V letošním roce se meziročně zvýšily registrace ve všech kategoriích vozidel s výjimkou autobusů, a to jak v květnu, tak za prvních pět měsíců.
U nových osobních automobilů došlo v květnu k nárůstu o 12,31%, za 1-5/2023 o 18,57%. V květnu poklesl podíl benzínu na 64,47%, podíl nafty se naopak zvýšil na 27,75%.
U alternativních pohonů výrazně vzrostl počet čistě bateriových automobilů - v květnu o 102%, za 1-5/2023 o 79%. Plug-in hybridy vzrostly celkem o 61,56% a mírně se zvýšil i počet vozů na LPG (za 1-5/2023 1 496 ks).
Nejvyšší meziroční nárůst zaznamenávají v letošním roce kategorie lehkých užitkových (+20,6%) a nákladních (+19,2%) vozů.
RŮST REGISTRACÍ POKRAČOVAL I V DUBNU
V dubnu letošního roku se meziročně zvýšil počet registrací nových osobních automobilů o 25,25% na 18429 ks.
Vedle osobních automobilů letos (za duben i celoročně) vzrostly i registrace lehkých užitkových vozů, nákladních automobilů a motocyklů. Pouze autobusy zaznamenaly propad.
Počet registrovaných elektromobilů a plug-in hybridů se letos zvýšil o více než 70%.
Dovoz ojetých automobilů letos za první čtyři měsíce poklesl o 10,1%, ale jejich průměrné stáří je stále velmi vysoké - v současné době je to 11 let!
V březnu 2023 bylo zaregistrováno 22 378 nových osobních automobilů a registrace tak poprvé od pandemie covid-19 překonaly registrace z doby před pandemií. Ovšem průměrný věk vozového parku v České republice i nadále povážlivě roste. Průměrné stáří vozidel registrovaných v kategoriích M1 a N1 činí 15,9 roku, v samotné kategorii M1 je to pak dokonce 16,0 roku!
V prvním čtvrtletí roku 2023 se meziročně zvýšily počty registrovaných vozidel v ČR
Celkově registrace nových osobních vozů v období 1-3/2023 vzrostly oproti 1. Q 2022 o 18,89% (z 47 391 ks na 56 341 ks, tj. o 8950 ks). V březnu vzrostly meziročně o 32,39% a překonaly i údaje v roce 2019.
Zvýšil se podíl elektrických osobních automobilů a podíl SUV vozů.
Celkově registrace nových lehkých užitkových vozů v období 1-3/2023 vzrostly oproti 1-3/2022 o 25,68% (z 4 011 ks na 5 041 ks, tj. o 1030 ks). V březnu vzrostly meziročně o 13,58%.
Celkově registrace nových nákladních vozů v období 1-3/2023 vzrostly oproti 1-3/2022 o 31,10% (z 2 029 ks na 2 660 ks, tj. o 631 ks). V březnu vzrostly meziročně o 34,95%.
Meziročně se podíl nafty snížil jen o 0,2%, podíl benzínu se zvýšil o 1%, podíl plně elektrických vozidel se zvýšil o 0,7% na 2,4%
Skútr Honda Forza 350 se stal absolutním vítězem letošního ročníku ankety Motocykl roku, na pomyslných stupních vítězů jej doplnily ještě druhá Ducati Diavel V4 a třetí BMW M 1000 R.
V pátek v podvečer byly v rámci výstavy Motocykl v PVA Letňany slavnostně vyhlášeny výsledky ankety Motocykl roku. Hlavní cenu vítězi předal ministr dopravy Martin Kupka. Letos bylo nominováno celkem 36 motocyklů v šesti různých kategoriích a o vítězích v jednotlivých kategoriích i absolutním pořadí rozhodovala jednak veřejnost a jednak odborná porota.
V únoru letošního roku se meziročně zvýšil počet registrací nových osobních automobilů o 18,3% na 16 826 ks.
Na 2. místo v počtu registrovaných OA se v únoru poprvé dostala značka Toyota. V pořadí značek v první desítce došlo meziročně ke zlepšení u značek Toyota (ze 4. na 2. místo), Mercedes (z 8. na 6.), Peugeot (z 15. na 9.).
Počet dovezených ojetých automobilů letos za první dva měsíce poklesl o 12,9%, ale jejich průměrné stáří nadále stoupá - v současné době je to 11,5 roku.
Vedle osobních automobilů letos (za únor i celoročně) meziročně vzrostly i registrace lehkých užitkových a nákladních vozů, autobusy a motocykly zaznamenaly pokles.
Na majitele nových vozů čeká od 1. března velká změna při registraci vozidla. Od prodejce nedostane velký technický průkaz, ale originál CoC listu*, který musí předložit při registraci vozidla.
Odborná novinářská porota zvolila ve druhém kole z šesti finalistů Auto roku 2023 v ČR, kterým se s výrazným náskokem oproti ostatním stala Honda Civic.
Slavnostního vyhlášení v Žižkovské věži se zúčastnil i ministr dopravy, pan Martin Kupka, který vítězi pogratuloval a předal pohár.
V lednu 2023 se meziročně zvýšil počet registrací nových osobních automobilů na 17 137 ks (+5,4%). Nejprodávanějším modelem byla Škoda Fabia.
K výraznému meziročnímu nárůstu o 135,7% došlo u plně elektrických vozů.
Počet dovezených ojetých automobilů se v lednu meziročně snížil o 13,5%, avšak jejich průměrné stáří nadále stoupá (54% nad 10 let, z toho 25% nad 15 let).
Ostatní kategorie též meziročně vzrostly s výjimkou autobusů, jejichž registrace jsou značně závislé na realizovaných zakázkách dopravních společností.
Osobní automobily dosáhly v roce 2022 průměrného stáří 15,93 roku.
Do roku 2019 se stáří vozového parku zvyšovalo poloviční rychlostí než v posledních letech, nyní se však průměrné stáří zvýšilo o 1 rok za pouhé tři roky.
V registru vozidel je v současnosti 6 425 417 osobních automobilů. Roční přírůstky se v posledních letech mírně snižují, počet vyřazovaných zůstává na přibližně stejné úrovni.
V rámci EU má ČR jeden z nejstarších vozových parků OA. Poslední statistiky evropského sdružení ACEA uvádějí za celou EU průměr 11,8 roku, Německo má 9,8 roku, Francie 10,3 roku, Itálie 11,8 roku a např. Slovensko s Polskem 14,3 roku.
Stáří provozovaných vozidel má významný vliv na počet zraněných a usmrcených při dopravních nehodách, a na znečišťování ovzduší.
Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva