Odborná novinářská porota vybrala šest vozů, které postupují do druhého kola a utkají se o titul Auto roku 2023 v České republice.
Volbě v prvním kole předcházely jízdy s celkem 26 nominovanými vozy. Do 2. kola jich postupuje celkem šest, jelikož na posledním postupovém místě byly se stejným počtem hlasů dva vozy.
Nyní dvacetičlenná porota složená z uznávaných motoristických novinářů vybere z finalistů vítěze, který se bude moci pyšnit titulem Auto roku 2023 v České republice.
Slavnostní vyhlášení výsledků ankety se uskuteční za účasti zástupců automobilek, novinářů a partnerů ankety 7. února.
Finalisté ankety Auto roku 2023 v České republice (v abecedním pořadí):
BMW X1, Ford Ranger, Honda Civic, Peugeot 408, Renault Megane E-Tech, Volkswagen ID.Buzz
Počet registrací nových vozidel v roce 2022 výrazně poznamenal jejich celkový nedostatek na trhu
Meziroční pokles registrací nových vozů se nejvíce projevil v kategoriích osobních a lehkých užitkových automobilů. Poptávka po nových vozidlech byla výrazně vyšší než možnosti jejich dodání. U osobních automobilů došlo k poklesu o 7,15%, u LUV o 14%.
Nákladní automobily vykázaly meziroční nárůst o 3,56%, ale ani zde nebyla poptávka zcela uspokojena, čísla jsou nadále nižší než v období před pandemií.
Registrace autobusů vzrostly meziročně o 20,78% a dosáhly úrovně let 2018 a 2019. Motocykly zaznamenaly nejvyšší prodeje od roku 2008.
Registrace čistě elektrických osobních vozů vzrostly meziročně o 47%, jejich podíl na trhu však dosahuje jen 2%.
V listopadu se počet registrovaných osobních automobilů meziročně zvýšil, celkové letošní prodeje jsou však oproti roku 2021 stále o 6,9% nižší.
Velký meziroční propad pokračuje u lehkých užitkových automobilů (za 1-11 o 12,1%), ostatní kategorie vozidel zaznamenaly nárůst.
Výrazně rostou registrace bateriových osobních vozů, za listopad z loňských 292 ks na 447 ks (+53%).
V říjnu bylo registrováno 16 283 osobních automobilů, což je sice ve srovnání s loňskem, kdy došlo ke značnému propadu, nárůst o 28%, ale registrace nedosáhly ani úrovně roku 2020 a oproti roku 2019 jsou nižší o 8,3%.
Počet registrovaných elektrických vozidel v říjnu meziročně stoupl o 46%.
Z ostatních kategorií zaznamenaly v říjnu meziroční pokles lehké užitkové vozy a autobusy, nákladní automobily a motocykly vzrostly.
Průměrné stáří se zvýšilo ve všech kategoriích vozidel. Na konci září dosáhlo u osobních automobilů 15,83 roku a celkem u všech motorových vozidel 18,84 roku.
Výraznější stárnutí vozového parku způsobují jak nižší prodeje nových vozů, tak dovoz ojetých s vysokým průměrným stářím. Vliv má i nízký počet vyřazovaných přestárlých vozidel.
Tento stav se dlouhodobě negativně podílí na počtu těžce zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách i na ekologii silničního provozu.
Počet osobních automobilů v registru vozidel se za třetí kvartál zvýšil o 31 387 na 6 398 041 ks. Celkový vozový park se rozrostl na 8 717 353 vozidel, přičemž u nákladních automobilů a autobusů došlo k mírnému poklesu.
V měsíci září meziročně vzrostl počet zaregistrovaných nových osobních automobilů a těžkých nákladních vozidel, k poklesu došlo u autobusů, motocyklů a lehkých užitkových vozů.
Celkově za tři čtvrtletí roku 2022 poklesl prodej nových osobních a lehkých užitkových vozů, ostatní kategorie meziročně vzrostly. Dodávky nových vozidel na český trh nadále zcela neuspokojují poptávku.
Z vozidel s alternativními palivy se v září zaregistrovalo nejvíce plug-in hybridů (328), elektromobilů bylo 305, následuje 187 vozidel na LPG, 58 na CNG.
Mírný pokles zaznamenal i dovoz ojetých osobních automobilů.
Registrace osobních automobilů byly v srpnu srovnatelné s předchozím rokem, za prvních osm měsíců však zaznamenáváme pokles o 12,67%. Dodávky nových vozidel na český trh nadále zcela neuspokojují poptávku.
Z vozidel s alternativními palivy se v srpnu zaregistrovalo nejvíce elektromobilů (335 ks), následuje 315 vozidel na LPG, 79 na CNG, 1 na vodík; plug-in hybridů bylo 249.
Z ostatních kategorií zaznamenaly meziroční pokles pouze lehké užitkové vozy. Nákladní automobily v srpnu vzrostly oproti roku 2021 o 28,80%, autobusy o 10,34% a motocykly o 23,94%.
Červenec přinesl další pokles registrací osobních vozů - přetrvává negativní situace v dodávkách nových vozidel, aktuální data ukazují na možné zlepšení až v dalších měsících.
Registrace osobních automobilů v červenci dále klesaly, méně se jich prodalo naposledy v roce 2012. Za prvních 7 měsíců je výsledek nejnižší od roku 2014.
Rostou registrace vozidel s alternativními pohony, v červenci jejich podíl dosáhl 19,8%, z toho je 11,8% hybridů bez vnějšího dobíjení. Podíl elektrických vozidel činil 2,3%, včetně PLUG-IN hybridů pak 4%.
V ostatních kategoriích došlo v období měsíců 1-7 rovněž k meziročním poklesům, s výjimkou motocyklů, které pokračují v rekordních počtech a autobusů, které přes červencový propad udržují meziroční růst.
V polovině roku 2022 dosáhlo průměrné stáří osobních automobilů 15,73 roku a celkové stáří všech motorových vozidel 18,73 roku, což činí nárůst od roku 2019 o cca 1 rok.
Výraznější stárnutí vozového parku způsobil mimo jiné pokles prodeje nových vozidel a jednotlivý dovoz ojetých automobilů s vysokým průměrným stářím..
Negativní vliv má též nízký počet vyřazovaných vozidel s vysokým věkem.
Vysoké stáří vozového parku má výrazně negativní vliv na počet zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách a na ekologii silničního provozu.
V rámci EU patří vozový park v ČR mezi země s nejvyšší průměrným stářím.
Počet osobních automobilů v registru vozidel se zvýšil za druhý kvartál o 36 511 automobilů na 6 366 654 ks. Vzrostly i ostatní kategorie. Registrováno je nyní celkem 616 122 lehkých užitkových vozidel, 190 452 nákladních automobilů, 21 581 autobusů a 1 274 519 motocyklů.
Prodeje osobních automobilů nadále klesají, motocykly trhají rekordy.
Za první polovinu letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 12,3 % nižší než v minulém roce, druhé čtvrtletí výrazně prohloubilo celkový pokles prodejů.
Poptávka nadále převyšuje možnosti většiny výrobců a dovozců nových osobních automobilů, přetrvávají problémy ve výrobě, dodávkách komponentů a v logistice narušené obdobím Covidu a válečným konfliktem na Ukrajině.
Z hlediska alternativních pohonů došlo u osobních automobilů k meziročnímu nárůstu čistě elektrických vozů o 52 % na 1918 ks, u automobilů na LPG o 100 % na 1985 ks. Plug-in hybridy celkově poklesly a hybridní vozy bez vnějšího nabíjení nadále rostou, letos meziročně o 40%. Celkově dosáhl počet osobních automobilů s alternativním pohonem 18 515 ks, což činí přibližně 18.7 % z celkového počtu.
Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 6,9 % na 89 307 ks.
V ostatních kategoriích vozidel pokračuje též pokles registrací s výjimkou autobusů a motocyklů.
Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva