Odborná novinářská porota zvolila ve druhém kole z šesti finalistů Auto roku 2023 v ČR, kterým se s výrazným náskokem oproti ostatním stala Honda Civic.
Slavnostního vyhlášení v Žižkovské věži se zúčastnil i ministr dopravy, pan Martin Kupka, který vítězi pogratuloval a předal pohár.
V lednu 2023 se meziročně zvýšil počet registrací nových osobních automobilů na 17 137 ks (+5,4%). Nejprodávanějším modelem byla Škoda Fabia.
K výraznému meziročnímu nárůstu o 135,7% došlo u plně elektrických vozů.
Počet dovezených ojetých automobilů se v lednu meziročně snížil o 13,5%, avšak jejich průměrné stáří nadále stoupá (54% nad 10 let, z toho 25% nad 15 let).
Ostatní kategorie též meziročně vzrostly s výjimkou autobusů, jejichž registrace jsou značně závislé na realizovaných zakázkách dopravních společností.
Osobní automobily dosáhly v roce 2022 průměrného stáří 15,93 roku.
Do roku 2019 se stáří vozového parku zvyšovalo poloviční rychlostí než v posledních letech, nyní se však průměrné stáří zvýšilo o 1 rok za pouhé tři roky.
V registru vozidel je v současnosti 6 425 417 osobních automobilů. Roční přírůstky se v posledních letech mírně snižují, počet vyřazovaných zůstává na přibližně stejné úrovni.
V rámci EU má ČR jeden z nejstarších vozových parků OA. Poslední statistiky evropského sdružení ACEA uvádějí za celou EU průměr 11,8 roku, Německo má 9,8 roku, Francie 10,3 roku, Itálie 11,8 roku a např. Slovensko s Polskem 14,3 roku.
Stáří provozovaných vozidel má významný vliv na počet zraněných a usmrcených při dopravních nehodách, a na znečišťování ovzduší.
Odborná novinářská porota vybrala šest vozů, které postupují do druhého kola a utkají se o titul Auto roku 2023 v České republice.
Volbě v prvním kole předcházely jízdy s celkem 26 nominovanými vozy. Do 2. kola jich postupuje celkem šest, jelikož na posledním postupovém místě byly se stejným počtem hlasů dva vozy.
Nyní dvacetičlenná porota složená z uznávaných motoristických novinářů vybere z finalistů vítěze, který se bude moci pyšnit titulem Auto roku 2023 v České republice.
Slavnostní vyhlášení výsledků ankety se uskuteční za účasti zástupců automobilek, novinářů a partnerů ankety 7. února.
Finalisté ankety Auto roku 2023 v České republice (v abecedním pořadí):
BMW X1, Ford Ranger, Honda Civic, Peugeot 408, Renault Megane E-Tech, Volkswagen ID.Buzz
Počet registrací nových vozidel v roce 2022 výrazně poznamenal jejich celkový nedostatek na trhu
Meziroční pokles registrací nových vozů se nejvíce projevil v kategoriích osobních a lehkých užitkových automobilů. Poptávka po nových vozidlech byla výrazně vyšší než možnosti jejich dodání. U osobních automobilů došlo k poklesu o 7,15%, u LUV o 14%.
Nákladní automobily vykázaly meziroční nárůst o 3,56%, ale ani zde nebyla poptávka zcela uspokojena, čísla jsou nadále nižší než v období před pandemií.
Registrace autobusů vzrostly meziročně o 20,78% a dosáhly úrovně let 2018 a 2019. Motocykly zaznamenaly nejvyšší prodeje od roku 2008.
Registrace čistě elektrických osobních vozů vzrostly meziročně o 47%, jejich podíl na trhu však dosahuje jen 2%.
V listopadu se počet registrovaných osobních automobilů meziročně zvýšil, celkové letošní prodeje jsou však oproti roku 2021 stále o 6,9% nižší.
Velký meziroční propad pokračuje u lehkých užitkových automobilů (za 1-11 o 12,1%), ostatní kategorie vozidel zaznamenaly nárůst.
Výrazně rostou registrace bateriových osobních vozů, za listopad z loňských 292 ks na 447 ks (+53%).
V říjnu bylo registrováno 16 283 osobních automobilů, což je sice ve srovnání s loňskem, kdy došlo ke značnému propadu, nárůst o 28%, ale registrace nedosáhly ani úrovně roku 2020 a oproti roku 2019 jsou nižší o 8,3%.
Počet registrovaných elektrických vozidel v říjnu meziročně stoupl o 46%.
Z ostatních kategorií zaznamenaly v říjnu meziroční pokles lehké užitkové vozy a autobusy, nákladní automobily a motocykly vzrostly.
Průměrné stáří se zvýšilo ve všech kategoriích vozidel. Na konci září dosáhlo u osobních automobilů 15,83 roku a celkem u všech motorových vozidel 18,84 roku.
Výraznější stárnutí vozového parku způsobují jak nižší prodeje nových vozů, tak dovoz ojetých s vysokým průměrným stářím. Vliv má i nízký počet vyřazovaných přestárlých vozidel.
Tento stav se dlouhodobě negativně podílí na počtu těžce zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách i na ekologii silničního provozu.
Počet osobních automobilů v registru vozidel se za třetí kvartál zvýšil o 31 387 na 6 398 041 ks. Celkový vozový park se rozrostl na 8 717 353 vozidel, přičemž u nákladních automobilů a autobusů došlo k mírnému poklesu.
V měsíci září meziročně vzrostl počet zaregistrovaných nových osobních automobilů a těžkých nákladních vozidel, k poklesu došlo u autobusů, motocyklů a lehkých užitkových vozů.
Celkově za tři čtvrtletí roku 2022 poklesl prodej nových osobních a lehkých užitkových vozů, ostatní kategorie meziročně vzrostly. Dodávky nových vozidel na český trh nadále zcela neuspokojují poptávku.
Z vozidel s alternativními palivy se v září zaregistrovalo nejvíce plug-in hybridů (328), elektromobilů bylo 305, následuje 187 vozidel na LPG, 58 na CNG.
Mírný pokles zaznamenal i dovoz ojetých osobních automobilů.
Registrace osobních automobilů byly v srpnu srovnatelné s předchozím rokem, za prvních osm měsíců však zaznamenáváme pokles o 12,67%. Dodávky nových vozidel na český trh nadále zcela neuspokojují poptávku.
Z vozidel s alternativními palivy se v srpnu zaregistrovalo nejvíce elektromobilů (335 ks), následuje 315 vozidel na LPG, 79 na CNG, 1 na vodík; plug-in hybridů bylo 249.
Z ostatních kategorií zaznamenaly meziroční pokles pouze lehké užitkové vozy. Nákladní automobily v srpnu vzrostly oproti roku 2021 o 28,80%, autobusy o 10,34% a motocykly o 23,94%.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva