Lednové údaje o registracích osobních automobilů nadále odrážejí aktuální problémy ve výrobě a distribuci nových vozů. Oproti kritickému roku 2021 jde sice o desetiprocentní nárůst, avšak ve srovnání s rokem 2020 a 2019 vychází počty o 15% hůře. Naposledy byla takto nízká lednová čísla v roce 2015.
Z hlediska alternativních pohonů došlo u osobních automobilů k meziročnímu poklesu u elektrických vozů, mírně narostly plug-in hybridy a výrazně hybridní vozy bez vnějšího nabíjení.
Z dalších kategorií meziročně poklesly pouze počty registrací lehkých užitkových vozidel, nákladní vozidla se vrátila k „předkovidovým“ číslům, autobusy dosáhly rekordního lednového údaje a motocykly si nadále udržují rostoucí trend. U těchto kategorií byly zaregistrovány pouze jednotky kusů elektrických vozidel.
Vozový park silničních motorových vozidel se v loňském roce rozrostl o 221 212 vozidel na celkových 8 558 529. Jeho průměrné stáří dosáhlo 18,58 roku, což je o 0,3 roku více než před rokem, přičemž k nárůstu došlo ve všech kategoriích s výjimkou traktorů. Za posledních 10 let se stáří vozového parku zvýšilo již o 3,22 roku.
U osobních automobilů, kterých bylo k 31.12.2021 registrováno 6 293 125, se v roce 2021 průměrné stáří zvýšilo na aktuálních 15,58 roku. Podle údajů ACEA z loňského roku je průměr za celou EU 11,8 roku. Vyšší než v ČR je pouze v Řecku, Rumunsku, Estonsku a Litvě.
V této kategorii má v posledních měsících, vzhledem k nedostatku nových automobilů, na stárnutí stále silnější vliv i skladba dovozu ojetých vozidel, z nichž je více než 50% starších 10 let a 21% starších 15 let.
Porovnání výsledků registrací vozidel mezi roky 2021 a 2020 se velmi liší u jednotlivých kategorií. Osobní automobily vzrostly jen nepatrně o 1,9 %, výraznější nárůst se projevil u lehkých užitkových a nákladních vozidel (14,7 % a 18 %). Motocykly vzrostly o 2,2 %, naproti tomu autobusy výrazně poklesly (-26,4 %).
Oproti předpokladům se nezvýšily registrace plně elektrických vozidel, došlo naopak k poklesu o 19 %.
Meziročně se zvýšil dovoz ojetých automobilů o 19,6 %.
V porovnání s rokem 2019 došlo k poklesu u všech kategorií vozidel kromě motocyklů.
Oproti předchozímu měsíci se v listopadu skokově zvýšil počet registrací osobních automobilů, avšak stále byl nižší než v loňském roce (-7,5%) a výrazně nižší než v roce 2019 (-19,8%). Ostatní kategorie s výjimkou motocyklů zaznamenaly také pokles.
Celkové letošní registrace OA sice mírně překročily loňské výsledky, ale zdaleka nedosahují hodnot r. 2019.
V listopadu došlo k meziročnímu zvýšení počtu registrací elektrických OA o 35,8%, naopak registrace plug-in hybridních poklesly o 23,3% (počty hybridních vozidel bez vnějšího nabíjení nadále rostou).
Od začátku roku přibylo v registru 8 osobních automobilů poháněných vodíkem.
Počet dovezených ojetých automobilů (21,2% z nich je starších 15 let) v posledních měsících převyšuje v registracích počet nových, což se negativně projevuje na stárnutí vozového parku.
Více v tiskové zprávě
Za měsíc říjen došlo k dalšímu poklesu registrací nových osobních automobilů jak oproti roku 2019 (o 36,44%), tak i oproti roku 2020 (o 17,32%). Ostatní kategorie s výjimkou motocyklů zaznamenaly také pokles.
Došlo k zvýšení počtu registrací elektrických (o 25,6%) a plug-in hybridních (o 17,9%) osobních automobilů, nadále rostou i počty hybridních vozidel bez vnějšího nabíjení. Podíl nafty dosáhl v měsíci říjnu 21,94%.
Počet dovezených ojetých automobilů nadále převyšuje v registracích počet nových. Jejich skladba z hlediska stáří negativně působí na celkový stav vozového parku (21,24 % je starších 15 let).
Více v tiskové zprávě
Na konci 3. čtvrtletí dosáhlo průměrné stáří osobních automobilů v ČR 15,49 roku.
Podle údajů ACEA ze začátku letošního roku je průměr za celou EU 11,5 roku. Vyšší než v ČR je pouze v Řecku, Rumunsku, Estonsku a Litvě.
Průměrné stáří u dalších kategorií vozidel se rovněž zvyšuje a v současnosti činí: LUV 13,7, autobusy 14,6, nákladní automobily 17,9, motocykly 33,7 roku.
Více zde
V září poklesly registrace nových osobních automobilů jak ve srovnání s rokem 2020 (o 16,23%), tak i 2019 (o 10,17%).
Naproti tomu registrace dovezených ojetých osobních automobilů opět výrazně překonaly prodeje nových a v celkovém počtu atakují poslední známé rekordní údaje z let 2006 – 2008, přičemž jejich skladba je z hlediska stáří nadále alarmující. Více než 50% je starších 10 let a přes 20% je nad 15 roků. Dá se tak očekávat velmi negativní dopad na celkové stáří vozového parku v ČR, které již dnes dosahuje 15,36 roku.
Počet registrovaných OA s čistě elektrickým pohonem se v září meziročně snížil o 9,8% (na 221 ks), podíl naftových OA poklesl na pouhých 20,76%.
Pokles registrací oproti roku 2019 nadále pokračuje, a to u všech kategorií s výjimkou motocyklů.
Registrace nových osobních automobilů v srpnu nedosáhly ani loňského výsledku (-1%), který již byl v porovnání s průměrem předchozích let nižší o více než 30%. Nadále se projevuje vliv chybějících komponentů pro výrobu automobilů.
Plně elektrických osobních automobilů přibylo v srpnu 178 ks (za 8/2020 – 103 ks), což se odrazilo i na celkovém meziročním nárůstu za prvních osm měsíců (1604 ks vs. 1477 ks). Z evropského pohledu jsou tyto hodnoty však nadále velmi nízké a řadí ČR mezi země EU s nejnižším počtem registrovaných elektromobilů.
Podíl registrovaných osobních automobilů s naftovým pohonem poklesl celoročně na 25,21%, v srpnu činil pouze 20,31%.
V srpnu poprvé registrace dovezených ojetých osobních automobilů převýšily počet registrovaných nových OA. V červnu, červenci a srpnu bylo zároveň dovezeno nejvíce ojetých OA od r. 2008.
Více v tiskové zprávě.
Statistiky registrací za prvních sedm měsíců ukázaly u všech kategorií s výjimkou motocyklů pokles oproti roku 2019.
V červenci osobní automobily zaznamenaly pokles oproti roku 2020 (-7%) i roku 2019 (-15,6%). Mimo jiné se zde projevuje i vliv chybějících komponentů pro jejich výrobu.
Registrace vozů s alternativním pohonem jsou letos oproti loňsku téměř dvojnásobné.
Plně elektrických osobních automobilů přibylo v červenci 164 ks (za 7/2020 – 120 ks), což se odrazilo i na celkovém meziročním nárůstu za prvních sedm měsíců (1426 ks vs. 1374 ks). Z evropského pohledu jsou tyto hodnoty však nadále velmi nízké a řadí ČR mezi země EU s nejnižším počtem registrovaných elektromobilů.
Podíl registrovaných osobních automobilů s naftovým pohonem poklesl na 25,82%.
Více v tiskové zprávě
Vzhledem k nestandardní situaci v roce 2020 není meziroční srovnání příliš vypovídající, proto uvádíme v jednotlivých kategoriích i porovnání s rokem 2019.
Meziročně vzrostly letos registrace ve všech kategoriích s výjimkou autobusů. Pokud bychom však srovnávali s r. 2019 jsme letos u osobních i nákladních automobilů a autobusů stále pod úrovní čísel z uvedeného roku.
Nadále rostou registrace hybridních OA, jejich počet se meziročně zvýšil o 127% (oproti r. 2019 vzrostl o 201%). Registrace plně elektrických vozů ve srovnání s loňskem stagnují (ve srovnání s r. 2019 vzrostly o 250%). Podíl dieselových OA poklesl na 26,6%.
Do celkových čísel se promítají i narušené výrobní a dodavatelské řetězce s dopadem na zpoždění dodávek vozidel. Registrace, zejména osobních automobilů souběžně ovlivňuje také legislativa EU, která nadále výraznou měrou tlačí výrobce do velice nákladných nových technologií.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva