Červenec přinesl další pokles registrací osobních vozů - přetrvává negativní situace v dodávkách nových vozidel, aktuální data ukazují na možné zlepšení až v dalších měsících.
Registrace osobních automobilů v červenci dále klesaly, méně se jich prodalo naposledy v roce 2012. Za prvních 7 měsíců je výsledek nejnižší od roku 2014.
Rostou registrace vozidel s alternativními pohony, v červenci jejich podíl dosáhl 19,8%, z toho je 11,8% hybridů bez vnějšího dobíjení. Podíl elektrických vozidel činil 2,3%, včetně PLUG-IN hybridů pak 4%.
V ostatních kategoriích došlo v období měsíců 1-7 rovněž k meziročním poklesům, s výjimkou motocyklů, které pokračují v rekordních počtech a autobusů, které přes červencový propad udržují meziroční růst.
V polovině roku 2022 dosáhlo průměrné stáří osobních automobilů 15,73 roku a celkové stáří všech motorových vozidel 18,73 roku, což činí nárůst od roku 2019 o cca 1 rok.
Výraznější stárnutí vozového parku způsobil mimo jiné pokles prodeje nových vozidel a jednotlivý dovoz ojetých automobilů s vysokým průměrným stářím..
Negativní vliv má též nízký počet vyřazovaných vozidel s vysokým věkem.
Vysoké stáří vozového parku má výrazně negativní vliv na počet zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách a na ekologii silničního provozu.
V rámci EU patří vozový park v ČR mezi země s nejvyšší průměrným stářím.
Počet osobních automobilů v registru vozidel se zvýšil za druhý kvartál o 36 511 automobilů na 6 366 654 ks. Vzrostly i ostatní kategorie. Registrováno je nyní celkem 616 122 lehkých užitkových vozidel, 190 452 nákladních automobilů, 21 581 autobusů a 1 274 519 motocyklů.
Prodeje osobních automobilů nadále klesají, motocykly trhají rekordy.
Za první polovinu letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 12,3 % nižší než v minulém roce, druhé čtvrtletí výrazně prohloubilo celkový pokles prodejů.
Poptávka nadále převyšuje možnosti většiny výrobců a dovozců nových osobních automobilů, přetrvávají problémy ve výrobě, dodávkách komponentů a v logistice narušené obdobím Covidu a válečným konfliktem na Ukrajině.
Z hlediska alternativních pohonů došlo u osobních automobilů k meziročnímu nárůstu čistě elektrických vozů o 52 % na 1918 ks, u automobilů na LPG o 100 % na 1985 ks. Plug-in hybridy celkově poklesly a hybridní vozy bez vnějšího nabíjení nadále rostou, letos meziročně o 40%. Celkově dosáhl počet osobních automobilů s alternativním pohonem 18 515 ks, což činí přibližně 18.7 % z celkového počtu.
Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 6,9 % na 89 307 ks.
V ostatních kategoriích vozidel pokračuje též pokles registrací s výjimkou autobusů a motocyklů.
V květnu registrace osobních automobilů pokračovaly v trendu předchozích měsíců
Nadále se u nich projevují delší dodací lhůty, kdy řada značek naplňuje poptávku zákazníků jen z části. Za prvních pět měsíců letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 11,15 % nižší než v minulém roce, a o 24,78 % nižší než v roce 2019.
Skladba vozidel z hlediska klasických paliv nedoznala výrazných změn.
U alternativních pohonů se letos zvýšil počet nově registrovaných čistě elektrických osobních automobilů o 33,4 %. Plug-in hybridy poklesly o 24,6%, hybridní vozy bez vnějšího nabíjení nadále rostou, meziročně o 45,1%.
Nadále pokračuje výrazný růst prodejů motocyklů. V květnu vzrostly i registrace ostatních kategorií vozidel s výjimkou OA.
Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 14,8% na 74 002 ks, v samotném květnu však mírně poklesl (o 4%).
Trh s novými osobními automobily stále meziročně klesá. Za první čtyři měsíce letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 9,35 % nižší než v minulém roce, a o 24,75 % nižší než v roce 2019.
Přetrvává stav, kdy není uspokojena celková poptávka po nových vozech, s nepříznivým dopadem na stárnutí vozového parku.
U alternativních pohonů vzrostl počet nově registrovaných čistě elektrických osobních automobilů o 37,5 %. Plug-in hybridy poklesly o 25,6%, hybridní vozy bez vnějšího nabíjení nadále rostou, letos meziročně o 49,5%.
Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 21,5% na 57 729 ks.
U ostatních kategorií vozidel došlo rovněž k meziročnímu poklesu, s výjimkou motocyklů, jejichž registrace výrazně vzrostly (o 30 %).
Průměrné stáří osobních automobilů se opět zvýšilo, a to meziročně o 0,29 roku, na 15,65 roku. Stejně tak zestárnul celkový vozový park, který v rámci EU patří nadále mezi nejstarší. Porovnání prezentované evropským sdružením výrobců vozidel ZDE
Stárnutí podporuje, kromě nízkého procenta vyřazovaných vozidel i vysoký průměrný věk individuálně dovezených ojetin.
Počet osobních automobilů v registru vozidel se zvýšil na 6 330 143. Vzrostly i ostatní kategorie. Registrováno je nyní celkem 612 894 lehkých užitkových vozidel, 188 851 nákladních automobilů, 20 946 autobusů a 1 257 631 motocyklů.
Svaz dovozců automobilů vyhlásil 19. dubna v pražském konferenčním centru Cubex výsledky ankety Auto roku v ČR 2021/22. Titul získal elektromobil BMW i4. V hlasování odborné poroty zvítězil mezi 37 dalšími nominovanými novinkami. Jde o první vítězství elektromobilu v historii soutěže. Ekoautem roku je Kia EV6.
Přehled výsledků zde
Výsledky doprovodné akce Dodavatel pro Auto roku v České republice, jejímž vyhlašovatelem je Sdružení automobilového průmyslu zde
Za první čtvrtletí letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 4 % nižší než v minulém roce a o 20 % nižší než v roce 2019.
Odložená poptávka z let předchozích není naplňována zejména z důvodu snížené produkce většiny výrobců vozidel.
Z hlediska alternativních pohonů došlo u osobních automobilů k nárůstu čistě elektrických o 38 %. Plug-in hybridy poklesly o 25%, hybridní vozy bez vnějšího nabíjení nadále rostou, letos meziročně o 42%. Trojnásobně vzrostl počet registrací nových automobilů na LPG (na 1 021 kusů).
Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 29 % na 44 071 ks.
U ostatních kategorií vozidel, přes určité potíže s dodávkami výrazně vzrostly registrace motocyklů (o 42 %) a mírně nákladních automobilů (o necelá 3 %), naopak pokles pokračuje u lehkých užitkových vozů a autobusů.
V únoru počet registrovaných nových osobních automobilů nedosáhl ani loňské úrovně, jde o nejnižší údaj za minulých osm let. Byl dokonce nižší než počet dovezených ojetých automobilů.
Z hlediska alternativních pohonů však došlo k výraznému nárůstu čistě elektrických osobních automobilů o 162%. Plug-in hybridy vzrostly o 5%, hybridní vozy bez vnějšího nabíjení o 62%. Za 1-2/2022 se jedná o navýšení u EL o 41%, PHEV o 10% a HEV o 82%.
Co se týče ostatních kategorií vozidel, rostou registrace nákladních automobilů a motocyklů, naopak klesají lehké užitkové vozy a autobusy.
Lednové údaje o registracích osobních automobilů nadále odrážejí aktuální problémy ve výrobě a distribuci nových vozů. Oproti kritickému roku 2021 jde sice o desetiprocentní nárůst, avšak ve srovnání s rokem 2020 a 2019 vychází počty o 15% hůře. Naposledy byla takto nízká lednová čísla v roce 2015.
Z hlediska alternativních pohonů došlo u osobních automobilů k meziročnímu poklesu u elektrických vozů, mírně narostly plug-in hybridy a výrazně hybridní vozy bez vnějšího nabíjení.
Z dalších kategorií meziročně poklesly pouze počty registrací lehkých užitkových vozidel, nákladní vozidla se vrátila k „předkovidovým“ číslům, autobusy dosáhly rekordního lednového údaje a motocykly si nadále udržují rostoucí trend. U těchto kategorií byly zaregistrovány pouze jednotky kusů elektrických vozidel.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva