Skútr Honda Forza 350 se stal absolutním vítězem letošního ročníku ankety Motocykl roku, na pomyslných stupních vítězů jej doplnily ještě druhá Ducati Diavel V4 a třetí BMW M 1000 R.
V pátek v podvečer byly v rámci výstavy Motocykl v PVA Letňany slavnostně vyhlášeny výsledky ankety Motocykl roku. Hlavní cenu vítězi předal ministr dopravy Martin Kupka. Letos bylo nominováno celkem 36 motocyklů v šesti různých kategoriích a o vítězích v jednotlivých kategoriích i absolutním pořadí rozhodovala jednak veřejnost a jednak odborná porota.
V únoru letošního roku se meziročně zvýšil počet registrací nových osobních automobilů o 18,3% na 16 826 ks.
Na 2. místo v počtu registrovaných OA se v únoru poprvé dostala značka Toyota. V pořadí značek v první desítce došlo meziročně ke zlepšení u značek Toyota (ze 4. na 2. místo), Mercedes (z 8. na 6.), Peugeot (z 15. na 9.).
Počet dovezených ojetých automobilů letos za první dva měsíce poklesl o 12,9%, ale jejich průměrné stáří nadále stoupá - v současné době je to 11,5 roku.
Vedle osobních automobilů letos (za únor i celoročně) meziročně vzrostly i registrace lehkých užitkových a nákladních vozů, autobusy a motocykly zaznamenaly pokles.
Odborná novinářská porota zvolila ve druhém kole z šesti finalistů Auto roku 2023 v ČR, kterým se s výrazným náskokem oproti ostatním stala Honda Civic.
Slavnostního vyhlášení v Žižkovské věži se zúčastnil i ministr dopravy, pan Martin Kupka, který vítězi pogratuloval a předal pohár.
V lednu 2023 se meziročně zvýšil počet registrací nových osobních automobilů na 17 137 ks (+5,4%). Nejprodávanějším modelem byla Škoda Fabia.
K výraznému meziročnímu nárůstu o 135,7% došlo u plně elektrických vozů.
Počet dovezených ojetých automobilů se v lednu meziročně snížil o 13,5%, avšak jejich průměrné stáří nadále stoupá (54% nad 10 let, z toho 25% nad 15 let).
Ostatní kategorie též meziročně vzrostly s výjimkou autobusů, jejichž registrace jsou značně závislé na realizovaných zakázkách dopravních společností.
Osobní automobily dosáhly v roce 2022 průměrného stáří 15,93 roku.
Do roku 2019 se stáří vozového parku zvyšovalo poloviční rychlostí než v posledních letech, nyní se však průměrné stáří zvýšilo o 1 rok za pouhé tři roky.
V registru vozidel je v současnosti 6 425 417 osobních automobilů. Roční přírůstky se v posledních letech mírně snižují, počet vyřazovaných zůstává na přibližně stejné úrovni.
V rámci EU má ČR jeden z nejstarších vozových parků OA. Poslední statistiky evropského sdružení ACEA uvádějí za celou EU průměr 11,8 roku, Německo má 9,8 roku, Francie 10,3 roku, Itálie 11,8 roku a např. Slovensko s Polskem 14,3 roku.
Stáří provozovaných vozidel má významný vliv na počet zraněných a usmrcených při dopravních nehodách, a na znečišťování ovzduší.
Odborná novinářská porota vybrala šest vozů, které postupují do druhého kola a utkají se o titul Auto roku 2023 v České republice.
Volbě v prvním kole předcházely jízdy s celkem 26 nominovanými vozy. Do 2. kola jich postupuje celkem šest, jelikož na posledním postupovém místě byly se stejným počtem hlasů dva vozy.
Nyní dvacetičlenná porota složená z uznávaných motoristických novinářů vybere z finalistů vítěze, který se bude moci pyšnit titulem Auto roku 2023 v České republice.
Slavnostní vyhlášení výsledků ankety se uskuteční za účasti zástupců automobilek, novinářů a partnerů ankety 7. února.
Finalisté ankety Auto roku 2023 v České republice (v abecedním pořadí):
BMW X1, Ford Ranger, Honda Civic, Peugeot 408, Renault Megane E-Tech, Volkswagen ID.Buzz
Počet registrací nových vozidel v roce 2022 výrazně poznamenal jejich celkový nedostatek na trhu
Meziroční pokles registrací nových vozů se nejvíce projevil v kategoriích osobních a lehkých užitkových automobilů. Poptávka po nových vozidlech byla výrazně vyšší než možnosti jejich dodání. U osobních automobilů došlo k poklesu o 7,15%, u LUV o 14%.
Nákladní automobily vykázaly meziroční nárůst o 3,56%, ale ani zde nebyla poptávka zcela uspokojena, čísla jsou nadále nižší než v období před pandemií.
Registrace autobusů vzrostly meziročně o 20,78% a dosáhly úrovně let 2018 a 2019. Motocykly zaznamenaly nejvyšší prodeje od roku 2008.
Registrace čistě elektrických osobních vozů vzrostly meziročně o 47%, jejich podíl na trhu však dosahuje jen 2%.
V listopadu se počet registrovaných osobních automobilů meziročně zvýšil, celkové letošní prodeje jsou však oproti roku 2021 stále o 6,9% nižší.
Velký meziroční propad pokračuje u lehkých užitkových automobilů (za 1-11 o 12,1%), ostatní kategorie vozidel zaznamenaly nárůst.
Výrazně rostou registrace bateriových osobních vozů, za listopad z loňských 292 ks na 447 ks (+53%).
V říjnu bylo registrováno 16 283 osobních automobilů, což je sice ve srovnání s loňskem, kdy došlo ke značnému propadu, nárůst o 28%, ale registrace nedosáhly ani úrovně roku 2020 a oproti roku 2019 jsou nižší o 8,3%.
Počet registrovaných elektrických vozidel v říjnu meziročně stoupl o 46%.
Z ostatních kategorií zaznamenaly v říjnu meziroční pokles lehké užitkové vozy a autobusy, nákladní automobily a motocykly vzrostly.
Průměrné stáří se zvýšilo ve všech kategoriích vozidel. Na konci září dosáhlo u osobních automobilů 15,83 roku a celkem u všech motorových vozidel 18,84 roku.
Výraznější stárnutí vozového parku způsobují jak nižší prodeje nových vozů, tak dovoz ojetých s vysokým průměrným stářím. Vliv má i nízký počet vyřazovaných přestárlých vozidel.
Tento stav se dlouhodobě negativně podílí na počtu těžce zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách i na ekologii silničního provozu.
Počet osobních automobilů v registru vozidel se za třetí kvartál zvýšil o 31 387 na 6 398 041 ks. Celkový vozový park se rozrostl na 8 717 353 vozidel, přičemž u nákladních automobilů a autobusů došlo k mírnému poklesu.
Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva