale také dost drahé. Přesto vyjde mnohem levněji než sesterské Lamborghini Urus.
auto.cz

Elektro pod půl mega a sériový hybrid. Nová značka Stellantisu má české ceny

V záplavě nových čínských automobilek z Číny trochu vyčnívá Leapmotor, který má za sebou silný evropský koncern Stellantis. Nově je dostupný na českém trhu, a zveřejněny byly i ceny.
auto.cz

Čínské značky elektromobilů čeká tvrdý pád. Do pěti let jich přežije jenom pár

Ze současných 129 čínských značek, které vyrábějí elektromobily a plug-in hybridy, jich do roku 2030 přežije pouze 15. Trh se konsoliduje a některé značky se z něj stahují. Podle agentury Reuters to vyplývá z analýzy poradenské společnosti AlixPartners.
auto.cz

Nissan odkládá platby, aby se udržel nad vodou. Má na krku i velkou svolávačku

Automobilka Nissan už podruhé v letošním roce odkládá platby před koncem kvartálu. Nikoliv však na úkor dodavatelů, tvrdí. Do nákladní restrukturalizace jí také přišla svolávací akce 444 tisíc aut v USA.
auto.cz

Jak moc milují Američané osmiválce? Nejmenší RAM s Hemi se prodává jak housky

Po loňském propadu prodejů napříč pick-upy značky RAM přichází živá voda – 5,7 Hemi V8 se vrátil do nabídky RAMu 1500. Zákazníci jsou nadšení.
auto.cz

BYD Seal 5 DM-i poprvé na českých silnicích: Čtvery dveře i vyspělý plug-in hybrid

V záplavě čínských značek valících se na český trh najdete i značku BYD. Kolik auto stojí i jakou má výbavu, už víte z minula. Nyní se proto zaměříme na techniku a krátké svezení.
auto.cz

Mercedes-Benz dá dodávce natáčení kol zadní nápravy. Chystá jich několik

Připravovaný Mercedes-Benz VLE, který bude luxusním MPV ekvivalentním třídě E, dostane natáčení kol zadní nápravy. A také má ujet přes 350 km mezi zastávkami na nabíjení.
auto.cz

Jak chutná Suzuki Jimny? Automobilka už prodává i vlastní pálivé hotovky

Spojení automobilek a jídla není tak obvyklé, ale třeba Volkswagen a jeho currywurst zná asi každý. Do něčeho podobného se pouští Suzuki, které populární pokrm z podnikové kantýny nabízí i veřejnosti.
auto.cz

Konečně cesta, jak dostat Nissan z problémů? Levný elektrický sedan může prodávat i u nás

Na čínském trhu Nissan slaví úspěchy s elektrickým sedanem N7, vyvinutým ve spolupráci s lokálním partnerem. Pravděpodobně to s ním zkusí i v Evropě.
auto.cz

Raději vyrábět na Slovensku než platit cla. Nové SUV Polestar 7 bude vznikat v Košicích

Polestar je sice švédská značka, patří ovšem do čínského koncernu Geely. Také proto její vozy vznikají primárně v druhé nejlidnatější světa, což ovšem přináší komplikace.
auto.cz

Bláznivý elektrický Renault 5 míří do terénu. Pohon 4x4 ovšem nečekejte

Společnost delta4x4 představila koncept terénního elektrického hatchbacku na základech nového Renaultu 5 E-Tech. Do rumunské divočiny s ním ale raději nejezděte.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.