Statistiky registrací za prvních sedm měsíců ukázaly u všech kategorií s výjimkou motocyklů pokles oproti roku 2019.
V červenci osobní automobily zaznamenaly pokles oproti roku 2020 (-7%) i roku 2019 (-15,6%). Mimo jiné se zde projevuje i vliv chybějících komponentů pro jejich výrobu.
Registrace vozů s alternativním pohonem jsou letos oproti loňsku téměř dvojnásobné.
Plně elektrických osobních automobilů přibylo v červenci 164 ks (za 7/2020 – 120 ks), což se odrazilo i na celkovém meziročním nárůstu za prvních sedm měsíců (1426 ks vs. 1374 ks). Z evropského pohledu jsou tyto hodnoty však nadále velmi nízké a řadí ČR mezi země EU s nejnižším počtem registrovaných elektromobilů.
Podíl registrovaných osobních automobilů s naftovým pohonem poklesl na 25,82%.
Více v tiskové zprávě
Vzhledem k nestandardní situaci v roce 2020 není meziroční srovnání příliš vypovídající, proto uvádíme v jednotlivých kategoriích i porovnání s rokem 2019.
Meziročně vzrostly letos registrace ve všech kategoriích s výjimkou autobusů. Pokud bychom však srovnávali s r. 2019 jsme letos u osobních i nákladních automobilů a autobusů stále pod úrovní čísel z uvedeného roku.
Nadále rostou registrace hybridních OA, jejich počet se meziročně zvýšil o 127% (oproti r. 2019 vzrostl o 201%). Registrace plně elektrických vozů ve srovnání s loňskem stagnují (ve srovnání s r. 2019 vzrostly o 250%). Podíl dieselových OA poklesl na 26,6%.
Do celkových čísel se promítají i narušené výrobní a dodavatelské řetězce s dopadem na zpoždění dodávek vozidel. Registrace, zejména osobních automobilů souběžně ovlivňuje také legislativa EU, která nadále výraznou měrou tlačí výrobce do velice nákladných nových technologií.
Přes zdánlivě vysoký meziroční nárůst dosáhly v pátém měsíci registrace osobních automobilů pouze 90% předkovidových květnových hodnot.
Registrace elektromobilů se v květnu meziročně výrazně zvýšily o 135%, za období 1-5 jsou však stále o 14 % nižší.
Oproti loňskému roku značně vzrostl počet registrací hybridních osobních automobilů s vnějším dobíjením, a to celoročně o 178%, v květnu dokonce o 421%.
Nadále se daří prodejům motocyklů, v kategoriích nákladních automobilů dochází k postupné konsolidaci.
Více v tiskové zprávě
Svaz dovozců automobilů vyzval prostřednictvím memoranda představitele České republiky k aktivnější podpoře ekologické dopravy v ČR. Stávající Národní akční plán čisté mobility Ministerstva průmyslu a obchodu obsahuje řadu pozitivních nástrojů, ale v praxi neplní svoji roli, a Česká republika proto stále výrazně zaostává za ostatními evropskými zeměmi, a to jak v oblasti zavádění ekologických vozů, tak ve stáří vozového parku. SDA proto navrhuje po vzoru okolních zemí přistoupit k ověřenému a efektivnímu kroku: k podpoře nákupu nízkoemisních vozidel po omezenou dobu a ke zlepšení podmínek pro používání ekologických služebních vozů i pro soukromé účely.
Materiály ke stažení naleznete zde
Vážené dámy, vážení pánové,
představujeme vám v pořadí již dvacátou sedmou výroční zprávu Svazu dovozců automobilů. Jejím prostřednictvím vás chceme informovat o aktivitách svazu, jeho členské základně a hlavně výsledcích jeho činnosti za rok 2020. Cílem je podání ucelených informací z oblasti našeho působení, tedy především importu motorových vozidel a problematiky s ním související. Nedílnou součástí zprávy je jako obvykle rozsáhlá statistická část. Vzhledem k tomu, že v současnosti významná část komunikace přešla na elektronickou formu, vydáváme letos naši výroční zprávu pouze v elektronické podobě.
Ke stažení zde
Registrace osobních automobilů v první třetině roku 2021 dosáhly pouze 83% ve srovnání s „předkovidovým“ rokem 2019. Meziroční nárůst přes 12% je způsoben loňským razantním propadem, kdy byl tento segment nejsilněji postižen opatřeními proti pandemii.
Oproti loňskému roku se výrazně snížil počet nově registrovaných elektromobilů, počet hybridních vozů se naopak zdvojnásobil.
Nadále roste zájem o vozy kategorie SUV.
Kategorie lehkých užitkových a nákladních vozidel přes meziroční nárůsty vykazují stále značné propady oproti období před pandemií, daří se kategoriím autobusů a motocyklů.
Více v tiskové zprávě
Registrace nových osobních automobilů v 1. čtvrtletí nedosáhly ani loňského výsledku, který již byl poznamenán silným propadem způsobeným uzavřením prodejen.
Osobní automobily nadále kupují zejména firemní zákazníci, kteří tvoří více než 80%.
Dařilo se registracím hybridních OA, které se téměř zdvojnásobily, naproti tomu zájem o elektrická auta výrazně poklesl.
Meziročně se zvýšila poptávka po lehkých užitkových vozech a nákladních automobilech. Výrazně vzrostl zájem o motocykly.
Registrace nových osobních automobilů poklesly za první dva měsíce letošního roku meziročně o 19%, v únoru pak o 15,5 %.
Oproti loňskému roku se snížil počet nově registrovaných elektromobilů, počet osobních hybridních vozů se naopak zvýšil.
Nadále roste zájem o vozy kategorie SUV.
Meziroční pokles registrací jsme zaznamenali i v ostatních kategoriích s výjimkou autobusů.
Více v tiskové zprávě
Registrace nových osobních automobilů poklesly v lednu meziročně o 22,67%. Údaje za prosinec a leden byly ovlivněny koncem možnosti registrace vozidel s emisním limitem Euro 6 DG k 31. 12. 2020.
Počet registrovaných OA s čistě elektrickým pohonem poklesl meziročně z loňských 384 na 231 (-40%).
V lednu nakupovaly OA převážně firmy, na soukromé provozovatele připadá pouze 18%.
Registrace výrazněji poklesly ve všech kategoriích kromě autobusů.
Průměrné stáří dovezených ojetých osobních aut poprvé dosáhlo 11 let, přičemž podíl vozidel starších 15 let tvoří již 23,5%.
Více v tiskové zprávě
Vozový park silničních vozidel se v loňském roce rozrostl o 185 058 vozidel na celkových 8 337 317. Jeho průměrné stáří dosáhlo 18,28 roku, což je o 0,37 roku více než před rokem, přičemž k nárůstu došlo ve všech kategoriích. Od roku 2011, kdy jsme tyto parametry začali sledovat, se stáří vozového parku zvýšilo již o 3 roky.
U osobních automobilů, kterých bylo k 31.12.2020 registrováno 6 129 874, se v roce 2020 průměrné stáří zvýšilo na aktuálních 15,28 roku.
V této kategorii má na stárnutí nadále velký vliv skladba dovozu ojetých vozidel, z nichž je již více než 54% starších 10 let a 23,5% starších 15 let.
Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva