Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Poznaň hostila autosalon, v Polsku sílí invaze čínských vozů

Ve stínu monstrózního autosalonu v Šanghaji a v téměř stejném termínu zahájení se konal u nás trochu opomíjený autosalon v nedaleké polské Poznani. Na akci se byl podívat redaktor Karel Beránek.

Salon pregnantně naznačil, co zřejmě už velmi brzo čeká také Česko – skutečná invaze automobilů: Made in China. Poznaň totiž tentokrát byla, co do aktuální nabídky čínských automobilů, jejich výkladní skříní pro Východní Evropu, s řadou evropských premiér, což pochopitelně neuniklo naší pozornosti.

Ve znamení dalších čínských značek

Jestliže se u nás zatím úspěšně prodávají z čínských vozů jen modely MG a trochu auta koncernu Dongfeng (DFSK), zatímco další čtveřice značek – BYD, Omoda, Jaecoo a BAIC jen avizovala brzké zahájení prodejů, poznaňský autosalon už signalizoval daleko víc.

K vidění zde byly vozy pro naši část Evropy méně známých značek, jako např. Hongqi, Bestune, Foton, Leapmotor, Mhero a JAC, z nichž se některé už ani netají přípravami vstoupit po polském, také brzo i na český trh. V nabídce čínských vozů nechybí ani drsný off-road Mhero

Který směr bude úspěšnější?

Je celkem jisté, že se na obzoru rýsuje tvrdý střet evropských a neevropských automobilových filozofií, který zřejmě rozhodnou až zákazníci. Zatímco Evropa se v duchu nerealisticky ambiciózních vizí bruselských mocipánů a z nich vyplývajících sebepoškozujících plánů plných omezení, zdražování a zákazů, prezentovala v podstatě očekávanou „normální“ a nepřekvapující produkcí, čínské značky, kterých bylo v Poznani na dvě desítky vytáhly do boje o přízeň zákazníků jiné zbraně na čtyřech kolech.

Dá se proto očekávat, jak mocná ruka trhu – v podobě zákazníků, v kontrastu s regulacemi EU – ukáže, komu pomůže Green Deal a jemu podlézající politici i výrobci k prosperitě nebo k úpadku a zániku. V současnosti se míchají karty a všichni hráči si věří, že to budou právě oni, kdo získají z banku evropského trhu nejvíc. Zda na správnou kartu vsadil např. Jaguar, když se vydal na cestu elektrického luxusu, nebo značky, které jsou s vnucováním ambicí EU opatrnější, se uvidí už brzo. Hongqi H9 je pětimetrová luxusní limuzína

Kdo z koho?

Svět, ale i Amerika jsou dnes úplně jinde než v dobách, kdy se horlivě schvaloval Green Deal. A mezitím se největší světový producent automobilů – Čína – rozhodl skončit s jejich masivním dovážením, a sám začal chystat velkou expanzi automobilů všude, kam to bude jen trochu možné. A Evropa, konkrétně EU, jí k tomu vytváří už řadu let skvělé podmínky.

Bitva kdo z koho, to sice nebude jednoduchá, ani blesková, ale obvykle vítězí větší a silnější, takže šance těch, které řídí evropská ministerstva komplikací, regulací a energetické drahoty, nejsou do budoucna za daných podmínek příliš lákavé ani moc jisté.

Bohatá, ale někdy dost zvláštní nabídka

Evropské automobily charakterizuje široká paleta hlavně ve vyšších kategoriích, kde se dosahuje vyšších zisků. Proto zde dochází k omezování produkce levnějších modelů. Čínská produkce se naopak zaměřuje ve většině kategorií na cenově zajímavé modely.

Přestože se u nás velmi často píše o čínské mobilitě, jako o veskrze elektrické, nabídka pro Evropu zahrnuje převážně pohon středněobjemovými zážehovými motory, případně kombinovanými s různými hybridními technologiemi. U velkých pikapů a dodávek nechybí v nabídce ani vznětové motory. Přitom čínští výrobci automobilů mají samozřejmě v nabídce i cenově zajímavé elektromobily.

Určitou kuriozitou je např. čínský 5,15 m dlouhý vůz Hongqi H9, který se tváří jako konkurent Maybachu a byl vystavený dokonce ve dvoubarevném provedení s mimořádně luxusním interiérem. Ten je ale poháněný dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 252 k, což je tolik, jako měl před 45ti lety pullman Mercedes-Benz 600, ale H9 má deklarovanou spotřebu 7,1 l/100 km.

Někdy nepochopitelné technické údaje

Určité pochybnosti mohou vyvolávat technická data mnohých čínských automobilů. Pečlivější pozorovatele určitě mohou zarazit údaje o některých čínských modelech, jako např. spotřeba paliva u kompaktního modelu X3, u kterého je výrobcem deklarováno 8,5 l/100 km, což je hodnota, převyšující až o 50 % spotřebu obdobně malých konkurenčních crossoverů.

U stejného modelu s benzinovou patnáctistovkou je také uveden emisní údaj 198 gramů CO2/km, což je hodnota vyšší, než má Ford Mustang s pětilitrovým osmiválcem. A aby toho nebylo málo, tak se výrobce chlubí u jiného 475 cm dlouhého SUV zavazadlovým prostorem o objemu pouhých 350 litrů, ale když jsme se podívali pod páté dveře, zjevil se prostor, jako stodola. Zřejmě si s „popletenými“ technickými údaji čínští výrobci nelámou hlavu.

Na leccos si budeme muset zvyknout

Je velmi pravděpodobné, že druhá polovina letošního roku přinese na českém automobilovém trhu období velkých změn, které ovlivní prodeje některých tradičních značek. Několik velkých čínských automobilek, resp. dovozců čínských vozů určitě přejde od mediálních proklamací k opravdové prodejní ofenzivě. Ta přinese zejména pro české zákazníky novou éru, ve které budou ceny lámat dosavadní pohledy na poměry cena/výkon.

Dá se totiž očekávat i nemalá vzájemná konkurence čínských značek, která se může zákonitě projevit v cenové oblasti a v takovém případě budou noví vítězové, ale také poražení. Lpění na minulých pořádcích a zvyklostech i v tak tradiční komoditě, jakou jsou osobní automobily dostane vážné rány. A to nepůjde jen o osobní auta, ale čínské značky mají nachystané i lehké užitkové modely, stejně jako velká SUV, off-roady a Pick-upy, takže se mají čeští zákazníci na co těšit a prodejci tradičních, zejména mainstreamových značek, čeho obávat.

Karel Beránek, Poznaň

28.04.2025Autodealers

Informace odjinud

V Austinu bavil souboj Norrise a Leclerca. Z vítězství se radoval Max Verstappen

Velkou cenu USA 2025 vyhrál Max Verstappen před Landem Norrisem a Charlesem Leclercem. Piastri dojel na pátém místě.
auto.cz

Rozblikáme Česko: Směrovky a parkoviště? Blikat je třeba i při parkování

I parkování patří k řízení, a tak musíme pořád blikat. Sice případná srážka na parkovišti bude jen o odřených plechách, ale je to zbytečné. Blikejme i na parkovišti.
auto.cz

Středoevropská rallye v cíli: Rovanperä vyhrál, potlesk pro Čechy

Vítězem Středoevropské rallye se stal Fin Kalle Rovanperä (Toyota GR Yaris Rally1). Po dvanáctém podniku letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích vede šampionát jeho týmový kolega Elfyn Evans. Titul mistrů světa značek získala Toyota.
auto.cz

Nejznámější robotaxíky míří do Evropy. Waymo zde spustí provoz příští rok

S robotaxíky se dnes Evropan setká spíše při cestách mimo kontinent, už příští rok se ale zájemci svezou i zde. Po čínském Baidu totiž vstup na starý kontinent oznámil také jeho vzor Waymo.
auto.cz

SUV Chery přeplulo řeku. Má na to speciální pohon a nátěr jako loď

V silně konkurenčním prostředí čínského automobilového trhu je čím dál náročnější zaujmout. Chery se o to s novým modelem pokouší vskutku netradičně. Jetour G700 má totiž obojživelné schopnosti, včetně speciálního pohonu.
auto.cz

Nejhodnotnější automobilovou značkou světa je Toyota. Muskova Tesla se rekordně propadla

Mezi stovkou nejhodnotnějších světových značek najdeme i několik automobilových brandů. Jestliže Toyotě se daří, Němci a Američané počítají ztráty.
auto.cz

Pole position pro Velkou cenu USA 2025 získal Max Verstappen

Kvalifikaci v Austinu vyhrál Max Verstappen. V první řadě bude vedle něj stát Lando Norris, Oscar Piastri obsadil až šesté místo.
auto.cz

Středoevropská rallye po 3. dnu: Ogier boural, Rovanperä jede pro výhru

Novým lídrem Středoevropské rallye je Fin Kalle Rovanperä (Toyota GR Yaris Rally1). Na začátku soboty se posunul na první místo ve dvanáctém podniku letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích. Jeho týmový kolega Francouz Sébastien Ogier, který vedl soutěž od začátku, totiž během dopoledne havaroval.
auto.cz

Elektrická řada 3 nabídne potěšení z řízení, slibuje BMW

Dojezd přes 800 km, nabíjení až 400 kW, a hlavně, skutečně „řidičské“ jízdní vlastnosti – tak má vypadat elektrické BMW řady 3. Na trhu se má objevit už příští rok. Spalovací verze tím nezanikne.
auto.cz

BYD je čtvrtou nejprodávanější značkou světa. Teď už dobývá i Evropu

BYD táhne exportem a sbírá čísla po celém světě. Letos je čtvrtou nejprodávanější značkou a v Evropě jeho vliv raketově rostě. Registrace sbírá i v České republice. 
auto.cz

Nafukovací brnění pro všechny. Jak fungují airbagy pro motorkáře?

Při jakékoliv nehodě jsou motorkáři vystavováni mnohem většímu nebezpečí, protože nejsou chráněni masou plechu jako cestující v automobilu. I proto se nyní stále více prosazují airbagy na tělo nebo zabudované do oblečení.
auto.cz

Tohle levné subaru určitě neznáte. V Česku by to přitom byl instantní hit

Japonská automobilka na domácím trhu nabízí malý crossover Rex, který s pohonem všech kol vyjde na pakatel. Na českém trhu by se na takové auto s nadsázkou čekaly fronty.
auto.cz

Omoda s motorem od Renaultu? Evropská firma bude dodávat techniku Číňanům

Francouzské automobilky se sice z čínského trhu v podstatě stáhly, Renault ale má stále velké plány. Jeho motory bude využívat plejáda modelů několika tamních značek.
auto.cz

Velké srovnání osobáků podle tažné síly: Jednou si na ně vzpomeneme!

Za deset let by se měla přestat prodávat auta se spalovacími motory. Pro tahání přívěsů je přitom nafta zatím nejlepším řešením. Snažili jsme se zjistit, zda se rýsuje nějaká srovnatelná náhrada, a proto jsme porovnali všechna u nás prodávaná osobní auta podle jejich tažné síly.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.