V říjnu bylo registrováno 16 283 osobních automobilů, což je sice ve srovnání s loňskem, kdy došlo ke značnému propadu, nárůst o 28%, ale registrace nedosáhly ani úrovně roku 2020 a oproti roku 2019 jsou nižší o 8,3%.
Počet registrovaných elektrických vozidel v říjnu meziročně stoupl o 46%.
Z ostatních kategorií zaznamenaly v říjnu meziroční pokles lehké užitkové vozy a autobusy, nákladní automobily a motocykly vzrostly.
Průměrné stáří se zvýšilo ve všech kategoriích vozidel. Na konci září dosáhlo u osobních automobilů 15,83 roku a celkem u všech motorových vozidel 18,84 roku.
Výraznější stárnutí vozového parku způsobují jak nižší prodeje nových vozů, tak dovoz ojetých s vysokým průměrným stářím. Vliv má i nízký počet vyřazovaných přestárlých vozidel.
Tento stav se dlouhodobě negativně podílí na počtu těžce zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách i na ekologii silničního provozu.
Počet osobních automobilů v registru vozidel se za třetí kvartál zvýšil o 31 387 na 6 398 041 ks. Celkový vozový park se rozrostl na 8 717 353 vozidel, přičemž u nákladních automobilů a autobusů došlo k mírnému poklesu.
V měsíci září meziročně vzrostl počet zaregistrovaných nových osobních automobilů a těžkých nákladních vozidel, k poklesu došlo u autobusů, motocyklů a lehkých užitkových vozů.
Celkově za tři čtvrtletí roku 2022 poklesl prodej nových osobních a lehkých užitkových vozů, ostatní kategorie meziročně vzrostly. Dodávky nových vozidel na český trh nadále zcela neuspokojují poptávku.
Z vozidel s alternativními palivy se v září zaregistrovalo nejvíce plug-in hybridů (328), elektromobilů bylo 305, následuje 187 vozidel na LPG, 58 na CNG.
Mírný pokles zaznamenal i dovoz ojetých osobních automobilů.
Registrace osobních automobilů byly v srpnu srovnatelné s předchozím rokem, za prvních osm měsíců však zaznamenáváme pokles o 12,67%. Dodávky nových vozidel na český trh nadále zcela neuspokojují poptávku.
Z vozidel s alternativními palivy se v srpnu zaregistrovalo nejvíce elektromobilů (335 ks), následuje 315 vozidel na LPG, 79 na CNG, 1 na vodík; plug-in hybridů bylo 249.
Z ostatních kategorií zaznamenaly meziroční pokles pouze lehké užitkové vozy. Nákladní automobily v srpnu vzrostly oproti roku 2021 o 28,80%, autobusy o 10,34% a motocykly o 23,94%.
Červenec přinesl další pokles registrací osobních vozů - přetrvává negativní situace v dodávkách nových vozidel, aktuální data ukazují na možné zlepšení až v dalších měsících.
Registrace osobních automobilů v červenci dále klesaly, méně se jich prodalo naposledy v roce 2012. Za prvních 7 měsíců je výsledek nejnižší od roku 2014.
Rostou registrace vozidel s alternativními pohony, v červenci jejich podíl dosáhl 19,8%, z toho je 11,8% hybridů bez vnějšího dobíjení. Podíl elektrických vozidel činil 2,3%, včetně PLUG-IN hybridů pak 4%.
V ostatních kategoriích došlo v období měsíců 1-7 rovněž k meziročním poklesům, s výjimkou motocyklů, které pokračují v rekordních počtech a autobusů, které přes červencový propad udržují meziroční růst.
V polovině roku 2022 dosáhlo průměrné stáří osobních automobilů 15,73 roku a celkové stáří všech motorových vozidel 18,73 roku, což činí nárůst od roku 2019 o cca 1 rok.
Výraznější stárnutí vozového parku způsobil mimo jiné pokles prodeje nových vozidel a jednotlivý dovoz ojetých automobilů s vysokým průměrným stářím..
Negativní vliv má též nízký počet vyřazovaných vozidel s vysokým věkem.
Vysoké stáří vozového parku má výrazně negativní vliv na počet zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách a na ekologii silničního provozu.
V rámci EU patří vozový park v ČR mezi země s nejvyšší průměrným stářím.
Počet osobních automobilů v registru vozidel se zvýšil za druhý kvartál o 36 511 automobilů na 6 366 654 ks. Vzrostly i ostatní kategorie. Registrováno je nyní celkem 616 122 lehkých užitkových vozidel, 190 452 nákladních automobilů, 21 581 autobusů a 1 274 519 motocyklů.
Prodeje osobních automobilů nadále klesají, motocykly trhají rekordy.
Za první polovinu letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 12,3 % nižší než v minulém roce, druhé čtvrtletí výrazně prohloubilo celkový pokles prodejů.
Poptávka nadále převyšuje možnosti většiny výrobců a dovozců nových osobních automobilů, přetrvávají problémy ve výrobě, dodávkách komponentů a v logistice narušené obdobím Covidu a válečným konfliktem na Ukrajině.
Z hlediska alternativních pohonů došlo u osobních automobilů k meziročnímu nárůstu čistě elektrických vozů o 52 % na 1918 ks, u automobilů na LPG o 100 % na 1985 ks. Plug-in hybridy celkově poklesly a hybridní vozy bez vnějšího nabíjení nadále rostou, letos meziročně o 40%. Celkově dosáhl počet osobních automobilů s alternativním pohonem 18 515 ks, což činí přibližně 18.7 % z celkového počtu.
Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 6,9 % na 89 307 ks.
V ostatních kategoriích vozidel pokračuje též pokles registrací s výjimkou autobusů a motocyklů.
V květnu registrace osobních automobilů pokračovaly v trendu předchozích měsíců
Nadále se u nich projevují delší dodací lhůty, kdy řada značek naplňuje poptávku zákazníků jen z části. Za prvních pět měsíců letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 11,15 % nižší než v minulém roce, a o 24,78 % nižší než v roce 2019.
Skladba vozidel z hlediska klasických paliv nedoznala výrazných změn.
U alternativních pohonů se letos zvýšil počet nově registrovaných čistě elektrických osobních automobilů o 33,4 %. Plug-in hybridy poklesly o 24,6%, hybridní vozy bez vnějšího nabíjení nadále rostou, meziročně o 45,1%.
Nadále pokračuje výrazný růst prodejů motocyklů. V květnu vzrostly i registrace ostatních kategorií vozidel s výjimkou OA.
Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 14,8% na 74 002 ks, v samotném květnu však mírně poklesl (o 4%).
Trh s novými osobními automobily stále meziročně klesá. Za první čtyři měsíce letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 9,35 % nižší než v minulém roce, a o 24,75 % nižší než v roce 2019.
Přetrvává stav, kdy není uspokojena celková poptávka po nových vozech, s nepříznivým dopadem na stárnutí vozového parku.
U alternativních pohonů vzrostl počet nově registrovaných čistě elektrických osobních automobilů o 37,5 %. Plug-in hybridy poklesly o 25,6%, hybridní vozy bez vnějšího nabíjení nadále rostou, letos meziročně o 49,5%.
Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 21,5% na 57 729 ks.
U ostatních kategorií vozidel došlo rovněž k meziročnímu poklesu, s výjimkou motocyklů, jejichž registrace výrazně vzrostly (o 30 %).
Průměrné stáří osobních automobilů se opět zvýšilo, a to meziročně o 0,29 roku, na 15,65 roku. Stejně tak zestárnul celkový vozový park, který v rámci EU patří nadále mezi nejstarší. Porovnání prezentované evropským sdružením výrobců vozidel ZDE
Stárnutí podporuje, kromě nízkého procenta vyřazovaných vozidel i vysoký průměrný věk individuálně dovezených ojetin.
Počet osobních automobilů v registru vozidel se zvýšil na 6 330 143. Vzrostly i ostatní kategorie. Registrováno je nyní celkem 612 894 lehkých užitkových vozidel, 188 851 nákladních automobilů, 20 946 autobusů a 1 257 631 motocyklů.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva