V květnu registrace osobních automobilů pokračovaly v trendu předchozích měsíců
Nadále se u nich projevují delší dodací lhůty, kdy řada značek naplňuje poptávku zákazníků jen z části. Za prvních pět měsíců letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 11,15 % nižší než v minulém roce, a o 24,78 % nižší než v roce 2019.
Skladba vozidel z hlediska klasických paliv nedoznala výrazných změn.
U alternativních pohonů se letos zvýšil počet nově registrovaných čistě elektrických osobních automobilů o 33,4 %. Plug-in hybridy poklesly o 24,6%, hybridní vozy bez vnějšího nabíjení nadále rostou, meziročně o 45,1%.
Nadále pokračuje výrazný růst prodejů motocyklů. V květnu vzrostly i registrace ostatních kategorií vozidel s výjimkou OA.
Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 14,8% na 74 002 ks, v samotném květnu však mírně poklesl (o 4%).
Trh s novými osobními automobily stále meziročně klesá. Za první čtyři měsíce letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 9,35 % nižší než v minulém roce, a o 24,75 % nižší než v roce 2019.
Přetrvává stav, kdy není uspokojena celková poptávka po nových vozech, s nepříznivým dopadem na stárnutí vozového parku.
U alternativních pohonů vzrostl počet nově registrovaných čistě elektrických osobních automobilů o 37,5 %. Plug-in hybridy poklesly o 25,6%, hybridní vozy bez vnějšího nabíjení nadále rostou, letos meziročně o 49,5%.
Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 21,5% na 57 729 ks.
U ostatních kategorií vozidel došlo rovněž k meziročnímu poklesu, s výjimkou motocyklů, jejichž registrace výrazně vzrostly (o 30 %).
Průměrné stáří osobních automobilů se opět zvýšilo, a to meziročně o 0,29 roku, na 15,65 roku. Stejně tak zestárnul celkový vozový park, který v rámci EU patří nadále mezi nejstarší. Porovnání prezentované evropským sdružením výrobců vozidel ZDE
Stárnutí podporuje, kromě nízkého procenta vyřazovaných vozidel i vysoký průměrný věk individuálně dovezených ojetin.
Počet osobních automobilů v registru vozidel se zvýšil na 6 330 143. Vzrostly i ostatní kategorie. Registrováno je nyní celkem 612 894 lehkých užitkových vozidel, 188 851 nákladních automobilů, 20 946 autobusů a 1 257 631 motocyklů.
Svaz dovozců automobilů vyhlásil 19. dubna v pražském konferenčním centru Cubex výsledky ankety Auto roku v ČR 2021/22. Titul získal elektromobil BMW i4. V hlasování odborné poroty zvítězil mezi 37 dalšími nominovanými novinkami. Jde o první vítězství elektromobilu v historii soutěže. Ekoautem roku je Kia EV6.
Přehled výsledků zde
Výsledky doprovodné akce Dodavatel pro Auto roku v České republice, jejímž vyhlašovatelem je Sdružení automobilového průmyslu zde
Za první čtvrtletí letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 4 % nižší než v minulém roce a o 20 % nižší než v roce 2019.
Odložená poptávka z let předchozích není naplňována zejména z důvodu snížené produkce většiny výrobců vozidel.
Z hlediska alternativních pohonů došlo u osobních automobilů k nárůstu čistě elektrických o 38 %. Plug-in hybridy poklesly o 25%, hybridní vozy bez vnějšího nabíjení nadále rostou, letos meziročně o 42%. Trojnásobně vzrostl počet registrací nových automobilů na LPG (na 1 021 kusů).
Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 29 % na 44 071 ks.
U ostatních kategorií vozidel, přes určité potíže s dodávkami výrazně vzrostly registrace motocyklů (o 42 %) a mírně nákladních automobilů (o necelá 3 %), naopak pokles pokračuje u lehkých užitkových vozů a autobusů.
V únoru počet registrovaných nových osobních automobilů nedosáhl ani loňské úrovně, jde o nejnižší údaj za minulých osm let. Byl dokonce nižší než počet dovezených ojetých automobilů.
Z hlediska alternativních pohonů však došlo k výraznému nárůstu čistě elektrických osobních automobilů o 162%. Plug-in hybridy vzrostly o 5%, hybridní vozy bez vnějšího nabíjení o 62%. Za 1-2/2022 se jedná o navýšení u EL o 41%, PHEV o 10% a HEV o 82%.
Co se týče ostatních kategorií vozidel, rostou registrace nákladních automobilů a motocyklů, naopak klesají lehké užitkové vozy a autobusy.
Lednové údaje o registracích osobních automobilů nadále odrážejí aktuální problémy ve výrobě a distribuci nových vozů. Oproti kritickému roku 2021 jde sice o desetiprocentní nárůst, avšak ve srovnání s rokem 2020 a 2019 vychází počty o 15% hůře. Naposledy byla takto nízká lednová čísla v roce 2015.
Z hlediska alternativních pohonů došlo u osobních automobilů k meziročnímu poklesu u elektrických vozů, mírně narostly plug-in hybridy a výrazně hybridní vozy bez vnějšího nabíjení.
Z dalších kategorií meziročně poklesly pouze počty registrací lehkých užitkových vozidel, nákladní vozidla se vrátila k „předkovidovým“ číslům, autobusy dosáhly rekordního lednového údaje a motocykly si nadále udržují rostoucí trend. U těchto kategorií byly zaregistrovány pouze jednotky kusů elektrických vozidel.
Vozový park silničních motorových vozidel se v loňském roce rozrostl o 221 212 vozidel na celkových 8 558 529. Jeho průměrné stáří dosáhlo 18,58 roku, což je o 0,3 roku více než před rokem, přičemž k nárůstu došlo ve všech kategoriích s výjimkou traktorů. Za posledních 10 let se stáří vozového parku zvýšilo již o 3,22 roku.
U osobních automobilů, kterých bylo k 31.12.2021 registrováno 6 293 125, se v roce 2021 průměrné stáří zvýšilo na aktuálních 15,58 roku. Podle údajů ACEA z loňského roku je průměr za celou EU 11,8 roku. Vyšší než v ČR je pouze v Řecku, Rumunsku, Estonsku a Litvě.
V této kategorii má v posledních měsících, vzhledem k nedostatku nových automobilů, na stárnutí stále silnější vliv i skladba dovozu ojetých vozidel, z nichž je více než 50% starších 10 let a 21% starších 15 let.
Porovnání výsledků registrací vozidel mezi roky 2021 a 2020 se velmi liší u jednotlivých kategorií. Osobní automobily vzrostly jen nepatrně o 1,9 %, výraznější nárůst se projevil u lehkých užitkových a nákladních vozidel (14,7 % a 18 %). Motocykly vzrostly o 2,2 %, naproti tomu autobusy výrazně poklesly (-26,4 %).
Oproti předpokladům se nezvýšily registrace plně elektrických vozidel, došlo naopak k poklesu o 19 %.
Meziročně se zvýšil dovoz ojetých automobilů o 19,6 %.
V porovnání s rokem 2019 došlo k poklesu u všech kategorií vozidel kromě motocyklů.
Oproti předchozímu měsíci se v listopadu skokově zvýšil počet registrací osobních automobilů, avšak stále byl nižší než v loňském roce (-7,5%) a výrazně nižší než v roce 2019 (-19,8%). Ostatní kategorie s výjimkou motocyklů zaznamenaly také pokles.
Celkové letošní registrace OA sice mírně překročily loňské výsledky, ale zdaleka nedosahují hodnot r. 2019.
V listopadu došlo k meziročnímu zvýšení počtu registrací elektrických OA o 35,8%, naopak registrace plug-in hybridních poklesly o 23,3% (počty hybridních vozidel bez vnějšího nabíjení nadále rostou).
Od začátku roku přibylo v registru 8 osobních automobilů poháněných vodíkem.
Počet dovezených ojetých automobilů (21,2% z nich je starších 15 let) v posledních měsících převyšuje v registracích počet nových, což se negativně projevuje na stárnutí vozového parku.
Více v tiskové zprávě
Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva