Svaz dovozců automobilů vyzval prostřednictvím memoranda představitele České republiky k aktivnější podpoře ekologické dopravy v ČR. Stávající Národní akční plán čisté mobility Ministerstva průmyslu a obchodu obsahuje řadu pozitivních nástrojů, ale v praxi neplní svoji roli, a Česká republika proto stále výrazně zaostává za ostatními evropskými zeměmi, a to jak v oblasti zavádění ekologických vozů, tak ve stáří vozového parku. SDA proto navrhuje po vzoru okolních zemí přistoupit k ověřenému a efektivnímu kroku: k podpoře nákupu nízkoemisních vozidel po omezenou dobu a ke zlepšení podmínek pro používání ekologických služebních vozů i pro soukromé účely.
Materiály ke stažení naleznete zde
Vážené dámy, vážení pánové,
představujeme vám v pořadí již dvacátou sedmou výroční zprávu Svazu dovozců automobilů. Jejím prostřednictvím vás chceme informovat o aktivitách svazu, jeho členské základně a hlavně výsledcích jeho činnosti za rok 2020. Cílem je podání ucelených informací z oblasti našeho působení, tedy především importu motorových vozidel a problematiky s ním související. Nedílnou součástí zprávy je jako obvykle rozsáhlá statistická část. Vzhledem k tomu, že v současnosti významná část komunikace přešla na elektronickou formu, vydáváme letos naši výroční zprávu pouze v elektronické podobě.
Ke stažení zde
Registrace osobních automobilů v první třetině roku 2021 dosáhly pouze 83% ve srovnání s „předkovidovým“ rokem 2019. Meziroční nárůst přes 12% je způsoben loňským razantním propadem, kdy byl tento segment nejsilněji postižen opatřeními proti pandemii.
Oproti loňskému roku se výrazně snížil počet nově registrovaných elektromobilů, počet hybridních vozů se naopak zdvojnásobil.
Nadále roste zájem o vozy kategorie SUV.
Kategorie lehkých užitkových a nákladních vozidel přes meziroční nárůsty vykazují stále značné propady oproti období před pandemií, daří se kategoriím autobusů a motocyklů.
Více v tiskové zprávě
Registrace nových osobních automobilů v 1. čtvrtletí nedosáhly ani loňského výsledku, který již byl poznamenán silným propadem způsobeným uzavřením prodejen.
Osobní automobily nadále kupují zejména firemní zákazníci, kteří tvoří více než 80%.
Dařilo se registracím hybridních OA, které se téměř zdvojnásobily, naproti tomu zájem o elektrická auta výrazně poklesl.
Meziročně se zvýšila poptávka po lehkých užitkových vozech a nákladních automobilech. Výrazně vzrostl zájem o motocykly.
Registrace nových osobních automobilů poklesly za první dva měsíce letošního roku meziročně o 19%, v únoru pak o 15,5 %.
Oproti loňskému roku se snížil počet nově registrovaných elektromobilů, počet osobních hybridních vozů se naopak zvýšil.
Nadále roste zájem o vozy kategorie SUV.
Meziroční pokles registrací jsme zaznamenali i v ostatních kategoriích s výjimkou autobusů.
Více v tiskové zprávě
Registrace nových osobních automobilů poklesly v lednu meziročně o 22,67%. Údaje za prosinec a leden byly ovlivněny koncem možnosti registrace vozidel s emisním limitem Euro 6 DG k 31. 12. 2020.
Počet registrovaných OA s čistě elektrickým pohonem poklesl meziročně z loňských 384 na 231 (-40%).
V lednu nakupovaly OA převážně firmy, na soukromé provozovatele připadá pouze 18%.
Registrace výrazněji poklesly ve všech kategoriích kromě autobusů.
Průměrné stáří dovezených ojetých osobních aut poprvé dosáhlo 11 let, přičemž podíl vozidel starších 15 let tvoří již 23,5%.
Více v tiskové zprávě
Vozový park silničních vozidel se v loňském roce rozrostl o 185 058 vozidel na celkových 8 337 317. Jeho průměrné stáří dosáhlo 18,28 roku, což je o 0,37 roku více než před rokem, přičemž k nárůstu došlo ve všech kategoriích. Od roku 2011, kdy jsme tyto parametry začali sledovat, se stáří vozového parku zvýšilo již o 3 roky.
U osobních automobilů, kterých bylo k 31.12.2020 registrováno 6 129 874, se v roce 2020 průměrné stáří zvýšilo na aktuálních 15,28 roku.
V této kategorii má na stárnutí nadále velký vliv skladba dovozu ojetých vozidel, z nichž je již více než 54% starších 10 let a 23,5% starších 15 let.
V „Covidovém“ roce 2020 došlo k silnému propadu registrací osobních a nákladních automobilů, naopak se dařilo kategoriím motocyklů a autobusů, které zaznamenaly výrazný nárůst.
Závěr roku urychlil i růst registrací bateriových elektromobilů, které vzrostly meziročně o 331%, plug-in hybridy pak o 318%.
V listopadu, stejně jako v průběhu celého letošního roku pokračuje meziroční pokles registrací osobních automobilů. Nadále rostou podíly hybridních, plug-in hybridních a čistě elektrických automobilů, u dovážených ojetých vozidel stále stoupá jejich průměrné stáří.
Nákladní a lehké užitkové automobily přes mírný listopadový nárůst vykazují celkově velký meziroční pokles, u velkých nákladních vozů téměř 30%.
Nadále se daří registracím motocyklů, které zaznamenaly vzestup v posledním měsíci i za celé letošní období.
Více v tiskové zprávě
Koronavirus opět zasáhl do prodejů nových vozidel. Po optimistickém období přišel další pokles. Nejvíce jsou dotčeny počty registrací osobních a lehkých užitkových automobilů, kde celkové meziroční propady činí 21,7%, respektive 20,8%. Pouze segmenty motocyklů a autobusů vykazují určitý nárůst.
Kromě stále rostoucích registrací OA s elektrickým a hybridním pohonem se mírně zvýšil i podíl dieselových vozidel.
Více v tiskové zprávě
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva