Registrace nových vozidel vykázaly v prvním pololetí stabilní růst. U osobních automobilů o plných 16,8 % a projevilo se tak i zlepšení dodávek nových vozů. Každé čtvrté prodané vozidlo nadále připadá na soukromé osoby.
Pokračuje nárůst podílu automobilů s alternativním pohonem, registrace vozidel s čistě elektrickým pohonem vzrostly o 56 %.
Dovoz ojetých osobních automobilů poklesl o 8,9 %, nicméně téměř čtvrtinu tvoří vozy starší 15 let.
Registrace motocyklů v měsíci červnu dosáhly nejvyššího počtu od r. 2008.
V letošním roce se meziročně zvýšily registrace ve všech kategoriích vozidel s výjimkou autobusů, a to jak v květnu, tak za prvních pět měsíců.
U nových osobních automobilů došlo v květnu k nárůstu o 12,31%, za 1-5/2023 o 18,57%. V květnu poklesl podíl benzínu na 64,47%, podíl nafty se naopak zvýšil na 27,75%.
U alternativních pohonů výrazně vzrostl počet čistě bateriových automobilů - v květnu o 102%, za 1-5/2023 o 79%. Plug-in hybridy vzrostly celkem o 61,56% a mírně se zvýšil i počet vozů na LPG (za 1-5/2023 1 496 ks).
Nejvyšší meziroční nárůst zaznamenávají v letošním roce kategorie lehkých užitkových (+20,6%) a nákladních (+19,2%) vozů.
RŮST REGISTRACÍ POKRAČOVAL I V DUBNU
V dubnu letošního roku se meziročně zvýšil počet registrací nových osobních automobilů o 25,25% na 18429 ks.
Vedle osobních automobilů letos (za duben i celoročně) vzrostly i registrace lehkých užitkových vozů, nákladních automobilů a motocyklů. Pouze autobusy zaznamenaly propad.
Počet registrovaných elektromobilů a plug-in hybridů se letos zvýšil o více než 70%.
Dovoz ojetých automobilů letos za první čtyři měsíce poklesl o 10,1%, ale jejich průměrné stáří je stále velmi vysoké - v současné době je to 11 let!
V prvním čtvrtletí roku 2023 se meziročně zvýšily počty registrovaných vozidel v ČR
Celkově registrace nových osobních vozů v období 1-3/2023 vzrostly oproti 1. Q 2022 o 18,89% (z 47 391 ks na 56 341 ks, tj. o 8950 ks). V březnu vzrostly meziročně o 32,39% a překonaly i údaje v roce 2019.
Zvýšil se podíl elektrických osobních automobilů a podíl SUV vozů.
Celkově registrace nových lehkých užitkových vozů v období 1-3/2023 vzrostly oproti 1-3/2022 o 25,68% (z 4 011 ks na 5 041 ks, tj. o 1030 ks). V březnu vzrostly meziročně o 13,58%.
Celkově registrace nových nákladních vozů v období 1-3/2023 vzrostly oproti 1-3/2022 o 31,10% (z 2 029 ks na 2 660 ks, tj. o 631 ks). V březnu vzrostly meziročně o 34,95%.
Meziročně se podíl nafty snížil jen o 0,2%, podíl benzínu se zvýšil o 1%, podíl plně elektrických vozidel se zvýšil o 0,7% na 2,4%
Skútr Honda Forza 350 se stal absolutním vítězem letošního ročníku ankety Motocykl roku, na pomyslných stupních vítězů jej doplnily ještě druhá Ducati Diavel V4 a třetí BMW M 1000 R.
V pátek v podvečer byly v rámci výstavy Motocykl v PVA Letňany slavnostně vyhlášeny výsledky ankety Motocykl roku. Hlavní cenu vítězi předal ministr dopravy Martin Kupka. Letos bylo nominováno celkem 36 motocyklů v šesti různých kategoriích a o vítězích v jednotlivých kategoriích i absolutním pořadí rozhodovala jednak veřejnost a jednak odborná porota.
V únoru letošního roku se meziročně zvýšil počet registrací nových osobních automobilů o 18,3% na 16 826 ks.
Na 2. místo v počtu registrovaných OA se v únoru poprvé dostala značka Toyota. V pořadí značek v první desítce došlo meziročně ke zlepšení u značek Toyota (ze 4. na 2. místo), Mercedes (z 8. na 6.), Peugeot (z 15. na 9.).
Počet dovezených ojetých automobilů letos za první dva měsíce poklesl o 12,9%, ale jejich průměrné stáří nadále stoupá - v současné době je to 11,5 roku.
Vedle osobních automobilů letos (za únor i celoročně) meziročně vzrostly i registrace lehkých užitkových a nákladních vozů, autobusy a motocykly zaznamenaly pokles.
Odborná novinářská porota zvolila ve druhém kole z šesti finalistů Auto roku 2023 v ČR, kterým se s výrazným náskokem oproti ostatním stala Honda Civic.
Slavnostního vyhlášení v Žižkovské věži se zúčastnil i ministr dopravy, pan Martin Kupka, který vítězi pogratuloval a předal pohár.
V lednu 2023 se meziročně zvýšil počet registrací nových osobních automobilů na 17 137 ks (+5,4%). Nejprodávanějším modelem byla Škoda Fabia.
K výraznému meziročnímu nárůstu o 135,7% došlo u plně elektrických vozů.
Počet dovezených ojetých automobilů se v lednu meziročně snížil o 13,5%, avšak jejich průměrné stáří nadále stoupá (54% nad 10 let, z toho 25% nad 15 let).
Ostatní kategorie též meziročně vzrostly s výjimkou autobusů, jejichž registrace jsou značně závislé na realizovaných zakázkách dopravních společností.
Osobní automobily dosáhly v roce 2022 průměrného stáří 15,93 roku.
Do roku 2019 se stáří vozového parku zvyšovalo poloviční rychlostí než v posledních letech, nyní se však průměrné stáří zvýšilo o 1 rok za pouhé tři roky.
V registru vozidel je v současnosti 6 425 417 osobních automobilů. Roční přírůstky se v posledních letech mírně snižují, počet vyřazovaných zůstává na přibližně stejné úrovni.
V rámci EU má ČR jeden z nejstarších vozových parků OA. Poslední statistiky evropského sdružení ACEA uvádějí za celou EU průměr 11,8 roku, Německo má 9,8 roku, Francie 10,3 roku, Itálie 11,8 roku a např. Slovensko s Polskem 14,3 roku.
Stáří provozovaných vozidel má významný vliv na počet zraněných a usmrcených při dopravních nehodách, a na znečišťování ovzduší.
Odborná novinářská porota vybrala šest vozů, které postupují do druhého kola a utkají se o titul Auto roku 2023 v České republice.
Volbě v prvním kole předcházely jízdy s celkem 26 nominovanými vozy. Do 2. kola jich postupuje celkem šest, jelikož na posledním postupovém místě byly se stejným počtem hlasů dva vozy.
Nyní dvacetičlenná porota složená z uznávaných motoristických novinářů vybere z finalistů vítěze, který se bude moci pyšnit titulem Auto roku 2023 v České republice.
Slavnostní vyhlášení výsledků ankety se uskuteční za účasti zástupců automobilek, novinářů a partnerů ankety 7. února.
Finalisté ankety Auto roku 2023 v České republice (v abecedním pořadí):
BMW X1, Ford Ranger, Honda Civic, Peugeot 408, Renault Megane E-Tech, Volkswagen ID.Buzz
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva