V květnu registrace osobních automobilů pokračovaly v trendu předchozích měsíců
Nadále se u nich projevují delší dodací lhůty, kdy řada značek naplňuje poptávku zákazníků jen z části. Za prvních pět měsíců letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 11,15 % nižší než v minulém roce, a o 24,78 % nižší než v roce 2019.
Skladba vozidel z hlediska klasických paliv nedoznala výrazných změn.
U alternativních pohonů se letos zvýšil počet nově registrovaných čistě elektrických osobních automobilů o 33,4 %. Plug-in hybridy poklesly o 24,6%, hybridní vozy bez vnějšího nabíjení nadále rostou, meziročně o 45,1%.
Nadále pokračuje výrazný růst prodejů motocyklů. V květnu vzrostly i registrace ostatních kategorií vozidel s výjimkou OA.
Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 14,8% na 74 002 ks, v samotném květnu však mírně poklesl (o 4%).
Trh s novými osobními automobily stále meziročně klesá. Za první čtyři měsíce letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 9,35 % nižší než v minulém roce, a o 24,75 % nižší než v roce 2019.
Přetrvává stav, kdy není uspokojena celková poptávka po nových vozech, s nepříznivým dopadem na stárnutí vozového parku.
U alternativních pohonů vzrostl počet nově registrovaných čistě elektrických osobních automobilů o 37,5 %. Plug-in hybridy poklesly o 25,6%, hybridní vozy bez vnějšího nabíjení nadále rostou, letos meziročně o 49,5%.
Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 21,5% na 57 729 ks.
U ostatních kategorií vozidel došlo rovněž k meziročnímu poklesu, s výjimkou motocyklů, jejichž registrace výrazně vzrostly (o 30 %).
Průměrné stáří osobních automobilů se opět zvýšilo, a to meziročně o 0,29 roku, na 15,65 roku. Stejně tak zestárnul celkový vozový park, který v rámci EU patří nadále mezi nejstarší. Porovnání prezentované evropským sdružením výrobců vozidel ZDE
Stárnutí podporuje, kromě nízkého procenta vyřazovaných vozidel i vysoký průměrný věk individuálně dovezených ojetin.
Počet osobních automobilů v registru vozidel se zvýšil na 6 330 143. Vzrostly i ostatní kategorie. Registrováno je nyní celkem 612 894 lehkých užitkových vozidel, 188 851 nákladních automobilů, 20 946 autobusů a 1 257 631 motocyklů.
Svaz dovozců automobilů vyhlásil 19. dubna v pražském konferenčním centru Cubex výsledky ankety Auto roku v ČR 2021/22. Titul získal elektromobil BMW i4. V hlasování odborné poroty zvítězil mezi 37 dalšími nominovanými novinkami. Jde o první vítězství elektromobilu v historii soutěže. Ekoautem roku je Kia EV6.
Přehled výsledků zde
Výsledky doprovodné akce Dodavatel pro Auto roku v České republice, jejímž vyhlašovatelem je Sdružení automobilového průmyslu zde
Za první čtvrtletí letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 4 % nižší než v minulém roce a o 20 % nižší než v roce 2019.
Odložená poptávka z let předchozích není naplňována zejména z důvodu snížené produkce většiny výrobců vozidel.
Z hlediska alternativních pohonů došlo u osobních automobilů k nárůstu čistě elektrických o 38 %. Plug-in hybridy poklesly o 25%, hybridní vozy bez vnějšího nabíjení nadále rostou, letos meziročně o 42%. Trojnásobně vzrostl počet registrací nových automobilů na LPG (na 1 021 kusů).
Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 29 % na 44 071 ks.
U ostatních kategorií vozidel, přes určité potíže s dodávkami výrazně vzrostly registrace motocyklů (o 42 %) a mírně nákladních automobilů (o necelá 3 %), naopak pokles pokračuje u lehkých užitkových vozů a autobusů.
V únoru počet registrovaných nových osobních automobilů nedosáhl ani loňské úrovně, jde o nejnižší údaj za minulých osm let. Byl dokonce nižší než počet dovezených ojetých automobilů.
Z hlediska alternativních pohonů však došlo k výraznému nárůstu čistě elektrických osobních automobilů o 162%. Plug-in hybridy vzrostly o 5%, hybridní vozy bez vnějšího nabíjení o 62%. Za 1-2/2022 se jedná o navýšení u EL o 41%, PHEV o 10% a HEV o 82%.
Co se týče ostatních kategorií vozidel, rostou registrace nákladních automobilů a motocyklů, naopak klesají lehké užitkové vozy a autobusy.
Lednové údaje o registracích osobních automobilů nadále odrážejí aktuální problémy ve výrobě a distribuci nových vozů. Oproti kritickému roku 2021 jde sice o desetiprocentní nárůst, avšak ve srovnání s rokem 2020 a 2019 vychází počty o 15% hůře. Naposledy byla takto nízká lednová čísla v roce 2015.
Z hlediska alternativních pohonů došlo u osobních automobilů k meziročnímu poklesu u elektrických vozů, mírně narostly plug-in hybridy a výrazně hybridní vozy bez vnějšího nabíjení.
Z dalších kategorií meziročně poklesly pouze počty registrací lehkých užitkových vozidel, nákladní vozidla se vrátila k „předkovidovým“ číslům, autobusy dosáhly rekordního lednového údaje a motocykly si nadále udržují rostoucí trend. U těchto kategorií byly zaregistrovány pouze jednotky kusů elektrických vozidel.
Vozový park silničních motorových vozidel se v loňském roce rozrostl o 221 212 vozidel na celkových 8 558 529. Jeho průměrné stáří dosáhlo 18,58 roku, což je o 0,3 roku více než před rokem, přičemž k nárůstu došlo ve všech kategoriích s výjimkou traktorů. Za posledních 10 let se stáří vozového parku zvýšilo již o 3,22 roku.
U osobních automobilů, kterých bylo k 31.12.2021 registrováno 6 293 125, se v roce 2021 průměrné stáří zvýšilo na aktuálních 15,58 roku. Podle údajů ACEA z loňského roku je průměr za celou EU 11,8 roku. Vyšší než v ČR je pouze v Řecku, Rumunsku, Estonsku a Litvě.
V této kategorii má v posledních měsících, vzhledem k nedostatku nových automobilů, na stárnutí stále silnější vliv i skladba dovozu ojetých vozidel, z nichž je více než 50% starších 10 let a 21% starších 15 let.
Porovnání výsledků registrací vozidel mezi roky 2021 a 2020 se velmi liší u jednotlivých kategorií. Osobní automobily vzrostly jen nepatrně o 1,9 %, výraznější nárůst se projevil u lehkých užitkových a nákladních vozidel (14,7 % a 18 %). Motocykly vzrostly o 2,2 %, naproti tomu autobusy výrazně poklesly (-26,4 %).
Oproti předpokladům se nezvýšily registrace plně elektrických vozidel, došlo naopak k poklesu o 19 %.
Meziročně se zvýšil dovoz ojetých automobilů o 19,6 %.
V porovnání s rokem 2019 došlo k poklesu u všech kategorií vozidel kromě motocyklů.
Oproti předchozímu měsíci se v listopadu skokově zvýšil počet registrací osobních automobilů, avšak stále byl nižší než v loňském roce (-7,5%) a výrazně nižší než v roce 2019 (-19,8%). Ostatní kategorie s výjimkou motocyklů zaznamenaly také pokles.
Celkové letošní registrace OA sice mírně překročily loňské výsledky, ale zdaleka nedosahují hodnot r. 2019.
V listopadu došlo k meziročnímu zvýšení počtu registrací elektrických OA o 35,8%, naopak registrace plug-in hybridních poklesly o 23,3% (počty hybridních vozidel bez vnějšího nabíjení nadále rostou).
Od začátku roku přibylo v registru 8 osobních automobilů poháněných vodíkem.
Počet dovezených ojetých automobilů (21,2% z nich je starších 15 let) v posledních měsících převyšuje v registracích počet nových, což se negativně projevuje na stárnutí vozového parku.
Více v tiskové zprávě
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva