Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Poznaň hostila autosalon, v Polsku sílí invaze čínských vozů

Ve stínu monstrózního autosalonu v Šanghaji a v téměř stejném termínu zahájení se konal u nás trochu opomíjený autosalon v nedaleké polské Poznani. Na akci se byl podívat redaktor Karel Beránek.

Salon pregnantně naznačil, co zřejmě už velmi brzo čeká také Česko – skutečná invaze automobilů: Made in China. Poznaň totiž tentokrát byla, co do aktuální nabídky čínských automobilů, jejich výkladní skříní pro Východní Evropu, s řadou evropských premiér, což pochopitelně neuniklo naší pozornosti.

Ve znamení dalších čínských značek

Jestliže se u nás zatím úspěšně prodávají z čínských vozů jen modely MG a trochu auta koncernu Dongfeng (DFSK), zatímco další čtveřice značek – BYD, Omoda, Jaecoo a BAIC jen avizovala brzké zahájení prodejů, poznaňský autosalon už signalizoval daleko víc.

K vidění zde byly vozy pro naši část Evropy méně známých značek, jako např. Hongqi, Bestune, Foton, Leapmotor, Mhero a JAC, z nichž se některé už ani netají přípravami vstoupit po polském, také brzo i na český trh. V nabídce čínských vozů nechybí ani drsný off-road Mhero

Který směr bude úspěšnější?

Je celkem jisté, že se na obzoru rýsuje tvrdý střet evropských a neevropských automobilových filozofií, který zřejmě rozhodnou až zákazníci. Zatímco Evropa se v duchu nerealisticky ambiciózních vizí bruselských mocipánů a z nich vyplývajících sebepoškozujících plánů plných omezení, zdražování a zákazů, prezentovala v podstatě očekávanou „normální“ a nepřekvapující produkcí, čínské značky, kterých bylo v Poznani na dvě desítky vytáhly do boje o přízeň zákazníků jiné zbraně na čtyřech kolech.

Dá se proto očekávat, jak mocná ruka trhu – v podobě zákazníků, v kontrastu s regulacemi EU – ukáže, komu pomůže Green Deal a jemu podlézající politici i výrobci k prosperitě nebo k úpadku a zániku. V současnosti se míchají karty a všichni hráči si věří, že to budou právě oni, kdo získají z banku evropského trhu nejvíc. Zda na správnou kartu vsadil např. Jaguar, když se vydal na cestu elektrického luxusu, nebo značky, které jsou s vnucováním ambicí EU opatrnější, se uvidí už brzo. Hongqi H9 je pětimetrová luxusní limuzína

Kdo z koho?

Svět, ale i Amerika jsou dnes úplně jinde než v dobách, kdy se horlivě schvaloval Green Deal. A mezitím se největší světový producent automobilů – Čína – rozhodl skončit s jejich masivním dovážením, a sám začal chystat velkou expanzi automobilů všude, kam to bude jen trochu možné. A Evropa, konkrétně EU, jí k tomu vytváří už řadu let skvělé podmínky.

Bitva kdo z koho, to sice nebude jednoduchá, ani blesková, ale obvykle vítězí větší a silnější, takže šance těch, které řídí evropská ministerstva komplikací, regulací a energetické drahoty, nejsou do budoucna za daných podmínek příliš lákavé ani moc jisté.

Bohatá, ale někdy dost zvláštní nabídka

Evropské automobily charakterizuje široká paleta hlavně ve vyšších kategoriích, kde se dosahuje vyšších zisků. Proto zde dochází k omezování produkce levnějších modelů. Čínská produkce se naopak zaměřuje ve většině kategorií na cenově zajímavé modely.

Přestože se u nás velmi často píše o čínské mobilitě, jako o veskrze elektrické, nabídka pro Evropu zahrnuje převážně pohon středněobjemovými zážehovými motory, případně kombinovanými s různými hybridními technologiemi. U velkých pikapů a dodávek nechybí v nabídce ani vznětové motory. Přitom čínští výrobci automobilů mají samozřejmě v nabídce i cenově zajímavé elektromobily.

Určitou kuriozitou je např. čínský 5,15 m dlouhý vůz Hongqi H9, který se tváří jako konkurent Maybachu a byl vystavený dokonce ve dvoubarevném provedení s mimořádně luxusním interiérem. Ten je ale poháněný dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 252 k, což je tolik, jako měl před 45ti lety pullman Mercedes-Benz 600, ale H9 má deklarovanou spotřebu 7,1 l/100 km.

Někdy nepochopitelné technické údaje

Určité pochybnosti mohou vyvolávat technická data mnohých čínských automobilů. Pečlivější pozorovatele určitě mohou zarazit údaje o některých čínských modelech, jako např. spotřeba paliva u kompaktního modelu X3, u kterého je výrobcem deklarováno 8,5 l/100 km, což je hodnota, převyšující až o 50 % spotřebu obdobně malých konkurenčních crossoverů.

U stejného modelu s benzinovou patnáctistovkou je také uveden emisní údaj 198 gramů CO2/km, což je hodnota vyšší, než má Ford Mustang s pětilitrovým osmiválcem. A aby toho nebylo málo, tak se výrobce chlubí u jiného 475 cm dlouhého SUV zavazadlovým prostorem o objemu pouhých 350 litrů, ale když jsme se podívali pod páté dveře, zjevil se prostor, jako stodola. Zřejmě si s „popletenými“ technickými údaji čínští výrobci nelámou hlavu.

Na leccos si budeme muset zvyknout

Je velmi pravděpodobné, že druhá polovina letošního roku přinese na českém automobilovém trhu období velkých změn, které ovlivní prodeje některých tradičních značek. Několik velkých čínských automobilek, resp. dovozců čínských vozů určitě přejde od mediálních proklamací k opravdové prodejní ofenzivě. Ta přinese zejména pro české zákazníky novou éru, ve které budou ceny lámat dosavadní pohledy na poměry cena/výkon.

Dá se totiž očekávat i nemalá vzájemná konkurence čínských značek, která se může zákonitě projevit v cenové oblasti a v takovém případě budou noví vítězové, ale také poražení. Lpění na minulých pořádcích a zvyklostech i v tak tradiční komoditě, jakou jsou osobní automobily dostane vážné rány. A to nepůjde jen o osobní auta, ale čínské značky mají nachystané i lehké užitkové modely, stejně jako velká SUV, off-roady a Pick-upy, takže se mají čeští zákazníci na co těšit a prodejci tradičních, zejména mainstreamových značek, čeho obávat.

Karel Beránek, Poznaň

28.04.2025Autodealers

Informace odjinud

Chystá Kia návrat stingeru? Poodhalila koncept čtyřdvířka

Záhadné čtyřdveřové a pravděpodobně elektrické auto poodhalila automobilka Kia. Může jít o sourozence Hyundai Ioniq 6 a přinejmenším duchovního nástupce oblíbeného stingeru.
auto.cz

Jak se vyvíjel trh ojetin v listopadu? Nabídka je bohatší, ceny rostou pomalu

V listopadu letošního roku padaly v Česku nejen teplotní rekordy. Velmi dobře se dařilo i trhu s ojetými auty. Podle inzertních nabídek byl listopad roku 2025 nejbohatším jedenáctým měsícem za posledních pět let.
auto.cz

Vyspělý svět se bojí elektrik z Číny. Ta zatím zaplavuje ten rozvojový spalováky

Čína byla už dvakrát největším světovým exportérem aut a za letošní rok tomu těžko bude jinak. Nejvíce však vyváží nikoliv elektromobily do rozvinutých zemí, nýbrž spalovací auta na trhy Jižní Ameriky či Afriky, kde je nízká cena vším. To vše samozřejmě na úkor objemů prodeje „západních“ značek.
auto.cz

Za volantem Suzuki e Vitara. Jak jezdí první globální elektromobil Suzuki?

Pro Suzuki přelomová e Vitara se v Česku představila na jaře letošního roku. Tehdy jsme si ji mohli prohlédnout i usednout za její volant. Řídit jsme ji však mohli až nyní. Škoda jen, že velmi krátce na silnicích v okolí německé Míšně.
auto.cz

Vzpomínáte na českého tunera škodovek Milotec? Tuní dál! Dokonce i elektromobily

Milotec je český výrobce autodoplňků, který se specializuje především na vozy Škoda. Dnes ukazuje, že umí reagovat i na nástup elektromobility: do nabídky totiž přidává také nové doplňky pro modely Škoda Elroq a Škoda Enyaq.
auto.cz

Nejsofistikovanější podvozek z čínských značek má BYD. Zvládne i jízdu po třech kolech!

Sportovní čínský vůz BYD Yangwang U9 sice není žádnou novinkou, přesto jeho podvozek označený jako BYD DiSus vzbuzuje emoce. Co je na něm tak zvláštního?
auto.cz

Hoďte starosti za hlavu! S prodlouženou zárukou a předplaceným servisem je to snadné

Že je vlastnictví automobilu v jistém smyslu stresující, se asi shodnou všichni. Strach můžeme mít ze zlodějů, kamer, ostatních motoristů. Některá rizika však jde celkem snadno eliminovat.
auto.cz

Ford opravdu chystá evropské bronco! Má být do zásuvky, ale ne nezbytně

Nový kompaktní ford pro Evropu má patřit do rodiny Bronco, ale zároveň být nepřímým nástupcem focusu. Nečekejme tedy rámovou konstrukci, o již známou verzi Bronco Sport však nepůjde.
auto.cz

Nová Kia EV2 se odhalí v lednu v Bruselu. Důležitá bude hlavně pro Slováky

Korejská automobilka na první přehlídce roku 2026 představí svůj dosud nejmenší elektromobil, který se postaví mimo jiné chystané Škodě Epiq. K tomu nám značka naservíruje též dynamické deriváty dalších elektromobilů s přídomkem GT.
auto.cz

TEST Hyundai Ioniq 9 Performance – I silák ví, co chce

Ioniq 9 je největším a nejdražším vozem v současné nabídce značky Hyundai. V redakčním testu jsme nyní vyzkoušeli úplný vrchol, tedy motorizaci Performance a výbavu Calligraphy.
auto.cz

Nová Toyota RAV4 má české ceny! Nastupuje proti rozmanité konkurenci

Nová RAV4 vstupuje na český trh zatím pouze s hybridním pohonem a možností výběru mezi předokolkou a čtyřkolkou. Později se přidá i plug-in hybrid. Konkurence nabízí různé variace motorizací i výbav a cenové rozpětí je rovněž pestré.
auto.cz

Manuály nevymírají! Na chuť jim totiž přicházejí ti nejbohatší

Zatímco v běžných autech spousta z nás preferuje samočinné převodovky, existuje segment, kde má klasická řadicí páka stále silnější postavení.
auto.cz

Tuning elektromobilů nabírá na popularitě. Frčí podvodné krabičky, ale i skutečná zlepšení

Funkční tuning elektromobilů je možný, ale ne jednoduchý. Levné „krabičky“ nepřidají motoru ani kilowatt navíc, jejich účinek většinou končí u změny pocitu z pedálu. Jedinou cestou k reálným výsledkům je přístup do řídicí jednotky, důkladná diagnostika a měření na brzdě.
auto.cz

Němci budou zase dotovat elektromobily a plug-iny. Lidé si přijdou na slušný bonus

Vláda v Německu se dohodla na dalším kole dotací na pořízení elektrických aut a plug-in hybridů. Na příspěvek ve výši až 5000 eur dosáhne většina obyvatel.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.