Svaz dovozců automobilů vyhlásil 19. dubna v pražském konferenčním centru Cubex výsledky ankety Auto roku v ČR 2021/22. Titul získal elektromobil BMW i4. V hlasování odborné poroty zvítězil mezi 37 dalšími nominovanými novinkami. Jde o první vítězství elektromobilu v historii soutěže. Ekoautem roku je Kia EV6.
Přehled výsledků zde
Výsledky doprovodné akce Dodavatel pro Auto roku v České republice, jejímž vyhlašovatelem je Sdružení automobilového průmyslu zde
Za první čtvrtletí letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 4 % nižší než v minulém roce a o 20 % nižší než v roce 2019.
Odložená poptávka z let předchozích není naplňována zejména z důvodu snížené produkce většiny výrobců vozidel.
Z hlediska alternativních pohonů došlo u osobních automobilů k nárůstu čistě elektrických o 38 %. Plug-in hybridy poklesly o 25%, hybridní vozy bez vnějšího nabíjení nadále rostou, letos meziročně o 42%. Trojnásobně vzrostl počet registrací nových automobilů na LPG (na 1 021 kusů).
Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 29 % na 44 071 ks.
U ostatních kategorií vozidel, přes určité potíže s dodávkami výrazně vzrostly registrace motocyklů (o 42 %) a mírně nákladních automobilů (o necelá 3 %), naopak pokles pokračuje u lehkých užitkových vozů a autobusů.
V únoru počet registrovaných nových osobních automobilů nedosáhl ani loňské úrovně, jde o nejnižší údaj za minulých osm let. Byl dokonce nižší než počet dovezených ojetých automobilů.
Z hlediska alternativních pohonů však došlo k výraznému nárůstu čistě elektrických osobních automobilů o 162%. Plug-in hybridy vzrostly o 5%, hybridní vozy bez vnějšího nabíjení o 62%. Za 1-2/2022 se jedná o navýšení u EL o 41%, PHEV o 10% a HEV o 82%.
Co se týče ostatních kategorií vozidel, rostou registrace nákladních automobilů a motocyklů, naopak klesají lehké užitkové vozy a autobusy.
Lednové údaje o registracích osobních automobilů nadále odrážejí aktuální problémy ve výrobě a distribuci nových vozů. Oproti kritickému roku 2021 jde sice o desetiprocentní nárůst, avšak ve srovnání s rokem 2020 a 2019 vychází počty o 15% hůře. Naposledy byla takto nízká lednová čísla v roce 2015.
Z hlediska alternativních pohonů došlo u osobních automobilů k meziročnímu poklesu u elektrických vozů, mírně narostly plug-in hybridy a výrazně hybridní vozy bez vnějšího nabíjení.
Z dalších kategorií meziročně poklesly pouze počty registrací lehkých užitkových vozidel, nákladní vozidla se vrátila k „předkovidovým“ číslům, autobusy dosáhly rekordního lednového údaje a motocykly si nadále udržují rostoucí trend. U těchto kategorií byly zaregistrovány pouze jednotky kusů elektrických vozidel.
Vozový park silničních motorových vozidel se v loňském roce rozrostl o 221 212 vozidel na celkových 8 558 529. Jeho průměrné stáří dosáhlo 18,58 roku, což je o 0,3 roku více než před rokem, přičemž k nárůstu došlo ve všech kategoriích s výjimkou traktorů. Za posledních 10 let se stáří vozového parku zvýšilo již o 3,22 roku.
U osobních automobilů, kterých bylo k 31.12.2021 registrováno 6 293 125, se v roce 2021 průměrné stáří zvýšilo na aktuálních 15,58 roku. Podle údajů ACEA z loňského roku je průměr za celou EU 11,8 roku. Vyšší než v ČR je pouze v Řecku, Rumunsku, Estonsku a Litvě.
V této kategorii má v posledních měsících, vzhledem k nedostatku nových automobilů, na stárnutí stále silnější vliv i skladba dovozu ojetých vozidel, z nichž je více než 50% starších 10 let a 21% starších 15 let.
Porovnání výsledků registrací vozidel mezi roky 2021 a 2020 se velmi liší u jednotlivých kategorií. Osobní automobily vzrostly jen nepatrně o 1,9 %, výraznější nárůst se projevil u lehkých užitkových a nákladních vozidel (14,7 % a 18 %). Motocykly vzrostly o 2,2 %, naproti tomu autobusy výrazně poklesly (-26,4 %).
Oproti předpokladům se nezvýšily registrace plně elektrických vozidel, došlo naopak k poklesu o 19 %.
Meziročně se zvýšil dovoz ojetých automobilů o 19,6 %.
V porovnání s rokem 2019 došlo k poklesu u všech kategorií vozidel kromě motocyklů.
Oproti předchozímu měsíci se v listopadu skokově zvýšil počet registrací osobních automobilů, avšak stále byl nižší než v loňském roce (-7,5%) a výrazně nižší než v roce 2019 (-19,8%). Ostatní kategorie s výjimkou motocyklů zaznamenaly také pokles.
Celkové letošní registrace OA sice mírně překročily loňské výsledky, ale zdaleka nedosahují hodnot r. 2019.
V listopadu došlo k meziročnímu zvýšení počtu registrací elektrických OA o 35,8%, naopak registrace plug-in hybridních poklesly o 23,3% (počty hybridních vozidel bez vnějšího nabíjení nadále rostou).
Od začátku roku přibylo v registru 8 osobních automobilů poháněných vodíkem.
Počet dovezených ojetých automobilů (21,2% z nich je starších 15 let) v posledních měsících převyšuje v registracích počet nových, což se negativně projevuje na stárnutí vozového parku.
Více v tiskové zprávě
Za měsíc říjen došlo k dalšímu poklesu registrací nových osobních automobilů jak oproti roku 2019 (o 36,44%), tak i oproti roku 2020 (o 17,32%). Ostatní kategorie s výjimkou motocyklů zaznamenaly také pokles.
Došlo k zvýšení počtu registrací elektrických (o 25,6%) a plug-in hybridních (o 17,9%) osobních automobilů, nadále rostou i počty hybridních vozidel bez vnějšího nabíjení. Podíl nafty dosáhl v měsíci říjnu 21,94%.
Počet dovezených ojetých automobilů nadále převyšuje v registracích počet nových. Jejich skladba z hlediska stáří negativně působí na celkový stav vozového parku (21,24 % je starších 15 let).
Více v tiskové zprávě
Na konci 3. čtvrtletí dosáhlo průměrné stáří osobních automobilů v ČR 15,49 roku.
Podle údajů ACEA ze začátku letošního roku je průměr za celou EU 11,5 roku. Vyšší než v ČR je pouze v Řecku, Rumunsku, Estonsku a Litvě.
Průměrné stáří u dalších kategorií vozidel se rovněž zvyšuje a v současnosti činí: LUV 13,7, autobusy 14,6, nákladní automobily 17,9, motocykly 33,7 roku.
Více zde
V září poklesly registrace nových osobních automobilů jak ve srovnání s rokem 2020 (o 16,23%), tak i 2019 (o 10,17%).
Naproti tomu registrace dovezených ojetých osobních automobilů opět výrazně překonaly prodeje nových a v celkovém počtu atakují poslední známé rekordní údaje z let 2006 – 2008, přičemž jejich skladba je z hlediska stáří nadále alarmující. Více než 50% je starších 10 let a přes 20% je nad 15 roků. Dá se tak očekávat velmi negativní dopad na celkové stáří vozového parku v ČR, které již dnes dosahuje 15,36 roku.
Počet registrovaných OA s čistě elektrickým pohonem se v září meziročně snížil o 9,8% (na 221 ks), podíl naftových OA poklesl na pouhých 20,76%.
Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva